„Puşca de vânătoare“: trei chipuri ale iubirii
https://www.ziarulmetropolis.ro/pusca-de-vanatoare-trei-chipuri-ale-iubirii/

CRONICĂ DE CARTE „Puşca de vânătoare“, de Yasushi Inoue, este o nuvelă diafană, de o sensibilitate translucidă, prin care discernem cele mai diverse nuanţe ale iubirii. Stilul suav, îngreunat cu o tristeţe aproape ireală, aminteşte de profunzimea psihologică a nuvelelor lui Stefan Zweig.

Un articol de Teodora Gheorghe|24 aprilie 2013

CRONICĂ DE CARTE „Puşca de vânătoare“, de Yasushi Inoue, este o nuvelă diafană, de o sensibilitate translucidă, prin care discernem cele mai diverse nuanţe ale iubirii. Stilul suav, îngreunat cu o tristeţe aproape ireală, aminteşte de profunzimea psihologică a nuvelelor lui Stefan Zweig.

Citind primele pagini, ai impresia că autorul îţi împărtăşeşte o experienţă autentică, fiind protagonistul acesteia. Iluzia se spulberă însă destul de repede, printr-un ingenios mecanism literar. Un scurt poem în proză devine punctul din care se ramifică trei poveşti tulburătoare. Ele converg, către final, într-una singură, dezvăluind măiestria scriitoricească a scriitorului de origine japoneză.

Citiţi şi: AUDIO Marius Manole citeşte „Puşca de vânătoare“, pentru un dublu CD

Jōsuke Misugi trăieşte o existenţă solitară. Când se recunoaşte în versurile publicate într-o revistă de vânătoare, bărbatul decide să îi trimită autorului trei scrisori primite de la femeile care i-au marcat în mod dramatic destinul. Cuvintele lor pictează, pagină cu pagină, tabloul unei prăbuşiri.

Rândurile aşternute de Shōko trădează un tumult lăuntric demn de personajul unui roman.

Suferinţă poetizată

Tânăra îi reproşează duios unchiului ei legătura nelegiuită dintre el şi mama ei. Deşi pline de dragoste, lacrimile ei au „culoarea mâhnirii“, pe care ea însăşi o descoperă printre nuanţele mohorâte ale vieţii. Secretul din jurnalul mamei destramă nu numai un suflet, ci o lume întreagă construită în jurul inocenţei.

Midori, soţia lui Jōsuke, visează la o aventură toridă cu tânărul-antilopă, al cărui erotism provine din desprinderea de umanitatea încorsetantă. În spatele cinismului şi al aparentei detaşări emoţionale, Midori ascunde o ură mocnită pentru femeia care a înlocuit-o, dar şi pentru soţul care a înşelat-o. Răzbunarea ei se prefigurează subtil, culminând în cele din urmă cu agonia morţii lui Saiko.

Victima ideală a nuvelei, Saiko, evită a-şi recunoaşte cu adevărat vina de-a lungul confesiunii. Tristeţea ei nu izvorăşte neapărat din regretul de a fi comis o faptă reprobabilă, ci din imposibilitatea împlinirii unei iubiri umbrite în permanenţă de nefericirea altuia. Personaj complex şi alunecos, Saiko îşi poetizează suferinţa, dându-i aerul unei tragedii antice cu eroi damnaţi.

Muntele Amagi şi hotelul Izu capătă o dimensiune spirituală în nuvela lui Isushi. Prezenţa personajelor în aceste locuri este asociată marilor transformări interioare. La hotelul Izu, Midori este pentru prima dată martora infidelităţii soţului ei. Imaginea celor doi amanţi o va bântui mereu, ca un duh rău. Jōsuke începe să vâneze în preajma muntelui Amagi, al cărui farmec glacial îi reflectă propriul suflet îngheţat, incapabil de iubire.

Nuvela, apărută la Editura Humanitas Fiction, este o reală bijuterie literară, în care autorul împleteşte destine cu eleganţa unui poet.

Yasushi Inoue (1907–1991) s-a născut la Asahikawa, în Hokkaidō. În 1936 a absolvit Universitatea Imperială din Kyōto. Şi-a câştigat renumele de prozator cu nuvelele „Lupta de tauri“ şi „Puşca de vânătoare“. Opera sa cuprinde peste patruzeci de romane, peste optzeci de nuvele, numeroase proze scurte, mai multe volume de poezii, zece volume de eseuri şi însemnări, jurnale de călătorie, volume de estetică şi critică literară.

INFO

Miercuri, 24 aprilie, ora 19.00,

Librăria Humanitas de la Cişmigiu

Seară japoneză

Puşca de vânătoare, de Yasushi Inoue
Invitaţi: Angela Hondru, Elisabeta Lasconi, Şerban Georgescu
Moderator: Raluca Popescu

11
/06
/21

Triumf Amiria și Muzeul Național al Literaturii Române (MNLR) îi invită pe traducătorii profesioniști și amatori la un atelier de traducere queer cu profesoara universitară Ruxandra Vișan și traducătoarea Laura Sandu în cadrul secțiunii de literatură a proiectului.

08
/06
/21

„Unică în acest roman este vocea naratorului său, un amestec de Holden Caulfield și Karl Ove, maghiar și român, idealist și cinic, hibrid în multe sensuri, încercând să găsească claritatea, fără să știe de ce, dintr-un pur instinct moral și estetic, și fără să știe cum. Dacă acceptăm pactul autobiografic al cărții, atunci înțelegem lumea din care a ieșit unul dintre poeții cu adevărat originali ai noii generații. Mărcile lui lirice apar surprinzător și discret, ca mici puncte incandescente, și în proza fluidă și simplă prin care e spusă povestea anilor de rătăcire ai lui Dósa, probabil cel mai important scriitor maghiar de limbă română de azi.” (Adrian Lăcătuș).

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

31
/05
/21

O nouă carte care a ținut prima pagină a publicațiilor din întreaga lume în ultimii ani a apărut zilele acestea în traducere în colecția ANANSI World Fiction. Este vorba despre ”Niciun prieten, doar munții”, volum de memorii al cunoscutului refugiat iranian de etnie kurdă Behrouz Boochani, o istorie tăioasă ce descrie poveștile adevărate ale refugiaților de pe Insula Manus, din Papua Noua Guinee, unde autorul a fost închis în 2013, după ce a fost prins încercând să intre cu barca în apele teritoriale ale statului australian.

30
/05
/21

„Mi se pare că mai degrabă aș putea fi învinuit de lăcomie, de beție, de superficialitate, de indiferență, de orice doriți”, îi scrie Cehov lui A.N. Pleșcev, prietenul lui, la 1888, „însă nu de dorința de a părea ori de a nu părea ceva. Nu m-am ascuns niciodată! Dacă dumneavoastră îmi sunteți drag, sau Suvorin, sau Mihailovski, n-o ascund nicăieri”.

28
/05
/21

Cum a arătat copilăria pentru trei dintre cei mai cunoscuți artiști rock din toate timpurile – Bruce Springsteen, Freddie Mercury și Keith Richards?

20
/05
/21

Luni, 24 mai, începînd cu ora 19.00, pe paginile Facebook Polirom și Librăria Humanitas de la Cișmigiu (facebook.com/polirom.editura•facebook.com/LibrariaHumanitasDeLaCismigiu), Andreea Răsuceanu va intra în dialog cu redactorii Alecart, pornind de la romanul „Vîntul, duhul, suflarea”, recent publicat la Editura Polirom, în colecția „Fiction Ltd”.

17
/05
/21

Noi, copiii din Bahnhof Zoo de Christiane F este una dintre acele cărți care nu te lăsa indiferent. Adicția în rândul adolescenților este văzută din interiorul unei povești de viață reale. Cum te afunzi într-o experiență traumatizantă, consumul de heroină, din dorința de a aparține, de a simți că ești important pentru cei din jur și că ceea ce trăiești are o intensitate ieșită din comun? Și ce șanse ai cu adevărat să o poți depăși?