Quod Erat Demonstrandum, premiul juriului la Festivalul de la Roma
https://www.ziarulmetropolis.ro/quod-erat-demonstrandum-premiul-juriului-la-festivalul-de-la-roma/

Pelicula „Quod Erat Demonstrandum“, în regia lui Andrei Gruzsniczki, a primit premiul special al juriului la ediţia din acest an a Festivalului Internaţional de Film de la Roma. Lansarea filmului în România este programată pentru primăvara anului 2014.

Un articol de Corina Vladov|17 noiembrie 2013

Pelicula „Quod Erat Demonstrandum“, în regia lui Andrei Gruzsniczki, a primit premiul special al juriului la ediţia din acest an a Festivalului Internaţional de Film de la Roma. Lansarea filmului în România este programată pentru primăvara anului 2014.

Cel de-al doilea lungmetraj al lui Andrei Gruzsniczki, „Quod Erat Demonstrandum”, a avut premiera mondială la Festivalul de la Roma, fiind distins cu premiul special al juriului, în cadrul galei de premiere, organizată sâmbătă seară la Roma.

Premiul pentru cel mai bun film – trofeul Golden Marc’Aurelio, decernat pentru filmele din competiţia oficială – a fost acordat peliculei „Tir” de Alberto Fasulo, în timp ce premiul pentru cea mai bună regie a fost primit de Kiyoshi Kurosawa pentru “Sebunsu kodo (Seventh Code)”.

Distincţia pentru cel mai bun actor i-a revenit lui Matthew McConaughey, pentru rolul său din filmul “Dallas Buyers Club”, iar cea mai bună actriţă a fost desemnată Scarlett Johansson, pentru prestaţia sa din pelicula “Her”.

Quod Erat Demonstrandum

Florin Piersic Jr., într-o scenă din „Quod Erat Demonstrandum“

Cea de-a opta ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Roma s-a desfăşura în perioada 8-17 noiembrie. Juriul competiţiei a fost format din cineaştii Verónica Chen, Luca Guadagnino, Aleksei Guskov, Noémie Lvovsky, Amir Naderi şi Zhang Yuan, fiind prezidat de regizorul american James Gray. Directorul artistic al festivalului este Marco Müller, fostul selecţioner de la Veneţia.

“Quod Erat Demonstrandum” (titlul iniţial “Evadarea”), scris şi regizat de Andrei Gruzsniczki, are ca punct de plecare decizia unui matematician (Sorin Leoveanu) de a publica o cercetare într-o revistă de specialitate a unei universităţi americane, în 1984, fără acordul Partidului.

Personaje-cheie, alături de Sorin Leoveanu, interpretează şi Ofelia Popii – bună prietenă şi fostă colegă de facultate a matematicianului, care aşteaptă un paşaport ca să poată pleca la soţul ei fugit în Franţa -, şi Florin Piersic Jr., un ofiţer de Securitate care îi urmăreşte pe cei doi.

Distribuţia este întregită de nume ca Virgil Ogăşanu, Tora Vasilescu, Marc Titieni, Paul Ipate, Dorian Boguţă, Lucian Ifrim, Medeea Marinescu, Alina Berzunţeanu şi Mihai Călin.

“Quod Erat Demonstrandum” marchează o premieră în cinematografia românească de după Revoluţie: este primul film realizat pe peliculă alb-negru de la “Moromeţii” (1988) încoace. Directorul de imagine al ambelor filme este Vivi Drăgan Vasile.

Citiţi şi: Sorin Leoveanu şi Ofelia Popii, pe covorul roşu la Roma

Dana Bunescu semnează montajul filmului. Cristian Niculescu este creatorul decorurilor, iar Svetlana Mihăilescu – creatoarea costumelor. De priza directă a sunetului s-a ocupat Constantin Fleancu, iar de mixaj, Florin Tăbăcaru. Designul de sunet este semnat de Florian Ardelean, aflat la debut în lungmetraj. De machiaj şi coafuri s-au ocupat Miruna Panaitescu şi Dana Angelescu.

Filmările s-au derulat în toamna lui 2012 în Bucureşti, iar din bugetul de circa 750.000 de euro o parte consistentă a fost alocată reconstituirii anilor ’80.

Filmul Quod Erat Demonstrandum este produs de Velvet Moraru, prin Icon Production, casa de producţie din spatele “Autobiografiei lui Nicolae Ceauşescu” (regia Andrei Ujică, 2010). Pelicula este realizată cu sprijinul Centrul Naţional al Cinematografiei, cu contribuţia Cinema City & Thegroup şi cu participarea Abis Studio & HBO România.

Foto din: Quod Erat Demonstrandum – capturi film

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.