Radu Afrim: „«Hoţi» este un text social, cu multă poezie şi mult umor“
https://www.ziarulmetropolis.ro/radu-afrim-in-acest-moment-al-carierei-ma-intereseaza-sa-provoc/

Radu Afrim, care semnează regia spectacolului “Hoţi”, a cărui premieră va avea loc sâmbătă, de la 19.30, la Sala Mică a Teatrului Naţional Bucureşti (TNB), a declarat, vineri, că acesta “este un text cu multe poveşti de suflet într-una singură”, iar “textele greu de rezolvat” îl provoacă.

Un articol de Petre Ivan|31 ianuarie 2014

Radu Afrim, care semnează regia spectacolului „Hoţi”, a cărui premieră va avea loc sâmbătă, de la 19.30, la Sala Studio a Teatrului Naţional Bucureşti (TNB), a declarat, vineri, că acesta “este un text cu multe poveşti de suflet într-una singură”, iar “textele greu de rezolvat” îl provoacă.

Regizorul Radu Afrim a vorbit la conferinţa de presă care a avut loc vineri, la Teatrul Naţional Bucureşti, şi la care au participat actorii care vor juca în spectacolul “Hoţi”, precum şi directorul TNB, Ion Caramitru, despre premiera de sâmbătă, dar şi despre importanţa de a lucra atât cu actori ai instituţiei, cât şi cu artişti colaboratori, notează Mediafax.

“Eu am folosit în cele trei spectacole pe care le-am făcut aici – «Avalanşa», «Năpasta» şi «Hoţi» -, pe lângă actorii din teatru, şi nişte colaboratori, în general studenţi la teatru (…)

Cred, într-adevăr, că viitorul cam ăsta este în orice teatru din ţara asta: amestecul. Amestecul care este şi sănătos, care dă şi performanţă. Adică, nu ne cuplăm între noi aşa în familie, că nu e ok.

Pentru că, în momentul în care doreşti un anumit tip de performanţă, pe care tu o înţelegi şi vrei să aduci oamenii împreună cu tine, nu trebuie să-i chinui pe cei care nu doresc să facă acest tip de performanţă.

Anumiţi actori din acest teatru sunt foarte buni pe alt tip de performanţă, care pe mine probabil nu mă impresiona în acest moment”, a declarat Radu Afrim, precizând că este important să lucreze şi cu alţi actori decât cu cei care sunt angajaţi ai Teatrului Naţional Bucureşti.

Piesa “Hoţi”, aparţinând scriitoarei Dea Loher, unul dintre cele mai în vogă nume din dramaturgia europeană actuală, este cea de-a treia întâlnire scenică a regizorului, după precedentele lui montări “Adam Geist”, la Teatrul “Maria Filotti” din Brăila, şi “Piaţa Roosevelt”, la Teatrul Naţional din Timişoara, cu dramaturgia cunoscutei scriitoare germane.

“Piesa aceasta, «Hoţi», este scrisă de Dea Loher, un autor care mie îmi este foarte familiar, am mai lucrat la Timişoara şi la Brăila două texte de-ale ei şi ăsta este de undeva din aceeaşi zonă a personajelor. Am vrut să îl încerc aici, pentru că, în acest moment al carierei mele, mă interesează să provoc, pentru că eu am făcut nişte texte destul de clasice în Teatrul Naţional şi vreau să fac un text mai dificil.

Este un text cu multe poveşti de suflet într-una singură, sunt multe scene de două personaje, cele mai multe personaje sunt trei în scenă, dar sunt mulţi actori în total. Sunt câteva poveşti care au un fir comun oarecum.

“Hoți” nu este un text de tip «varză», de unde să ieşi cu capul plin de probleme – precizează Radu Afrim

Pe mine mă provoacă în acest moment textele greu de rezolvat, textele care nu au un singur spaţiu, nu au un singur timp, nu au o singură problematică.

Este un text social. Este un text despre sentimente umane, crize sociale, cu poezie multă şi mult umor”, a mai spus Radu Afrim la conferinţa de presă de la TNB.

“Hoţi” este şi primul spectacol de la Sala Studio, revenită de curând în circuitul teatral, care foloseşte spaţiul de tip arenă, formulă cu care publicul nu s-a mai putut întâlni în această sală de peste trei decenii.

Lumea imaginată de Dea Loher este una a personajelor afectate de sensibilitate, a oamenilor fragili care se strecoară prin propria existenţă, temători şi prevăzători, ca şi cum viaţa asta nu le-ar aparţine sau n-ar avea dreptul s-o trăiască. Ca nişte hoţi.

Radu Afrim

Distribuţia alătură nume cunoscute din generaţia de mijloc a teatrului şi tineri aflaţi la prima colaborare cu TNB – Marius Manole, Aida Avieriţei, Liliana Ghiţă, Mihai Călin, Medeea Marinescu, Cornel Scripcaru, Ana Ciontea, Claudiu Bleonţ, Diana Roman, Irina Antonie, Natalia Călin, Conrad Mericoffer, Diana Dumbravă, informează Mediafax.

Scenografia spectacolului este creaţia Andreei Săndulescu, iar muzica aparţine lui Vlaicu Golcea.

Citiți și Radu Afrim: „Sunt un fel de OZN care a trecut Carpaţii şi a venit la Bucureşti“

Următoarele reprezentaţii ale spectacolului vor avea loc duminică, marţi şi miercuri, de la ora 19.30, la Sala Studio, preţul unui bilet fiind de 50 de lei (întreg) şi de 20 de lei (redus, pentru elevi, studenţi şi pensionari).

Foto cu Radu Afrim , Năpasta, Avalanșa, Dea Loher – TNB și facebook

23
/01
/22

Pe Facebook, în SMS-urile pe care le scriem în grabă sau în vorbirea curentă, folosim adesea structuri gramaticale greșite, preluate multe dintre ele din mass-media și propagate cu o viteză uimitoare. Astăzi, vă oferim mici trucuri, ca să le puteți ocoli cu succes.

21
/01
/22

AU STRĂLUCIT LA METROPOLIS Pe 16 octombrie 2007, la Metropolis avea premiera „Jocul de-a adevărul”, spectacol scris și regizat de Lia Bugnar, care a devenit rapid un succes de casă. Nu puține au fost de atunci spectacolele cu casa închisă create de ea. Despre povestea ei cu Teatrul Metropolis, Lia Bugnar și-a amintit în interviul de mai jos.

21
/01
/22

Parte a seriei de producții work in progress inițiată și produsă de creart/Teatrelli anul trecut, spectacolul „Băiatul Văduvă”, semnat de Eugen Jebeleanu, unul dintre cei mai reprezentativi regizori ai momentului atât în plan național, cât și în plan internațional, intră – la cererea publicului –, în repertoriul Teatrelli. În rolurile principale sunt patru actori de excepție: Vlad Bîrzanu, Mihaela Sîrbu, Alexandru Chindriș și Cosmina Stratan (plus câinele Uber). Primele reprezentații – din 24 și 25 ianuarie - sunt sold out, pentru următoarele, programate în 12 și 13 februarie, biletele vor fi puse în curând în vânzare pe platforma eventbook.ro.

21
/01
/22

„Miracol”, regizat de Bogdan George Apetri („Periferic”, „Neidentificat”), va putea fi urmarit pe 24 ianuarie, de ziua Micii Uniri, intr-o avanpremiera absoluta, intr-o serie de cinematografe selectionate. Filmul premiat la numeroase festivaluri internationale de prestigiu se va vedea, cu 10 zile inainte de lansare, in zi de sarbatoare romaneasca, pe ecranele a 21 de sali de cinema din toata tara.

21
/01
/22

Intimități, cel de-al patrulea roman al lui Katie Kitamura, scriitoare americană de origine japoneză, se înscrie deja pe linia succesului precedentelor cărți ale autoarei, traduse în peste 20 de limbi, iar una dintre ele aflată în curs de ecranizare. Pornind din start cu avantajul unor recomandări puternice din partea fostului președinte Barack Obama și a lui Oprah Winfrey, Intimități a fost apreciat atât pentru temele propuse de scriitoare, cât și pentru stilul ultramodern, nonconformist și „cool” în care e scris, după cum observa The New York Times.

20
/01
/22

CRONICĂ DE FILM Regizorul mexican Michel Franco atinge o nouă culme a teribilismului cu „Nuevo orden”/"Noua ordine" (distribuit acum în cinematografele de la noi de Transilvania Film), câştigător în 2020 al unui de neînţeles Mare Premiu al Juriului la Festivalul de la Veneţia.

20
/01
/22

Luni, 31 ianuarie, de la ora 09:30, la Sala Ion Caramitru a Teatrului Național București, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” sărbătorește cei 72 de ani de existență.

19
/01
/22

Duminică, 23 ianuarie 2022, se lansează „#acedesiguranță”, un spectacol-instalație în regia lui Bobi Pricop, care se va juca simultan în patru teatre din țară: Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova, Teatrul „Andrei Mureșanu” Sfântu Gheorghe, Teatrul de Stat Constanța și Teatrul de Nord Satu Mare. De o noutate absolută, spectacolul este conceput să funcționeze pe două […]

19
/01
/22

În perioada 28 – 30 ianuarie, Teatrul Ion Creangă organizează TIC PITIC – Zilele Small Size, un eveniment unic în România care celebrează teatrul dedicat celor mai tineri dintre spectatori: de la bebeluși până la cei care își desprind mânuțele din mâinile părinților.

18
/01
/22

Situația globală din ultimii (deja) doi ani și mai ales de anul trecut a adus sau accelerat câteva trenduri interesante în producția, prezentarea și consumul de muzică clasică, în opțiunile publicului și modul în care artiștii și organizatorii de evenimente au adus muzica spre audiențe tot mai largi.