“Război pe calea undelor”. Vocile
https://www.ziarulmetropolis.ro/razboi-pe-calea-undelor-vocile/

Apărut în 2007 şi relansat acum la liber pe platforma Cinepub, “Război pe calea undelor”, de Alexandru Solomon, se înscrie în demersul regizorilor Noului Cinema Românesc, fie ei autori de filme de ficţiune sau de documentare, de a chestiona prezentul prin analiza trecutului, în special a comunismului, şi de a înţelege trecutul pentru o mai bună situare în prezent.

Un articol de Ionuţ Mareş|13 Ianuarie 2017

Alexandru Solomon porneşte în investigarea istoriei legendarului post Radio Europa Liberă prin mărturisirea importanţei acestuia în familia sa, la fel ca în familiile numeroşilor ascultători din timpul lui Ceauşescu – de aici şi premisa unei puternice empatii din partea spectatorului. Nu e de mirare astfel că Alexandru Solomon apare în cadru la începutul şi la finalul filmului, iar vocea sa asigură comentariul din off la persoana întâi.

Prin urmare, la un prim nivel, filmul poate fi privit ca un eseu personal prin care cineastul încearcă să îşi înţeleagă trecutul şi, de ce nu, să se înţeleagă pe el însuşi prin această incursiune în istoria recentă. Însă abordarea regizorală asumat subiectivă se deschide apoi spre alte niveluri de interpretare, tot mai ofertante.

“Război pe calea undelor” trasează momentele importante din istoria secţiei în limba română a postului Radio Europa Liberă, cu sediul la München, şi îi aduce în faţa camerei pe unii dintre foştii redactori (Emil Hurezeanu, Neculai Constantin Munteanu, Ioana Măgură-Bernard, Nestor Ratesh, Şerban Orescu, Andrei Voiculescu, Monica Lovinescu), îndemnaţi să rememoreze întâmplări şi să evoce amintirea celor dispăruţi,

Astfel, documentarul devine şi un exerciţiu de arheologie a memoriei, cu atât mai evident cu cât Alexandru Solomon îşi pune “personajele” să asculte fragmente din emisiunile perioadei, atât pentru a le surprinde reacţiile şi emoţiile, cât şi pentru a impulsiona procesul de rememorare.

Însă, inevitabil, Alexandru Solomon nu se opreşte doar la a-i aduce împreună pe foştii redactori ai celebrului post de radio. Aşa cum o indică şi titlul, documentarul tratează războiul dintre Radio Europa Liberă şi Securitatea regimului Ceauşescu, cu elemente de film de spionaj, astfel că sunt discutate inclusiv presupusele asasinate asupra foştilor directori (este intervievat telefonic chiar teroristul “Carlos Şacalul”, aflat în închisoare în Franţa; un alt “personaj” este fostul responsabil cu paza radioului).

Regizorul nu ezită să îi pună în faţa aparatului de filmat pe fostul colonel de Securitate Ilie Merce (la momentul realizării filmului – parlamentar PRM) şi pe fostul secretar al PCR Cornel Burtică, dar şi să îşi încheie documentarul cu filmarea unui ecran de televizor deschis pe o emisiune OTV în care fostul şef al Direcţiei de Informaţii Externe, Nicolae Pleşiţă, vorbeşte cu nonşalanţă despre operaţiunile Securităţii. Foştii reprezentanţi ai Securităţii primesc rolul binemeritat de personaje negative, malefice, în acest “film de război”, şi nu doar că “ajută” la completarea tabloului general, dar prezenţa lor în media şi în parlament, evidenţiată în documentar, sugerează o continuitate a răului, o neasumare a trecutului.

Alexandru Solomon merge şi mai departe şi discută inclusiv rolul jucat de Radio Europa Liberă în susţinerea vocilor critice din ţară – sunt intervievaţi opozanţi precum Doina Cornea sau Vasile Paraschiv, dar şi jurnaliştii străini care i-au ajutat să îşi transmită mesajele în Occident. Astfel, “Război pe calea undelor” investighează şi câteva momente ale fragmentatei disidenţe româneşti (nu lipsesc nici referiri la “cazul Goma”). O permanentă developare de semnificaţii şi de idei, pe care Alexandru Solomon o gestionează cu siguranţa unui cineast experimentat.

Pornit ca instrument de (contra)propagandă al CIA, dar trecut pe parcurs sub controlul Congresului SUA, Radio Europa Liberă, cu toate secţiile sale în diferite limbi, a reprezentat o parte a Războiului Rece care a marcat secolul XX. Iar ca ultim nivel de interpretare, documentarul lui Alexandru Solomon poate fi privit şi ca încercare de înţelegere a complicatei istorii mondiale recente. De aici şi complexitatea remarcabilă a acestui film ambiţios.

„Război pe calea undelor” este disponibil, de joi, pe Cinepub.ro, platformă online unde pot fi accesate gratuit şi în condiţii legale filme româneşti (noi sau vechi, scurtmetraje sau lungmetraje, documentare sau ficţiune), oferta fiind înnoită în fiecare săptămână.

Articol apărut şi pe blogul lui Ionuţ Mareş.

18
/10
/19

CRONICĂ DE FILM În documentarul „Jurnalul familiei -escu” (2018), regizorul Șerban Georgescu discută pe un ton jucăuș, ironic, ce (mai) înseamnă a fi român, la 100 de ani de la apariția României moderne, perioadă în care țara a trecut prin multe șocuri și transformări.

18
/10
/19

În Bucureşti, gala de deschidere a Les Films de Cannes à Bucarest este programată vineri, de la ora 19:00 la Cinema PRO, în prezența sărbătoritului ediţiei, Vlad Ivanov şi a cineastului Claude Lelouch.

15
/10
/19

CRONICĂ DE FILM Disponibil în unele cinematografe, documentarul „Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, de Mihai Mincan şi Claudiu Mitcu, discută subiectul migrației românilor în străinătate din câteva unghiuri inedite.

14
/10
/19

Les Films de Cannes à Bucarest îl celebrează anul acesta pe Vlad Ivanov, care anul acesta a împlinit 50 de ani. Actorului care seduce camera cu orice rol pe care-l interpretează, festivalul i-a dedicat o secțiune numită IVANOV 50 – care include cinci dintre cele mai importante filme care îl au ca protagonist: „Sunset”, „Câini”, „La Gomera”, „Principii de viață” și „Hier”.

09
/10
/19

CRONICĂ DE FILM Deşi pretinde că este un omagiu adus oamenilor care au murit în închisorile comuniste, "Între chin şi amin" (2019), al doilea lungmetraj de ficţiune al regizorului Toma Enache, nu este de fapt decât o bătaie de joc la adresa memoriei victimelor, prin kitsch-ul pe care îl etalează.

Page 1 of 25012345...102030...Last »