„Război pe calea undelor”. Vocile
https://www.ziarulmetropolis.ro/razboi-pe-calea-undelor-vocile/

Apărut în 2007 şi relansat acum la liber pe platforma Cinepub, „Război pe calea undelor”, de Alexandru Solomon, se înscrie în demersul regizorilor Noului Cinema Românesc, fie ei autori de filme de ficţiune sau de documentare, de a chestiona prezentul prin analiza trecutului, în special a comunismului, şi de a înţelege trecutul pentru o mai bună situare în prezent.

Un articol de Ionuţ Mareş|13 ianuarie 2017

Alexandru Solomon porneşte în investigarea istoriei legendarului post Radio Europa Liberă prin mărturisirea importanţei acestuia în familia sa, la fel ca în familiile numeroşilor ascultători din timpul lui Ceauşescu – de aici şi premisa unei puternice empatii din partea spectatorului. Nu e de mirare astfel că Alexandru Solomon apare în cadru la începutul şi la finalul filmului, iar vocea sa asigură comentariul din off la persoana întâi.

Prin urmare, la un prim nivel, filmul poate fi privit ca un eseu personal prin care cineastul încearcă să îşi înţeleagă trecutul şi, de ce nu, să se înţeleagă pe el însuşi prin această incursiune în istoria recentă. Însă abordarea regizorală asumat subiectivă se deschide apoi spre alte niveluri de interpretare, tot mai ofertante.

„Război pe calea undelor” trasează momentele importante din istoria secţiei în limba română a postului Radio Europa Liberă, cu sediul la München, şi îi aduce în faţa camerei pe unii dintre foştii redactori (Emil Hurezeanu, Neculai Constantin Munteanu, Ioana Măgură-Bernard, Nestor Ratesh, Şerban Orescu, Andrei Voiculescu, Monica Lovinescu), îndemnaţi să rememoreze întâmplări şi să evoce amintirea celor dispăruţi,

Astfel, documentarul devine şi un exerciţiu de arheologie a memoriei, cu atât mai evident cu cât Alexandru Solomon îşi pune „personajele” să asculte fragmente din emisiunile perioadei, atât pentru a le surprinde reacţiile şi emoţiile, cât şi pentru a impulsiona procesul de rememorare.

Însă, inevitabil, Alexandru Solomon nu se opreşte doar la a-i aduce împreună pe foştii redactori ai celebrului post de radio. Aşa cum o indică şi titlul, documentarul tratează războiul dintre Radio Europa Liberă şi Securitatea regimului Ceauşescu, cu elemente de film de spionaj, astfel că sunt discutate inclusiv presupusele asasinate asupra foştilor directori (este intervievat telefonic chiar teroristul „Carlos Şacalul”, aflat în închisoare în Franţa; un alt „personaj” este fostul responsabil cu paza radioului).

Regizorul nu ezită să îi pună în faţa aparatului de filmat pe fostul colonel de Securitate Ilie Merce (la momentul realizării filmului – parlamentar PRM) şi pe fostul secretar al PCR Cornel Burtică, dar şi să îşi încheie documentarul cu filmarea unui ecran de televizor deschis pe o emisiune OTV în care fostul şef al Direcţiei de Informaţii Externe, Nicolae Pleşiţă, vorbeşte cu nonşalanţă despre operaţiunile Securităţii. Foştii reprezentanţi ai Securităţii primesc rolul binemeritat de personaje negative, malefice, în acest „film de război”, şi nu doar că „ajută” la completarea tabloului general, dar prezenţa lor în media şi în parlament, evidenţiată în documentar, sugerează o continuitate a răului, o neasumare a trecutului.

Alexandru Solomon merge şi mai departe şi discută inclusiv rolul jucat de Radio Europa Liberă în susţinerea vocilor critice din ţară – sunt intervievaţi opozanţi precum Doina Cornea sau Vasile Paraschiv, dar şi jurnaliştii străini care i-au ajutat să îşi transmită mesajele în Occident. Astfel, „Război pe calea undelor” investighează şi câteva momente ale fragmentatei disidenţe româneşti (nu lipsesc nici referiri la „cazul Goma”). O permanentă developare de semnificaţii şi de idei, pe care Alexandru Solomon o gestionează cu siguranţa unui cineast experimentat.

Pornit ca instrument de (contra)propagandă al CIA, dar trecut pe parcurs sub controlul Congresului SUA, Radio Europa Liberă, cu toate secţiile sale în diferite limbi, a reprezentat o parte a Războiului Rece care a marcat secolul XX. Iar ca ultim nivel de interpretare, documentarul lui Alexandru Solomon poate fi privit şi ca încercare de înţelegere a complicatei istorii mondiale recente. De aici şi complexitatea remarcabilă a acestui film ambiţios.

„Război pe calea undelor” este disponibil, de joi, pe Cinepub.ro, platformă online unde pot fi accesate gratuit şi în condiţii legale filme româneşti (noi sau vechi, scurtmetraje sau lungmetraje, documentare sau ficţiune), oferta fiind înnoită în fiecare săptămână.

Articol apărut şi pe blogul lui Ionuţ Mareş.

22
/05
/20

O serie de interviuri reunite sub umbrela InspiraTIFF, un proiect nou conceput de echipa Festivalului Internațional de Film Transilvania, va fi difuzată săptămânal pe platforma de streaming TIFF Unlimited, începând din 25 mai. Primul invitat al jurnalistului Mihnea Măruță este regizorul Cristi Puiu, unul dintre cei mai valoroși invitați ai TIFF, prezent la Cluj cu toate filmele sale în ultimii 20 de ani.

19
/05
/20

CRONICĂ DE FILM Pentru că încă nu putem merge la cinema şi la festivaluri, rămânem tot la platformele cu filme accesibile din fotoliul de acasă. De data asta, vă recomandăm trei scurtmetraje foarte speciale, realizate de britanicul Jonathan Glazer, thailandezul Apichatpong Weerasethakul şi americanul Jonas Mekas şi disponibile pe MUBI.

17
/05
/20

CRONICĂ DE FILM Cu premiera recentă la HBO şi disponibil pe platforma HBO GO, „Natalie Wood: Ce rămâne în urmă” (2020) este un documentar biografic realizat de Laurent Bouzereau despre una dintre cele mai cunoscute actriţe americane. Filmul are ca punct de pornire moartea suspectă a vedetei la doar 43 de ani.

13
/05
/20

CRONICĂ DE FILM Era inevitabil să apară și primele filme realizate în izolare. Radu Jude a lansat un scurt autoportret conceput la invitația Arte/ZDF. Iar Dan Chișu a încercat un lungmetraj, un simplu excercițiu autocomplezent despre un regizor care roagă actori să joace într-un film despre viața în carantină.

07
/05
/20

PREVIEW Din multitudinea de oferte de filme care pot fi văzute de acasă în perioada asta de izolare, vă propunem câteva titluri clasice maghiare, puse la dispoziţie online şi gratuit, cu subtitrare în engleză, chiar de Arhiva de Film din Ungaria.

04
/05
/20

Micro-granturile #ADFRSurvival, destinate independenților din cinematografie rămași fără nicio sursă de venit în criza economică generată în contextul pandemiei de coronavirus, vor ajunge la beneficiarii desemnați de echipa de evaluare formată din Laura Mușat (fondator Asociația de Dezvoltare a Filmului Românesc), Alexandra Safriuc (coordonator masterclass-uri ADFR & co-fondator / director artistic ShortsUP) și Iulia Popovici (critic de film & teatru / fondator Asociația Transsectorială a Independenților din Cultură).

Page 1 of 26212345...102030...Last »