„Război pe calea undelor”. Vocile
https://www.ziarulmetropolis.ro/razboi-pe-calea-undelor-vocile/

Apărut în 2007 şi relansat acum la liber pe platforma Cinepub, „Război pe calea undelor”, de Alexandru Solomon, se înscrie în demersul regizorilor Noului Cinema Românesc, fie ei autori de filme de ficţiune sau de documentare, de a chestiona prezentul prin analiza trecutului, în special a comunismului, şi de a înţelege trecutul pentru o mai bună situare în prezent.

Un articol de Ionuţ Mareş|13 ianuarie 2017

Alexandru Solomon porneşte în investigarea istoriei legendarului post Radio Europa Liberă prin mărturisirea importanţei acestuia în familia sa, la fel ca în familiile numeroşilor ascultători din timpul lui Ceauşescu – de aici şi premisa unei puternice empatii din partea spectatorului. Nu e de mirare astfel că Alexandru Solomon apare în cadru la începutul şi la finalul filmului, iar vocea sa asigură comentariul din off la persoana întâi.

Prin urmare, la un prim nivel, filmul poate fi privit ca un eseu personal prin care cineastul încearcă să îşi înţeleagă trecutul şi, de ce nu, să se înţeleagă pe el însuşi prin această incursiune în istoria recentă. Însă abordarea regizorală asumat subiectivă se deschide apoi spre alte niveluri de interpretare, tot mai ofertante.

„Război pe calea undelor” trasează momentele importante din istoria secţiei în limba română a postului Radio Europa Liberă, cu sediul la München, şi îi aduce în faţa camerei pe unii dintre foştii redactori (Emil Hurezeanu, Neculai Constantin Munteanu, Ioana Măgură-Bernard, Nestor Ratesh, Şerban Orescu, Andrei Voiculescu, Monica Lovinescu), îndemnaţi să rememoreze întâmplări şi să evoce amintirea celor dispăruţi,

Astfel, documentarul devine şi un exerciţiu de arheologie a memoriei, cu atât mai evident cu cât Alexandru Solomon îşi pune „personajele” să asculte fragmente din emisiunile perioadei, atât pentru a le surprinde reacţiile şi emoţiile, cât şi pentru a impulsiona procesul de rememorare.

Însă, inevitabil, Alexandru Solomon nu se opreşte doar la a-i aduce împreună pe foştii redactori ai celebrului post de radio. Aşa cum o indică şi titlul, documentarul tratează războiul dintre Radio Europa Liberă şi Securitatea regimului Ceauşescu, cu elemente de film de spionaj, astfel că sunt discutate inclusiv presupusele asasinate asupra foştilor directori (este intervievat telefonic chiar teroristul „Carlos Şacalul”, aflat în închisoare în Franţa; un alt „personaj” este fostul responsabil cu paza radioului).

Regizorul nu ezită să îi pună în faţa aparatului de filmat pe fostul colonel de Securitate Ilie Merce (la momentul realizării filmului – parlamentar PRM) şi pe fostul secretar al PCR Cornel Burtică, dar şi să îşi încheie documentarul cu filmarea unui ecran de televizor deschis pe o emisiune OTV în care fostul şef al Direcţiei de Informaţii Externe, Nicolae Pleşiţă, vorbeşte cu nonşalanţă despre operaţiunile Securităţii. Foştii reprezentanţi ai Securităţii primesc rolul binemeritat de personaje negative, malefice, în acest „film de război”, şi nu doar că „ajută” la completarea tabloului general, dar prezenţa lor în media şi în parlament, evidenţiată în documentar, sugerează o continuitate a răului, o neasumare a trecutului.

Alexandru Solomon merge şi mai departe şi discută inclusiv rolul jucat de Radio Europa Liberă în susţinerea vocilor critice din ţară – sunt intervievaţi opozanţi precum Doina Cornea sau Vasile Paraschiv, dar şi jurnaliştii străini care i-au ajutat să îşi transmită mesajele în Occident. Astfel, „Război pe calea undelor” investighează şi câteva momente ale fragmentatei disidenţe româneşti (nu lipsesc nici referiri la „cazul Goma”). O permanentă developare de semnificaţii şi de idei, pe care Alexandru Solomon o gestionează cu siguranţa unui cineast experimentat.

Pornit ca instrument de (contra)propagandă al CIA, dar trecut pe parcurs sub controlul Congresului SUA, Radio Europa Liberă, cu toate secţiile sale în diferite limbi, a reprezentat o parte a Războiului Rece care a marcat secolul XX. Iar ca ultim nivel de interpretare, documentarul lui Alexandru Solomon poate fi privit şi ca încercare de înţelegere a complicatei istorii mondiale recente. De aici şi complexitatea remarcabilă a acestui film ambiţios.

„Război pe calea undelor” este disponibil, de joi, pe Cinepub.ro, platformă online unde pot fi accesate gratuit şi în condiţii legale filme româneşti (noi sau vechi, scurtmetraje sau lungmetraje, documentare sau ficţiune), oferta fiind înnoită în fiecare săptămână.

Articol apărut şi pe blogul lui Ionuţ Mareş.

09
/10
/15

Peste exact o săptămână, debutează cea de a X-a ediție a Zilelor Filmului German (ZFGX). Proiecția filmelor are loc la Cinema Studio, începând din seara zilei de 16 octombrie, data care marchează deschiderea ediției jubiliare, cu o peliculă de excepție: „Victoria”, elogiatul thriller al lui Sebastian Schipper, considerat surpriza germană a Berlinalei din acest an și răsplătit cu Ursul de Argint.

09
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „The Walk”, cel mai nou film al lui Robert Zemeckis, este reconstituirea spectaculoasă a unei fapte reale legendare, redată sub forma unei alegorii despre îndrăzneală şi cu tensiunea unui film de acţiune. Folosind inteligent 3D-ul, filmul oferă unul din cele mai rafinate momente ale cinemaului popular din acest an.

09
/10
/15

În ultimii 22 de ani Astra Film Festival a transformat Sibiul în spațiul privilegiat unde anual, timp de o săptămână, se poate vedea mersul lumii doar prin vizionarea selecției de filme. Viața de la 1,30 metri înălțime, spaimele interioare ale Hertei Muller – laureate a premiului Nobel, cum a învins Chuck Norris comunismul și viitorul filmului documentar în atelierele Aristoteles, sunt doar câteva din reperele weekend-ului la AFF 2015.

07
/10
/15

S-a dat startul celei de-a treia ediții a Dracula Film Festival. Hotel Transilvania 2 (R. Genndy Tartakovsky), film dublat în română de actorii Claudiu Bleonţ, Gabriel Spahiu, Anca Sigartău, Tamara Roman, Gabriel Costin şi Cristi Neacşu, a deschis ediţia din acest an a festivalului.

07
/10
/15

Les Films de Cannes à Bucarest și Asociația Culturală Control N lansează o provocare pentru tinerii critici de film, pe care își propun să-i angreneze în dezbatere. Un concurs organizat special cu ocazia acestor conferințe, „Fii critic la Cannes!”, oferă șansa participanților de a obține o acreditare - cu transport și cazare asigurate - la Festivalul de la Cannes, ediția din 2016.

06
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „The Martian”, noul blockbuster al lui Ridley Scott, oferă mult prea puţin din ceea ce promite, alegând o reţetă facilă de a ilustra o aventură spectaculară. „Black Mass”, regizat de Scott Cooper, are meritul de a-şi asuma genul filmului cu gangsteri, fără a cădea în tentaţia pastişei sau a luării în zeflemea.

05
/10
/15

12 dintre filmele care s-au întors cu trofee de la Cannes pot fi văzute pentru prima dată în România între 23 și 29 octombrie, la Les Films de Cannes à Bucarest. Laureatul cu Palme d’Or și marii câștigători ai premiilor pentru regie, scenariu, interpretare, Camera d’Or sau Un Certain Regard vor aduce la Cinema Studio, Elvire Popesco și Cinema PRO o frântură din agitația și entuziasmul provocate la Cannes.

02
/10
/15

A 10-a ediție Anim'est se deschide oficial astăzi, la Cinema Studio, de la 20.00. Sunteți invitați să vizionați docu-drama Muntele Magic, în regia Ancăi Damian, precedată de un recital extraordinar susținut de Alexander Bălănescu.