„Război pe calea undelor”. Vocile
https://www.ziarulmetropolis.ro/razboi-pe-calea-undelor-vocile/

Apărut în 2007 şi relansat acum la liber pe platforma Cinepub, „Război pe calea undelor”, de Alexandru Solomon, se înscrie în demersul regizorilor Noului Cinema Românesc, fie ei autori de filme de ficţiune sau de documentare, de a chestiona prezentul prin analiza trecutului, în special a comunismului, şi de a înţelege trecutul pentru o mai bună situare în prezent.

Un articol de Ionuţ Mareş|13 ianuarie 2017

Alexandru Solomon porneşte în investigarea istoriei legendarului post Radio Europa Liberă prin mărturisirea importanţei acestuia în familia sa, la fel ca în familiile numeroşilor ascultători din timpul lui Ceauşescu – de aici şi premisa unei puternice empatii din partea spectatorului. Nu e de mirare astfel că Alexandru Solomon apare în cadru la începutul şi la finalul filmului, iar vocea sa asigură comentariul din off la persoana întâi.

Prin urmare, la un prim nivel, filmul poate fi privit ca un eseu personal prin care cineastul încearcă să îşi înţeleagă trecutul şi, de ce nu, să se înţeleagă pe el însuşi prin această incursiune în istoria recentă. Însă abordarea regizorală asumat subiectivă se deschide apoi spre alte niveluri de interpretare, tot mai ofertante.

„Război pe calea undelor” trasează momentele importante din istoria secţiei în limba română a postului Radio Europa Liberă, cu sediul la München, şi îi aduce în faţa camerei pe unii dintre foştii redactori (Emil Hurezeanu, Neculai Constantin Munteanu, Ioana Măgură-Bernard, Nestor Ratesh, Şerban Orescu, Andrei Voiculescu, Monica Lovinescu), îndemnaţi să rememoreze întâmplări şi să evoce amintirea celor dispăruţi,

Astfel, documentarul devine şi un exerciţiu de arheologie a memoriei, cu atât mai evident cu cât Alexandru Solomon îşi pune „personajele” să asculte fragmente din emisiunile perioadei, atât pentru a le surprinde reacţiile şi emoţiile, cât şi pentru a impulsiona procesul de rememorare.

Însă, inevitabil, Alexandru Solomon nu se opreşte doar la a-i aduce împreună pe foştii redactori ai celebrului post de radio. Aşa cum o indică şi titlul, documentarul tratează războiul dintre Radio Europa Liberă şi Securitatea regimului Ceauşescu, cu elemente de film de spionaj, astfel că sunt discutate inclusiv presupusele asasinate asupra foştilor directori (este intervievat telefonic chiar teroristul „Carlos Şacalul”, aflat în închisoare în Franţa; un alt „personaj” este fostul responsabil cu paza radioului).

Regizorul nu ezită să îi pună în faţa aparatului de filmat pe fostul colonel de Securitate Ilie Merce (la momentul realizării filmului – parlamentar PRM) şi pe fostul secretar al PCR Cornel Burtică, dar şi să îşi încheie documentarul cu filmarea unui ecran de televizor deschis pe o emisiune OTV în care fostul şef al Direcţiei de Informaţii Externe, Nicolae Pleşiţă, vorbeşte cu nonşalanţă despre operaţiunile Securităţii. Foştii reprezentanţi ai Securităţii primesc rolul binemeritat de personaje negative, malefice, în acest „film de război”, şi nu doar că „ajută” la completarea tabloului general, dar prezenţa lor în media şi în parlament, evidenţiată în documentar, sugerează o continuitate a răului, o neasumare a trecutului.

Alexandru Solomon merge şi mai departe şi discută inclusiv rolul jucat de Radio Europa Liberă în susţinerea vocilor critice din ţară – sunt intervievaţi opozanţi precum Doina Cornea sau Vasile Paraschiv, dar şi jurnaliştii străini care i-au ajutat să îşi transmită mesajele în Occident. Astfel, „Război pe calea undelor” investighează şi câteva momente ale fragmentatei disidenţe româneşti (nu lipsesc nici referiri la „cazul Goma”). O permanentă developare de semnificaţii şi de idei, pe care Alexandru Solomon o gestionează cu siguranţa unui cineast experimentat.

Pornit ca instrument de (contra)propagandă al CIA, dar trecut pe parcurs sub controlul Congresului SUA, Radio Europa Liberă, cu toate secţiile sale în diferite limbi, a reprezentat o parte a Războiului Rece care a marcat secolul XX. Iar ca ultim nivel de interpretare, documentarul lui Alexandru Solomon poate fi privit şi ca încercare de înţelegere a complicatei istorii mondiale recente. De aici şi complexitatea remarcabilă a acestui film ambiţios.

„Război pe calea undelor” este disponibil, de joi, pe Cinepub.ro, platformă online unde pot fi accesate gratuit şi în condiţii legale filme româneşti (noi sau vechi, scurtmetraje sau lungmetraje, documentare sau ficţiune), oferta fiind înnoită în fiecare săptămână.

Articol apărut şi pe blogul lui Ionuţ Mareş.

27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.

21
/10
/22

Duminică, 23 octobrie, de la 18.30, la Cinema Astra va avea loc proiecția filmului documentar dedicat Brașovului, realizat de tinerii care au participat la cursurile „Be-Brașov: retrocedarea emoțiilor I memoria orașului”. Participanții la eveniment vor asista și la o reprezentație de tip teatru verbatim și la o expoziție cu fotografii din Brașov.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.

19
/10
/22

Unsul magilor, Black Adam (pseudonimul modern al lui Teth-Adam), spune povestea anti-eroului forțat de împrejurări să ajute câțiva pământeni. Mânat de răzbunare și ură, Black Adam este extrem de eficient în lupta cu opresorii Kahndaq-ului, spre disperarea super-eroilor din Justice Society.

19
/10
/22

După succesul ediţiei precedente cu 88 de minute cu Victor Rebengiuc, o gală care-şi propunea să aniverseze un artist legendar printr-o discuţie intimă şi pasionantă despre ale vieţii şi ale artei, acum spectatorii vor avea ocazia să o întâlnească pe actrița Tora Vasilescu.