Rebelii Cehoslovaciei – înainte și după
https://www.ziarulmetropolis.ro/rebelii-cehoslovaciei-%e2%80%93-%c3%aenainte-%c8%99i-dup%c4%83/

Serile de film de la Centrul Ceh se apropie de sfârşit, iar pe 18 noiembrie va fi proiectat penultimul documentar al ediţiei de toamnă, „Year Without Magor: Genius Cannot Be Faked” şi în ziua următoare, pe 19 noiembrie, la Fiction Tuesdays, va rula „The Inheritance or Fuckoffguysgoodday”.

Un articol de Petre Ivan|15 noiembrie 2019

A patra săptămână de filme cehe este dedicată unor figuri revoluționare ale căror viață, artă și viziune politică au inspirat și încă inspiră discursul radical despre libertate, demnitate umană și lupta pentru o lume mai justă. Este vorba despre Ivan Martin Jirous, poet și jurnalist care a fost închis în repetate rânduri din motive politice și despre regizoarea Věra Chytilová, a cărei abilitate de a face filme a fost semnificativ afectată de cenzura Normalizării și, mai apoi, de restricțiile indirecte suferite de cinematografie în epoca neoliberală.

Documentarul proiectat pe 18 noiembrie la Documentary Mondays, „Year Without Magor: Genius Cannot Be Faked”, ilustrează, pe de o parte, frgamente din povestea trupei cehe de muzică experimentală The Plastic People of the Universe, relatată de Jirous (Magor) în cartea cu același nume, dar și opiniile acestuia despre societate, politică și mediul înconjurător. Filmul îi prezintă pe cei mai proeminenţi şi apropiaţi prieteni ai lui Magor, atât din perioada de disidenţă, cât şi din perioada de libertate, precum Václav Havel, Dagmar Vokatá, Francis Piggy Stárek, Dana Němcová şi familia, dar şi Petruška Šustrová, Vratislav Brabenec şi membrii ai Uniunii pentru Pace (Peace Pledge Union – PPU), Jaroslav Erik Fric, prieteni din Košice, Bratislava şi mulţi alţii, fiecare încercând să facă față unui regim dictatorial în care acuzațiile false îi condamnă pe oameni la închisori mizerabile, unde unii ajung să fie uciși de cei care îi închid.

Marți, 19 noiembrie, The Inheritance or Fuckoffgusgoodday marchează trecerea în registrul eliberat, dar haotic al post-comunismului ceh, fiind o reprezentare caricaturală a societății est-europene așa cum o percepea Chytilová la începutul anilor ’90. Protagonistul, Bohumil Stejskal, este un nene de la țară proaspăt îmbogățit în urma legilor de retrocedare post-comuniste. Filmul este un studiu asupra tipologiei de om necioplit și zgomotos, nevoit să se adapteze unei noi condiții de libertate individuală și putere economică neașteptată, într-o perioadă istorică incertă și, totodată, asupra noilor moduri de raportare la sex și societate care iau naștere odată cu noul sistem economic. Dacă ați îndrăgit filmele Věrei Chytilová din perioada Noului Val Cehoslovac, trebuie să o cunoașteți și ca regizoare în perioada ei de după 1989.

Intrarea la proiecții este liberă. Acestea încep la ora 20:00, iar accesul se face începând cu 19:30, timp în care puteți savura o bere cehă gratis.

Evenimente Facebook aici: DM & FT. Eveniment susținut de Budweiser Budvar.

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.