Recomandări pentru TIFF 2021
https://www.ziarulmetropolis.ro/recomandari-pentru-tiff-2021/

PREVIEW După o ediţie 2020 doar cu proiecţii în aer liber şi cu un număr mult mai mic de filme decât de obicei, TIFF revine în acest an (23 iulie – 1 august) aproape la turaţie maximă: peste 160 de titluri, numeroşi invitaţi, cine-concerte şi alte evenimente. Ziarul Metropolis vă propune câteva recomandări de filme, pentru o mai uşoară orientare prin program.

Un articol de Ionuţ Mareş|22 iulie 2021

Din bogatul program din acest an, m-am oprit cu recomandările doar la proiecţiile de filme (am lăsat deoparte concertele, cine-concertele, expoziţiile, discuţiile şi alte tipuri de evenimente, pentru că acestea sunt mai puţine şi uşor de selectat). De asemenea, am evitat secţiunile nişate – Film Food, EducaTIFF sau Va urma (ultima este cu episoade din seriale şi miniserii, o noutate pentru TIFF), dar şi filmele din Piaţa Unirii, în mod tradiţional alese pentru marele public.

Competiţie

Competiţia internaţională e probabil cea mai imprevizibilă secţiune: de-a lungul anilor, am văzut aici atât filme extraordinare, cât şi titluri foarte slabe. Dar e mereu unul din programele care merită atenţie, mai ales că, în mod tradiţional, e dedicat cineaştilor aflaţi la primul sau al doilea film. Personal, voi încerca să văd toate cele 12 filme. Dar pentru că e mai realist să mă aştept că nu voi putea bifa decât unele dintre ele, mi-am făcut şi un shortlist – în afară de cele două lungmetraje româneşti, „Câmp de maci”, de Eugen Jebeleanu, şi „Neidentificat”, de Bogdan Apetri, ar mai fi de neocolit alte cel puţin trei: indianul „Pebbles”, de P.S. Vinothraj, georgianul „What Do We See When We Look at the Sky?”, de Alexandre Koberidze, şi brazilianul „The Pink Cloud”, de Iuli Gerbase.

Filme clasice & Focusuri

Două din secţiunile favorite în fiecare an sunt Close-Up, dedicată unui cineast clasic, şi 3X3, dedicată unui număr de trei regizori, omagiaţi prin trei filme fiecare, pornind de la unul recent, în cazul celor încă activi.

Close-Up îl are în prim-plan pe cunoscutul regizor francez Éric Rohmer, din filmografia căruia vor fi proiectate nu mai puţin de opt titluri-reper, anunţate ca fiind restaurate recent. Chiar dacă filmele sale sunt uşor accesibile (platforma MUBI îi dedică în mod constant câte o retrospectivă), revizionarea lor într-o sală de cinema, în copii noi, rămâne totuşi mereu tentantă.

În secţiunea 3X3, TIFF propune câte trei titluri de la trei cineaşti extrem de diferiţi. Românul Iosif Demian îşi va prezenta în premieră mondială cel mai nou lungmetraj de ficţiune, „Rondul de noapte”, o revenire foarte aşteptată, dar şi cele două filme din anii `80 care l-au consacrat ca unul din autorii importanţi ai cinematografiei române (după ce trecuse de la imagine la regie) şi care merită oricând revăzute: „O lacrimă de fată” (1980) şi „Baloane de curcubeu” (1982).

Ceilalţi doi cineaşti din secţiune sunt poloneza Małgorzata Szumowska (o regizoare interesantă) și spaniolul Luis García Berlanga, un nume foarte important din istoria cinematografiei spaniole, de la nașterea căruia se împlineşte un secol în acest an.

Supernova

Din secţiunea Supernova, alocată în general unor hituri festivaliere ale ultimului an, mi-am scos o listă mai lungă de must see-uri, alese fie pentru că aparţin unor autori pe care îi urmăresc, fie pentru că vin cu aprecieri din alte festivaluri: „Falling”, de Viggo Mortensen, „The Dog Who Wouldn’t Be Quiet”, de Ana Katz, „Conference”, de Ivan I. Tverdovskiy, „Enfant Terrible”, de Oskar Roehler (un film despre Rainer Werner Fassbinder!), „Dear Comrades!”, de Andrei Koncialovski, „Beginning”, de Dea Kulumbegaşvili, „Petite maman”, de Céline Sciamma, „Wheel of Fortune and Fantasy”, de Ryusuke Hamaguchi, şi „Suzanna Andler”, de Benoît Jacquot.

Alte secţiuni

Cu siguranţă că fiecare secţiune îşi are comorile ei ascunse, dar şi potenţialele dezamăgiri. Ideal ar fi să le găseşti pe primele şi să le eviţi pe ultimele. Din scanarea altor secţiuni, am extras câteva titluri demne de interes:

  • „The Mole Agent”, de Maite Alberdi, şi „The Most Beautiful Boy in the World”, de Kristina Lindström şi Kristian Petri – din secţiunea Ce se întâmplă, documentarule?
  • „Riders of Justice”, de Anders Thomas Jensen, „Lux Æterna”, de Gaspar Noé (proiectat împreună cu scurtmetrajul „Vocea umană”, de Pedro Almodovar), şi „New Order”, de Michel Franco – din secţiunea Fără limită
  • „Censor”, de Prano Bailey-Bond, „Knocking”, de Frida Kempff, şi „Teddy”, de Ludovic Boukherma şi Zoran Boukherma – din secţiunea Lună plină
  • „Final Report”, de István Szabó (invitat special), „Forest – I See You Everywhere”, de Bence Fliegauf, „Natural Light”, de Dénes Nagy, şi „Spiral”, de Cecília Felméri – din secţiunea Ziua Maghiară

Filme româneşti

Este o ediţie cu multe filme româneşti – 45 de titluri, dintre care 32 de lungmetraje (ficţiune şi documentar) şi 13 scurtmetraje. Cele mai multe sunt în secţiunea Zilele Filmului Românesc, iar restul sunt împrăştiate în diverse alte programe.

Deşi aproape toate vor ajunge apoi în cinematografe, deci vor mai fi oportunităţi de vizionare, e un sentiment plăcut să le vezi totuşi mai repede, cu săli pline şi în prezenţa echipelor, aşa cum se întâmplă la festival.

Dintre cele care vor avea premiera în România la TIFF, de neratat sunt „Întregalde”, de Radu Muntean, cele două titluri din competiţia internaţională deja menţionate – „Câmp de maci”, de Eugen Jebeleanu, şi „Neidentificat”, de Bogdan Apetri, „Rondul de noapte”, de Iosif Demian, precum şi documentarele „Blană Bombă”, de Claudiu Mitcu, „În mijlocul meu, vocea”, de Andra Hera, „Omul cu umbra”, de Dragoș Hanciu, şi „Spioni de ocazie”, de Oana Giurgiu. Tot dintre premiere, voi fi curios de asemenea de „#dogpoopgirl”, de Andrei Huțuleac, „Căutătorul de vânt”, de Mihai Sofronea, „După 40 de zile”, de Andrei Gruzsniczki, „Scara”, de Vlad Păunescu
şi documentarul „Eva noastră”, de Ana Gurdiș.

Dintre cele văzute deja, dar de asemenea încă nelansate, recomand: „Mia își ratează răzbunarea”, de Bogdan Theodor Olteanu, „Otto Barbarul”, de Ruxandra Ghițescu, „Toni și prietenii săi”, de Ion Indolean, şi documentarul „Noi împotriva noastră”, de Andra Tarara.

Apoi, evident, primul film al lui Nae Caranfil, „È pericoloso sporgersi” (1993), proiectat în copie restaurată într-o proiecţie specială în prezenţa regizorului.

21
/12
/20

Câștigătorul Trofeului Transilvania și a Premiului Publicului la TIFF aduce pe același ecran actori din Game Of Thrones, Animal Kingdom și The Dark Knight Rises, alături de starul seriei HBO Sharp Objects. Din 18 decembrie, „Babyteeth: Prima iubire” este disponibil online.

16
/12
/20

CRONICĂ DE FILM Cu premiera la TIFF şi disponibil online, pe Vimeo, documentarul (de aproape 30 de minute) „Totul pentru Riana”, realizat de Mihai Dragolea, jurnalist devenit şi regizor, este portretul unui tânăr prins între dorinţa de a trăi liber şi obligaţia de a avea grijă de familie.

15
/12
/20

TOP Ce filme româneşti de ficţiune merită reţinute din acest an 2020 în care cinematografia a fost dată peste cap? Cu ce mai rămânem în afară de două încercări radicale ale unor regizori consacraţi, precum „Tipografic Majuscul”, de Radu Jude, şi „Malmkrog”, de Cristi Puiu?

12
/12
/20

Festivalul Internațional de Film Studențesc CineMAiubit, ajuns anul acesta la cea de-a 24-a ediție, își va deschide porțile virtuale unui public foarte concret, de pe întregul mapamond, în data de marți, 15 decembrie.

12
/12
/20

Pe 12 și 13 decembrie, începând cu ora 20.00, TIFF Unlimited a pregătit două filme pline de fantezie, în feluri diferite: o aventură suprarealistă marca Terry Gilliam și un romance fermecător de Abbas Kiarostami.

10
/12
/20

Independența Film, una dintre cele mai vechi case de distribuție de film independent din România, anunță o parte din titlurile pe care și-a propus să le lanseze pe marile ecrane în cursul anului viitor.

08
/12
/20

CRONICĂ DE FILM Lansat recent pe Netflix, „Mank” (2020), noul film al lui David Fincher, asigură doza de nostalgie după trecutul său glorios de care Hollywoodul are nevoie în fiecare an pentru a-şi camufla lipsa prelungită de strălucire şi vitalitate.

08
/12
/20

OPINIE Cinematografia din întreaga lume a fost puternic zguduită de pandemie în 2020. Cum va arăta lumea filmului după această criză, al cărei final e încă greu de anticipat?

06
/12
/20

Joi, 3 decembrie 2020, în cadrul Conferinței Naționale a Managerilor Culturali (CNMC), Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC) a anunțat rezultatele parțiale ale celui mai recent studiu „Tendințe ale consumului cultural în pandemie”, sondaj de opinie care reflectă intenția respondenților de a desfășura activități culturale în spațiul public și non-public pe parcursul anului 2020.

03
/12
/20

TOP Într-un an în care realitatea a făcut concurență scenariilor apocaliptice, documentarele românești s-au remarcat mai mult ca oricând. Sunt multiple explicații, însă e o certitudine că 2020 a fost un moment de vârf, care ar putea fi încununat chiar cu o nominalizare la Oscar pentru „colectiv”, de Alexander Nanau.

02
/12
/20

O coincidență recentă înspăimântătoare m-a făcut să caut mai multe despre un actor uitat, Horia Căciulescu. Am descoperit un destin teribil în care succesul de pe scenă, de la televizor și de pe marele ecran a alternat cu tragismul din viață – trecerea pe la Canal și moartea în haosul de la Revoluție.

01
/12
/20

CRONICĂ DE FILM Difuzat în premieră de PRO TV de 1 Decembrie și realizat la inițiativa și cu finanțarea unei bănci, documentarul „3 mm” (2020), despre Simona Halep, m-a interesat nu doar datorită numelui protagonistei, dar și din curiozitatea de a vedea ce iese dintr-o astfel de „comandă” atunci când regia aparține unui autor de cinema, în acest caz Radu Muntean.

01
/12
/20

Conrad Mericoffer, actorul român care interpretează personajul principal din filmul CÂMP DE MACI/POPPY FIELD (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat Premiul pentru cel mai bun actor în secțiunea oficială Retueyos la Festivalul Internațional de Film Gijón din Spania. De asemenea, și juriul Festivalului de Film de la Torino a decis să-l premieze pe Conrad Mericoffer cu Best Actor în cadrul ediției cu numărul 38 a evenimentului din Italia.

30
/11
/20

Insula 42 are plăcerea de a vă invita să participați astăzi, luni, 30 noiembrie, ora 16:00, live pe pagina oficială de Facebook, la un nou „Salon Insula 42”.