„Repeat After Me”: Damir Očko expune la Eastwards Prospectus
https://www.ziarulmetropolis.ro/repeat-after-me-damir-ocko-expune-la-eastwards-prospectus/

Expoziţia „Repeat After Me” a artistului croat Damir Očko este deschisă între 13 octombrie şi 23 decembrie, la Eastwards Prospectus, din strada Plantelor nr. 50.

Un articol de Liliana Matei|17 octombrie 2016

Galeria Eastwards Prospectus prezintă în următoarele două luni expoziția „Repeat After Me” a lui Damir Očko, artistul care a reprezentat Croația la Bienala de la Veneția 2015. Reunind o selecție de patru filme, alături de colaje, sculpturi, instalații și partituri, „Repeat After Me” (curator: Branka Beni) este prima expoziție personală în România a lui Očko și una dintre cele mai cuprinzătoare prezentări ale lucrărilor sale de până acum.

Artistul creează în jurul filmelor sale, ca puncte centrale, constelații de lucrări ce oferă publicului o experiență deopotrivă intelectuală și emoțională. Prin video, poezie, instalații și lucrări pe hârtie, el explorează adesea mecanismele corpului uman și relația acestuia cu contextul social și politic. Corpul devine astfel un spațiu critic de reflecție asupra violenței, puterii, fragilității sau interacțiunii noastre cu mediul înconjurător.

Expoziția de la Eastwards Prospectus include cele mai recente filme ale artistului, de la „We saw nothing but the uniform blue of the Sky” (2012) până la „The Third Degree” (2015), filmul produs pentru Pavilionul Croației la Bienala de la Veneția. „The Third Degree” juxtapune prim-planuri ale urmelor lăsate pe piele de arsuri de gradul III cu imagini cu echipa de producție reflectată într-o instalație realizată din oglinzi sparte.

damir-ocko_the-third-degree

Damir Očko, „The Third Degree”, 2015, imagine din film, video 4k transferat pe full HD, 10’ 22”, prin amabilitatea artistului și Eastwards Prospectus

Integrând în aceeași lucrare personajele din fața camerei cu cele din spatele ei, Damir Očko dezvoltă o narațiune care subliniază tema responsabilității colective și poziția noastră de martori și actori ai lumii în care trăim. Alte două filme din expoziție, SPRING și TK, pun în lumină dialogul dintre limbajul filmic și cel poetic. Lucrări polifonice, în care se întâlnesc poezia, muzica, mișcarea și imaginea, ambele întăresc interesul artistului față de mecanismele corpului și față de tematica violenței, a opresiunii și a rezistenței.

În „We saw nothing but the uniform blue of the Sky”, scene de viață obișnuite, filmate în alb-negru pe o plajă, sunt contrapuse unor imagini mai abstracte, în tonuri calde, ce descriu trei metode de semnalizare: lumina, fumul și sunetul. Pe măsură ce imaginile se derulează, un bărbat cu o tulburare de vorbire recită un poem cu un efort considerabil, care ajunge să evidențieze și să amplifice înțelesul cuvintelor.

„Cadrele estetice, conceptuale şi formale ale practicii lui Damir Očko sunt modelate în principal în jurul poziţiei centrale a unei lucrări bazate pe imagini in mișcare, explorând relaţii cinematografice complexe pentru a crea lucrări vizual şi intelectual captivante”, spune curatorul Branka Beni. „Expoziţiile sale se dezvăluie de obicei ca aparate prin care artistul chestionează abordarea sa asupra procesului de producţie artistică, creând astfel un spaţiu subiectiv în care filmul şi poezia se întâlnesc”, adaugă ea.

A003_C002_1219BD

Damir Očko, TK, 2014, imagine din film, video 4k t transferat pe full HD, 19’ 46”, prin amabilitatea artistului și Eastwards Prospectus

Damir Očko (născut în 1977) trăiește și lucrează la Zagreb. În 2015, a realizat în Pavilionul Croației de la cea de-a 56-a ediție a Bienalei de la Veneția proiectul „Studies on Shivering: The Third Degree”. Filmele, instalațiile și lucrările sale pe hârtie au mai fost expuse la Galleria Tiziana Di Caro (Napoli), Dazibao – centre de photographies actuelles (Montreal), Temple Bar Gallery (Dublin), KM – Künstlerhaus Halle für Kunst & Medien (Graz), Yvon Lambert Gallery (Paris), Palais de Tokyo (Paris) și Kunsthalle Düsseldorf. A participat, de asemenea, în numeroase expoziții de grup, în instituții precum Mudam – Musée dArt Moderne Grand-Duc Jean din Luxemburg, Kunsthalle Wien și Muzeul de Artă Contemporană din Zagreb.

Lucrările sale se află în colecții publice renumite, printre care Fondation Louis Vuitton (Paris), FRAC Le Plateau (Paris), CNAP – Centre national des arts plastiques (Paris) și Mudam (Luxemburg).

Foto sus: Damir Očko, SPRING, 2012, imagine din film, video 4k transferat pe full HD, 19 58”, prin amabilitatea artistului și Eastwards Prospectus.

Artistul creează în jurul filmelor sale, ca puncte centrale, constelații de lucrări ce oferă publicului o experiență deopotrivă intelectuală și emoțională. Prin video, poezie, instalații și lucrări pe hârtie, el explorează adesea mecanismele corpului uman și relația acestuia cu contextul social și politic.

 

02
/11
/20

Asociația Culturală Control N lansează ACSINTE.100, parte a programului educațional cu același titlu, un album virtual cu fotografii de Costică Acsinte însoțite de clipuri audio și video ce invită publicul tânăr în România anilor 1920 - 1960.

28
/10
/20

Astăzi, 28 octombrie, de ziua de naștere a pictoriței basarabene Valentina Rusu Ciobanu (100 de ani), Asociația pentru cultură și arte ARBOR lansează în premieră producțiile multimedia #100VRC Valentina Rusu Ciobanu: viața și opera și VRC Atelier ’85, atelierul artistei din anul 1985, reconstituit în realitate virtuală.

27
/10
/20

Arta urbană este în jurul nostru, de cele mai multe ori este necesar doar să ne ridicăm privirea şi vom observa diferite forme de artă. Observăm de la stencils, la stickere, la graffiti şi instalaţii stradale, cât şi una dintre cele mai perisabile forme de artă urbană, cea realizată în cretă. Un articol de Mihaela Ion.