Revizorul. Gogol a renăscut la TNB
https://www.ziarulmetropolis.ro/revizorul-gogol-a-renascut-la-tnb/

CRONICĂ DE TEATRU Vreţi să vedeţi un BMW înaintând pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti, pe muzica lui Mozart? Astfel îşi deschide spectacolul Felix Alexa, regizorul celebrei piese gogoliene „Revizorul“.

Un articol de Teodora Gheorghe|15 octombrie 2013

CRONICA DE TEATRU Vreţi să vedeţi un BMW înaintând pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti, pe muzica lui Mozart? Astfel îşi deschide spectacolul Felix Alexa, regizorul celebrei piese gogoliene „Revizorul“.

Avem de-a face cu o variantă îndrăzneaţă şi revigorantă, unde teatrul se aliază triumfal cu dansul şi cu muzica, pentru a servi publicului un cocktail-surpriză, cu ingrediente care mai de care mai savuroase.

Musafirul nepoftit

Povestea? Un funcţionăraş cu pretenţii de fante ajunge să fie confundat cu un inspector incognito pe care cetăţenii (ne)onorabili dintr-un orăşel de provincie îl aşteaptă, însufleţiţi de exuberanţa sinistră a unui condamnat la moarte. Prilejul sosirii oaspetelui nepoftit agită oceanul de nedreptăţi unde înoată locuitorii de vază ai orăşelului, în frunte cu primarul Dmuhanovski.

Dintr-o dată, bolnavii încep să se evapore din spitale miraculos, iar actele oficiale sunt iscodite de ochi prevăzători, pentru ca informaţiile compromiţătoare să-şi găsească drumul spre inexistenţă – la fel de miraculos, desigur!

Un Gogol contemporan

Mihai Constantin este un vulcan care clocoteşte în permanenţă şi-şi revarsă replicile dogoritoare peste toţi ceilalţi. Jocul lui are o forţă impresionantă, dirijând parcă întreg spectacolul. Zvâcul lui este egalat doar de „furtuna Marius Manole”, ce cuprinde întreaga scenă, antrenându-şi oponenţii într-un vârtej de cuvinte, mişcare şi dans.

Revizorul

Mihai Constantin, într-o scenă din Revizorul de la TNB

Acrobaţiile executate de protagonist când Hlestakov atinge apogeul gloriei sale ar putea părea puţin neobişnuite pentru iubitorii teatrului clasic, dar denotă originalitatea unei regii menite să îl fure pe Gogol din peisajul sumbru al scrierilor sale, aducându-l în decorul lumii contemporane.

Actorul şi dansatorul Istvan Teglas îşi face apariţia în forţă, dintr-o maşină de spălat. Mişcările sale – aproape un balet care animă obiectele din jur – sunt o extensie hilară a personajului Hlestakov. De cele mai multe ori, îl ghicim pe Osip doar dintr-un braţ ieşit de sub pat sau un chip prefigurat printre gratii. Pe măsură ce farsa avansează, cei doi par să formeze un singur trup, sugerând o simbioză psihologică stăpân-servitor.

Cele câteva momente muzicale de excepţie taie răsuflarea publicului. Alaiul de cetăţeni este acompaniat de Maria Buză, o prezenţă strălucitoare, desprinsă parcă dintr-un musical.

Demagogia demascată

Andrada Chiriac se face „vinovată” de scenografia piesei. Birocraţia este ilustrată inteligent prin machete uriaşe, reprezentând dosarele pline de nereguli. Oamenii devin umbre ale propriilor minciuni, la poalele munţilor de hârţogăraie. Nu întâmplător o bună parte din poveste se petrece în preajma unui pat luxos – intimităţile şi secretele sunt expuse, iar „crema societăţii” ne apare în toată splendoarea ipocriziei ei, dezbrăcată de haine şi caracter.

Revizorul

Scenografia spectacolului Revizorul este realizată de Andrada Chiriac

Scara pe care se urcă la început Hlestakov şi apoi primarul este un simbol al pseudo-gloriei şi al ambiţiilor încununate de interese meschine şi lăcomie. Alegerea costumelor a adus laolaltă elemente clasice şi moderne, semn că demagogia politică este mereu actuală.

Umor flagrant

Personajele lui Gogol sunt atât de lipsite de caracter, încât devin adorabile. Inspectorul şcolar Luca (Armand Calotă) este bâlbâit şi timid. Zemlianika, directoarea spitalului (Irina Movilă), se laudă că e gata să-şi „servească patria”, chiar dacă asta înseamnă să-şi întrebuinţeze tot arsenalul feminin pentru a-l seduce pe noul inspector. Bobcinski se ascunde în spatele dulapului ca să-l spioneze pe Hlestakov, dar se dă de gol când obiectul se prăbuşeşte cu tot cu el.

Citiţi şi: Marius Manole şi un record: 23 de reprezentaţii în 21 de zile!

Umorul flagrant nu e lipsit de note de tragism, fin strecurate printre cearşafurile din elegantul pat unde doarme fals-inspectorul. Locuitorii orăşelului sunt aidoma unor clovni trişti, mânuiţi de păpuşarul-şef Dmuhanovski. Hazul burlesc al cuplului Bobcinski-Dobcinski, interpretaţi de Claudiu Bleonţ şi Mihai Calotă, contribuie la farmecul încurcăturilor.

„Sala Studio e deschisă oricărui experiment imaginat de vreun regizor şi de vreun teatru”, mărturiseşte Ion Caramitru, fericit că una dintre sălile cele mai de seamă ale TNB a reînviat în lumina Revizorului. Şi iată că experimentul a reuşit şi vă aşteaptă să îl descoperiţi în continuare cu aceeaşi plăcere cu care am făcut-o şi eu.

INFO

Teatrul Naţional Bucureşti

Revizorul

de Nikolai Vasilievici Gogol

Data reprezentaţiilor:

– 19 octombrie, ora 19:30

–  24 octombrie, ora 19:30

– 25 octombrie, ora 19:30

Regia: Felix Alexa

Traducere: Mașa Dinescu

Scenografie: Andrada Chiriac

Durata spectacolului: 2 ore

Distribuţia: Marius Manole, Mihai Constantin, Ana Ciontea, Ilinca Manolache, Irina Movilă, Claudiu Bleonţ, Istvan Teglas ş.a.

Rating: ●●●●●

Foto din Revizorul: Tudor Predescu

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.

22
/01
/24

Art Safari revine în această primăvară cu o ediție ce marchează un deceniu de existență. În prim plan, marii maeștri ai artei românești: Eustațiu Stoenescu, Grigorescu, Tonitza, Luchian, Pallady, Baba, Petrașcu, Mützner, Dărăscu, Ressu, Iser. Noul sezon prezintă 5 expoziții de artă, ce pot fi văzute în perioada 8 martie-28 iulie, la Palatul Dacia-România de pe Lipscani.

22
/01
/24

Anul acesta, Teatrul Tamási Áron celebrează Ziua Culturii Maghiare prin deschiderea a trei spaţii de întâlnire : luni, 22 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului, spectatorii din Sfântu Gheorghe pot urmări spectacolul "Voiam să mă revolt cu voi", o producţie a Teatrului Naţional din Târgu Mureş, în regia lui Aba Sebestyén; în aceeași zi, Trupa Tamási Áron joacă una dintre producţiile sale de succes, Floarea Soarelui, în regia lui Radu Afrim, pe scena Teatrului Naţional din Târgu Mureş; miercuri, 24 ianuarie, la Braşov, va fi lansată cartea despre viaţa actorului Nemes Levente, fostul director al Teatrului Tamási Áron.

22
/01
/24

Un spectacol-coupé, cu o durată de două ore, vă aşteaptă în penultima zi a lunii la Sala Media a TNB, ca să ne amintim de cel mai mare dramaturg al românilor, Ion Luca Caragiale, născut pe 30 ianuarie 1852: Caragiale altfel & Moftul român.

19
/01
/24

Acum un an, George Banu mai avea de trăit doar două zile. A murit pe 21 ianuarie 2023, la Paris, iar dispariția lui a însemnat sfârșitul unei lumi. O lume nu așa „perfectă” cum se dorește cea pe care o trăim, dar o lume frumoasă, în care se respira la alte înălțimi.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

19
/01
/24

Teatrul Bulandra prezintă sâmbătă, 20 ianuarie, de la ora 19:00, la Sala Toma Caragiu, premiera spectacolului Oedip de Robert Icke, după Sofocle, traducere Irina Velcescu, în regia lui Andrei Șerban, regizor asociat Dana Dima și scenografia Carmencita Brojboiu.