„Richard al III-lea”, la Târgoviște. Tron mânjit cu sânge, pierdut fulgerător prin moarte
https://www.ziarulmetropolis.ro/richard-al-iii-lea-la-targoviste-tron-manjit-cu-sange-pierdut-fulgerator-prin-moarte/

Tragedia „Richard al III-lea”, montată la Teatrul „Tony Bulandra” din Târgovişte, se susţine prin jocul actorilor tineri şi talentaţi, dar – mai ales -, pentru costumele frumoase, cu tentă japoneză.

Un articol de Monica Andrei|20 noiembrie 2015

Di Trevis şi-a început cariera în teatru ca actriţă, apoi, din 1981, a început să regizeze. A condus una din companiile Royal National Theatre din Londra. A montat şi predat la New York, Los Angeles Chicago, Pittsburgh şi a publicat una dintre cele mai bune cărţi despre gândirea regizorală, recomandată şcolilor de teatru: “Being a director”. În 2014, a montat la teatrul din Târgovişte „A douăsprezecea noapte”, apoi, în 2015, spectacolul “Richard al III-lea” de W. Shakespeare.

Tragedia „Richard al III-lea”, în sensul renascentist al termenului, a fost scrisă în 1592, jucată 1593, și publicată în 1597. Piesa este ultima din tetralogia „Henric VI”, care acoperă perioada Războaielor celor două Roze (1455-1485) între Casa de York și Casa de Lancaster, pentru coroana Angliei. Shakespeare se inspiră din ultima parte a războiului pentru a scrie piesa „Richard al III-lea”.

Să rezumăm câteva momente din istoria Angliei: Ne aflăm spre sfârșitul Războiul celor două Roze. Henric de Lancaster detronează pe Regele Richard al II-lea, în 1394, luându-i coroana şi omorându-l. Richard descindea din primul fiu al lui Edward al II-lea, iar Henric, din al patrulea fiu. După Henric al IV-lea de Lancaster a urmat la tron fiul său Henric al V-lea și apoi Henric al VI-lea, în vârstă doar de nouă luni. Pierzând războiul și teritoriul Franței, nobilii englezi fiind nemulțumiți, era prilej bun ca Ducele de York să revendice tronul.

Casa de York care are emblemă un trandafir alb şi Casa de Lancaster, unul roşu. Cele „două roze”, intră în război. Ducele de Gloucester, fratele regelui Eduard al IV-lea, ros de o ambiție nemăsurată, râvnește şi el tronul, la care nu are nici un drept, vrea cu orice preţ să devină Regele Richard al III-lea. Drumul lui spre obţinerea coroanei este episodul care-l inspiră pe marele dramaturg englez să scrie piesa.

În recenta premieră a stagiunii 2015-2016, de la Teatrul “Tony Bulandra” din Târgovişte, Lady Di Trevis construieşte drumul lui Richard al III-lea spre coroană, udat cu sângele ce curge din Turnul Londrei, temnița unde se săvârșeau crimele tuturor celor care puteau moşteni tronul, căsătoria lui cu Lady Ann, războiul pierdut cu Richmond, şi moartea sa.

Regizoarea omite scena cea mai importantă, aceea cu dansul coroanei, care este simbolul puterii şi determină conflictul piesei fără de care acţiunea n-ar mai avea sens: Richard e singur în palat și în fața lumii, are în mână are coroana. Nu-i pasă de cât sânge a curs ca să o obţină. În spectacol, coroana apare ca un obiect necesar, accentul dat de viziunea regizorală cade pe drumul de sânge şi tronul pierdut fulgerător prin moarte.

Pornind de la replica din piesă, “Un cal! Un cal! Regatul meu pe-un cal”, Mc Ranin care semnează scenografia spectacolului, plasează în spatele scenei capul unul cal în fugă, cu ochii ieşiţi din orbite şi gura deschisă. În scena aproape goală, actorii umplu spaţiul ei prin joc.

RICHARD al III-lea (4)

În rolul Richard al III-lea, rol greu, ofertant pentru un actor: Liviu Pintileasa. Duce excelent partitura până la capăt, fiind chiar o rampă de afirmare. Este bună ideea construirii defectelor fizice ale personajului principal, din costum. Richard e cocoșat, își trage un picior, e un şmecher inteligent şi conştient că nicio femeie nu s-ar uita la el, iar coroana nu o poate avea, că sunt prea multe capete regale în faţa lui care au dreptul să o moştenească. Ca să o obţină ucide fără milă. Ajuns la tron, Anglia devine un întuneric scăldat în sânge.

Se grăbește mereu, minte, înșală, neagă crima și recunoaște ordinea morală din lume, doar în cuvinte, nu în faptele sale. Lama rece a gândului taie adânc în conștiință, produce răscoliri, disperări, urlete de groază. Fantomele celor ucişi îl bântuie, e învins în război, strigă să i se aducă un cal oferindu-şi regatul, dar e ucis de Richmond, contele ce fugise în Bretania cândva, care-şi dorea şi el puterea. Smulge coroana de pe capul mortului, devine Regele Henric al VII-lea şi pune capăt războiului celor “două roze”. Richard n-a făcut decât să-i deschidă drumul.

Am mai remarcat jocul talentatei actriţe Mihaela Velicu, în rolul Lady Ann, văduva lui Edward, prinț de Wales, care e obligată să se mărite cu regele Richard al III-lea, după ce-i ucide soţul. Acceptă greu căsătoria, îl scuipă în obraz înainte de a i se supune, face dragoste cu el, înainte de a fi omorâtă. Actriţa îşi merită pe deplin aplauzele.

Cu toate imperfecţiunile regizorale, spectacolul merită văzut, pentru că se susţine prin jocul actorilor tineri şi talentaţi, şi, mai ales, pentru costumele frumoase, cu tentă japoneză, în nuanţe de gri, alb şi negru, create de Mc Ranin.

05
/07
/22

Marți, 5 iulie 2022, a început la Craiova de-a IV-a ediție a Festivalului Tinerilor Regizori Theater Networking Talents - #TNT2022. Unul dintre cele mai dinamice și provocatoare evenimente culturale ale verii, dedicat artiștilor de teatru din noua generație, TNT aduce pe scena Teatrului Național “Marin Sorescu” din Craiova 14 spectacole de teatru, instalații, concerte, dezbateri și proiecții de film. Lansarea platformei #TNT2022 a avut loc pe 5 iulie, de la ora 20:00, în foaierul Teatrului Național „Marin Sorescu”, după spectacolul care deschide această ediție.

05
/07
/22

Pe 1 iulie EUROPAfest#29 a debutat în forță cu un duo de excepție format din câștigătorii „Deutscher Rock und Pop Preis“, eveniment considerat Oscarul muzical al Europei. Opening Gala Concert i-a avut ca nume de afiș pe “Best guitarist” 2021 – Peter Autschbach | Germania și “Best Voice” 2019 - Samira Saygili | Turcia, Germania, care au susținut un concert de neuitat alături de artiști din Italia, Statele Unite și Indonezia.

05
/07
/22

Luni, 4 iulie, la Palatul Culturii din Bistrița a avut loc ediția cu numărul 30 a Galei Premiilor UNITER. Întreaga Gală a fost o reverență adusă omului de cultură Ion Caramitru, președintele uniunii timp de 31 de ani, inițiatorul acestui program.

05
/07
/22

Minionii (ființe mici, galbene, cilindrice, cu unul sau doi ochi acoperiți de ochelari, care vorbesc limba „minioneză” pe care doar maleficul lor stăpân, Gru, pare s-o stăpânească la perfecție) și-au câștigat celebritatea binemeritată și au ajuns, iată, cap de afiș al celui de-al doilea lungmetraj dedicat poveștii lor.

05
/07
/22

15 profesioniști de top din domeniul cultural, marketing și antreprenoriat au acceptat invitația de a deveni mentori la prima ediție Whatifany, programul inovator de orientare profesională dedicat liceenilor. Un demers educațional gândit ca o completare a eforturilor depuse de-a lungul celor 12 ani de studiu, programul debutează cu o ediție-pilot în luna septembrie, la București. Organizat în două etape, începând cu luna septembrie, Whatifany le va oferi participanților șansa de a interacționa atât cu experții din cele trei domenii, cât și cu mediile profesionale în care aceștia activează, în cadrul unor stagii de internship.

05
/07
/22

Orchestra Română de Tineret dirijată de Cristian Mandeal va deschide miercuri, 6 iulie 2022, ora 19.30, la Ateneul Român, celebrul festival international “Vara Magică”. Programul va cuprinde Ludwig van Beethoven – Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 61, solist Josef Špaček şi Modest Musorgski/Maurice Ravel – Tablouri dintr-o expoziție.

05
/07
/22

Teatrul Național din Timișoara deschide drumuri. Face parte din istoria lui, din destinul lui. Așa cum România modernă va trebui să își asume momentul în care actorii Naționalului au oprit spectacolul de pe scenă și le-au deschis revoluționarilor strânși în Piața Victoriei, în 16 decembrie 1989, porțile Teatrului în numele libertății și al adevărului, schimbând istoria, tot așa, în același spirit, urmându-și rostul și rolul său de creator de spectacole, dar urmărind excelența, profesionalismul, Teatrul Național deschide drumuri în direcția civismului, a determinării, a umanității în toate aspectele pe care le reunește acest concept.

05
/07
/22

Adaptarea lui Xavier Giannoli a romanului lui Honoré de Balzac despre ambiții literare și corupția din media în Parisul secolului XIX ajunge în cinema din 8 iulie, distribuit de Independența Film. Prezentat în premieră internațională la Festivalul de la Veneția și câștigător a șapte premii César, printre care și premiul pentru cel mai bun film, Iluzii pierdute reunește în distribuție nume cunoscute precum Cécile de France, Xavier Dolan sau Gérard Depardieu.

05
/07
/22

Festivalul „Folk la altar” revine în perioada 27 - 30 iulie 2022 cu a doua ediţie, în acelaşi loc deosebit - Biserica Evanghelică din Râşnov, cu aceeaşi dorinţă a organizatorilor de a transcrie istoria genului (prin recitaluri, interviuri şi imagini de arhivă).

04
/07
/22

Heather Morris, autoarea bestsellerurilor Tatuatorul de la Auschwitz, Călătoria Cilkăi și Trei surori, vândute în peste 15 000 000 de exemplare în întrega lume, vine la București și se va întâlni cu publicul în cadrul a două evenimente, pe 4 și 5 iulie.