River Rites a luat Marele Premiu al BIEFF 2013
https://www.ziarulmetropolis.ro/river-rites-a-luat-marele-premiu-al-bieff-2013/

Marele premiu al ediţiei din acest an a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF i-a fost acordat regizorului american Ben Russell, pentru filmul “River Rites”. Premiul pentru cea mai bună regie a revenit regizorului portughez João Rui Guerra da Mata pentru “As the Flames Rose”.

Un articol de Petre Ivan|18 decembrie 2013

Marele premiu al ediţiei din acest an a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF i-a fost acordat regizorului american Ben Russell, pentru filmul „River Rites“. Premiul pentru cea mai bună regie a revenit regizorului portughez João Rui Guerra da Mata pentru „As the Flames Rose“.

Juriul BIEFF 2013, format din profesionişti de prestigiu din domeniul cinemaului contemporan – Rémi Bonhomme, Joost Daamen, Mieke Bernink, Mário Micaelo și Andrei Rus – a decis: Marele premiu, în valoare de 1500 euro, i-a fost acordat regizorului american Ben Russell, pentru filmul  River Rites.

„Un râu undeva în Surinam: copii și tineri zburdă în apă. Regizorul transformă această scenă cu aer de mit într-un dans, în care grația gesturilor protagoniştilor devine energie şi ritm în formă pură“, conform Senscritique. „Un joc filmic amintind de unele dintre filmele Mayei Deren; un film despre cum cinemaul devine poezie, corpul uman un artist acrobat neobosit, iar câţiva paşi simpli de dans o filosofie de viață“.

River Rites, „un film purificator“

Juriul BIEFF și-a motivat astfel decizia: „Premiul pentru cel mai bun film este înmânat unui regizor care folosește tehnicile și limbajul cinematografic pentru a transcede cinemaul. Jucându-se cu timpul și mișcarea, regizorul nu doar înfățișează, ci creează un ritual în măsură să îi purifice atât pe eroii filmului, cât și pe noi, ca spectatori“.

Premiul pentru cea mai bună regie, oferit de Uniunea Cineaștilor din România, i-a revenit regizorului portughez João Rui Guerra da Mata pentru filmul As the Flames Rose.

Cu un concept inovator și de o mare forță emoțională, filmul creează o paralelă între incendierea Lisabonei și sfârșitul unei relații de dragoste.

Juriul BIEFF și-a motivat astfel decizia: „Acest regizor reușește să îmbine două abordări estetice care la prima vedere par incompatibile: una este teatrală, iar celalaltă intimă. Pe parcursul filmului, el se joacă cu relativitatea elementelor cinematografice, pentru a recrea condiția efemeră a vieții umane“.

Premiul pentru imagine, oferit de Cinelabs România, a fost acordat filmului regizat de Lois Patiño, Mountain in Shadow. Acesta tratează peisajul ca pe o experienţă tactilă – reliefând texturile şi subminând materialitatea şi relaţiile spaţiale, iar regizorul creează o coregrafie vizuală a sublimului care-ţi taie respiraţia.

Premiul pentru Cel mai bun film experimental românesc, oferit tot de Cinelabs Romania, a mers către Image Fisherman al regizorului Alexandru Petru Bădeliță.

Filmul este o reinterpretare parodică a esteticii cinematografului experimental. Într-un colaj de live-action şi animație, regizorul dezvăluie fragmente de amintiri, gânduri subconştiente, spaime, obsesii, îndoieli, eliberate din albume de fotografii şi serviete pline de scrisori. Comentariul ironic din voice-over este constant subminat, cu energie și spirit ludic, de erupţia imaginilor kaleidoscopice.

River Rites

Menţiunea specială a juriului a revenit regizorului chinez Hu Wei, pentru filmul Butter Lamp, o interesantă investigație pe tema păstrării identității culturale.

Pornind de la o practică încă populară in China, la granița dintre ficțiune și documentar, filmul urmărește o ședință foto, în care un bărbat fotografiază familii de tibetani nomazi, cu sit-uri celebre în fundal: Marele Zid Chinezesc, Disneyland, Stadionul Olimpic din Beijing, o plajă hawaiiană etc.

Ceremonia de premiere a fost urmată de proiecția noului film al lui Gustav Deutsch, Shirley – Visions of Reality.

Un omagiu adus pictorului american Edward Hopper, filmul dă viață, prin mijloace cinematografice, unei serii de 13 tablouri ale acestuia, pentru a spune povestea unei femei ale căror gânduri, emoții și reflecții ne fac să observăm o eră din istoria Americii.

Printr-o serie de tableaux vivants care îți taie respirația, set-design-ul impresionant al lui Deutsch și eclerajul remarcabil al directorului de imagine Jerzy Palacz recreează cu măiestrie universul vizual al lui Hopper, valorificându-i calitățile cinematografice și narative.

Foto cu River Rites, câștigătorul BIEFF 2013 și cu ceremonia de premiere – bieff.ro

14
/11
/23

Documentarul-portret „𝑫𝒆 𝒄𝒆 𝒎𝒂̆ 𝒄𝒉𝒆𝒂𝒎𝒂̆ 𝑵𝒐𝒓𝒂, 𝒄𝒂̂𝒏𝒅 𝒄𝒆𝒓𝒖𝒍 𝒎𝒆𝒖 𝒆 𝒔𝒆𝒏𝒊𝒏” (regie: Carla-Maria Teaha), care o aduce în prim-plan pe una dintre cele mai iubite scriitoare din România, se vede, începând de astăzi, în cinematografele din România, distribuit de Bad Unicorn.

13
/11
/23

CRONICĂ DE FILM Aflată la debutul în regie, Carla Teaha propune “De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin” (2023), un documentar portret, plin de deferenţă, despre o scriitoare îndrăgită şi nonconformistă, Nora Iuga. Din 17 noiembrie, în cinematografe.

13
/11
/23

Bucharest Best Comedy Film Festival și-a ales filmul câștigător dintre cele 10 participante în competiție. Marele câștigător este o comedie venită direct din Peru pe marile ecrane din România. Surori vitrege a fost ales în unanimitate de către juriul festivalului, cucerind imediat și publicul participant la Gala de închidere, când a fost anunțat drept marele câștigător.

01
/11
/23

În noiembrie, HBO Max vine cu filme și seriale proaspete, noi episoade și sezoane ale unor producții de succes, dar și cu documentare care promit să nu dezamăgească.