Rodrigo García, regizor: „Dacă eşti actor, eşti un imbecil, pentru că înveţi pe de rost cuvintele pe care le scrie autorul“
https://www.ziarulmetropolis.ro/rodrigo-garcia-regizor-daca-esti-actor-esti-un-imbecil-pentru-ca-inveti-pe-de-rost-cuvintele-pe-care-le-scrie-autorul/

Unul dintre cei mai controversaţi regizori spanioli s-a întâlnit ieri cu publicul în cadrul Festivalului de Teatru de la Sibiu. Rodrigo García şi-a prezentat creaţiile video, după ce – cu o zi înainte – o piesă de-a sa avut parte de un spectacol-lectură.

Un articol de Adina Scorţescu|12 Iunie 2013

Unul  dintre cei mai controversați regizori spanioli s-a întâlnit ieri cu publicul în cadrul unei conferințe organizate de Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu. Rodrigo García și-a prezentat creațiile video, după ce – cu o zi înainte – piesa „Moarte și reîncarnare într-un cowboy“ a avut parte de un spectacol-lectură.

Despre scriitorul, scenograful, artistul vizual şi regizorul de teatru Rodrigo García se spune că ar crea „texte care explodează precum bombele“. Născut într-un cartier sărac din Buenos Aires, dar stabilit acum în Spania, artistul consideră că teatrul este un spațiu de libertate pentru orice creator.

„Pentru mine – să fie foarte clar – literatura e foarte importantă, dar cred că prin teatru poți exprima mult mai multe. În cei 27 de ani de teatru, am făcut de toate: teatru în care textul era important, apoi m-am jucat cu literatura; am început să proiectez cuvinte, care deveneau elemente de scenografie.“

„M-am sprijinit mult pe artele plastice, fără să uit că materia teatrului este actorul. Nu fizic, ci actorul care mă însoțește în demersul meu. Nu mă interesează actorii virtuoși, nu mă interesează că un om e stângaci, că nu știe să vorbească. Am nevoie doar de un însoțitor în drumul meu intelectual. Așa mi-am început propria companie.“

Rodrigo García
regizor

În compania sa, La Carnicería Teatro (Teatrul Măcelărie), regizorul a cooptat și un copil, care a început să joace la vârsta de opt ani: „M-a interesat mereu violența în familie și problema copiilor care asistă la violență.“

La începutul carierei, ca să se poată întreține, a lucrat într-o agenție de publicitate. Din acea perioadă datează o creație video în care un om arată degetul mijlociu realității de pe stradă: trecătorilor, polițiștilor, tramvaielor, panourilor publicitare.

„Trăiam un paradox: la serviciu făceam reclamă la Coco Cola, Decathlon și așa mai departe. Acum aveam posibilitatea de a mă răzbuna. Cu banii din publicitate, am făcut teatru. Pentru că, în Spania, n-au existat niciodată bani pentru asemenea producții considerate incomode. Când le prezentam, oamenii ne insultau.“

Teatrul ca declarație politică

Pe măsură ce a îmbătrânit – spune el – a trecut de la un teatru foarte experimental la un teatru foarte politic. Într-o creație video numită „Picnic“, câțiva oameni ies la iarbă verde și pun pe grătar cărți, pe care le mănâncă apoi cu ketchup și muștar. Pe fundal, o voce de femeie recită nume de scriitori.

„Cărțile apar în toate piesele mele. Îmi place să văd cărțile maltratate pentru a atrage atenția asupra lor. Ideea e că citim puțin pentru că nu avem timp și asta e o minciună.“

O altă preocupare a artistului este legată de obligația actorilor de a învăța texte pe de rost, lucru care îi pune într-o poziție de inferioritate. Cu act de respect pentru actor, Rodrigo García a creat spectacole în care cuvintele sunt proiectate pe un fundal, iar actorii doar se mișcă, repetitiv. „Publicul trebuia să citească și ce-am scris, și să se uite la ce făceau actorii pe scenă“.

„Dacă ești autor, ești inteligent. Dacă ești regizor, ești doar pe jumătate inteligent, pentru că pornești de la ce a scris autorul. Dacă ești actor, ești un imbecil, pentru că înveți pe de rost cuvintele pe care le scrie autorul.“

Rodrigo García
regizor 

„Esența creativității, pentru orice artist, este impudicul. Ceea ce se creează cu pudoare este lipsit de interes și nu este bun pentru societate. Pentru mine, e important ca pe scenă să fie libertate“, spune autorul, în ale cărui spectacole, relațiile sexuale sunt prezentate explicit.

Foto: www.sibfest.ro

08
/01
/18

Filmul „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri“ şi miniseria „Big Little Lies“ sunt marii câştigători ai galei Globurile de Aur 2018, care a avut loc duminică seară în Los Angeles. „The Post“, filmul lui Steven Spielberg, cu Meryl Streep şi Tom Hanks în distribuție - producție nominalizată la șase categorii -  a fost perdantul galei, necâștigând nicun trofeu.

08
/01
/18

Cu ocazia Zilei Culturii Naționale, Ambasada României în Republica Portugheză, Institutul Cultural Român de la Lisabona și Muzeul Național de Arheologie organizează recitalul „Dor de Eminescu“, în interpretarea actorului Ion Caramitru și a clarinetistului Aurelian-Octav Popa.

07
/01
/18

Piața de carte din România n-a fost deloc săracă în anul 2017, însă la fel ca în anii trecuți, puține dintre ele au fost reale evenimente editoriale. Ziarul Metropolis vă propune un top 10 al celor mai semnificative apariţii din anul care tocmai s-a încheiat.

05
/01
/18

Spectacolul „Stă să plouă” (după o piesă scrisă și regizată de Lia Bugnar), cu Irina Antonie, Ilona Brezoianu, Mădălina Craiu și Anghel Damian, se joacă la Teatrul Luni de la Green Hours.

02
/01
/18

La sfârșit de an, vă propunem un top al celor mai frumoase 5 spectacole din București, care au avut premiera în anul 2017. Cinci spectacole cu personalitate, cinci spectacole de cinci stele!

30
/12
/17

SPECIAL Cinema-ul de autor nu a murit, aşa cum îl deplâng cinefilii nostalgici. Se fac în fiecare an multe filme foarte bune – o arată şi topul celor mai reuşite titluri de ficţiune văzute în 2017. Poate că se găsesc mai greu, dar ele există şi aşteaptă să fie descoperite.

22
/12
/17

Cine ești tu? Violet îşi întreabă fiica şi, odată cu ea, pe fiecare dintre noi. Cine suntem, unde ne aflăm și ce se întâmplă cu noi? Ținutul din miezul verii, de Tracy Letts, spectacol a cărui premieră a avut loc în octombrie la Teatrul Mic și pe care l-am descoperit de curând, este o misterioasă hartă a căutărilor omeneşti, un nod gordian în care s-au adunat toată furia şi frica, nebunia şi durerea de la începutul lumii, o tapiserie de întrebări, multe dintre ele fără răspuns.

21
/12
/17

Pe 21 decembrie 1989, începea Revoluția la București. Era, așadar, începutul schimbării. La 28 de ani distanță, vă propunem să aruncăm o privire în urmă și să ne amintim de unde venim.

Page 3 of 67612345...102030...Last »