România la Bienala de Arhitectură de la Veneția
https://www.ziarulmetropolis.ro/romania-la-bienala-de-arhitectura-de-la-venetia/

Pavilionul României la cea de-a 15-a ediţie a Expoziţiei Internaţionale de Arhitectură – La Biennale di Venezia, desfăşurată între 28 mai şi 27 noiembrie 2016, găzduieşte „Selfie Automaton”, o expoziţie sub forma unui spectacol predefinit, cu marionete automatizate, scenarii blocate şi un rol liber, rezervat vizitatorului.

Un articol de Liliana Matei|29 mai 2016

Proiectul este semnat de Tiberiu Bucșa, Gál Orsolya, Stathis Markopoulos, Adrian  Arama,  Oana Matei și Andrei Durloi și constă în 7 automate mecanice, formate din 42 de marionete – 38 umane și 5 animale fantastice. Trei automate vor fi plasate în Pavilionul României din Gardini della Biennale, trei în Noua Galerie a Institutului Român de Cultura și Cercetare Umanistică de la Veneția, și un teatru mobil care va promova expoziția în spațiul public.

Caricaturi umane, animale fantastice, ouă de aur și cutiuțe muzicale sunt asamblate în scene predefinite care plasează vizitatorul pe scenă, în diferite ipostaze, în maestru papușar și marionetă în același timp. Autorii propun, astfel, un portret generic al relațiilor sociale, stereotipurilor și dorintelor, descompus în fragmente, pentru a fi reasamblate de imaginația utilizatorului, într-un autoportret introspectiv. Marionetele devin personaje principale, dar sunt private de libertățile din lumea spectacolului, unde pot sfida legile gravitației sau pot deveni „conștiente”. În extrema tragică, își pot recunoaște firele care le leagă și se pot elibera.

Prin „Selfie Automaton” se propune însă un scenariu contrar. Deși alcătuite cu articulații care le permit „libertatea de mișcare”, marionetele sunt lipsite de corzi și literalmente fixate în cuie, într-un mecanism care le permite o singură mișcare, și aceea predefinită. Iar vizitatorul nu face excepție. Poziționat ca parte a mecanismului, acesta are o singură opțiune: să-i asigure funcționarea prin propria sa acțiune, repetitivă.

Astfel, stereotipul confortabil al manipulatului și manipulatorului – care ne plasează acțiunile la capătul unei corzi, drept consecințe, este înlocuit cu un sistem de opțiuni blocate. Vizitatorul devine obiect fără opțiuni, balerina uriașă la o masă de banchet, victimă  a unei comisii  oarecare, sau cerșetor de dorințe.

Scenele devin posibile prin mânere și pedale, acționate de utilizator. Un sistem aparent de roți dințate transmite mișcarea mecanismelor: o bicicletă pune în mișcare o horă, un ceaun generează un „festin”, o manivelă trezește o comisie, alta învârte un pește de aur, sau o pasare in zbor – prizoniera in afara custii sale. Proiectul „Selfie Automaton” propune o reflecție asupra caracterelor și acțiunilor blocate în automatisme, dar și o temă deschisă, cea a tiparelor predefinite: există ele cu adevărat, facem parte din ele, suntem victimele lor, sau cei care le generează?

14
/02
/24

Joi, 15 februarie, începând cu ora 14:00, Biblioteca Metropolitană București, prin Direcţia Cultură, Învăţământ, Turism a Primăriei Municipiului Bucureşti, va organiza, la Sediul Central „Mihail Sadoveanu” din str. Tache Ionescu nr. 4 are loc o DEZBATERE EVENIMENT, dedicată Zilei Naționale a Lecturii.

14
/02
/24

În data de 2 martie la Timișoara (Filarmonica Banatul Timișoara – Sala Capitol), 14-16 martie la București (Centrul Naţional de Artă “Tinerimea Română”), 23-24 martie la Cluj-Napoca (Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”) și pe 5 aprilie la Iași (Sala Eduard Caudella, Casa Alecu Balș), vor avea loc audiții pentru admiterea celor mai talentați tineri muzicieni în Orchestrele Naționale de Tineret ale României, la care sunt invitaţi atât actuali membri ai ansamblurilor, cât şi aspiranţii la acest statut, scopul acestor audiţii fiind reconfigurarea acestor orchestre.

14
/02
/24

Institutul Cultural Român și Centrul de Cercetare, Documentare și Promovare „Constantin Brâncuși” din Târgu Jiu organizează, în perioada 18 februarie – 3 martie 2024, expoziția „Masa tăcerii”, proiect ce aduce în fața publicului bucureștean lucrări ale artiștilor care au câștigat Premiul Național „Constantin Brâncuși”, oferit anual de Institutul Cultural Român.

12
/02
/24

La început de primăvară, Opera Națională București propune publicului spectacolul „Carmen” de Georges Bizet în dublă reprezentație, pe 1 și 3 martie, cu o distribuție de excepție: mezzosoprana Ruxandra Donose invitată în rolul titular, tenorul Ramón Vargas invitat în rolul Don José, baritonul Mihai Damian invitat în rolul Escamillo. În rolul Micaela va evolua soprana Operei Marta Sandu Ofrim. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.

09
/02
/24

mind-moving, programul de terapie prin artă inițiat și organizat de Indie Box, în parteneriat cu NOPA - Societatea Norvegiană a Compozitorilor și Textierilor, Asociația Entuziart și Profeti ART SRL, ajunge la finalul perioadei de implementare și își încheie călătoria cu un eveniment special, dedicat publicului larg, cu intrare liberă, pe 21 februarie, de la 18:30, la Arcub - Hanul Gabroveni (str. Lipscani, nr. 84 - 90).