Romii evacuați din casele închiriate. Poveste în imagini
https://www.ziarulmetropolis.ro/romii-evacuati-din-casele-inchiriate-poveste-in-imagini/

Accademia di Romania in Roma, cu sprijinul Institutului Cultural Român, va inaugura miercuri, 19 februarie, la ora 18:00, expoziţia de desene „Evacuare”, a artistei Laura Partin.

Un articol de Liliana Matei|15 februarie 2020

Această serie de desene abordează tema romilor evacuați din casele lor închiriate în România din 2010 și până în prezent. Inspirat de fotografii ale fotojurnaliștilor, articole și reportaje video despre aceste cazuri, proiectul documentează într-o manieră empatică ceea ce Laura Partin consideră a fi situația vulnerabilă și de excluziune socială a romilor care au ajuns pe stradă sau în locuințe extrem de precare după închiderea fabricilor în care lucrau.

Portofoliul de lucrări al artistei, ce va include 60 de desene, își propune, în viziunea artistei, să submineze anumite stereotipuri și să sensibilizeze publicul, atrăgând atenția asupra a ceea ce ea definește excluziunea socială în care se regăsesc unele persoane de etnie romă în contextele societale actuale, atât în România cât și în alte țări.

Lucrările vor fi expuse în Galeria Accademia di Romania in Roma începând cu data de 19 februarie până în 29 februarie, expoziția putând fi vizitată conform programului afișat pe pagina evenimentului.

Unul dintre cele două cazuri documentate de artistă – poate insuficient mediatizate – a fost al celor 76 de familii (în jur de 300 de persoane) care au locuit lângă groapa de gunoi de la Pata Rât din Cluj din 2010 până în 2016, ca urmare a evacuării acestora de la o adresă anterioară. Primăria din Cluj construise clădiri modulare la Pata Rât pentru aceste familii evacuate care au fost forțate de circumstanțe să trăiască într-un mediu insalubru, în încăperi prea reduse pentru familii numeroase, uneori depășind 15 membri. În 2017 o asociație a reușit, atrăgând finanțări private și externe, să permită unui număr de 35 de familii de la Pata Rât să se mute în apartamente din Cluj.

Cel de-al doilea caz ales și ilustrat de Laura Partin este cel al familiilor evacuate de pe strada Vulturilor din București în 2014, care au locuit în corturi în fața fostelor lor locuințe timp de câteva luni, ca formă de protest împotriva a ceea ce considerau a fi lipsă de protecție socială din partea autorităților. Având venituri foarte scăzute și un statut de evacuați, romii care erau chiriași se considerau îndreptățiți la ajutor social în momentul în care cele 25 de case în care locuiau 100 de persoane au fost retrocedate în manieră irevocabilă proprietarilor lor de drept.

Laura Partin s-a născut în 1986 la Iași, are o licență în grafică și un master de cercetare interdisciplinară în domeniul teoriei artei. Practica sa artistică este axată pe desen și performance (uneori participativ). Subiectele abordate se situează adesea în sfera socială sau, potrivit declarațiilor artistei, în sfera poeticii existențialiste. După studiile universitare a obținut o bursă „Nicolae Iorga” de cercetare și creație de doi ani la Institutul Român de Cercetare și Cultură Umanistă din Veneția. În această perioadă și-a continuat cercetarea despre artă participativă și similaritățile de abordare a realității dintre anumiți artiști contemporani și psihologii sociali. Cercetarea se intitulează „Estetica deziluzionării” și studiază practicile artistice care au ca nucleu construcția unei situații asemănătoare cu o farsă, trasând, pe de altă parte, o genealogie a acestui fenomen în avangardele secolului XX, de la dadaism, suprarealism și futurism și până la letrism, Fluxus și artă conceptuală. În această perioadă a expus în galeria Institutului trei proiecte artistice personale și a participat la un festival internațional de artă contemporană: Morphos – Pixels of Identities. Din 2016 a început o teză de doctorat la Universitatea Paris 8, cu aceeași temă de cercetare și foarte recent a expus la salonul DDessin. Din 2018 lucrează la Musée des Avelines la Saint-Cloud că mediator cultural.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.