Ruleta rusească: „te dezlănţuie, tu, nebunie, nimic rău nu va fi!“
https://www.ziarulmetropolis.ro/ruleta-ruseasca-te-dezlantuie-tu-nebunie-nimic-rau-nu-va-fi/

E probabil să îl ştiţi pe Ovidiu Niculescu din filmele de cinema. El este chelnerul din „Filantropica”, este „Leon” din „Restul e tăcere”. Îi place lui Nae Caranfil să-l bage în filme, şi dacă nici Nae nu ştie actorii, nimeni nu-i mai ştie. E bun Ovidiu Niculescu. Dacă acceptaţi paradoxul, este poate prea bun. O să explic.

Un articol de Andrei Crăciun|3 martie 2014

E probabil să îl știți pe Ovidiu Niculescu din filmele de cinema. El este chelnerul din „Filantropica”, „nu-mi spuneți asta, vă rog eu frumos, nu-mi spuneți asta (…), de ce vrei, domnule, dumneata să mă superi pe mine?”), el este „Leon” din „Restul e tăcere”, da, el e Le-on! Îi place lui Nae Caranfil să-l bage în filme, și dacă nici Nae nu știe actorii, nimeni nu-i mai știe. E bun Ovidiu Niculescu. Dacă acceptați paradoxul, este poate prea bun. O să explic.

L-am văzut, într-o duminică, seară, la Teatrul de Artă din București. Știți ce sentimente mă leagă de acest loc. Nu insist. Juca în „Ruleta rusească”, o adaptare fabuloasă după „Norul cu pantaloni” de Vladimir Maiakovski. Nu e chiar un spectacol de teatru. E, mai mult, un performance cu muzică live (excelenți în rolurile lor, deloc oarecare, băieții de la Trupa Veche – fosta Vama Veche, cea fără de Tudor Chirilă și Eugen Caminschi), performance care devine, când și când, un stand-up comedy la care oameni din sală sunt invitați să participe (din fericire, chiar un copil a fost ales, spontan, într-un rol secundar – în rolul lui Dumnezeu).

Ovidiu Niculescu este un actor uriaș, care nu cunoaște limite. Chiar nu le cunoaște. Are o voce cum n-ați fi bănuit-o, e profesionist la chitară, cântă versuri antologice, duce, așadar, fără probleme un show ca „Ruleta rusească”. La urmă, a retezat aplauzele justificând, foarte omenește, că îi e foame. Cam așa stă treaba cu Ovidiu Niculescu.

Personajul, poetul, nebunul

Nu e o meserie. E o pasiune. Văd, îndeobște, patru-cinci piese de teatru pe săptămână. Cam știu actorii din orașul acesta. Îi studiez curios, cu invidie, firește. Sunt mulți actori buni în orașul acesta. Puțini însă sunt capabili să țină așa o sală în mână. De obicei intră în transă, privirea li se pierde, își joacă rolurile fără greșeli, dar redevin ei abia la sfârșit, la aplauze. Ovidiu Niculescu nu e așa. Am stat în primul rând, chiar în fața sa. Nu i-am văzut niciodată ochii aceia care anunță intrarea într-o altă dimensiune. Ovidiu Niculescu rămâne, în corpul spectacolului, el însuși.

Nu devine, decât foarte rar, ba chiar foarte greu, Maiakovski, personajul, poetul, nebunul, iar asta este – ar scrie specialiștii – rău. Nu le dau dreptate specialiștilor. Desigur, mi-ar fi plăcut și mie să văd o piesă de teatru cu un Maiakovski mai autentic, așa cum a fost – de un incurabil tragism (în context, glumele personale, chiar și foarte bune, Maia Morgenstern, păzea, s-a născut o nouă stea!, par excesive).

Întâmplarea face ca tocmai Maiakovski să fie și unul dintre poeții mei preferați din secolul de curând încheiat. Mă copleșește legătura sa cu suferința, mă tulbură accesul direct la inima lucrurilor, cum nu le e dat decât câtorva aleși într-un mileniu.

Nu mă deranjează credința sa în comunismul timpuriu. Dimpotrivă. Un om cu inima lui Maiakovski nu putea fi decât un naiv, un idealist, un comunist, un convins, așa cum un om cu inima lui nu se putea decât sinucide, fiindcă n-a inventat, nici el, trandafirul.

Desigur, e posibil ca el să fi fost ucis, aici istoricii, și nu doar cei ai literaturii, încă dezbat, dar risipirea sa în așa versuri tot poezie adevărată, deci sinucidere, e.

Ce este sufletul rusesc

Îi găsesc spectacolului acesta o calitate pentru care, câte sunt, toate neajunsurile sale pot fi ignorate. Vorbește despre poezie, despre poezia lui Maikovski!, într-un oraș murdar ca acesta, într-un timp atât de greșit ca acesta. Ovidiu Niculescu își pune jocul, își pune muzica în slujba acestei idei, iar asta, mie, mi se pare minunat. Desigur, cei limitați nu vor înțelege frumusețea acestui mare personaj, acestui poet, acestui nebun, acestui rus care se îmbăta în fiecare seară și o lua razna. Îi privește.

La Ovidiu Niculescu, apreciez, mai ales, aplecarea spre nebunie, el nu joacă liniștit, prudent, burghez, nu, el își trăiește arta, ca să folosesc o comparație dintr-o piesă pe care o cântă sălbatic, deci sincer, ca soldatul scăpat din război.

Ca să promoveze acest spectacol, în prezentarea disponibilă spectatorilor se face referire la un citat din Ivan Alekseivici Bunin, primul scriitor rus laureat al Nobelului pentru literatură, în 1933: „Sufletul rusesc este ca lemnul din care se fac și bâte și icoane”. Totodată, Ovidiu Niculescu poate să spună aceste cuvinte decisive: „Ruleta Rusească şi Teatrul de Artă Bucureşti m-au făcut să mă regăsesc şi să-mi asum, în sfârşit, un drum pe care l-am simţit mereu şi care m-a aşteptat destul”.

Am păstrat pentru sfârșit o observație. Se remarcă, iată, în „Ruleta rusească” o evidență: de fiecare dată, de mii de ani, Barabas este cel preferat de mulțime. De aceea, la fel ca Sebastian, fratele meu, n-am încredere decât în alegerile omului singur, dar în ele am foarte multă încredere.

Vor trece anii și, abia la final, desigur, atunci!, lui Maiakovski i se va face dreptate.

Foto cu Ovidiu Niculescu: Facebook Teatrul de Arta

13
/02
/13

Pe 22 februarie la Club Why Not Chinawoman va concerta spre deliciul tuturor.   A debutat în 2007 cu albumul Party Girl, moment în care a cucerit Canada, dar şi multe alte ṭãri europene. În 2010 iese pe piaṭã cu albumul The Face, material care îi definitiveazã stilul şi care o propulseazã în topurile strãine. […]

13
/02
/13

Şcoala altfel, ediṭia 2013, de la MNAR se va axa pe activitãṭi de educaṭie nonformalã.  Inscrierea se va face în prealabil de cãtre profesori, iar intrarea va fi gratuitã pentru elevii care aleg sã participe.   Evenimentele vor avea loc între 1 şi 5 aprilie.

13
/02
/13

4 august 2013 este data la care publicul din România va avea posibilitatea de a-l vedea pe Joe Cocker, live, la Romexpo. Cu melodii precum Unchain my heart, sau You can leave your hat on, amatorii de gen şi nu numai, vor beneficia de un spectacol memorabil.   Biletele pornesc de la 135 ron (în […]

13
/02
/13

Muzeul Prado din Madrid a dezvelit luni un tablou din secolul al XV-lea, prezentat ca o ‘bijuterie’ a picturii timpurii franceze. Pictura a fost găsită la o familie spaniolă de origine franceză, relatează AFP. ‘Marea valoare a acestei opere constă în faptul că este unică’, spune Maria Antonia Lopez de Asiain, restaurator la prestigiosul muzeu […]

13
/02
/13

Premiul Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu din cadrul ediției din acest an a Yokohama Dance Collection EX (2 – 17 februarie) a fost acordat tinerei dansatoare de origine japoneză Nakamura Yo. Acesta este primul premiu oferit de Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS) în cadrul unei competiții internaționale. Yokohama Dance Collection […]

12
/02
/13

Institutul Cultural Român (ICR) va coopera cu institutele şi companiile implicate direct în producţia cinematografică din România în vederea înfiinţării la Bucureşti a Centrului European al Cinematografiei, a anunţat, luni, Direcţia Comunicare a ICR. Centrul va oferi informaţii, va facilita schimburile de idei, va realiza documentare şi festivaluri şi va sprijini creaţia cinematografică pe teritoriul […]

12
/02
/13

Dan Puric împlineşte astãzi 53 de ani. Fie cã îl cunoaşteṭi din piesele de teatru, fie cã din filme, sau prin intermediul cãrṭilor sale, Dan Puric rãmâne un personaj emblematic pentru cultura româneascã. Spectacolele sale de pantomimã au încântat publicul atât în ṭarã, cât şi în strãinãtate- fiind transmise de cãtre BBC Belfast Royal College […]

12
/02
/13

Vă comunicăm repertoriul Teatrului Tandarica pentru perioada 14 – 24 februarie 2013: Joi, 14 februarie, ora 10.00 FATA BABEI ȘI FATA MOȘNEAGULUI Regia: Daniel Stanciu Scenografia: Daniela Drăgulescu Ilustratia muzicala: Vasile Manta Distributia: Simina Constantin, Alina Teianu, Dora Ortelecan Dumitrescu, Viorel Ionescu, Jou-Jou Drăgan, Geo Dinescu, Marin Fagu Vineri, 15 februarie, ora 10.00 PINOCCHIO după […]

12
/02
/13

Scriitorul Mircea Cărtărescu a fost luni seară protagonistul primei sesiuni de autografe digitale din România, în cadrul unui eveniment organizat de Editura Humanitas şi Vodafone în Vodafone Experience Store din Afi Palace Cotroceni. În calitate de invitat special, Cărtărescu a acordat autografe personalizate pe ediţia digitală a volumului „Ochiul căprui al dragostei noastre”. Livia Bodea […]

12
/02
/13

IN CONTAINER   Data: Mi 20.02 Ora: 19.00 Mihai Smarandache, Marius Damian, Dimitrii Bogomaz, Gabriel Pintilei, Relu Poalelungi, Irina Mazanitis     PYRAMUS & THISBE 4 You   Data: J 21.02 Ora: 19.00   Dorina Lazar, Rodica Mandache, Oana Stefanescu, Antoaneta Zaharia/ Ada Simionica, Paula Niculita, Ana Maria Moldovan, Ionel Mihailescu, Mircea Constantinescu, Marius Damian, […]

12
/02
/13

Opera Națională Română din Iași vă anunță că s-au pus în vânzare biletele la toate spectacolele din luna martie:   3 MARTIE 2013 – Rigoletto, _G. Verdi_. Libretul de Francesco Maria Piave după  „Regele petrece” („Le roi s’amuse”) de Victor Hugo.   Dirijor – David Crescenzi. Regie – Cristian Mihăilescu. Scenografie – Viorica Perju.   […]

12
/02
/13

   Vineri 15 februarie, orele 19.00 TREAPTA A NOUA de Tom Zeigler Cu : Valentina Zaharia, Patricia Katon, Iolanda Covaci, Monica Sandulescu. Proiect coordonat de prof. univ. dr. Adriana Popovici   *Treapta a noua* – o piesa despre asumarea responsabilitatii. Plina de umor de buna calitate, glume si intepaturi, mascheaza foarte bine drama care se […]

12
/02
/13

Teatrul Metropolis vă invitǎ vineri 15, sâmbătă 16 şi duminică 17 februarie, la orele 19.00 la premiera spectacolului Tom şi Jerry de Rick Cleveland.   “În piesa lui Rick Cleveland miza nu e o bucată de cașcaval sau o farfurie cu lapte. Tom și Jerry sunt oameni care omoară oameni. Singura asemănare cu desenele animate […]

12
/02
/13

„Poziția copilului”, în regia lui Călin Peter Netzer, a fost primit cu aplauze la premiera mondială de luni, 11 februarie, în competiția Festivalului Internațional de Film de la Berlin, presa internațională incluzându-l printre favoriții ediției. „În sfârșit! Un favorit la Ursul de Aur”, titrează cotidianul german „Die Welt”, lăudând forța scenariului, viziunea regizorală și performanța […]

11
/02
/13

Duminică, 24 februarie, ora 11.00, la Sala Mică a TNB, Eugen Istodor va susține conferința cu tema Lipscani – Ghid turistic & de chefuri. Preț bilet: 16 lei. Lumea cuceririlor, a legendelor și cea horror a dezastrelor. Trei lumi într-una singură: Lipscani, centrul istoric, centrul vechi al Bucureștiului. Veniți cu mine în Lipscaniul meu! Am să vi-l povestesc cum […]

11
/02
/13

Părinţi, bunici, educatori şi profesori sunt invitaţi de Librăria „Cărtureşti” la o suită de acţiuni pe tema psihologiei copilului şi adolescentului, care se vor desfăşura începând de miercuri. „Săptămâna Psi pentru părinţi” de la Librăria „Cărtureşti”, organizată în parteneriat cu Editura „Trei”, include trei întâlniri cu cunoscuţi psihologi, iar cărţile de profil, deosebit de utile […]

11
/02
/13

Cele mai bune filme austriece din 2012 vin la Scurt FilmAT în perioada 20-22 februarie. Forumul Cultural Austriac organizeazã acest eveniment în parteneriat cu Arhiva Naṭionalã de Filme, iar producṭiile vor putea fi vizionate la Cinemateca Eforie.   Filmele din lista de difuzare au beneficiat de nominalizãri la categoria cel mai bun scurtmetraj, iar pentru […]

Page 800 of 859« First...102030...798799800801802...810820830...Last »