Ruleta rusească: „te dezlănţuie, tu, nebunie, nimic rău nu va fi!“
https://www.ziarulmetropolis.ro/ruleta-ruseasca-te-dezlantuie-tu-nebunie-nimic-rau-nu-va-fi/

E probabil să îl ştiţi pe Ovidiu Niculescu din filmele de cinema. El este chelnerul din „Filantropica”, este „Leon” din „Restul e tăcere”. Îi place lui Nae Caranfil să-l bage în filme, şi dacă nici Nae nu ştie actorii, nimeni nu-i mai ştie. E bun Ovidiu Niculescu. Dacă acceptaţi paradoxul, este poate prea bun. O să explic.

Un articol de Andrei Crăciun|3 martie 2014

E probabil să îl știți pe Ovidiu Niculescu din filmele de cinema. El este chelnerul din „Filantropica”, „nu-mi spuneți asta, vă rog eu frumos, nu-mi spuneți asta (…), de ce vrei, domnule, dumneata să mă superi pe mine?”), el este „Leon” din „Restul e tăcere”, da, el e Le-on! Îi place lui Nae Caranfil să-l bage în filme, și dacă nici Nae nu știe actorii, nimeni nu-i mai știe. E bun Ovidiu Niculescu. Dacă acceptați paradoxul, este poate prea bun. O să explic.

L-am văzut, într-o duminică, seară, la Teatrul de Artă din București. Știți ce sentimente mă leagă de acest loc. Nu insist. Juca în „Ruleta rusească”, o adaptare fabuloasă după „Norul cu pantaloni” de Vladimir Maiakovski. Nu e chiar un spectacol de teatru. E, mai mult, un performance cu muzică live (excelenți în rolurile lor, deloc oarecare, băieții de la Trupa Veche – fosta Vama Veche, cea fără de Tudor Chirilă și Eugen Caminschi), performance care devine, când și când, un stand-up comedy la care oameni din sală sunt invitați să participe (din fericire, chiar un copil a fost ales, spontan, într-un rol secundar – în rolul lui Dumnezeu).

Ovidiu Niculescu este un actor uriaș, care nu cunoaște limite. Chiar nu le cunoaște. Are o voce cum n-ați fi bănuit-o, e profesionist la chitară, cântă versuri antologice, duce, așadar, fără probleme un show ca „Ruleta rusească”. La urmă, a retezat aplauzele justificând, foarte omenește, că îi e foame. Cam așa stă treaba cu Ovidiu Niculescu.

Personajul, poetul, nebunul

Nu e o meserie. E o pasiune. Văd, îndeobște, patru-cinci piese de teatru pe săptămână. Cam știu actorii din orașul acesta. Îi studiez curios, cu invidie, firește. Sunt mulți actori buni în orașul acesta. Puțini însă sunt capabili să țină așa o sală în mână. De obicei intră în transă, privirea li se pierde, își joacă rolurile fără greșeli, dar redevin ei abia la sfârșit, la aplauze. Ovidiu Niculescu nu e așa. Am stat în primul rând, chiar în fața sa. Nu i-am văzut niciodată ochii aceia care anunță intrarea într-o altă dimensiune. Ovidiu Niculescu rămâne, în corpul spectacolului, el însuși.

Nu devine, decât foarte rar, ba chiar foarte greu, Maiakovski, personajul, poetul, nebunul, iar asta este – ar scrie specialiștii – rău. Nu le dau dreptate specialiștilor. Desigur, mi-ar fi plăcut și mie să văd o piesă de teatru cu un Maiakovski mai autentic, așa cum a fost – de un incurabil tragism (în context, glumele personale, chiar și foarte bune, Maia Morgenstern, păzea, s-a născut o nouă stea!, par excesive).

Întâmplarea face ca tocmai Maiakovski să fie și unul dintre poeții mei preferați din secolul de curând încheiat. Mă copleșește legătura sa cu suferința, mă tulbură accesul direct la inima lucrurilor, cum nu le e dat decât câtorva aleși într-un mileniu.

Nu mă deranjează credința sa în comunismul timpuriu. Dimpotrivă. Un om cu inima lui Maiakovski nu putea fi decât un naiv, un idealist, un comunist, un convins, așa cum un om cu inima lui nu se putea decât sinucide, fiindcă n-a inventat, nici el, trandafirul.

Desigur, e posibil ca el să fi fost ucis, aici istoricii, și nu doar cei ai literaturii, încă dezbat, dar risipirea sa în așa versuri tot poezie adevărată, deci sinucidere, e.

Ce este sufletul rusesc

Îi găsesc spectacolului acesta o calitate pentru care, câte sunt, toate neajunsurile sale pot fi ignorate. Vorbește despre poezie, despre poezia lui Maikovski!, într-un oraș murdar ca acesta, într-un timp atât de greșit ca acesta. Ovidiu Niculescu își pune jocul, își pune muzica în slujba acestei idei, iar asta, mie, mi se pare minunat. Desigur, cei limitați nu vor înțelege frumusețea acestui mare personaj, acestui poet, acestui nebun, acestui rus care se îmbăta în fiecare seară și o lua razna. Îi privește.

La Ovidiu Niculescu, apreciez, mai ales, aplecarea spre nebunie, el nu joacă liniștit, prudent, burghez, nu, el își trăiește arta, ca să folosesc o comparație dintr-o piesă pe care o cântă sălbatic, deci sincer, ca soldatul scăpat din război.

Ca să promoveze acest spectacol, în prezentarea disponibilă spectatorilor se face referire la un citat din Ivan Alekseivici Bunin, primul scriitor rus laureat al Nobelului pentru literatură, în 1933: „Sufletul rusesc este ca lemnul din care se fac și bâte și icoane”. Totodată, Ovidiu Niculescu poate să spună aceste cuvinte decisive: „Ruleta Rusească şi Teatrul de Artă Bucureşti m-au făcut să mă regăsesc şi să-mi asum, în sfârşit, un drum pe care l-am simţit mereu şi care m-a aşteptat destul”.

Am păstrat pentru sfârșit o observație. Se remarcă, iată, în „Ruleta rusească” o evidență: de fiecare dată, de mii de ani, Barabas este cel preferat de mulțime. De aceea, la fel ca Sebastian, fratele meu, n-am încredere decât în alegerile omului singur, dar în ele am foarte multă încredere.

Vor trece anii și, abia la final, desigur, atunci!, lui Maiakovski i se va face dreptate.

Foto cu Ovidiu Niculescu: Facebook Teatrul de Arta

22
/01
/13

Filmul documentar „Un secol pentru România”, care urmăreşte zece ţeluri pe care statul român le-a avut de-a lungul ultimei sute de ani, până la a deveni pe deplin parte a Europei, produs de Televiziunea Română după un scenariu al istoricului Adrian Cioroianu, a fost lansat, luni, la sediul Institutului Cultural Român (ICR). Preşedintele ICR, Andrei […]

21
/01
/13

IMAS şi GfK România au realizat Studiul de Audienţă Radio (SAR), pentru perioada 3 septembrie – 16 decembrie 2012, alcătuind clasamentul celor mai ascultate posturi de radio la nivel naţional în toamna anului 2012. Numărul total zilnic de ascultători de radio la nivel naţional, pe un public de peste 11 ani, este de 11.941.400, potrivit […]

21
/01
/13

  „Anul trecut au fost în România aproximativ 20 de tiraje din Eminescu, fiecare cu o medie de 3.000 de exemplare. Preţul mediu al unei cărţi a fost 10 lei”, a declarat  criticul literar Lucian Pricop, profesor universitar de istoria culturii române la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA). Pentru cele 60.000 de […]

21
/01
/13

Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova prezintă pe scena mare a Teatrului Odeon joi, 24 ianuarie, de la ora 19.00 spectacolul   O SCRISOARE PIERDUTĂ   Cu Claudiu Bleonț (Ștefan Tipătescu) și Cerasela Iosifescu (Zoe Trahanache) în rolurile principale şi regizat de Mircea Cornişteanu, spectacolul TNC a fost primit elogios de critica de specialitate, ca și de […]

21
/01
/13

Fundaţia Wikimedia, care asigură funcţionarea enciclopediei online gratuite Wikipedia, a lansat un site de călătorii – Wikivoyage.org -, care va fi realizat de voluntari şi finanţat din donaţii publice. Cu un format similar celui al Wikipedia, Wikivoyage.org poate fi consultat gratuit. Site-ul Wikivoyage conţine în prezent în jur de 50.000 de articole, despre destinaţii turistice […]

21
/01
/13

Lungmetrajul „Crulic – Drumul spre dincolo”, de Anca Damian, va rula în competiţia oficială a Festivalului Internaţional de Film Anima Bruxelles, care se desfăşoară între 8 şi 17 februarie. Anima este unul dintre cele mai importante festivaluri de animaţie din lume, informează cineuropa.org. „Crulic – Drumul spre dincolo” spune povestea reală a lui Claudiu Crulic, un […]

21
/01
/13

Programul principalelor instituţii de teatru din Bucureşti în perioada 21 – 27 ianuarie: Teatrul Naţional Bucureşti, Sala Mică: marţi, ora 20.00 – „Cinci femei de tranziţie”, de Rodica Popescu Bitănescu; joi, ora 20.00 – „Conul Leonida faţă cu reacţiunea”, de Ion Luca Caragiale; vineri, ora 20.00 – „Conul Leonida faţă cu reacţiunea”, de Ion Luca Caragiale; sâmbătă, […]

21
/01
/13

Muzeul Naţional de Istorie Naturală „Grigore Antipa” din Capitală va fi închis în perioada 21-24 ianuarie, din cauza lucrărilor de conservare care se aplică exponatelor, informează instituţia muzeală.   Muzeul îşi cere scuze pentru eventualul inconvenient şi îi informează pe vizitatori că îşi va redeschide porţile începând de vineri, 25 ianuarie. Programul obişnuit al Muzeului […]

21
/01
/13

Marele maestru al scenei româneşti, Radu Beligan, va susţine, luni, la Teatrul Naţional din Cluj-Napoca, spectacolul intitulat „Confesiuni despre artă şi viaţă”. Discipol al renumitei actriţe Lucia Sturdza Bulandra, Radu Beligan este una dintre personalităţile de referinţă ale teatrului românesc, cu un repertoriu extrem de complex, atât clasic, cât şi modern. Maestrul a transpus scenic […]

18
/01
/13

Papa Benedict al XVI-lea şi-a dat acordul faţă de alegerea noului patriarh copt catolic al Alexandriei, Ibrahim Isaac Sidrak, a anunţat vineri Vaticanul.  Sinodul Bisericii copte catolice, aparţinând de Roma şi minoritară faţă de comunitatea coptă ortodoxă, s-a reunit la începutul acestei săptămâni la Moqattam şi după consultarea Papei a acceptat demisia prezentată de cardinalul […]

18
/01
/13

Stadiul pregătirilor pentru Salonul de Carte de la Paris se află în grafic, informează Biroul de presă al Institutului Cultural Român (ICR).  „Putem afirma, cu două luni înainte de deschiderea Salonului de Carte, că pregătirile nu doar că se află în grafic, ci chiar anticipează cu mult rezolvarea optimă a tuturor problemelor”, precizează ICR, care […]

18
/01
/13

Joi, 24 ianuarie, Dianei 4 aduce în atenṭie expoziṭia Urban Drawings. In cadrul evenimentului va rula şi filmul documentar despre artist ‘’Exil’’. In cadrul aceluiaşi eveniment va mai expune şi Adrian Serghie, artist invitat din Iaşi. Deschisã pânã pe 31 ianuarie, expoziṭia o are drept curator pe Nona Şerbãnescu. Vizitatorii se vor putea delecta pe […]

18
/01
/13

Teatrul Odeon şi Asociaţia Clasic e fantastic au plăcerea de a anunţa lansarea unui nou proiect educativ prin şi pentru muzică adresat copiilor Proiectul Clasic e fantastic  se inaugurează duminică, 27 ianuarie, ora 11.00  cu spectacolul COPILĂRIA LUI MOZART Concepţie şi construcţie păpuşi: Aurelia Olteanu Regia:  Monica Ciută Scenariul: Emanuel Ciocu Scenografia: Sânziana Tarţa Consultant de specialitate: Cristina Sârbu Cu:  Alin Olteanu, Monica Ciută, […]

18
/01
/13

Toatã lumea aşteaptã noul turneu al lui Tudor Gheorghe.   Fie cã vã place ‘’Au înnebunit salcâmii’’, ori ,, Dorul cãlãtor’’, poate ,, Mi-e dor de ea’’, sau ,,Au fãcut copiii noştri dinṭi ’’, de ce nu şi ,, La fereastra cu gutuir’’, pânã şi ,, Albatrosul ucis’’ un concert cu Tudor Gheorghe trebuie vãzut […]

18
/01
/13

Lungmetrajul „Un interval de 9 minute”, de Corneliu Porumboiu, dar şi titlurile filmate în România „The Zero Theorem”, de Terry Gilliam, şi „The Necessary Death of Charlie Countryman”, de Fredrik Bond, se numără printre cele mai aşteptate pelicule ale anului 2013, potrivit ioncinema.com. Lungmetrajul „Un interval de nouă minute”, care îi are în distribuţie pe […]

18
/01
/13

Dumitru Gorzo a adus în Timişoara o nouã formã de expresivitate: artã ascunsã în spaṭiul public. Vernisajul ZĂ  a avut loc joi, 10 ianuarie, la galeria ‘’geam MAT’’, a Muzeului de Artã din Timişoara. Avându-i drept curatori pe Bogdan Raṭã & Mihai Zgondoiu, spaṭiul artistic le-a pus la dispoziṭie privitorilor o nouã viziune aspura frumosului : […]

18
/01
/13

Miercurea, începând cu ora 14:00, bunicii şi nepoṭii vor putea lua parte la atelierele de creaṭie din cadrul Muzeului Tãranului Român.   Ateliere sunt:   Atelier de animaṭie cu Beatrice Iordan Atelier pentru bunici cu Beatrice Iordan Atelier foto cu George Turliu

Page 810 of 860« First...102030...808809810811812...820830840...Last »