Ruleta rusească: „te dezlănţuie, tu, nebunie, nimic rău nu va fi!“
https://www.ziarulmetropolis.ro/ruleta-ruseasca-te-dezlantuie-tu-nebunie-nimic-rau-nu-va-fi/

E probabil să îl ştiţi pe Ovidiu Niculescu din filmele de cinema. El este chelnerul din „Filantropica”, este „Leon” din „Restul e tăcere”. Îi place lui Nae Caranfil să-l bage în filme, şi dacă nici Nae nu ştie actorii, nimeni nu-i mai ştie. E bun Ovidiu Niculescu. Dacă acceptaţi paradoxul, este poate prea bun. O să explic.

Un articol de Andrei Crăciun|3 martie 2014

E probabil să îl știți pe Ovidiu Niculescu din filmele de cinema. El este chelnerul din „Filantropica”, „nu-mi spuneți asta, vă rog eu frumos, nu-mi spuneți asta (…), de ce vrei, domnule, dumneata să mă superi pe mine?”), el este „Leon” din „Restul e tăcere”, da, el e Le-on! Îi place lui Nae Caranfil să-l bage în filme, și dacă nici Nae nu știe actorii, nimeni nu-i mai știe. E bun Ovidiu Niculescu. Dacă acceptați paradoxul, este poate prea bun. O să explic.

L-am văzut, într-o duminică, seară, la Teatrul de Artă din București. Știți ce sentimente mă leagă de acest loc. Nu insist. Juca în „Ruleta rusească”, o adaptare fabuloasă după „Norul cu pantaloni” de Vladimir Maiakovski. Nu e chiar un spectacol de teatru. E, mai mult, un performance cu muzică live (excelenți în rolurile lor, deloc oarecare, băieții de la Trupa Veche – fosta Vama Veche, cea fără de Tudor Chirilă și Eugen Caminschi), performance care devine, când și când, un stand-up comedy la care oameni din sală sunt invitați să participe (din fericire, chiar un copil a fost ales, spontan, într-un rol secundar – în rolul lui Dumnezeu).

Ovidiu Niculescu este un actor uriaș, care nu cunoaște limite. Chiar nu le cunoaște. Are o voce cum n-ați fi bănuit-o, e profesionist la chitară, cântă versuri antologice, duce, așadar, fără probleme un show ca „Ruleta rusească”. La urmă, a retezat aplauzele justificând, foarte omenește, că îi e foame. Cam așa stă treaba cu Ovidiu Niculescu.

Personajul, poetul, nebunul

Nu e o meserie. E o pasiune. Văd, îndeobște, patru-cinci piese de teatru pe săptămână. Cam știu actorii din orașul acesta. Îi studiez curios, cu invidie, firește. Sunt mulți actori buni în orașul acesta. Puțini însă sunt capabili să țină așa o sală în mână. De obicei intră în transă, privirea li se pierde, își joacă rolurile fără greșeli, dar redevin ei abia la sfârșit, la aplauze. Ovidiu Niculescu nu e așa. Am stat în primul rând, chiar în fața sa. Nu i-am văzut niciodată ochii aceia care anunță intrarea într-o altă dimensiune. Ovidiu Niculescu rămâne, în corpul spectacolului, el însuși.

Nu devine, decât foarte rar, ba chiar foarte greu, Maiakovski, personajul, poetul, nebunul, iar asta este – ar scrie specialiștii – rău. Nu le dau dreptate specialiștilor. Desigur, mi-ar fi plăcut și mie să văd o piesă de teatru cu un Maiakovski mai autentic, așa cum a fost – de un incurabil tragism (în context, glumele personale, chiar și foarte bune, Maia Morgenstern, păzea, s-a născut o nouă stea!, par excesive).

Întâmplarea face ca tocmai Maiakovski să fie și unul dintre poeții mei preferați din secolul de curând încheiat. Mă copleșește legătura sa cu suferința, mă tulbură accesul direct la inima lucrurilor, cum nu le e dat decât câtorva aleși într-un mileniu.

Nu mă deranjează credința sa în comunismul timpuriu. Dimpotrivă. Un om cu inima lui Maiakovski nu putea fi decât un naiv, un idealist, un comunist, un convins, așa cum un om cu inima lui nu se putea decât sinucide, fiindcă n-a inventat, nici el, trandafirul.

Desigur, e posibil ca el să fi fost ucis, aici istoricii, și nu doar cei ai literaturii, încă dezbat, dar risipirea sa în așa versuri tot poezie adevărată, deci sinucidere, e.

Ce este sufletul rusesc

Îi găsesc spectacolului acesta o calitate pentru care, câte sunt, toate neajunsurile sale pot fi ignorate. Vorbește despre poezie, despre poezia lui Maikovski!, într-un oraș murdar ca acesta, într-un timp atât de greșit ca acesta. Ovidiu Niculescu își pune jocul, își pune muzica în slujba acestei idei, iar asta, mie, mi se pare minunat. Desigur, cei limitați nu vor înțelege frumusețea acestui mare personaj, acestui poet, acestui nebun, acestui rus care se îmbăta în fiecare seară și o lua razna. Îi privește.

La Ovidiu Niculescu, apreciez, mai ales, aplecarea spre nebunie, el nu joacă liniștit, prudent, burghez, nu, el își trăiește arta, ca să folosesc o comparație dintr-o piesă pe care o cântă sălbatic, deci sincer, ca soldatul scăpat din război.

Ca să promoveze acest spectacol, în prezentarea disponibilă spectatorilor se face referire la un citat din Ivan Alekseivici Bunin, primul scriitor rus laureat al Nobelului pentru literatură, în 1933: „Sufletul rusesc este ca lemnul din care se fac și bâte și icoane”. Totodată, Ovidiu Niculescu poate să spună aceste cuvinte decisive: „Ruleta Rusească şi Teatrul de Artă Bucureşti m-au făcut să mă regăsesc şi să-mi asum, în sfârşit, un drum pe care l-am simţit mereu şi care m-a aşteptat destul”.

Am păstrat pentru sfârșit o observație. Se remarcă, iată, în „Ruleta rusească” o evidență: de fiecare dată, de mii de ani, Barabas este cel preferat de mulțime. De aceea, la fel ca Sebastian, fratele meu, n-am încredere decât în alegerile omului singur, dar în ele am foarte multă încredere.

Vor trece anii și, abia la final, desigur, atunci!, lui Maiakovski i se va face dreptate.

Foto cu Ovidiu Niculescu: Facebook Teatrul de Arta

06
/02
/13

Preşedintele Institutului Cultural Român (ICR), Andrei Marga, consideră că participarea României la Salon du Livre de la Paris din luna martie este, sub multe aspecte, un eveniment fără precedent.   „Participarea României la Salon du Livre de la Paris din luna martie, ca ţară invitată de onoare, este, sub multe aspecte, un eveniment cu mult […]

06
/02
/13

Managerul Centrului Municipal de Cultură „Constantin Brâncuşi”, Adina Andriţoiu, a anunţat, miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă, ca a reluat demersurile pentru restaurare a Porţii Sărutului. Acesta a precizat că a mers la Bucureşti, la Ministerul Culturii, alături de viceprimarul municipiului Târgu-Jiu, Iulia Vână, unde a discutat despre restaurarea operelor sculptorului Constantin Brâncuşi şi […]

06
/02
/13

Pe 10 februarie, duminicã, Sala Micã a TNB va fi locul în care Dan Lungu va susṭine conferinṭa cu tema Despre nostalgia ‘’babelor comuniste’’ şi alṭi demoni.   Doritorii vor avea ocazia sã îl asculte vorbind pe cel care a scris un roman interesant – simbol pentru aceste vremuri.

06
/02
/13

Teatrul National de Opereta „Ion Dacian” organizeaza joi, 21 februarie, un casting in vederea selectiei interpretilor pentru rolurile principale din spectacolul “Romeo si Julieta”: Romeo(actor-tenor) si Julieta (actrita-soprana lirica). Candidatii, cu varsta cuprinsa intre 18 si 30 de ani, trebuie sa aiba disponibilitati pentru interpretare vocala pop-rock-jazz, dans si actorie.   Persoanele interesate sunt rugate sa trimita un CV cu fotografie (portret) pe […]

06
/02
/13

Scriitoarea britanică Helen Fielding, autoarea romanelor din seria „Bridget Jones”, adaptate cu succes pentru marele ecran, a scris un nou volum din această franciză, care va fi lansat în luna noiembrie, au anunţat marţi reprezentanţii editurii americane Alfred A. Knopf.   Noul roman, al cărui titlu nu a fost deocamdată ales, va prezenta noile aventuri […]

06
/02
/13

„Les lettres roumaines” este genericul sub care site-ul celei de-a 33-a ediţii a Salonului de Carte (Salon du livre) de la Paris omagiază prezenţa României în calitate de invitat de onoare al prestigioasei manifestări a oamenilor de carte din întreaga lume.   Organizatorii amintesc „frumoasa colecţie” a celor 27 de autori români „descoperiţi” de editorii […]

06
/02
/13

Spectacolul Marea iubire a lui Mihail Sebastian se joacă în fiecare lună la Godot Cafe Teatru, str. Blănari nr. 14. Textul spectacolului este inspirat din notiţele lui Leny Caler, jurnalul lui Mihail Sebastian şi din piesa Jocul de-a vacanţa, iar interpretarea actorilor Rodica Mandache, Ana-Ioana Macaria, Iştvan Ţeglaş şi Marius Manole înlocuiesc orice mişcare scenică […]

06
/02
/13

Muzeul Tãranului Român a aniversat ieri, 5 decembrie, 23 de ani de la refondare. Doritorii au putut lua parte la un frumos concert susṭinut de cãtre Taraful din Mṭrşa şi de Vasile Dinu.   Tot ieri s-a lansat şi o aplicaṭie pentru telefonul mobil, prin intermediul cãreia vizitatorii pot accesa diferite secṭiuni pentru a afla […]

06
/02
/13

România va avea un stand la Târgul Internaţional de Carte de la Ierusalim, aflat la cea de-a 26-a ediţie şi care va avea loc în perioada 10 – 15 februarie 2013. Invitaţii la ediţia din 2013 a Târgului Internaţional de Carte de la Ierusalim sunt scriitorii Varujan Vosganian, Vasile Ernu, Lucian Dan Teodorovici, Bogdan Stănescu, […]

06
/02
/13

Un portret al muzei lui Picasso, Marie-Therese Walter, pictat în 1932 şi intitulat ‘Femeie aşezată lângă fereastră’, s-a vândut la licitaţie cu 28,6 milioane de lire sterline (45 milioane de de dolari, 33,2 milioane de euro), marţi seară la Londra, a anunţat casa Sotheby’s, citată de AFP. Uleiul pe pânză de 146 cm x 114 […]

06
/02
/13

Cadre apropiate cu gorile aflate pe cale de dispariţie, instantanee cu tineri sărbătorindu-şi aniversările sau cu fani heavy-metal din Botswana se numără printre fotografiile extraordinare care au fost nominalizate la premiile internaţionale de fotografie decernate de Sony. Printre fotografii nominalizaţi se numără şi românii Alecsandra Drăgoi şi Hajdu Tamas, scrie marţi publicaţia britanică Daily Mail. […]

06
/02
/13

Cea de-a treia ediţie a Zilei Roşiei Montane, eveniment dedicat patrimoniului natural şi cultural excepţional din această zonă, va fi găzduită miercuri de Studioul Horia Bernea al Muzeului Naţional al Ţăranului Român şi Clubul Ţăranului Român. Potrivit organizatorilor – Alburnus Maior, Asociaţia Bucureşti şi Re.Generation -, dedicat împlinirii a 1882 de ani de atestare documentară […]

06
/02
/13

Sãrbãtorita de astãzi de la Google este Mary Leakey. Aceasta este cea care a descoperit primul craniu fosilizat al unei maimuṭe disparute.

05
/02
/13

Anual, dispar obiecte de artă în valoare de 6 milioane de dolari. Ce se întâmplă cu ele?   Furtul obiectelor de artă nu s-a născut nici în România şi nici nu i-a avut ca inspiraţie pe Gogu Steriade şi gaşca lui cu care au furat icoanele făcătoare de minuni. El e parte bine integrată în […]

05
/02
/13

Expoziţiile de amploare „Comorile Chinei” şi „Aurul şi argintul antic al României” vor fi organizate anul acesta, în perioadele mai – august, respectiv septembrie – decembrie, la Muzeul Naţional de Istorie a României (MNIR) din Bucureşti, anunţă instituţia. Potrivit instituţiei, „Comorile Chinei” va fi o expoziţie de o importanţă excepţională, cuprinzând artefacte din patrimoniul cultural […]

05
/02
/13

Godot Cafe-Teatru deschide oficial, vineri, porţile sălii studio – SubScenă, un spaţiu destinat evenimentelor artistice underground din Bucureşti. În cei doi ani de la lansare, Godot Cafe-Teatru a devenit rapid unul dintre cele mai cunoscute şi apreciate spaţii din zona teatrului independent bucureştean. Conceput după un model aplicat cu succes în străinătate, Godot a devenit […]

05
/02
/13

A 63-a ediţie a Festivalului de Film de la Berlin (7-17 februarie) va prezenta 24 de filme, dintre care 19 sunt înscrise în competiţia pentru Ursul de Aur, decernat de un juriu prezidat de regizorul chinez Wong Kar Wai, transmite AFP. Lista cuprinde următoarele filme: – ‘Before Midnight’, regizat de Richard Linklater, cu Ethan Hawke et Julie […]

05
/02
/13

Perioada de înscrieri pentru etapa naţională a concursului Eurovision s-a încheiat duminică, la ora 20,00, în cursa pentru desemnarea reprezentantului României intrând 135 de piese, informează un comunicat de presă al TVR transmis luni. Pentru concursul din acest an au fost înscrise cu 37 de piese mai mult faţă de anul 2012, „însă plicuri cu […]

Pagina 840 din 897« Prima...102030...838839840841842...850860870...Ultima »