Saloanele SoNoRo – al patrulea episod, Living Room Music, disponibil online, pe platforma art.raiffeisen.ro
https://www.ziarulmetropolis.ro/saloanele-sonoro-al-patrulea-episod-living-room-music-disponibil-online-pe-platforma-art-raiffeisen-ro/

Raiffeisen Art Proiect – Stagiune Virtuală (art.raiffeisen.ro) anunţă cel de-al patrulea episod al Saloanelor SoNoRo: Living Room Music

Un articol de Petre Ivan|10 mai 2022

Conceput ca o invitație de a vizita, în cheie metaforică, saloanele a patru compozitori diferiți (Edward Elgar, Dan Dediu, Jean Sibelius și John Cage) episodul este disponibil gratuit, pe art.raiffeisen.ro, și poate fi vizionat aici.

Muzica de cameră
Începând cu anii 1500, până la mijlocul anilor 1700, muzica a fost clasificată după funcția sa socială: muzică bisericească, muzică de teatru sau muzică de cameră – un termen care a inclus toată muzica laică ce era interpretată în saloanele private, vocal sau intrumental, solo sau ansamblu.

Tradiția muzicii de cameră (de salon) a fost instituită pentru prima dată la sfârșitul anilor 1700 și începutul anilor 1800 de Hadyn, Mozart și Beethoven în așa-numita epocă clasică vieneză. În respectivele saloane se interpretau triouri, cvartete, cvintete compuse pentru instrumente cu corzi, pian sau instrumente de suflat.

Edward Elgar (1857-1934), compozitor și dirijor englez, un autodidact, a fost organist, a cântat la vioară, a acordat lecții de instrument și a lucrat la un azil de bătrâni, iar când a scris Variațiunile „Enigma” a reușit să cucerească Anglia, fiind considerat cel mai influent compozitor englez. Spre finalul vieții a primit titlul de „Baronul Elgar de Broadheath”.
În film veți putea asculta, în interpretarea violistului Răzvan Popovici și a pianistei Cristiana Mihart, și lucrarea „Salut d’amour” pe care Elgar a compus-o pentru cea care urma să îi devină soție.

Inovații
În secolul XX scena muzicală s-a dezvoltat rapid, producându-se multe schimbări. A apărut muzica nouă, experimentală, inovatoare și cu un impact decisiv, care a schimbat întreaga percepție a celor care o ascultau. Neoclasicismul și expresionismul și-au făcut intrarea după 1900. Aleatorismul, atonalismul, serialismul, muzica concretă, muzica electronică și muzica de factură conceptuală au apărut și s-au dezvoltat în timpul acestui secol, iar lumi noi s-au deschis către public.

Dan Dediu, compozitor, fost rector al Universității de Muzică din București, a fost invitat să răspundă la întrebarea: „Cum este în salonul unui compozitor din zilele noastre?” De la Liszt, care a fost și călugăr, compozitorul e un artist, dar a dobândit și valențe de inginer sau om de știință, poate fi și profesor de compoziție, dar are și funcții administrative. Îl veți asculta pe Dan Dediu interpretând alături de soția sa, Valentina Sandu-Dediu, compoziția proprie – „Idile și gherile”.

Jean Sibelius (1865-1957) „Este un erou. Nu pentru că reprezintă o țară, ci pentru că este întruchiparea spiritului timpului său”, spune pianista Diana Ketler, directorul artistic al Festivalului SoNoRo. Acest compozitor, în lucrările sale, „este uneori cald și pasional, iar alteori distant și rece, cu alte cuvinte are totul, fiind romantic în deplinătatea sensului acestui cuvânt”. Din film aflăm că a trăit cu soția lui și cele cinci fiice într-o casă construită de un prieten arhitect, un centru al vieții lor sociale și muzicale, și că îi plăceau friptura de rață și stridiile. Primea sute de scrisori pe zi, dar și cadouri, fiind un compozitor extrem de apreciat. În muzica lui a fost inspirat de ceea ce reprezenta natura – pădurile, lacurile și în mod special copacii. Extraordinara compoziție „Copacii” este interpretată în acest film de Diana Ketler.

John Cage (1912-1992) este „cunoscut pentru teoria despre egalitatea sunetelor, precum și pentru creația revoluționară construită în jurul conceptelor de liniște, vid și timp. Inspirată de picturile de un alb total ale prietenului său, Robert Rauschenberg, legendara lucrare în trei părți 4’33” compusă de Cage este celebră pentru că îi dă artistului care o interpretează indicația de a nu cânta nimic de-a lungul duratei sale […]”, spunea Clemency Burton-Hill în cartea „Un an magic”.
John Cage a reprezentat o revoluție a muzicii secolului XX. Adept al budismului, cu o gândire paradoxală, acesta afirma: „Nu îmi e teamă de ideile inovatoare, ci de cele învechite”, utilizând obiecte neobișnuite pentru a crea muzică, precum furculițe și cuțite, în lucrarea „Living Room Music” (1940). Inclusă într-o ediție anterioară a Festivalului SoNoRo, lucrarea poate fi vizionată în acest film.

Momente muzicale:
Edward Elgar – Salut d’amour
Edward Elgar – Chanson de matin
Edward Elgar – Chanson de nuit
Dan Dediu – Idile și gherile (Idilă fur Gretchen)
Jean Sibelius – The Trees
John Cage – Living Room Music

Saloanele SoNoRo este un proiect care poartă amprenta proaspătă și creativă a echipei SoNoRo și constă dintr-o serie de cinci filme despre muzică și muzicieni, fiecare dedicat unui subiect care ar fi putut să fie centrul unui salon muzical în alte timpuri, acum transformat într-un salon virtual. Ultimul episod al seriei, „Stan Golestan – de la Vaslui la Paris”, îl prezintă pe compozitorul franco-român care a plecat la sfârșitul secolului al XX-lea de la Vaslui și a cucerit Parisul. Episodul va fi disponibil pe platforma Raiffeisen Art Proiect începând cu 19 mai.

10
/04
/24

Massive Attack, Bring Me The Horizon, Queens of The Stone Age, Chase and Status, Sean Paul și Paolo Nutini – așa arată capul de afiș al celei de-a 10-a ediții a festivalului Electric Castle. Alți 300 de artiști din toate genurile muzicale vor fi prezenți la castelul Banffy, din Bonțida, între 17 și 21 iulie, pentru a crea o nouă ediție epică, eclectică, exotică, explozivă.

09
/04
/24

Sorin Zlat Trio propune iubitorilor de jazz un nou concert pe scena Sălii Mari de la ARCUB – Hanul Gabroveni, Changing Times, un mix între cool jazz, post-bop, jazz contemporan și muzică de avangardă, pe 24 aprilie, de la ora 19.00.

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Turneul SoNoRo Conac ajunge în 2024 la ediția a XII-a, intitulată „L’heure bleue” – un titlu inspirat de acel interval de timp în care finalul de zi se pregătește să facă loc înserării, apoi nopții. „Ora albastră” va fi – din perspectiva SoNoRo – un spațiu de visare și un răstimp în care muzica se materializează, trece dincolo de contururi și prinde viață în mod desăvârșit, în unele dintre cele mai frumoase edificii din țara noastră.