„Salvator Mundi” a devenit cel mai scump tablou din istoria vânzărilor de artă
https://www.ziarulmetropolis.ro/salvator-mundi-a-devenit-cel-mai-scump-tablou-din-istoria-vanzarilor-de-arta/

Un tablou al pictorului italian Leonardo da Vinci a fost adjudecat miercuri cu suma de 450,3 milioane de dolari la o licitaţie organizată de casa Christie’s la New York, pulverizând precedentul record de preţ pentru cea mai scumpă operă de artă din lume.

Un articol de Petre Ivan|16 noiembrie 2017

La finalul unei licitații care a durat 19 minute, „Salvator Mundi„, ultimul tablou al maestrului renascentist aflat încă într-o colecție privată, a depășit cu mult precedentul record mondial de preț, deținut de tabloul „Les Femmes d’Alger”, de Pablo Picasso, ce a fost vândut cu 179,4 milioane de dolari la o licitație organizată în 2015.

Într-o conferință de presă organizată după licitația de miercuri seară, reprezentanții casei Christie’s au refuzat să ofere informații despre identitatea cumpărătorului și despre ceilalți participanți la licitație, limitându-se să precizeze doar faptul că aceștia proveneau din lumea întreagă.

Casa organizatoare estimase la 100 de milioane de dolari valoarea acestei pânze cu dimensiunile de 65 centimetri x 45 centimetri, ce a fost vândută cu doar 45 de lire sterline în 1958, cu mult timp înainte ca ea să fie autentificată și atribuită lui Leonardo da Vinci, în 2005.

Deși este imposibil de stabilit cu certitudine, se pare că „Salvator Mundi” a devenit cel mai scump tablou din istoria tuturor vânzărilor de artă, inclusiv în cadrul tranzacțiilor private.

Două tablouri, unul pictat de Willem de Kooning și altul de Paul Gauguin, vândute în cadrul unor licitații private în 2015 cu 300 de milioane de dolari fiecare, potrivit mai multor companii media americane, erau considerate până acum cele mai scumpe opere de artă din lume.

„Este un moment mare pentru Christie’s și, cred eu, un moment mare pentru piața operelor de artă”, a declarat la finalul licitației directorul general al casei organizatoare, Guillaume Cerutti.

Pictura lui Leonardo da Vinci se afla până miercuri în proprietatea miliardarului rus Dmitri Rybolovlev, un oligarh exilat care este președintele clubului de fotbal AS Monaco.

Magnatul rus l-a cumpărat cu 127,5 milioane de dolari de la un comerciant de artă elvețian, Yves Bouvier, care îl achiziționase la rândul lui cu puțin timp înainte cu suma de 80 de milioane de dolari.

De atunci, Dmitri Rybolovlev și Yves Bouvier sunt prinși într-o veritabilă bătălie judiciară, miliardarul rus acuzându-l pe comerciantul de artă că și-a acordat marje exorbitante pentru tablourile pe care le cumpăra în numele lui.

Miercuri, într-o sală arhiplină, licitația pentru „Salvator Mundi” a început de la prețul de 70 de milioane de dolari, însă a trecut apoi prin 53 de oferte succesive și a ajuns la 400 de milioane de dolari. Prețul final de vânzare, ce include taxe și comisioane, a fost de 450,3 milioane de dolari.

La jumătatea licitației, așa cum se întâmplă adeseori, aceasta a devenit un duel între doi cumpărători anonimi, care își plasau ofertele prin telefon, prin intermediul angajaților casei Christie’s.

La pragul de 200 de milioane de dolari, un colecționar s-a ridicat din rândul publicului, alcătuit în mod vizibil din multe persoane care erau puțin obișnuite cu atmosfera licitațiilor de artă.

Lovitura finală de ciocan, care a stabilit prețul final, a declanșat un val de aplauze și de exclamații în rândul persoanelor prezente în sală.

După autentificarea sa în 2005, câțiva specialiști au emis anumite rezerve în legătură cu rolul efectiv avut de Leonardo da Vinci în conceperea acestui tablou.

Operele de artă create înainte de secolul al XIX-lea sunt rareori scoase la licitație, întrucât cele mai multe dintre ele se află deja în muzee, fapt care a lăsat să planeze o anumită incertitudine asupra prețului ce ar fi putut să fie atins de tabloul maestrului renascentist.

Însă câțiva colecționari bogați au spulberat aceste dubii în doar câteva minute.

Ei au confirmat astfel că după prețul senzațional de 110,5 milioane de dolari ce a fost plătit în luna mai pentru un tablou de Basquiat, piața operelor de artă revine la nivelul său maxim din 2015, un moment ce a fost considerat de experți drept o perioadă de „supraîncălzire” a acestui sector de activitate.

De la începutul licitațiilor de toamnă, luni, recorduri de preț au fost deja stabilite pentru opere semnate de Fernand Leger (70 milioane de dolari), Marc Chagall (28,5 milioane de dolari) și Rene Magritte (20,5 milioane de dolari).

Luni, tabloul „Laboureur dans le champ”, de Vincent Van Gogh, a fost adjudecat cu 81,3 milioane de dolari, la mică distanță de recordul absolut de preț pentru un tablou al pictorului olandez, stabilit în 1990 de „Portrait du Dr. Gachet”, ce a fost vândut cu 82,5 milioane de dolari la o licitație organizată de casa Christie’s la New York.

În epocă, acel portret pe pânză a fost considerat cel mai scump tablou din lume.

Foto: Salvator Mundi – facebook

16
/10
/21

Răzbunare, dragoste și disperare, toate topite într-o singură flacără mistuitoare. Arii celebre, coruri tulburătoare, conflicte dramatice de neuitat, toate vă așteaptă în premiera spectacolului Norma de Bellini ce le va aduce pe scena Operei Naţionale Bucureşti între 21 şi 24 octombrie pe celebrele Elena Moşuc – Norma şi Ruxandra Donose – Adalgisa, alături de care va evolua tenorul Daniel Magdal – Pollione.

13
/10
/21

În luna octombrie, galeria neconvențională Celula de artă propune două exerciții de introspecție, la fel de necesare dar fiecare propunându-și scopuri și rezultate diferite. Artistul plastic contemporan Beaver expune lucrarea “exe cute”, o juxtapunere a grotescului cu gingășia până pe 14 octombrie iar între 15 – 30 octombrie în galerie se va putea vedea instalația imersivă “Cenușa memorie” a Ancăi Coller, ce încapsulează emoțiile artistei în urma unui incendiu care i-a distrus atelierul..

11
/10
/21

Despre școlile din mediul rural, mai ales cele din mici sate care par uitate de lume și autorități, se știe că se confruntă cu mari probleme, începând de la cele legate de infrastructură, până la absența tehnologiei necesare procesului de educație. Însă aceasta nu mai este și situația Școlii Gimnaziale nr. 2 din satul Progresu, comuna Sohatu, județul Călărași. După ce ani de zile profesorii și elevii „s-au descurcat”, după cum ei înșiși spun, cu condițiile grele în care au învățat – toalete în curte, frig în clase, acoperișul deteriorat prin care se strecura ploaia – școala este acum complet renovată și, mai mult, folosește o platformă de management educațional de ultimă oră. Totul a fost posibil prin implicarea directorului școlii, Daniela Niculescu, care „și-a strigat” nevoile pe platforma HartaEdu lansată de Narada.

08
/10
/21

În epoca rețelelor de socializare, a selfie-urilor și filtrelor de tot felul, când o imagine se face și se desface în câteva secunde și toți visăm la gloria efemeră, conform butadei enunțate de Andy Warhol, dilemele și sensurile autoreprezentării încă sunt discutate. Căci a te reprezenta, indiferent de epocă, nu este un gest lipsit de semnificații estetice și sociale. Un articol de Monica Neațu.

08
/10
/21

Proiectul Vitrine Imposibile, o instalație performativă produsă de Vanner Collective, în regia Iuliei Grigoriu, aduce în văzul lumii Supra Fețele, creaturi care prind contur în spațiile a trei galerii din centrul capitalei, aflate pe Calea Victoriei, în datele de 9, 10, 23 și 24 octombrie.

05
/10
/21

Muzeul Național de Artă al României în parteneriat cu Asociațiile Artelier D, Proiecte pentru copii, ArtCrowd, artiști în educație și De-a arhitectura, lansează o nouă ofertă educativă pentru anul școlar 2021-2022, structurată pe grupe vârste, corelată cu ciclurile preșcolar, primar, gimnazial și liceal.

04
/10
/21

Între 15 septembrie și 3 octombrie 2021, Art Safari a oferit publicului 18 zile de bucurie, socializare și artă. Mii de vizitatori au luat la pas cei 6.000 de metri pătrați ai Palatului Dacia-România, sediul principal al Pavilionului, pentru a privi cele peste 800 de opere de artă expuse.

30
/09
/21

Website-ul digitizArte, platforma interactivă online de debut și auto-publicare (self-publishing) destinată tinerilor creativi - muzicieni, artișt plasticii, designeri, ilustratori, graficieni - susține artiștii emergenți înscriși printr-un un program educațional compus din cinci ateliere online, ce pot fi urmate pe website, un ghid pentru tinerii creativi și o galerie cu lucrările câștigătoare alese în urma apelului deschis. Cele șapte activități pot fi urmate pe digitizArte, începând din luna septembrie.

30
/09
/21

Asociația Qolony - Colonia pentru Artă și Știință organizează prima conferință internațională Fusion: Talks, ediția I, 2021. Conferința este un eveniment hibrid, care se desfășoară online și, în funcție de evoluția situației epidemiologice și a restricțiilor aferente, cu public la POINT Hub, str. General Eremia Grigorescu nr. 10, București, în perioada 11-14 octombrie 2021.