„Salvator Mundi” a devenit cel mai scump tablou din istoria vânzărilor de artă
https://www.ziarulmetropolis.ro/salvator-mundi-a-devenit-cel-mai-scump-tablou-din-istoria-vanzarilor-de-arta/

Un tablou al pictorului italian Leonardo da Vinci a fost adjudecat miercuri cu suma de 450,3 milioane de dolari la o licitaţie organizată de casa Christie’s la New York, pulverizând precedentul record de preţ pentru cea mai scumpă operă de artă din lume.

Un articol de Petre Ivan|16 noiembrie 2017

La finalul unei licitații care a durat 19 minute, „Salvator Mundi„, ultimul tablou al maestrului renascentist aflat încă într-o colecție privată, a depășit cu mult precedentul record mondial de preț, deținut de tabloul „Les Femmes d’Alger”, de Pablo Picasso, ce a fost vândut cu 179,4 milioane de dolari la o licitație organizată în 2015.

Într-o conferință de presă organizată după licitația de miercuri seară, reprezentanții casei Christie’s au refuzat să ofere informații despre identitatea cumpărătorului și despre ceilalți participanți la licitație, limitându-se să precizeze doar faptul că aceștia proveneau din lumea întreagă.

Casa organizatoare estimase la 100 de milioane de dolari valoarea acestei pânze cu dimensiunile de 65 centimetri x 45 centimetri, ce a fost vândută cu doar 45 de lire sterline în 1958, cu mult timp înainte ca ea să fie autentificată și atribuită lui Leonardo da Vinci, în 2005.

Deși este imposibil de stabilit cu certitudine, se pare că „Salvator Mundi” a devenit cel mai scump tablou din istoria tuturor vânzărilor de artă, inclusiv în cadrul tranzacțiilor private.

Două tablouri, unul pictat de Willem de Kooning și altul de Paul Gauguin, vândute în cadrul unor licitații private în 2015 cu 300 de milioane de dolari fiecare, potrivit mai multor companii media americane, erau considerate până acum cele mai scumpe opere de artă din lume.

„Este un moment mare pentru Christie’s și, cred eu, un moment mare pentru piața operelor de artă”, a declarat la finalul licitației directorul general al casei organizatoare, Guillaume Cerutti.

Pictura lui Leonardo da Vinci se afla până miercuri în proprietatea miliardarului rus Dmitri Rybolovlev, un oligarh exilat care este președintele clubului de fotbal AS Monaco.

Magnatul rus l-a cumpărat cu 127,5 milioane de dolari de la un comerciant de artă elvețian, Yves Bouvier, care îl achiziționase la rândul lui cu puțin timp înainte cu suma de 80 de milioane de dolari.

De atunci, Dmitri Rybolovlev și Yves Bouvier sunt prinși într-o veritabilă bătălie judiciară, miliardarul rus acuzându-l pe comerciantul de artă că și-a acordat marje exorbitante pentru tablourile pe care le cumpăra în numele lui.

Miercuri, într-o sală arhiplină, licitația pentru „Salvator Mundi” a început de la prețul de 70 de milioane de dolari, însă a trecut apoi prin 53 de oferte succesive și a ajuns la 400 de milioane de dolari. Prețul final de vânzare, ce include taxe și comisioane, a fost de 450,3 milioane de dolari.

La jumătatea licitației, așa cum se întâmplă adeseori, aceasta a devenit un duel între doi cumpărători anonimi, care își plasau ofertele prin telefon, prin intermediul angajaților casei Christie’s.

La pragul de 200 de milioane de dolari, un colecționar s-a ridicat din rândul publicului, alcătuit în mod vizibil din multe persoane care erau puțin obișnuite cu atmosfera licitațiilor de artă.

Lovitura finală de ciocan, care a stabilit prețul final, a declanșat un val de aplauze și de exclamații în rândul persoanelor prezente în sală.

După autentificarea sa în 2005, câțiva specialiști au emis anumite rezerve în legătură cu rolul efectiv avut de Leonardo da Vinci în conceperea acestui tablou.

Operele de artă create înainte de secolul al XIX-lea sunt rareori scoase la licitație, întrucât cele mai multe dintre ele se află deja în muzee, fapt care a lăsat să planeze o anumită incertitudine asupra prețului ce ar fi putut să fie atins de tabloul maestrului renascentist.

Însă câțiva colecționari bogați au spulberat aceste dubii în doar câteva minute.

Ei au confirmat astfel că după prețul senzațional de 110,5 milioane de dolari ce a fost plătit în luna mai pentru un tablou de Basquiat, piața operelor de artă revine la nivelul său maxim din 2015, un moment ce a fost considerat de experți drept o perioadă de „supraîncălzire” a acestui sector de activitate.

De la începutul licitațiilor de toamnă, luni, recorduri de preț au fost deja stabilite pentru opere semnate de Fernand Leger (70 milioane de dolari), Marc Chagall (28,5 milioane de dolari) și Rene Magritte (20,5 milioane de dolari).

Luni, tabloul „Laboureur dans le champ”, de Vincent Van Gogh, a fost adjudecat cu 81,3 milioane de dolari, la mică distanță de recordul absolut de preț pentru un tablou al pictorului olandez, stabilit în 1990 de „Portrait du Dr. Gachet”, ce a fost vândut cu 82,5 milioane de dolari la o licitație organizată de casa Christie’s la New York.

În epocă, acel portret pe pânză a fost considerat cel mai scump tablou din lume.

Foto: Salvator Mundi – facebook

03
/08
/21

Scopul proiectului Eforie Colorat - Intervenție Culturală este să aducă laolaltă artiști plastici și oameni preocupați de bunăstarea mediului înconjurător. Iar pentru că arta nu trebuie să existe numai în galerii, evenimentele au fost concepute astfel încât publicul larg să fie implicat, direct sau indirect, în procesul de creație.

23
/07
/21

Inaugurată în urmă cu o lună la ARCUB, expoziția „Chimonoul întâlnește ia” curatoriată de Iulia Gorneanu a avut parte de un finisaj special în seara zilei de miercuri, 21 iulie, în pasajul Hanului Gabroveni. Fashion styling show-ul – sub direcția artistică a lui Alin Gălățescu – s-a desfășurat în prezența Ambasadorului Japoniei în România, ES Dl Hiroshi Ueda și a prezentat ținute ale designerilor români în ritmuri de muzică live interpretată de Jezebel.

21
/07
/21

Asociația Forumul Artelor Vizuale lansează „Eforie Colorat - Intervenție culturală” inițiază un demers artistic și ecologic ce va schimba atmosfera și peisajul în cea mai veche stațiune de pe litoralul românesc, Eforie Sud.

21
/07
/21

După ce la finalul lunii iunie strada Ion Ghica din București a intrat în circuitul proiectului „Străzi deschise”, iar Centrul Ceh a profitat de ocazie pentru a organiza o după-amiază specială în stradă, a venit momentul ca această experiență să se repete, pe 24 iulie, între orele 16:00-22:00.

21
/07
/21

Începând de joi, 22 iulie 2021, în clădirea din strada Vasile Alecsandri nr. 6, Iași, vor funcționa 5 noi muzee: Muzeul Literaturii Române, Muzeul Poezie(i), Muzeul Teatrului Evreiesc în România, Muzeul Copilăriei în Comunism și Muzeul Pogromului de la Iași. În ziua inaugurării, intrarea la toate muzeele componente va fi gratuită.

13
/07
/21

Până pe 5 septembrie 2021, Muzeul Național de Artă al României prezintă în expoziția „50 de ani. Școala de Modă din București” o sinteză a activității profesorilor și studenților de la Departamentul Modă din cadrul Universității Naționale de Arte București (UNArte).

28
/06
/21

Printr-o examinare atentă a unor forme de horror folcloric și prin optica ecologistă în care umanul și natura, umanul și non-umanul se suprapun și dialoghează, expoziția explorează intersecția dintre ezoterism și știință, folclor și tehnologie, feminism și ecologie, precum și istorie culturală și ficțiune speculativă.

25
/06
/21

VIAȚA SECRETĂ A TABLOURILOR Ziarul Metropolis vă invită la mici incursiuni în existenţa nevăzută, uitată sau ignorată a imaginilor care ne fascinează. Unele au schimbat istoria artei, altele au rămas ascunse printre poveşti.

18
/06
/21

Porumbel gulerat, fazan, coțofană, pitulice sfârâitoare, ciocănitoare, bufniță, stăncuță, pițigoi. Sunt câteva dintre cele 36 de specii monitorizate de Societatea Ornitologică Română în crângul verde din fața Muzeului Național de Artă Contemporană (MNAC).

15
/06
/21

Printre artiştii care au schimbat modul în care ne raportăm la artă se numără și Max Hermann Maxy (Brăila, 1895- Bucureşti, 1971). El este doar unul dintre artiștii români care au reușit să uimească o lume cu lucrările lor. Un articol de Mihaela Ion.