Şapte actori datori vânduţi!
https://www.ziarulmetropolis.ro/sapte-actori-datori-vanduti/

Teatrul Metropolis prezintă duminică, 29 noiembrie, de la ora 11.00 şi de la ora 16.00, comedia „Dator vândut“, după Eugène Labiche, în regia lui Dan Tudor. Şapte actori au vorbit pentru Ziarul Metropolis despre momentele în care au fost datori vânduţi sau despre tacticile prin care s-au ţinut departe de datorii.

Un articol de Monica Andrei|25 noiembrie 2015

Adela POPESCU: „Am făcut prima datorie pe la 18 ani. Intrasem în seriale de televiziune şi câştigam bani, aşa că am luat un credit la bancă pentru apartament de două camere. Totul m-a responsabilizat dintr-o dată! Nu mai puteam merge la discotecă sau în oraş la pizza, pentru că aveam rată la bancă şi era cam… mare. Dădeam mulţi bani în fiecare lună. Recent, mi-am împrumutat un prieten cu nişte bani şi e amuzant pentru că nu mai ştiu câţi i-am dat! Şi dacă-l sun trebuie să-i amintesc suma. Iar eu nu pot să-l sun pentru că nu mai ştiu ce sumă am!“

Marius GÂLEA: „Am o datorie mare, pentru că mi-am luat casă. Am fost recent la festivalul de la Bacău, unde jucau mai multe trupe de-ale mele. Le-am promis colegilor că le dau banii repede. Am primit banii de salariu, i-am plătit pe ei, pentru că nu intraseră încă banii de la festival, iar eu am mai rămas o săptămână la Bacău, cu 20 lei în buzunar. Aşa am trăit. Mâncând la prânz morcovi, seara apă şi… din când în când o supă.

net (1)

Constantin DINULESCU: „Toată viaţa am avut oroare să fac împrumut. Aşa era uzanţa, în vremea comuniştilor – să faci împrumut la C.A.R. Dar n-am fost dator nici măcar la C.A.R. Singurele datorii pe care le am sunt cele faţă de Dumnezeu. Dar îmi amintesc o întâmplare amuzantă. Se spunea că actorul Colea Răutu era rău platnic. La un moment dat, a împrumutat bani de la Geo Barton. Când s-a făcut termenul, Geo i-a cerut banii, dar prietenul lui l-a rugat să-l păsuiască. Într-o zi, Colea s-a dus la  Geo şi i-a spus direct: „N-am!“ Acum, sunt amândoi plecaţi dintre noi, iar Colea nu i-a mai înapoiat niciodată banii lui Geo. Întâmplarea a ajuns să circule prin teatru şi ca banc: „N-AM!“

Eugen CRISTEA: „Nu am datorii şi nu-mi fac datorii. Ţin strict cheltuielile, am toate listele, toate bonurile, plătesc la zi facturile. Am luat 100 de milioane de la bancă şi am dat înapoi 173 de milioane. Nu mai vreau să am de-a face cu banca!

Anca ŢURCAŞIU: „N-am fost datoare niciodată în viaţa mea. Dar e prima dată când sunt datoare aici, pe scena Teatrului Metropolis. Am grjiă să nu fiu datoare. Am avut datorii morale faţă de unii oameni, dar m-am revanşat. Şi am şi noroc cu prieteni buni. Atunci când le-am împrumutat bani, ei mi i-au dat înapoi“.

Carmen IONESCU: „Nu-mi place să fiu datoare şi nu am datorii. Când am dat bani cu împrumut, mi-au fost înapoiaţi. E adevărat, am împrumutat cuiva din tagma noastră a actorilor nişte bani şi mi i-a înapoiat mai greu…“.

Orodel OLARU: „Toţi avem datorii prin bănci, pe la furnizori, pe la asociaţii…. E destul de stresant. Există o rezistenţă tăcută a datoriilor. Bineînţeles, sunt şi oameni cărora le-am împrumutat bani şi care au uitat să mi-i mai dea înapoi…“

INFO

Teatrul Metropolis

Dator vândut

după Eugene Labiche

Regia: Dan Tudor

Cu: Dan Tudor / Marius Gâlea / Pavel Bârsan

Anca Ţurcaşiu / Carmen Ionescu

Adela Popescu / Raluca Straia

Marius Drogeanu / Dragoş Ionescu

Marcelo Cobzariu / Orodel Olaru

Constantin Dinulescu / Eugen Cristea

Florian Bala / Florin Dobre

Scenografia: Corina Grămoşteanu

Muzica: Vlaicu Golcea

Coregrafia: Florin Fieroiu

Célimare trăieşte după regula că unui prieten îi poţi cere orice, chiar şi nevasta, numai să nu te atingi de banii lui. Întotdeauna a iubit femeile măritate, pentru că îl costă mai puţin: în loc de un buchet de flori, unei femei măritate îi dăruieşte o floricică, în loc de o cutie de bomboane… doar o bombonică. De ce e dator vândut şi de ce se însoară la 50 de ani cu o tinerică veţi afla din comedia „Dator vândut”, în regia lui Dan Tudor, de la Teatrul Metropolis.



04
/02
/21

10 idei despre globalizare și criza acesteia, oferite de israelianul Nadav Eyal în cartea sa „Revolta. În tranșeele luptei împotriva globalizării” (Editura Polirom, 2020), o lectură esențială pentru omul de azi.

03
/02
/21

La Editura Seneca, în colecția „Noi” (dedicată mediului și ecologiei), apare, zilele acestea, volumul „Omenirea în pericol. Reconfigurare de traseu!“ de Fred Vargas (traducere din limba franceză de Alina Marc-Ciulacu; ilustrația de copertă este semnată de Dan Perjovschi: You are here, 2017).

03
/02
/21

Undeva, într-o fundătură din Bucureşti, din cartierul Rahova-Ferentari, „acolo unde întorceau tramvaiele 7 și 15, a treia stație de la Sebastian” se năștea acum 80 de ani, Ștefan Iordache. Era ziua de 3 februarie. „Ai mei erau din Calafat, unde amândoi locuiau pe aceeaşi stradă. S-au căsătorit şi, tineri şi fericiţi, au pornit-o în lumea largă”. Era anul 1941.

02
/02
/21

Film O'Clock International Festival a apărut ca un parteneriat între țări care împărtășesc același fus orar și dragostea pentru cinema, ce își propune să fie mai mult decât un festival de film – o adevărată mișcare culturală ce folosește ca mijloace meridianul și fusul orar pentru a transforma Terra într-o citadelă cinematografică.

01
/02
/21

Actorul Victor Rebengiuc anunță seria noilor documentare audio. Primul podcast care le propune tinerilor poveștile unor bunici excepționali, admirabili pentru modul în care își trăiesc și își privesc viața, este un documentar subiectiv despre aventură, curiozitate și poftă de viață nesecată.

01
/02
/21

Teatrul Evreiesc de Stat va prezenta joi, 4 februarie, de la ora 19.00, proiectul on-line „28 DE ZILE”, realizat după un text scris de Olga Shiliaeva, traducerea Raluca Rădulescu, în regia Catincăi Drăgănescu.

01
/02
/21

CARTEA DE CINEMA Proaspăt apărută la Editura Polirom, „Cinema în RSR. Conformism şi disidenţă în industria ceauşistă de film” este o provocatoare carte a istoricului Bogdan Jitea. O analiză a mecanismelor de control şi propagandă, dar şi a câtorva forme de rezistenţă în cinematografia din perioada lui Ceauşescu.

01
/02
/21

Anul Zoom. Anul în care hărțile noastre interioare și-au recalculat drumul spre fericire. Spre supraviețuire, resuscitând tot ce ne-a mai rămas: emoția, scena, cultura.

31
/01
/21

Ediția din 2021 a Târgului de Carte de la Leipzig, unul dintre cele mai importante evenimente europene din domeniul editorial, nu va avea loc. Informația vine în contextul pandemiei Covid-19, după ce și ediția din 2020 a fost anulată, din aceleași motive.