A 27-a ediţie a Festivalului Filmului Francez în România se va desfăşura în perioada 15-26 martie la Bucureşti şi în alte 12 oraşe, sub sloganul „Cinéma, mon amour”. Iată ce filme vor putea fi văzute.
Un articol de Ionuţ Mareş|5 martie 2023
A 27-a ediție a Festivalului Filmului Francez în România se va desfășura în perioada 15-26 martie la București și în alte 12 orașe: Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Arad, Brașov, Brăila, Constanța, Craiova, Sfântu Gheorghe, Sibiu, Suceava și Târgu Mureș.
Tema ediţiei este „Cinéma, mon amour” („Cinema-ul, dragostea mea”), iar organizatorii spun că prin această alegere festivalul își afirmă o dată în plus sprijinul pentru cinematografele din România, care se află de mulți ani într-o situație dificilă.
Sărutul de pe afiș este o trimitere la Jean Eustache, unul dintre cei mai mari cineaști francezi. Festivalul va prezenta două dintre filmele sale, în copii restaurate: „Mes petites amoureuses” (1974) și „La maman et la putain” (1973). „La maman et la putain”, considerat o capodoperă a cinematografiei franceze, a primit Marele Premiu al Juriului la Festivalul de la Cannes în 1973. La București, filmul va fi proiectat în prezența celebrei actriţe Françoise Lebrun.
„La maman et la putain”, drama-maraton de 3h40 a lui Eustache, este o examinare minuțioasă a relațiilor instabile dintre trei tineri parizieni, prinși într-un triunghi amoros bizar: Alexandre, un tânăr diletant și narcisist cu o aversiune insistentă față de muncă, Marie, femeia alături de care trăiește și de care este dependent financiar, și Veronika, o asistentă poloneză pe care Alexandre o agață la o cafenea frecventată de existențialiști, Les Deux Magots. Tânăra devine o figură centrală în viața lui și, la cererea lui Marie, Alexandre le face cunoștință una cu cealaltă.
Jean Eustache a realizat 12 filme, dintre care primul lungmetraj, „La maman et la putain”, este în continuare considerat capodopera sa. Plasat în Parisul anului 1972, filmul este un document și totodată un portret al tinerei “Generații 68”, fiind considerat de unii critici „singurul portret autentic al acestei generații din întreaga cinematografie franceză” (Cahiers du Cinéma, aprilie 1998), pentru că sondează dezamăgirea și deziluzia unor tineri care realizează, după evenimentele din mai 1968, că reformele sociale nu au transformat cu adevărat structurile de bază ale societății franceze.
Un studiu despre adolescență, „Mes petites amoureuses” îl are în centrul său pe Daniel, un băiat crescut la țară, în grija unei bunici iubitoare. Atunci când mama sa se mută într-un alt oraș pentru a locui cu iubitul ei, Jose, un muncitor agricol spaniol, Daniel este nevoit să o urmeze. Ar vrea să continue școala, dar mama sa nu-și permite să-l susțină, așa că îl trimite să lucreze ca ucenic într-un atelier mecanic. Daniel își pierde timpul în atelier și învață despre fete de la ceilalți băieți din oraș, imitându-le comportamentul și tehnicile de seducție. Când se întoarce să-și viziteze bunica anul următor, devine evident că s-a maturizat mai repede decât vechii săi prieteni.
Acest portret semi-autobiografic al unui tânăr neliniștit invită la comparații cu alter-ego-ul binecunoscut al lui Francois Truffaut, Antoine Doinel, iar „Mes petites amoureuses” – ultimul lungmetraj de ficțiune regizat de Jean Eustache – își merită cu desăvârșire locul în canonul filmelor coming of age.
În total, selecția din acest an include 32 de lungmetraje și scurtmetraje. Festivalul se deschide pe 15 martie, la București, cu comedia polițistă „L’innocent” (2022), de Louis Garrel, prezentată în cadrul secțiunii emblematice a festivalului, Panorama, care cuprinde cele mai îndrăgite filme franceze recente.
Din această secțiune, prezentat în premieră în România, face parte şi „La nuit du 12” (2012), de Dominik Moll, recent recompensat cu premiul César pentru cel mai bun film – lungmetrajul ne invită să urmărim o anchetă a poliției judiciare, lansată după uciderea unei tinere.
Tot aici vor fi prezentate „Revoir Paris” (2022), de Alice Winocour, un film emoționant despre traumele victimelor atentatelor din noiembrie 2015, și „Les enfants des autres” (2022), de Rebecca Zlotowski, un lungmetraj dulce-amărui despre familie și dorința de a avea copii.
De asemenea, publicul va putea descoperi „Le lycéen” (2022), cel mai recent film al lui Christophe Honoré, care a avut premiera la Festivalul de Film de la San Sebastian și urmărește trăirile emoționante unui adolescent care se confruntă cu pierderea tatălui său. În program figurează şi „La syndicaliste” (2022), de Jean-Paul Salomé (prezent la proiecţia de la Bucureşti), un thriller captivant bazat pe fapte reale, precum și comedia „Le nouveau jouet” (2022), de James Huth, cu Jamel Debbouze și Daniel Auteuil.
Un film extrem de aşteptat în această secţiune este „Saint Omer” (2022), de Alice Diop, câştigător al trofeului Opera Prima “Luigi De Laurentiis” şi al Leului de Argint – Marele Premiu al Juriului la Festivalul de Film de la Veneţia şi, recent, al unui Cesar pentru debut. La proiecţie va participa scriitoarea Marie NDiaye, laureată a Premiului Goncourt în 2009 pentru romanul „Trei femei puternice” şi co-autoare a scenariului.
La tribunalul din Saint-Omer, Laurence Coly, o tânără de origine africană, este acuzată că şi-a ucis bebeluşul de câteva luni, abandonându-l pe plajă în timpul mareei. La proces asistă Rama, o scriitoare care vrea să dedice o carte cazului, într-o reinterpretare actuală a mitului Medeei. Dar, pe măsură ce procesul avansează, cuvintele acuzatei și declarațiile martorilor zdruncină certitudinile lui Rama. Pregătindu-se la rândul său să dea naștere unui copil, ea începe să se îndoiască de adevărul propriei sale experiențe cu maternitatea.
„L’innocent”, „La nuit du 12”, „La syndicaliste” şi „Saint Omer” vor fi distribuite şi în România la primăvară sau la vară.
Competiția Tinere Talente – Lungmetraj va prezenta regizori debutanți talentați care concurează pentru Premiul Publicului – o bursă de 1.000 de euro oferită de Institutul Francez din România.
Prezent de asemenea la Bucureşti, Clément Cogitore, cu filmul său „Goutte d’or” (2022), oferă o viziune mistică și întunecată a unui cartier muncitoresc din Paris, în timp ce Héloïse Pelloquet prezintă „La passagère” (2022), un lungmetraj despre dragoste și dorință, în care rolul principal este interpretat remarcabil de Cécile de France.
Alte lungmetraje din competiţie sunt „Mourir à Ibiza” (2022), de Anton Balekdjian, Mattéo Eustachon și Léo Couture, un film subtil și emoționant despre prietenie, și „Astrakan” (2022), de David Depesseville. Acesta din urmă a făcut parte din competiția Festivalul de la Locarno și este o explorare a copilăriei într-un ton naturalist și oniric. Al cincilea film este „Petite nature” (2021), de Samuel Theis, povestea unui băiat de 10 ani.
Competiția Tinere Talente – Scurtmetraj prezintă publicului român cinci scurtmetraje ale unor tineri cineaști care au cucerit inimile publicului festivalurilor din Franța. Un juriu format din trei critici de film tineri – Iulia Necșulescu, Codrin Vasile și Ștefan Ristea – va alege câștigătorul competiției. Premiul constă într-un sejur la Résidence de Poche a Institutului Francez din România la București, pentru a putea să-şi dezvolte un proiect de lungmetraj.
În contextul aniversării a 30 de ani de la aderarea României la Organizația Internațională a Francofoniei, o secțiune specială intitulată Pépites francophones va prezenta filme premiate la festivaluri internaționale. Pe lângă filmul „La ligne” (2022), al cineastei franco-eleveţiene Ursula Meier, publicul va putea descoperi „Dalva” (2022), al regizoarei belgiene Emmanuelle Nicot, care a obținut premiul FIPRESCI în secţiunea Semaine de la Critique de la Cannes și care spune cu delicatețe povestea unei tinere ce încearcă să-și reconstruiască viața după ce a fost victima unui incest, „Ashkal” (2022), un thriller de Youssef Chebbi, prezentat la Quinzaine des Cineastes în 2022 şi a cărui acţiune se petrece în Tunis, și „Si le vent tombe” (2020), de Nora Martirosyan, un lungmetraj plin de tensiune, filmat în Nagorno-Karabah, un teritoriu în criză. Comedia „Au revoir le bonheur” (2021), a regizorului canadian Ken Scott, completează selecția și prezintă reuniunea a patru frați care și-au pierdut tatăl.
În același context al celebrării francofoniei, festivalul va găzdui, în parteneriat cu TV5 Monde, postul de televiziune internațional francofon, lansarea în România a platformei de streaming francofone și gratuite TV5MONDEplus, în prezența directorului general TV5 Monde, Yves Bigot. Pentru a arăta diversitatea și creativitatea culturilor francofone din întreaga lume, TV5MONDEplus oferă conținut exclusiv în limba franceză și, pentru a se adresa direct publicului român, româna devine cea de-a șasea limbă de subtitrare integrată platformei.
Pentru al doilea an consecutiv, festivalul își extinde componența profesională prin organizarea unei dezbateri la Bucureşti pe tema „Care este viitorul sălilor noastre de cinema?” Cineaști, producători și distribuitori vor discuta despre starea actuală a cinematografelor și vor încerca să găsească soluții posibile pentru creșterea numărului de cinematografe din România. Discuția va fi organizată în parteneriat cu publicația Films in Frame. În acest context, va fi prezentă la București o delegație a École nationale supérieure des métiers de l’image et du son (Fémis) – cea mai importantă școală de film din Franța, care va prezenta un calup cu câteva dintre cele mai bune scurtmetraje realizate de studenții săi.
Ediția din acest an a Festivalului Filmului Francez va cuprinde și o serie de evenimente speciale. Clubul Platforma Wolff din Bucureşti va găzdui două afterparty-uri, pe 17 și 25 martie, cu proiecții de filme experimentale care au fost selectate la festivalul Ars Electronica, însoțite de DJ seturi ale artiștilor francezi Kleo și Vitamine.
Programul complet al celei de-a 27-a ediții a Festivalului Filmului Francez în România poate fi consultat pe site-ul evenimentului.
În București, proiecțiile vor avea loc la Cinematograful Elvire Popesco. Biletele sunt disponibile pe Eventbook sau pot fi achiziționate direct de la casieria cinematografului.
În celelalte oraşe, festivalul se va desăşura în următoarele perioade şi spaţii: Cluj-Napoca (17-19 martie, Cinema Victoria şi Cinema Arta), Timişoara (16-23 martie, Cinema Victoria şi Universitatea de Vest), Iaşi (16-19 martie, Cinema Ateneu, Institutul Francez şi Acaju Cafe), Arad (22-24 martie, Cinema Arta), Braşov (17-19 martie, Cinemateca Patria), Brăila (17-19 martie, Biblioteca Județeană), Constanţa (23-26 martie, Cinema Jean Constantin), Craiova (24-26 martie, Inspire Mercur şi Inspire VIP Electroputere), Sfântu Gheorghe (23-26 martie, Cinema Arta by Citiplex), Sibiu (24-26 martie, Centrul Cultural Habitus Sibiu), Suceava (23-26 martie, Universitatea Stefan cel Mare), Târgu Mureş (23-26 martie, Muzeul Județean Mureș – Secţia de Istorie și Arheologie).