Scandalosul caz al domnișoarei Alice T.
https://www.ziarulmetropolis.ro/scandalosul-caz-al-domnisoarei-alice-t/

„Alice T.”, cel mai recent dintre filmele domnului Radu Muntean, este foarte greu de privit. Tăieturile în carnea vie a realităţii merg aici şi mai departe: ni se arată cum se avortează în mileniul al III-lea, pe bază de pastile şi o menstră care revine mai bogată ca oricând înainte. Ceea ce nu înseamnă că nu e un film care nu trebuie privit.

Un articol de Andrei Crăciun|8 noiembrie 2018

Radu Muntean s-a îndepărtat de cel care era în Hârtia va fi albastră sau Boogie, pentru mine cele mai bune dintre filmele sale (le așez înaintea lui Marți, după Crăciun și Un etaj mai jos – și nu prezint regrete). Regizorul a ales să meargă pe drumul care înfățișează tragediile timpului prezent, detașate și de istorie, și de melancolie

Alice T. (care împarte lumea cronicarilor, care nu mai știu nici ei dacă să zică de binișor sau mai degrabă de rău propune în primul rând o tânără actriță remarcabilă, Andra Guți, laureată cu premiul cuvenit celei mai bune actrițe la Festivalul de la Locarno. Un început de drum curajos pentru domnișoara Guți – să-l consemnăm.

Filmul, acum: Alice T. e o adolescentă rebelă, o tânără care a fost înfiată, răstignită avantajos între familia mamei adoptive și familia tatălui adoptiv, ea stoarce afecțiune și privilegii de la fiecare dintre lumi. Alice, ca toți adolescenții, trăiește însă mai mult în universul prietenilor săi – adolescenți și ei. O, dacă ați ști…

Puterea de a îndura

Treaba e că a cam rămas gravidă cu un hăndrălău (Horațiu), care numai de paternitate nu are dumnealui chef. Această sarcină o readuce pe rebela Alice în centrul preocupărilor tuturor – deciziile ei tinerești sunt acceptate, ba chiar îmbrățișate. Nu greșim dacă spunem că e înconjurată de iubire. Și iubirea se trădează, însă.

Iar filmul lui Radu Muntean este adeseori insuportabil, întocmai ca viața cea adevărată. Și tocmai de aceea trebuie văzut și poate chiar revăzut.

De altfel, lumea din cinematografia sa e una mică, intensă, la Radu Muntean se trăiește și se moare în familie. Aceasta e o lume prin excelență cehoviană.

Și – în loc de concluzie – ne rămâne, cehovian, tot puterea noastră de a îndura.

Alice T. e o adolescentă rebelă, o tânără care a fost înfiată, răstignită avantajos între familia mamei adoptive și familia tatălui adoptiv, ea stoarce afecțiune și privilegii de la fiecare dintre lumi.

19
/12
/22

Bucurie, linişte în suflet, pace, colinde, daruri şi oameni dragi. Mai presus de toate, oameni dragi. Astfel ne dorim cu toţii să întâmpinăm Naşterea Domnului. Cel mai frumos Crăciun e întotdeauna petrecut împreună, în atmosfera caldă de acasă. De acest Crăciun, TVR 1 ne arată că şi cei mai Izolaţi în România au Oameni alături în zi de sărbătoare; că putem fi „diferiţi şi totuşi asumaţi întru Hristos" – ortodocşi şi catolici, în Bucuria credinţei; că generaţii diferite de artişti trăiesc, O dată-n viaţă, emoţia unor întâlniri inedite.

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.