Scrisoare deschisă a echipei Teatrului Tineretului „Metropolis” către publicul spectator
https://www.ziarulmetropolis.ro/scrisoare-deschisa-a-echipei-teatrului-tineretului-metropolis-catre-publicul-spectator/

„La ceas aniversar, cu ocazia împlinirii a 15 ani de existenţă, nu putem decât să avem speranţa că Teatrul Tineretului „Metropolis” – pe a cărui scenă au jucat şi debutat sute de tineri artişti şi locul unde Olga Tudorache şi Radu Beligan au fost aplaudaţi pentru ultima dată – nu va deveni istorie“, scrie echipa Teatrului Metropolis, într-o scrisoare pe care Ziarul Metropolis o publică integral.

Un articol de Ziarul Metropolis|5 aprilie 2022

Astfel, Teatrul Tineretului „Metropolis”, primul și cel mai important teatru de proiecte, este astăzi în imposibilitatea de a-și mai susține activitatea artistică. Această situație a generat în spațiul public tot felul de acuzații nefondate la care, din respect pentru spectatori, ne vedem datori să răspundem.

Prima afirmație falsă este că Teatrul Tineretului „Metropolis” își mai poate susține activitatea în continuare după acordarea bugetului pe anul 2022 de către Consiliul General al Municipiului București. În realitate, la finele anului 2021, Teatrul Tineretului „Metropolis” avea o datorie de 626.079,48 lei, generată de activitatea de bază (artiști, producție, drepturi de autor și conexe, colaboratori etc.), restul de 489.262,90 lei fiind către alte entități care au legătură cu activitatea curentă. Deci, un total de 1.115.342, 38, la finalul anului 2021.

Această datorie este generată de către conducerea Primăriei Municipiului București,  care nu a respectat bugetul aprobat de către Consiliul General al Municipiului București în anul 2021. Primăria are cunoștință de această datorie care reiese din raportările lunare pe care teatrul le face, în mod obligatoriu, către Direcția Economică a Primăriei Municipiului București, aflată în subordinea Primarului General.

În anul 2022, din bugetul alocat de 1.100.000 lei pentru proiecte, Teatrul Tineretului „Metropolis” trebuie, în primul rând, să achite datoria acumulată din 2021-2022. Obligativitatea achitării restanțelor teatrului reiese din Legea 273/2006 privind finanțele publice locale:

Art.14

(6) La elaborarea bugetelor (…), ordonatorii de credite și autoritățile deliberative au obligația să prevadă distinct credite bugetare destinate stingerii plăților restante la finele anului anterior celui pentru care se întocmește bugetul.

 (8) Ordonatorii de credite au obligația ca în execuția bugetelor prevăzute (…) să asigure achitarea plăților restante prevăzute la alin. (6), precum și a plăților restante rezultate în cursul anului curent.

În concluzie, această situație financiară ne pune în incapacitatea faptică de a mai susține spectacole în această stagiune.

În proiectele Teatrului Tineretului Metropolis din anul 2019 au fost implicați 306 actori, dintre care doar 28% erau angajați ai altor entități. Pentru ceilalți 72%, Teatrul Metropolis reprezenta singura sursă de venit constant. Suntem acuzați că facem risipă cu plata actorilor la Teatrul Metropolis. Vă informăm că, în urma verificărilor făcute de organele de control abilitate, am fost sfătuiți ca onorariile acordate pe spectacolele jucate într-o lună să nu depășească un cuantum mediu echivalent cu un salariu mediu lunar pentru un actor de categoria respectivă (conform Legii 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare) . De exemplu, un actor debutant va fi plătit pe reprezentație așa încât să nu depășească un total de 2.500 de lei după spectacolele jucate într-o lună. Teatrul a respectat această recomandare în cele 9 luni ale anului, în care se desfășoară activitatea artistică.

 

Și acum, dragii noștri spectatori, pentru că suntem acuzați că risipim banii pe posturi inutile, să vă povestim cum arata o zi obișnuită din viața teatrului nostru. Folosim trecutul, pentru că acum aceste lucruri nu se mai întâmplă.

 

Teatrul avea programate, zilnic, între 2 și 5 reprezentații în cele 3 săli proprii, la ore diferite. În același timp, în alte săli față de cele de spectacol, se desfășurau cel puțin 2 repetiții pentru noi proiecte.

 

Pentru pregătirea scenei, mașiniștii cărau decorul și îl montau (în cel puțin două dintre cele trei săli). Durata medie de montare a unui decor era cuprinsă între 4 și 6 ore, la care se adaugă o muncă de câteva ore pentru lumini și sunet, în funcție de necesitățile tehnice pe care regizorii artistici le impuneau pentru spectacolul respectiv. Cabinierele pregăteau zilnic toate elementele de costum pentru spectacolul ce urma a fi jucat. Toate aceste activități trebuiau încheiate cu 3 ore înainte de spectacol. În timpul desfășurării spectacolului, în spatele scenei,  în medie 18 persoane se ocupau ca spectacolul să decurgă în termenii stabiliți de regizorul artistic (manevrare decor, lumini etc.). După ieșirea spectatorilor din sală, începea procesul invers, adică demontarea decorului etc.

 

Un element important pentru buna desfășurare a unei reprezentații este coordonatorul spectacolului care primește publicul, după ce repetițiile de dinaintea  spectacolului s-au încheiat. Acesta îi ajută pe spectatori în calitate de garderobier, verifică biletele de acces în sală, îi îndrumă, îi însoțește până la locurile lor dacă e cazul și îi ajută cu orice altă informație de care au nevoie, suplinind astfel atribuțiile care ar fi fost destinate angajaților de pe posturile de garderobier, controlor bilete, plasator sală și supraveghetor spectacol, posturi pe care Teatrul Metropolis nu le deține în statul de funcții. Astfel, același coordonator de spectacole se ocupă și de înapoierea lucrurilor de la garderobă și se asigură că publicul spectator a părăsit teatrul în siguranță. Așadar, un Secretar literar/PR sau Consultant artistic (cu studii superioare în domeniul artistic) își continuă activitatea “pe teren”, seara la spectacol, pe lângă atribuțiile de birou din fișa postului: rezolvarea unor situații instituționale în parteneriate cu alte entități publice, interacțiunea cu publicul, comunicarea în mediul online, dar și offline, suținerea echipei redacționale a Ziarului „Metropolis”, obținerea de drepturi de autor naționale/internaționale, programarea spectacolelor etc.

Teatrul Tineretului „Metropolis” a ales această variantă deoarece nu a considerat necesară supradimensionarea organigramei cu posturi care să fie plătite full-time, în condițiile în care activitatea reală a acestora nu ar depăși 2-3 ore/zi. Drept urmare, aceste atribuții au fost incluse în fișele de post ale Secretarilor literari/PR și ale Consultanților artistici.

Prin comparație, alte instituții de cultură din București au considerat că e nevoie să aibă minimum 3 garderobiere, 2 controlori de bilete și 3 plasatori sală/zi în plus față de 3 Consultanți Artistici și 5 Secretari literari/PR. La Teatrul Tineretului „Metropolis”, un coordonator nu se ocupă doar de un singur proiect, ci uneori de 7-8 proiecte în paralel, din care făceau parte de la 2 până la 40 de artiști/proiect. Nu în ultimul rând, coordonatorul de proiect avea grijă de un spectacol încă din perioada în care se desfășurau repetițiile în faza de lectură până la momentul în care producția era scoasă din repertoriu, după ani la rând în care spectacolul era jucat.

După cum se poate vedea din descrierea de mai sus, un teatru de proiect are nevoie de tot atâția angajați în corpul tehnic și administrativ cât are un teatru de repertoriu, singura diferență fiind că artiștii angajați sunt plătiți pe bază de proiect, doar atunci când se joacă.

În concluzie, ne cerem scuze că în loc să vă găzduim în continuare în sala de teatru, suntem nevoiți să vă scriem o scrisoare cu gândul că aceasta ar putea fi ultima “reprezentație” a Teatrului Tineretului Metropolis.

 

Vă mulțumim pentru atenția acordată.

 

Cu deosebită stimă,

Echipa Teatrului Tineretului „Metropolis”



26
/11
/12

Tudor Chirilă a declarat, într-un interviu acordat Mediafax, că speră ca publicul cărţii sale, „Exerciţii de echilibru”, care prezintă o serie de texte de pe blogul personal, să nu fie format neapărat din cititorii săi online, mărturisind, totodată, că s-a gândit să intituleze volumul „Aproape sincer”.   Tudor Chirilă a povestit cum a decis titlul cărţii […]

26
/11
/12

Informatii privind spectacolele programate de Opera Nationala Romana Timisoara in luna decembrie 2012, dupa cum urmeaza:   Miercuri, 28 noiembrie 2012, ORA 18.00 ADRIANA LECOUVREUR de F. Cilea Spectacol de opera.       Duminica, 02 decembrie 2012, ora 19.00 VADUVA VESELA de Fr. Lehar Spectacol de opereta.   VINERI, 07 DECEMBRIE 2012, ORA: 18.00 […]

26
/11
/12

Volumele „I.L. Caragiale, Cele mai frumoase scrisori alese” şi „I. L. Caragiale, Despre lume, artă şi neamul românesc”, antologie de Dan C. Mihăilescu, au fost lansate sâmbătă la standul Editurii Humanitas din cadrul Târgului Internaţional Gaudeamus 2012. Scriitoarea Ioana Pârvulescu a afirmat că autorul a făcut, în volumul cu scrisori alese, „o selecţie din cele […]

26
/11
/12

„Marea Carte a Crăciunului”, un volum care cuprinde spiritul marii sărbători a Naşterii Domnului, prilej de bucurie pentru întreaga familie, dar în special pentru micuţi, a fost lansat, vineri seară, la standul Editurii Litera, din cadrul Târgului Internaţional Gaudeamus.  Povestea lui Moş Crăciun şi un interviu exclusiv cu acesta, cântece şi colinde de sărbători, reţete […]

26
/11
/12

Alegerea acordării Premiului Nobel pentru Literatură în acest an chinezului Mo Yan este o ‘catastrofă’, întrucât acest scriitor chinez ‘celebrează cenzura’, a declarat scriitoarea germană de origine română Herta Muller, laureată a Premiului Nobel pentru Literatură în 2009, într-un interviu pentru publicaţia suedeză Dagens Nyheter. ”Chinezii înşişi au spus că Mo Yan este un responsabil […]

26
/11
/12

Filmul „După dealuri’ al lui Cristian Mungiu a câştigat premiul special al juriului la a 50-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film din Gijón, după cum informează duminică Institutul Cultural Român din Madrid. Filmul regizat de Cristian Mungiu a inaugurat Festivalul internaţional de cinema de la Gijón /FICX/ şi participat în competiţia oficială alături de […]

26
/11
/12

Dicţionarul enciclopedic Mihai Eminescu, prima sinteză a eminescologiei mondiale, de acad. Mihai Cimpoi, a fost lansat la Târgul Internaţional Gaudemus. În cele 1000 de pagini, lucrarea prezintă personalitatea, biografia, opera şi viaţa lui Eminescu, în operă fiind analizate 340 de poezii eminesciene, prin prisma concepţiei lui acad. Mihai Cimpoi despre poezia modernă, existenţială. Potrivit autorului […]

26
/11
/12

Cea de-a treia ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti – BIEFF 2012 s-a încheiat duminică seară, la Cinema Scala, cu filmul preşedintelui onorific al festivalului, regizorul Peter Greenaway, „Goltzius and the Pelican Company”. Directorul festivalului, Copel Moscu, a apreciat că ediţia din acest an a BIEFF a fost una de succes şi a […]

23
/11
/12

Apreciatul romancier Augustin Buzura şi-a lansat, joi, volumul de articole „Nici vii, nici morţi”, la standul Grupului Editorial RAO, din cadrul Târgul Internaţional Gaudeamus 2012.  „Nici vii, nici morţi” ilustrează cel mai bine crezul gazetarului care opune adevărul oricărei retorici, demontează mascaradele politice ale momentului, îi demască pe impostori, apără moralitatea şi vrea cu orice […]

23
/11
/12

Vineri, la Gaudeamus, începând cu ora 18:30, se va lansa albumul Muzeul Ţãranului Român. Ghidul Expoziṭiei permanente. Volumul a fost coordonat de cãtre Mihai Gheorghiu şi Maria Mateoniu, iar evenimentul va avea loc la standul editurii Litera. Pe lista de invitaṭi se aflã Ion Caramitru- director general al Teatrului Naṭional din Bucureşti, Virgil tefan Niṭulescu- […]

23
/11
/12

În perioada 19-25 noiembrie 2012, Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, împreună cu Institutul Balassi – Instiutul Maghiar din la Bucureşti, organizează a şasea ediţie a Săptămânii Filmului Maghiar, eveniment desfăşurat în baza semnării, la 20 octombrie 2005, a „Programului de colaborare culturală între Ministerul Culturii şi Cultelor din România şi Ministerul Patrimoniului Cultural Naţional al Republicii Ungare”. […]

23
/11
/12

Fanfara Ciocârlia a fost invitată să cânte la concertul dedicat laureatului premiului Nobel pentru pace din acest an, care va avea loc la Oslo Spektrum, pe 11 decembrie. În fiecare an, concertul dedicat laureatului premiului Nobel pentru pace reuneşte o serie de artişti talentaţi şi celebri din lumea întreagă, care îi aduc acestuia un tribut. […]

23
/11
/12

Scriitorul australian de origine sud-africană Bryce Courtenay, ale cărui romane s-au vândut în peste 20 de milioane de exemplare în lumea întreagă, a murit la vârsta de 79 de ani, au anunţat, vineri, membrii familiei sale. Născut la Johannesburg, în 1933, şi stabilit în Australia în anii 1950, Bryce Courtenay a murit din cauza unui […]

23
/11
/12

Teatrul În Culise sărbătoreşte un an de existenţă! Între 30 Noiembrie şi 2 Decembrie vă aşteptăm la casa din Str. Ştefan Mihăileanu nr. 53 să vă bucuraţi de un maraton al spectacolului, unde veţi putea viziona cele mai bune producţii ale teatrului. Intrarea la eveniment este liberă şi se va face pe bază de rezervare. […]

23
/11
/12

Excelsior ”cucerește” Cetatea Cărții. Vom fi prezenți la fiesta lecturii, duminică, 25 noiembrie, începând cu ora 13.00.   Unde ne găsiți? În elegantul și rafinatul spațiu al Editurii Vellant (situat în incinta sălii Romexpo, nivel 0.00, stand 18). Descindem direct în mijlocul cititorilor cu un fragment din recenta premieră a Teatrului Excelsior ”Zâna Zorilor”. Basmul […]

23
/11
/12

Trupul neînsufleţit al actorului Şerban Ionescu – decedat miercuri seară, la vârsta de 62 de ani -, va fi depus vineri la biserica Batiştei din Bucureşti, înmormântarea urmând să aibă loc sâmbătă, la cimitirul Bellu, au declarat reprezentanţi ai UNITER. Cei care doresc să-i aducă un ultim omagiu artistului o pot face vineri, între orele […]

23
/11
/12

Ediţia de anul acesta a Festivalului de film pentru copii Kinodiseea, care s-a încheiat miercuri seară, a avut un public record de peste 8.500 de spectatori, în şase zile. Festivalul Internaţional de Film pentru Copii Kinodiseea s-a încheiat miercuri, după şase zile, 15 filme şi 39 de proiecţii, aventuri care i-au purtat pe copii din […]

23
/11
/12

Primele 25 de volume din „Integrala Manuscriselor Dimitrie Cantemir”, un proiect coordonat de profesorul Constantin Barbu şi realizat cu aprobarea lui Vladimir Putin, au fost donate joi Bibliotecii Academiei Române, de Ambasada Federaţiei Ruse la Bucureşti, în prezenţa ambasadorului rus. Donaţia a fost făcută într-un eveniment organizat de Academia Română şi Ambasada Federaţiei Ruse la Bucureşti, joi, în sala […]