Scurtmetrajul belgian „This Magnificent Cake!”, câștigătorul Anim’est 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/scurtmetrajul-belgian-this-magnificent-cake-castigatorul-animest-2018/

Scurtmetrajul belgian „This Magnificent Cake!”, în regia lui Marc James Roels şi Emma de Swaef, a câştigat Marele Trofeu la cea de-a treisprezecea ediţie a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Anim’est – The Experimental Edition, care a avut loc între 28 septembrie şi 7 octombrie, la Bucureşti. 

Un articol de Petre Ivan|8 octombrie 2018

Un juriu format din Thomas Renoldner, din Austria – artist vizual, regizor, producător și curatorul unor programe de animație austriacă la festivaluri importante de profil, Vessela Dantcheva, din Bulgaria, regizor de animație și co-fondatoarea companiei de producție Compote Collective, și Joris Clerté, din Franța, artist vizual, muzician, producător și regizor de animație, a decis câștigătorul din acest an, premiul fiind oferit de Institutul Cultural Român.

„În stilul lor vizual unic, regizorii ne poartă într-o călătorie excepțională în lumea exotică a Africii coloniale. Narațiunea construită în jurul unor situații suprarealiste și catastrofale vorbește despre lăcomie, ignoranță, cruzime, slăbiciune și prăbușirea rasei albe în sălbăticia unui continent nou”, a motivat juriul.

Scurtmetrajul se va înscrie automat pe lista lungă de nominalizări la premiul Oscar, votată de membrii Academiei Americane de Film, Anim’est fiind singurul festival de film din România care propune filme pentru Oscar, începând din 2017.

Premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj de animație a fost adjudecat de filmul „Ride”, în regia lui Paul Bush. Citând juriul, „acest film îmbină magia animației stop motion cu o coloană sonoră excelentă. O mulțime de motociclete istorice superbe creează un organism mecanic nou și vibrant, care ne poartă într-o cursă nostalgică și captivantă.”

Două mențiuni speciale în această categorie au fost acordate scurtmetrajului belgian „Wildebeest”, în regia lui Matthias Phlips și Nicolas Keppens, pentru „maniera de succes în care îmbină desenul cu imaginile documentare din sălbăticia africană”, și scurtmetrajului polonez „III”, regizat de Marta Pajek, „o frumoasă animație desenată de mână, sensibilă și bine executată, despre complexitatea relației dintre un bărbat și o femeie”, după cum a motivat juriul.

Același juriu a decis și premiile competiției de scurtmetraj studențesc, al cărei câștigător este filmul estonian „Mutuem”, în regia lui Aggie Pak Tee Lee. „Designul grafic original și sincronizarea perfectă dintre momente ilustrează cu măiestrie vizita unui grup școlar într-un muzeu de artă. Când învățătoarea își scapă elevii din vizor, aceștia răstoarnă orice interpretări clasice ale faimoaselor opere de artă”, a declarat juriul.

Două mențiuni speciale pentru film studențesc au fost acordate scurtmetrajului estonian „Once in the Fields of Boredom”, în regia lui Teele Strauss, „o poveste clasică despre sfârșitul unei relații redată într-o maniera vizuală inovatoare și surprinzătoare, folosind proiecții animate pe timp de noapte în decorul real al unei păduri”, și scurtmetrajului britanic „Losing the Sponge”, în regia lui Leto Stojanovic Meade, „pentru maniera în care îmbină diversele tehnici de animație experimentală cu narațiunea plină de umor”, după cum a declarat juriul.

Câștigătorul categoriei Cel mai bun lungmetraj de animație este filmul ungar „Ruben Brand – the Collector” în regia lui Milorad Krstic.

Din juriul acestei secțiuni au făcut parte Luce Grosjean, din Franța, CEO-ul companiei franceze de distribuție Miyu Distribution, Pavel Horáček, din Cehia, directorul de programe al Festivalului Internațional de Film de Animație AniFilm, din Třeboň, și regizorul român Sergiu Negulici, câștigătorul competiției românești la Anim’est 2017, premiat recent cu Grand Prix la Hiroshima IAFF pentru scurtmetrajul său, „Splendida Moarte Accident“. Aceștia au motivat: „Am fost captivați de acest lungmetraj de animație modern cu o producție curajoasă și o abordare proaspătă, artistică și distractivă, care trece publicul prin diverse genuri – horror, noir, aventură. Ne-a surprins stilul extrem de curat și de precis, combinat cu designul îndrăzneț. Acest film oferă o perspectivă nouă asupra lucrurilor și provoacă imaginația audienței cu universul său bogat și inventiv. Pur și simplu vrei să îl vezi și a doua oară. ”

Același juriu a decis și câștigătorul premiului pentru Cel mai bun scurtmetraj românesc: „Monstrul”, în regia Laurei Pop, „pentru că a reușit să ne poarte în călătoria ei, construită cu ajutorul imaginilor curate, simple și puternice. Am fost fermecați de bucuria, inteligența și creativitatea acestui film”, în cuvintele juriului.

O mențiune specială în această categorie a fost acordată scurtmetrajului „Sleepless Sleep”, regizat de Iris-Nicole Arsu. „Într-un cadru spațio-temporal limitat, regizorul construiește o poveste plină de simboluri și metafore personale, cu ajutorul desenelor de mână sugestive. Acest film spune o poveste într-o manieră spontană și poetică și reușește să transmită emoție în lipsa cuvintelor”, a motivat juriul.

În secțiunea Music Video, jurizată de Adrian Despot, fondatorul şi frontmanul trupei Viţa de Vie, Paul Mureșan, artist, regizor, animator şi ilustrator și George Stanca, cunoscut şi sub numele NotSoCommonDJ, om de radio, organizator de evenimente, pasionat de muzică electronică și promotor al acesteia, câștigătorul este videoclipul piesei „Clandestiny”, al formației Mastodon, regizat de BlinkMyBrain. „O poveste veche de când lumea, despre cuceritori care transformă ambițiile altor oameni în propriile arme. Cu o tehnică impecabilă și o imagine impresionantă, această animație transformă fiecare cadru într-o pictură…sau într-un tricou rock”, a declarat juriul.

O mențiune specială în această categorie a fost acordată videoclipului „Seven Tides” al formației Why Mud, regizat de francezul Florent Grattery. „Această călătorie spusă din perspective diferite este despre mințile noastre sub influența…timpurilor noastre. Stilul este îmbrăcat în influențe pop-art și povestea este extrem de inteligentă”, adaugă juriul.

Un juriu format din copii – Maria Clara Bălan, Maria Coșescu și Emine Calit, a ales câștigătorul secțiunii Minimest: „Ella, Oscar şi Hoo – MeteHoo”, scurtmetrajul francez în regia lui Emmanuel Linderer. Juriul a motivat: ”Ne-a plăcut acest film pentru că Soarele este personajul principal, el ne dă lumină şi vitamina D.”

Câștigătorul Premiului Publicului la această ediție este scurtmetrajul american „Weekends”, în regia lui Trevor Jimenez, o poveste încărcată de momente suprarealiste intercalate cu realităţile dosmestice ale vieţii unei familii destrămate.

Foto: Anim’est, This Magnificent Cake – facebook

12
/10
/14

Sâmbătă, 11 octombrie, în cadrul Galei de Decernare a Premiilor au fost anunțate filmele câștigătoare ale celei de-a XXI-a ediție a Festivalului Internațional de Cinema de la Sibiu – Astra Film Festival. Maidan (regia: Sergei Loznitsa), proiectat în premieră în România la Astra Film Festival 2014, a fost laureat cu Marele Premiu.

12
/10
/14

A noua ediție a Festivalului de Film de Animație Anim’est, ce a avut loc între 3 şi 12 octombrie, în capitală, a ajuns la final. În cadrul Galei de Închidere de sâmbătă, 11 octombrie, la capătul a nouă zile de filme de animație de calitate, sosite la București din peste 60 de țări, festivalul și-a anunțat câștigătorii.

10
/10
/14

"Câinele japonez", debutul în regia de lungmetraj al lui Tudor Cristian Jurgiu, este eligibil pentru nominalizarea la premiul Oscar pentru cel mai bun film străin la gala din 2015, alături de pelicule din alte 82 de ţări, potrivit anunţului făcut joi de Academia americană.

10
/10
/14

Reputata actriţă Luminiţa Gheorghiu revine pe marile ecrane, pentru prima dată într-un rol de comedie, din 24 octombrie, în “Cuscrii”, un film regizat de Radu Potcoavă. Ursul de Aur la Berlin, premiul Asociației Criticilor de Film la Los Angeles, sunt doar câteva dintre premiile câștigate de Luminița Gheorghiu, de-a lungul carierei.

09
/10
/14

Cea de-a VI-a ediție a celui mai important eveniment cinematografic al toamnei din Transilvania, “Festivalul Internațional de Film Comedy” debutează vineri, 10 octombrie. Lungmetrajul “Hector în căutarea fericirii”, în regia lui Peter Chelsom, este programat în Deschiderea Comedy Cluj, de la ora 19:00, la Cinema Florin Piersic.

09
/10
/14

Joi, 9 octombrie, aduce în agenda celei de-a noua ediţii Anim’est una dintre cele mai îndrăgite competiţii ale festivalului, cea de Videoclip şi Advertising. În programul zilei se înscriu şi alte proiecţii şi evenimente speciale: competiţia Balkanimation, o prezentare despre animaţia daneză susţinută de doi invitaţi de seamă de anul acesta, noi titluri din competiţiile internaţionale şi o petrecere cu Invisible Raincoats, cel mai recent proiect Minus.

09
/10
/14

Revista de Povestiri deschide înscrierile pentru a doua ediție a atelierului de scenaristică „Play”, care se va desfășura la București începând cu 20 octombrie, timp de trei luni, sub îndrumarea scriitoarei Cecilia Ștefănescu și a regizorului Igor Cobileanski.

08
/10
/14

CRONICĂ DE FILM „Q.E.D.”, al doilea film al lui Andrei Gruzsniczki, este o apariţie insolită în cinematografia română, datorită raportării atipice la trecutul comunist. Temperarea tentaţiei regizorului-scenarist de a spune totul despre perioada reconstituită l-ar fi transformat însă dintr-un film bun într-unul remarcabil.

07
/10
/14

Jean-Luc Godard, unul dintre cei mai influenți regizori din istoria cinematografiei, a surprins anul acesta Cannes-ul cu primul său lungmetraj în 3D, Adieu au langage, distins cu Premiul Juriului. Les Films de Cannes à Bucarest (24 – 30 octombrie) aduce filmul în premieră la București

06
/10
/14

Cinema-edu, cel mai mare proiect de educație cinematografică, destinat liceenilor, va ajunge în lunile octombrie și noiembrie în șase orașe din țară: Ploiești(21-23 octombrie, Club Cinema Twins), Craiova (28-30 octombrie, Biblioteca Județeană Alexandru și Aristia Aman), Mediaș (4-6 noiembrie), Târgu Mureș (11-13 noiembrie, cinema Arta), Iernut (14 noiembrie) și Roman (25-27 noiembrie).

06
/10
/14

CRONICĂ DE FILM „Poarta Albă”, în regia lui Nicolae Mărgineanu, este un film fără vlagă, ilustrativ și cu personaje slab construite. Povestea teribilă a deținuților din lagărul comunist de muncă silnică ce dă titlul lungmetrajului nu are parte de o redare cinematografică pe măsură.