Sebastian Crăciun: „Concertele în palate sunt călătorii spirituale în istorie”
https://www.ziarulmetropolis.ro/sebastian-craciun-concertele-in-palate-sunt-calatorii-spirituale-in-istorie/

INTERVIU Sebastian Crăciun, realizator la Radio România Cultural şi preşedinte al Asociaţiei Cultural Sportive Pro Valores, este unul dintre puţinii oameni care au curajul să dedice turnee muzicii camerale. Anul acesta, Muzica Palatelor României a ajuns la ediţia a III-a.

Un articol de Adina Scorţescu|25 iulie 2014

Turneul, care se va desfășura între 9 și 16 august, are în prim-plan un duo de chitare (Kitharsis). Acordurile muzicii de cameră vor răsuna în trei dintre cele mai frumoase palate ale României: Mogoșoaia, Peleș, Marincu.

Cum v-a venit ideea unor concerte organizate în palate și castele?

Cu ani în urmă vizitând castele si palate celebre din Franţa sau Austria şi observând viaţa muzicală pe care o au şi faptul că muzica de bună calitate le dau un plus de atractivitate acestor locuri extraordinare, am ajuns la concluzia ca această idee poate şi trebuie sa fie „importată” şi în România.

Acum şase ani am organizat prima stagiune la Palatul Mogoşoaia; acolo, fosta directoare, Doina Mândru, a îmbraţişat ideea, iar cei care i-au urmat au dezvoltat-o. Dan Croitoru, după primul an al stagiunii, a cumărat un pian de concert, iar Bogdan Popa şi Marius Nae – în următorii ani – au făcut rost de mai multe fonduri, iar stagiunea s-a transformat într-un festival internaţional.

Au urmat iniţierea unei stagiuni la Castelul Peleş, împreună cu fostul meu coleg de şcoală Sebastian Gheorghiu şi, în perioada estivală, organizarea unor turnee naţionale. Primul Turneu Naţional Muzica în Palatele României a avut loc în 2010, iar invitate au fost membrele cvartetului Resonance. A fost un turneu superb, care ne-a purtat în palatele Moldovei; anul următor am invitat în turneu Cvartetul Cantabile din Iaşi. Anul acesta reluăm ideea turneului muzical prin palate. Păstrând nucleul Peleş, Mogoşoaia, ajungem şi în zona Olteniei unde am descoperit un palat superb la Calafat, Palatul Marincu.

Prin ce diferă experiența unui concert la Palatul Mogoșoaia, de exemplu, față de cea a unui concert la Ateneu sau la Sala Radio?

Aş spune că prin atmosferă, prin inedit, printr-o apropiere de o epocă apusă, dar a cărei eleganţă o admirăm. Mai diferă şi prin acustică – la Mogoşoaia sunt spaţii mari, cu marmură, în care sonorităţile muzicale au o rezonanţă specială; la Peleş însă te simţi strivit de somptuozitate, de încărcătura ornamentelor. Aceste concerte sunt adevărate călătorii spirituale în istorie.

Puţini organizatori mai au curajul în România anului 2014 să dedice stagiuni, festivaluri şi turnee muzicii camerale – muzica cea mai profundă şi genul cel mai vitregit în ultimii 25 de ani.

De aceea cred că, aducând muzicieni valoroşi în astfel de spaţii, fac un serviciu atât muzicii, cât şi spaţiilor istorice cu puternică atracţie turistică.

Cum sunt aleși artiștii și cine este Duo Kitharsis?

Eu organizez şi Concursul Internaţional “Drumul spre celebritate”, un concurs inedit care se desfăşoară la Palatul Mogoşoaia. Este un concurs cu multe etape dedicate diferitor instrumente sau ansambluri camerale, o competiţie la care rolul tinerilor spectatori (elevi de la şcolile şi liceele bucureştene) este determinant, ei votând câştigătorii fiecărei etape şi decizând astfel finaliştii.

kitharsisAnul acesta, la etapa de muzică de cameră, a venit un dou de chitare, care studiază în Franţa, Duo Kitharsis, alcătuit din Alexandra Petrişor şi Dragoş Horghidan.

De departe, a fost cea mai interesantă şi mai valoroasă prezenţă în concurs. Ei au câştigat competiţia, apoi au mai câştigat patru concursuri internaţionale la Paris, două în Italia şi unul în Polonia.

Am decis să-i invit pentru ca sunt foarte valoroşi, vin în ţară doar pe perioada verii, iar publicul de acasă trebuie să-i cunoască.

De asemenea, sunt singurii muzicieni pe care i-am ascultat în ultimii ani, la care corpul meu a reacţionat într-un mod inexplicabil de la primele acorduri.

Faptul că ei formează un cuplu, faptul că au poziţie stranie pe scenă (ei cântă faţa în faţă şi nu cu feţele spre publi) îţi dau sentimentul că se cunosc atât de bine, că fac muzică cu atât de multă plăcere, încât îţi insuflă şi ţie, ca spectator, dragostea lor adevărată pentru arta sunetelor.

 

Care este publicul țintă al turneului și cum a evoluat, de la prima ediție?

Încă de la prima ediţie ne-am gândit la experienţe personale extreme de plictisitoare în oraşe aşa-zis turistice, la cât de puţine lucruri poţi să faci fiind în concediu. Aşa că am dus un concert într-un spaţiu care oricum atrage din punct de vedere turistic şi am creat un eveniment viu într-un spaţiu muzeal. Astfel, publicul asistă la un complex sincretic: sunet, imagine, istorie, arhitectură. Publicul ţintă este alcătuit din iubitorii de frumos, turişti sau localnici, tineri sau maturi… şi, credeţi-mă, publicul care a venit o dată la o astfel de experienţă a rămas fidel.

Spre deosebire de concertele tradiționale de muzică clasică, acestea vor avea și un prezentator – chiar dvs. De ce ați ales această formulă?

Pentru a atrage publicul larg consider că trebuie să-l ghidezi, ca o gazdă bună, în spaţiile (muzicale sau istorice) în care-l inviţi. În prezentările mele, care de altfel sunt scurte, nu ţin prelegeri, ci doar îmi introduc prietenii din sală în lumea prietenilor de pe scenă. Cred că o astfel de abordare este mai atractivă decât insipidul program de sală.

Cât costă și de unde se pot cumpăra biletele la concerte?

Nu vor exista bilete pentru concerte. La Peleș se vor obține invitaţii, completând un formular pe site-ul www.peles.ro, cam cu două săptămâni înainte. La Palatul Mogoşoaia se va plăti doar biletul de vizitare a palatului – 5 lei (până atunci poate nu va exista nici plata aceasta modică), iar la Calafat, la Palatul Marincu – intrarea este liberă.

Foto deschidere: Mihai Benea

 

17
/05
/23

Jurnalista de televiziune, publicista și romanciera Marilena Rotaru a împlinit 75 de ani de viață și 55 de ani de carieră. Cu această ocazie, renumita realizatoare de programe culturale la TVR a acordat recent un interviu inedit, publicat în mai 2023, în revista de literatură „Cuvânt românesc” din Madrid, Spania, realizat de scriitoarea și jurnalista Rhea Cristina.

21
/04
/23

Despre Corina Sîrghi, cea care și-ar fi dorit să se nască în Sicilia, cea care crede că zambilele miros a un nou început, cea care are o slăbiciune pentru cuvântul „șarlatan“, Corina care bea prosecco și care ar întinde mese de dimineața până seara. Despre ea și despre alfabetul vieții ei, în rândurile următoare.

24
/02
/23

INTERVIU Spectacolul „Un basm urban”, semnat de Norbert Boda, este una dintre noutățile de pe scena teatrală bucureșteană care ne atrag atenția în aceste zile. Înainte de premiera de la Teatrul Metropolis, am stat de vorbă cu tânărul regizor despre musicalul care abordează poveștile orfanilor. Iată ce am aflat! 

10
/02
/23

Luna Maar este o vocalistă, compozitoare și chitaristă din România, născută în Deva. S-a mutat în București, unde a absolvit Universitatea Națională de Muzică.

20
/01
/23

Ziarul Metropolis vă recomandă „Hacking Work“, primul podcast din România care vorbește clar, curajos și cinstit despre piața muncii, angajați și organizații, competență și performanță, climat și mentalități, creativitate și eficiență, colaborare și recompensă, oameni și nu resurse, leadership și nu leadershit.

16
/01
/23

Tatiana Ernuțeanu, poetă, eseistă și publicistă, a publicat recent volumul „Buletin de știri blues“, la Editura Tracus Arte (2022) și volumul „Carne, visuri si oase triste uitate în Hydra“, Editura Eikon (2020). Scrie pentru revistele Forbes Life și Psychologies.

11
/01
/23

The Strizzers sunt o trupă de rock alternativ din București, care își invită ascultătorii să exploreze alături de ei un nou concept – rockul urban.

17
/11
/22

Tandem este un eveniment ce aduce pe scenă speakeri duet. Speakeri ce se cunosc și au o relație. Sunt fie prieteni, iubiți, familie, parteneri de afaceri, colaboratori și vin pe scena Tandem să spună aceeași poveste, fiecare din perspectiva proprie. Cu scopul de a arăta ambele fețe ale aceleiași monede și de a puncta necesitatea comunicării în ambele sensuri.