Secţiunea austriacă încheie Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu 2020
https://www.ziarulmetropolis.ro/sectiunea-austriaca-incheie-festivalul-international-de-teatru-de-la-sibiu-2020/

Încrederea este motorul lumii noastre… Plecând de la acest „credo” al echipei sale, Teatrul Naţional „Radu Stanca” organizează cel de-al 27-lea Festival Internaţional de Teatru de la Sibiu – FITS 2020, care se desfăşoară până pe 21 iunie.

Un articol de Liliana Matei|18 iunie 2020

O ediţie puternic ancorată în actualitatea curentă, care propune, exclusiv online, o selecţie de spectacole recente, alese de pe cinci continente, având ca temă „puterea de a crede / #empowered”. Între acestea se află şi două producţii excepţionale de dans contemporan şi, respectiv, operă – „Neo Dervish” şi „Messiah /Der Messias” – care constituie secţiunea austriacă a FITS. Acest program beneficiază de susţinerea Ambasadei Austriei la Bucureşti şi a Forumului Cultural Austriac Bucureşti, în cadrul tradiţionalului şi puternicului lor parteneriat cu Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu. Cele două spectacole vor fi difuzate pe data de 21 iunie 2020, pe site-ul oficial FITS, dar și pe pagina oficială de Facebook și pe canalul oficial de YouTube.

„Neo Dervish” de şi cu Ziya Azazi şi „Der Messias” de G.F. Händel, în regia lui Robert Wilson, propun o reflecţie asupra percepţiei sacrului în societatea contemporană. Cu mijloace diferite, cele două spectacole analizează, în principal, evoluţia conceptului de „credinţă” (atât din punct de vedere religios cât şi laic) în lumea actuală. Ele surprind intensitatea raporturilor pe care omul modern le întreţine cu forme din ce în ce mai simplificate, dar cu atât mai puternice, de spiritualitate.

„Programate nu întâmplător în ultima parte a FITS 2020, spectacolele alese de organizatori pentru secţiunea austriacă reprezintă, în primul rând, o chemare la speranţă, la încrederea atât de necesară şi atât de greu încercată în vremurile pe care le trăim. În acelaşi timp, producţiile din această secţiune ilustrează, o dată în plus, creativitatea şi capacitatea de inovare ale artelor teatrale din Austria, un întreg laborator artistic pe care Forumul Cultural Austriac a început să-l prezinte publicului român şi în cadrul programului său „Performing Austria – spectacolul timpului nostru”. Dorim să mulţumim domnului Preşedinte al FITS, Constantin Chiriac, şi întregii sale echipe, pentru realizarea acestei puternice secţiuni austriece, care vine să confirme relaţia de colaborare îndelungată şi strânsă între instituţiile diplomatice austriece şi Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu”, subliniază domnul Thomas Kloiber, directorul Forumului Cultural Austriac Bucureşti şi ataşat cultural al Ambasadei Austriei la Bucureşti.

Programul Secţiunii Austriece a FITS 2020

Duminică 21 iunie, ora 13.20

NEO DERVISH

Un spectacol de şi cu Ziya Azazi (AUT/TUR/dans/1h, non-verbal)

Muzica: Burak Malçok (ney), Aleksander Petrov (muzician de jazz la tobe), Ivan Shopov (muzica electronică)

Creat pentru prima dată în 2016, „Neo Dervish” al coregrafului şi performerului turco-austriac Ziya Azazi este un spectacol de dans contemporan care reinterpretează mişcările hipnotice ale vechilor dervişi, aducându-le în societatea actuală. Coloana sonoră aduce laolaltă instrumente tradiţionale, precum ney-ul, dar şi muzica electronică, într-o experienţă aflată dincolo de orice reper geografic sau temporal.

Duminică 21 iunie, ora 21.40

MESSIAH / Der Messias

De: Georg Friedrich Händel

Adaptare de: Wolfgang A. Mozart

Regia: Robert Wilson

Dirijor: Marc Minkowski

Les Musiciens du Louvre/ Philharmonia Chor Wien

Distribuţia: Elena Tsallagova, Wiebke Lehmkuhl, Richard Croft, José Coca Loza

O producţie: Stiftung Mozarteum Salzburg, Salzburg Festival și Théâtre des Champs-Elysées. O producție: Unitel (AUT/FRA/DEU/operă/2h15min)

FITS 2020 se va încheia cu un spectacol ce sintetizează tema şi mesajul festivalului. În 1789, Wolfgang Amadeus Mozart acceptă propunerea diplomatului austriac Gottfried van Swieten de a adapta în limba germană oratoriul „Messiah” de Georg Friedrich Händel (1741, cu textul în limba engleză), pentru câteva concerte la Viena. Rezultatul, „Der Messias”, nu este însă o transcriere fidelă a originalului. Lucrând cu traducerea Bibliei realizată de Martin Luther, Mozart a modificat structural lucrarea, schimbând tonalitatea şi adăugând chiar câteva părţi muzicale noi. Noile sale orchestraţii, care înlocuiesc anumite instrumente, au îmbogăţit şi mai mult armoniile magistral create de Händel, apropiindu-le mai degrabă de perioada clasică decât de cea barocă. „A adăugat mai multă lumină – este ca şi cum Van Gogh ar fi pictat-o din nou pe Mona Lisa”, consideră, pentru Euronews, Marc Minkowski, dirijorul producţiei şi al ansamblului „Les Musiciens du Louvre”, orchestra spectacolului. Concepţia scenică îi aparţine britanicului Robert Wilson, unul dintre starurile regiei de teatru şi de operă ale momentului, binecunoscut publicului din România. Maestru al minimalismului, regizorul spune că a evitat să încarce vizual producţia tocmai pentru a concentra atenţia privitorului pe partea muzicală.

@Lucie Jansch

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.