Secţiunea austriacă încheie Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu 2020
https://www.ziarulmetropolis.ro/sectiunea-austriaca-incheie-festivalul-international-de-teatru-de-la-sibiu-2020/

Încrederea este motorul lumii noastre… Plecând de la acest „credo” al echipei sale, Teatrul Naţional „Radu Stanca” organizează cel de-al 27-lea Festival Internaţional de Teatru de la Sibiu – FITS 2020, care se desfăşoară până pe 21 iunie.

Un articol de Liliana Matei|18 iunie 2020

O ediţie puternic ancorată în actualitatea curentă, care propune, exclusiv online, o selecţie de spectacole recente, alese de pe cinci continente, având ca temă „puterea de a crede / #empowered”. Între acestea se află şi două producţii excepţionale de dans contemporan şi, respectiv, operă – „Neo Dervish” şi „Messiah /Der Messias” – care constituie secţiunea austriacă a FITS. Acest program beneficiază de susţinerea Ambasadei Austriei la Bucureşti şi a Forumului Cultural Austriac Bucureşti, în cadrul tradiţionalului şi puternicului lor parteneriat cu Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu. Cele două spectacole vor fi difuzate pe data de 21 iunie 2020, pe site-ul oficial FITS, dar și pe pagina oficială de Facebook și pe canalul oficial de YouTube.

„Neo Dervish” de şi cu Ziya Azazi şi „Der Messias” de G.F. Händel, în regia lui Robert Wilson, propun o reflecţie asupra percepţiei sacrului în societatea contemporană. Cu mijloace diferite, cele două spectacole analizează, în principal, evoluţia conceptului de „credinţă” (atât din punct de vedere religios cât şi laic) în lumea actuală. Ele surprind intensitatea raporturilor pe care omul modern le întreţine cu forme din ce în ce mai simplificate, dar cu atât mai puternice, de spiritualitate.

„Programate nu întâmplător în ultima parte a FITS 2020, spectacolele alese de organizatori pentru secţiunea austriacă reprezintă, în primul rând, o chemare la speranţă, la încrederea atât de necesară şi atât de greu încercată în vremurile pe care le trăim. În acelaşi timp, producţiile din această secţiune ilustrează, o dată în plus, creativitatea şi capacitatea de inovare ale artelor teatrale din Austria, un întreg laborator artistic pe care Forumul Cultural Austriac a început să-l prezinte publicului român şi în cadrul programului său „Performing Austria – spectacolul timpului nostru”. Dorim să mulţumim domnului Preşedinte al FITS, Constantin Chiriac, şi întregii sale echipe, pentru realizarea acestei puternice secţiuni austriece, care vine să confirme relaţia de colaborare îndelungată şi strânsă între instituţiile diplomatice austriece şi Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu”, subliniază domnul Thomas Kloiber, directorul Forumului Cultural Austriac Bucureşti şi ataşat cultural al Ambasadei Austriei la Bucureşti.

Programul Secţiunii Austriece a FITS 2020

Duminică 21 iunie, ora 13.20

NEO DERVISH

Un spectacol de şi cu Ziya Azazi (AUT/TUR/dans/1h, non-verbal)

Muzica: Burak Malçok (ney), Aleksander Petrov (muzician de jazz la tobe), Ivan Shopov (muzica electronică)

Creat pentru prima dată în 2016, „Neo Dervish” al coregrafului şi performerului turco-austriac Ziya Azazi este un spectacol de dans contemporan care reinterpretează mişcările hipnotice ale vechilor dervişi, aducându-le în societatea actuală. Coloana sonoră aduce laolaltă instrumente tradiţionale, precum ney-ul, dar şi muzica electronică, într-o experienţă aflată dincolo de orice reper geografic sau temporal.

Duminică 21 iunie, ora 21.40

MESSIAH / Der Messias

De: Georg Friedrich Händel

Adaptare de: Wolfgang A. Mozart

Regia: Robert Wilson

Dirijor: Marc Minkowski

Les Musiciens du Louvre/ Philharmonia Chor Wien

Distribuţia: Elena Tsallagova, Wiebke Lehmkuhl, Richard Croft, José Coca Loza

O producţie: Stiftung Mozarteum Salzburg, Salzburg Festival și Théâtre des Champs-Elysées. O producție: Unitel (AUT/FRA/DEU/operă/2h15min)

FITS 2020 se va încheia cu un spectacol ce sintetizează tema şi mesajul festivalului. În 1789, Wolfgang Amadeus Mozart acceptă propunerea diplomatului austriac Gottfried van Swieten de a adapta în limba germană oratoriul „Messiah” de Georg Friedrich Händel (1741, cu textul în limba engleză), pentru câteva concerte la Viena. Rezultatul, „Der Messias”, nu este însă o transcriere fidelă a originalului. Lucrând cu traducerea Bibliei realizată de Martin Luther, Mozart a modificat structural lucrarea, schimbând tonalitatea şi adăugând chiar câteva părţi muzicale noi. Noile sale orchestraţii, care înlocuiesc anumite instrumente, au îmbogăţit şi mai mult armoniile magistral create de Händel, apropiindu-le mai degrabă de perioada clasică decât de cea barocă. „A adăugat mai multă lumină – este ca şi cum Van Gogh ar fi pictat-o din nou pe Mona Lisa”, consideră, pentru Euronews, Marc Minkowski, dirijorul producţiei şi al ansamblului „Les Musiciens du Louvre”, orchestra spectacolului. Concepţia scenică îi aparţine britanicului Robert Wilson, unul dintre starurile regiei de teatru şi de operă ale momentului, binecunoscut publicului din România. Maestru al minimalismului, regizorul spune că a evitat să încarce vizual producţia tocmai pentru a concentra atenţia privitorului pe partea muzicală.

@Lucie Jansch

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.