VIDEO Secţiunile „What’s Up Doc“ şi „Focus“, din cadrul TIFF 2013, vin cu poveşti impresionante
https://www.ziarulmetropolis.ro/sectiunile-whats-up-doc-si-focus-din-cadrul-tiff-2013-vin-cu-povesti-impresionante/

Poveşti emoţionante în două dintre secţiunile tradiţionale ale Festivalului Internaţional de Film Transilvania (31 mai – 9 iunie, Cluj-Napoca): „Ce se întâmplă, documentarule?“ / „What’s Up Doc?“ şi „Focus“.

Un articol de Andrada Văsii|10 mai 2013

Povești emoționante, portrete incitante și viziuni originale – cinefilii le vor regăsi din plin în două dintre secțiunile tradiționale ale Festivalului Internațional de Film Transilvania (31 mai – 9 iunie, Cluj):„Ce se întâmplă, documentarule?“/ „What’s Up Doc?“ și „Focus“.

Selecția „What’s Up Doc?“, prezentată de HBO, cuprinde 15 titluri, unele remarcate deja în marile festivaluri, altele alese de selecționerul Ana-Maria Sandu din cele peste o sută înscrise. Elogiat de critici cu o unanimitate de invidiat și premiat cu Oscarul pentru documentar, „Searching for Sugar Man“ (r. Malik Bendjelloul) este un must-see absolut la TIFF. Povestea emoționantă a muzicianului Sixto Rodriguez, care a influențat, fără să știe, o generație întreagă, a făcut înconjurul lumii.

O moarte uluitoare

La capitolul povești uluitoare intră „Dreams of a Life“ (r. Carol Morley), reconstituirea poveștii unei tinere care a murit fără ca nimeni să observe: singură pe canapea, înconjurată de cadouri nedesfăcute de Crăciun și cu televizorul aprins. Cadavrul i-a fost descoperit trei ani mai târziu. Iar „Fuck for Forest“ (r. Michal Marczak) e o incursiune în lumea controversată a primului ONG eco-porno, care strânge bani pentru salvarea pădurii tropicale vânzând materiale pornografice.

Jurnalul unui refugiat devine film

Spectatorii TIFF se vor delecta cu portrete complexe în filme ca „A World Not Ours“ (r. Mahdi Fleifel), jurnalul personal al regizorului despre tabăra de refugiați palestinieni Ain el-Helweh din Liban, în care a crescut, multi-premiatul „Hit So Hard“ (r. P. David Ebersole), un rockumentar despre viața mai mult decât palpitantă a lui Patty Schemel, bateristul trupei lui Courtney Love, Hole, „Liv & Ingmar“ (r. Dheeraj Akolkar), ce retrasează povestea de dragoste și de prietenie între Ingmar Bergman şi actriţa Liv Ullman sau „Pablo“ (r. Richard Goldgewicht), la fel de ingenios ca eroul său, „faimosul necunoscut“ Pablo Ferro, un artist excentric pe care Stanley Kubrick l-a numit părintele stilului anilor 60 și a esteticii MTV.

Povestea unui ceas ascuns în Transilvania

„Tzvetanka“ (r. Youlian Tabakov) –  prezentat, printre altele, la MoMA din New York – e portretul fascinant al bunicii regizorului, martoră a trei epoci diferite din istoria Bulgariei – monarhie, comunism și democrație.

„In the Dark Room“ (r. Nadav Schirman), proiectat în numeroase festivaluri, trasează figura Magdalenei Kopp, soția celui mai căutat terorist al lumii, în anii 70, Carlos Șacalul; „Grandpa’s Watch“ (r. Alex Levy Heller) reface drumul regizorului în Transilvania, în căutarea unui ceas pe care bunicul său îl ascunsese înainte de a fi deportat la Auschwitz; „Nadea e Sveta“ (r. Maura Delpero) urmărește două basarabence venite la muncă în Italia.

Obsesii, ficțiune și documentare

Stilizat, inventiv și amuzant „L’amour des moules“/ „Mussels in Love“ (r. Willemiek Kluijfhout) privește lumea din perspectiva scoicilor care, la fel ca cei care le consumă, fac dragoste, se înmulțesc, se stresează, călătoresc.

„Naked Opera“(r. Angela Christlieb), un hibrid de ficțiune și documentar, are în centru un manager atins de o boală incurabilă, care decide să ducă o viață opulentă și decadentă. „Man at War“ (r. Jacek Blawut) explorează obsesia unor bărbați pentru un joc video, iar „Swandown“ (r. Andrew Kotting) e un jurnal de călătorie poetic și auto-ironic, în care Kotting și scriitorul Iain Sinclair pedalează o lebădă de plastic.

Cinematografie în ascensiune

Secțiunea „Focus“ se concentrează pe două dintre cinematografiile în ascensiune: Grecia și Slovacia. Câteva mostre din „bizareriile“ cinematografiei grecești, care au făcut carieră în festivaluri, îi așteaptă pe cinefili la TIFF: „The Capsule“ (r. Athina Rachel Tsangari), un film avangardist dificil de încadrat.

„Higuita“ (r. Alexander Voulgaris), o distopie hipnotică despre un grup de oameni retrași pe o insulă sau „Boy Eating Bird’s Food“ (r. Ektoras Lygizos), puternic stilizat, alienant și plin de umor absurd, despre un tânăr care trăiește de pe o zi pe alta. Printre cele opt titluri din Focus Grecia se afă și „Unfair World“ (r. Filippos Tsitos), propunerea Greciei la Oscar pe 2012. Selecția este realizată de Dimitris Kerkinos, programmer al secțiunii Balkan Survey la Festivalul de la Salonic, cu sprijinul Greek Film Center.

Povestea unei despărțiri prin filmulețe și fotografii

Din Slovacia vin alte șapte filme, două dintre ele semnate de același regizor, Mátyás Prikler: „Fine, Thanks“ și „Dancing on Broken Glass“, un portret intimist al unei familii în destrămare, respectiv tabloul unei vieți refăcut prin momente de dans. „Dancing on Broken Glass“ va avea parte de o proiecție specială prezentată de JTI. „My Dog Killer“ (r. Mira Fornay), proiectat la Rotterdam, urmărește acțiunile unui skinhead, iar „New Life of Family Album“ (r. Adam Ol’ha), selecționat la Karlovy Vary, combină fotografii vechi, filmulețe și mărturii, în încercarea regizorului de a afla de ce s-au despărțit părinții săi.

Clasicele cinematografiei cehoslovace

Secțiunea cuprinde și două filme clasice ale cinema-ului cehoslovac: „The Sun in a Net“ (r. Stefan Uher, 1963) și „Birds, Orphans and Fools“ (r. Juraj Jakubisko, 1969), acesta din urmă interzis de regimul comunist până în 1990. Documentarul „Bells of Happiness“ (r. Jana Bučka, Marek Šulík) are în centru doi romi, Mariena și vărul ei Roman, care decid să le trimită un DVD cu o înregistrare proprie a unui hit cântăreților lor preferați. „Focus Slovacia“ este prezentată în parteneriat cu Slovak Film Institute și cu sprijinul Ministerului Culturii din Slovacia.

04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.