Sezonul estival se deschide la Ateneul Român
https://www.ziarulmetropolis.ro/sezonul-estival-se-deschide-la-ateneul-roman/

Filarmonica „George Enescu”, cea mai veche şi mai reprezentativă instituţie muzicală a României, organizează în perioada 1-5 iulie 2022 prima ediţie a festivalului internaţional, intitulat Athenaeum Summer Festival.

Un articol de Liliana Matei|28 iunie 2022

Originalitatea acestui festival constă în faptul că sunt implicați toţi muzicienii Filarmonicii „George Enescu”, fiind puse în valoare, pe rând, în fiecare dintre cele cinci concerte,  toate compartimentele din orchestră – secțiunile de corzi, suflători, percuție, precum şi Corul Academic și formațiile camerale. „Prin acest festival ne dorim să deschidem noi punți de comunicare a muzicii către un public cât mai divers, cu  scopul de a-l apropia de instituția Filarmonicii George Enescu și de clădirea-simbol a României, Ateneul Român. Ansambluri simfonice, corale și camerale alcătuite din artiştii filarmonicii vor prezenta programe inedite și foarte atractive, ce vor conține atât lucrări celebre din creația clasică, cât și lucrări de divertisment și muzică de film. La concertul special din data de 2 iulie, care va fi prezentat în limba română și ucraineană, vor fi invitați refugiați din Ucraina”, a declarat Marin Cazacu, inițiator al acestui festival și director  general al Filarmonicii „George Enescu”.

Athenaeum Summer Festival va fi inaugurat vineri, 1 iulie 2022, de la ora 19.00, de Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul bulgar Emil Tabakov, în Sala mare a Ateneului Român. Programul serii este alcătuit din lucrările: Peer Gynt – Suita nr. 1, op. 46 de Edvard Grieg, Concertul în re minor pentru vioară și orchestră, op. 47 de Jean Sibelius, cu violonistul italian Vikram Sedona în calitate de solist, și  Simfonia nr. 4, în fa minor, op. 36 de Piotr Ilici Ceaikovski.

Sâmbată, 2 iulie, de la ora 12.00, Athenaeum Summer Festival propune un concert pentru refugiații din Ucraina, cu soliști ai Orchestrei simfonice a Filarmonicii „George Enescu”: cvintetul de alamă, cvintetul de suflători de lemn  și  cvintetul de coarde. Violonista Natalia Pancec și pianista Adriana Toacsen  vor intrepreta „Melodie” de Myroslav Skoryk. „Athenaeum Summer Festival, inițiat de domnul Marin Cazacu, proaspătul nostru director, care iată vine cu un suflu artistic plin de forță și de inventivitate, este primul festival din istoria Filarmonicii George Enescu, organizat chiar de instituție, care are drept scop promovarea membrilor orchestrei, în special, și lansarea debutului stagiunii estivale. Eu voi apărea alături de Athenaeum Brass Quintet, într-un program de mare spectaculozitate, cu lucrări de Bach și de Mancini aranjate pentru formula de flaut solist și cvintet de alamă de către Ioan Dobrinescu. Momentul nostru face parte dintr-un concert în care vor mai apărea și alte formule camerale, concert dedicat copiilor, în mod special celor ucranieni. Va fi un show pe cinste”, a punctat solistul Ion Bogdan Ștefănescu.

Corul Academic al Filarmonicii „George Enescu”, coordonat de  Iosif Ion Prunner, cu soliștii Celia Costea (soprană), Hector Lopez (tenor), Maria Bîldea (harpă) și Andrei Licareț, la pian, vor prezenta duminică, 3 iulie, de la ora 19.00, lucrări cunoscute semnate de Giuseppe Verdi, Alberto Ginastera,  Astor Piazzolla, Francis Poulenc, Ennio Morricone, Vangelis, Gabriel Fauré, Ariel Ramirez. „Concertul din 3 iulie va marca prezența unor compozitori de frunte din secolul XX care au o muzică  atractivă și bine ritmată. În acelaşi timp, continuăm colaborarea cu invitați de marcă alături de corul nostru”, a menționat dirijorul Iosif Ion Prunner.

Athenaeum String Orchestra, condusă de dirijorul Tiberiu Soare, şi violonistul ceh Josef Špaček vor aduce în fața publicului  luni, 4 iulie, de la ora 19.00, celebrul ciclu, cu mare priză la public, „Anotimpurile” de Antonio Vivaldi, alături de nu mai puțin faimoasa Suita Carmen de Bizet/ Şcedrin.

„Anotimpurile sunt, cu siguranță, cele mai faimoase concerte din creația lui Antonio Vivaldi, de aici și răspunderea foarte mare în privința interpretării: e un demers prin care, conștient fiind de așteptările publicului, eşti dator să păstrezi o dozare justă între autenticitate și spontaneitate”, a declarat dirijorul Tiberiu Soare, care se va afla la prima întâlnire cu violonistul Josef Špaček. „Suita Carmen pentru corzi și percuție a fost scrisă de Rodion Șcedrin special pentru balerina Maia Plisetkaya, care era și soția lui. Premiera a avut loc în Cuba,  de aici și componenta oarecum exotică a percuției: bongos, maracas, marimba. Problema centrală, ca și în cazul operei originare a lui Bizet, este cea a libertăţii individuale și a asumării propriului destin, cu toate urmările”, a precizat Tiberiu Soare.

În ultima seară a festivalului, marți, 5 iulie, Athenaeum Wind Orchestra, dirijată de Adrian Petrescu, cu Daniel Crespo la trompetă, va propune, de la ora 19.00, lucrări de John Williams (arr. Jan Bosveld) , Edward Elgar ( arr. Paul Lavender),  Dmitri Șostakovici și  Alexander Arutiunian.

„Marți, 5 iulie, Athenaeum Wind Orchestra are bucuria să evolueze pentru prima data în fața publicului. Programul cuprinde lucrări din repertoriul simfonic și al muzicii de film. Solistul concertului Daniel Crespo este Solo-Trompetist la Filarmonica del Teatro Colon, Buenos Aires din Argentina. Este fiul compozitorului Enrique Crespo, fondatorul celebrului  Ansamblu  German Brass. Suntem foarte recunoscători de existența acestui festival, care pune în valoare compartimentele Orchestrei Filarmonicii George Enescu. Suntem foarte onorați că Athenaeum Wind Orchestra  va închide acest festival de mare ținută”, a conchis dirijorul Adrian Petrescu.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.