Sibiu: Actori europeni vor juca în premieră într-o piesă japoneză de Chikamatsu Monzaemon
https://www.ziarulmetropolis.ro/sibiu-actori-europeni-vor-juca-in-premiera-intr-o-piesa-japoneza-de-chikamatsu-monzaemon/

Un spectacol bazat pe o piesă japoneză a dramaturgului Chikamatsu Monzaemon va fi jucat, în premieră, de actori europeni, pe scena Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, prima reprezentaţie fiind programată joi seară. „O poveste japoneză” reprezintă debutul regizorului japonez Masahiro Yasuda pe scena teatrală din România, spectacolul fiind o adaptare după piesa „Asasinarea unei […]

Un articol de |27 septembrie 2012

Un spectacol bazat pe o piesă japoneză a dramaturgului Chikamatsu Monzaemon va fi jucat, în premieră, de actori europeni, pe scena Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, prima reprezentaţie fiind programată joi seară.

„O poveste japoneză” reprezintă debutul regizorului japonez Masahiro Yasuda pe scena teatrală din România, spectacolul fiind o adaptare după piesa „Asasinarea unei femei în infernul de ulei”, jucată în mod special pe scena de bunraku şi kabuki şi scrisă în 1721 de Chikamatsu Monzaemon.

 

Potrivit reprezentanţilor Teatrului Naţional „Radu Stanca” (TNRS), este pentru prima dată când o piesă a acestuia este jucată de actori europeni. Chikamatsu Monzaemon este adesea numit „Shakespeare al Japoniei”, fiind considerat unul din cei mai mari dramaturgi niponi.

„Proiectul cu Teatrul Naţional «Radu Stanca» este unicul proiect în care un teatru de stat al unei ţări joacă o piesă japoneză tradiţională, în stilul japonez creat recent. În Europa, un asemenea proiect este unic, nu s-a mai făcut niciodată – teatru contemporan japonez, cu actori din Europa”, a declarat, joi, într-o conferinţă de presă, regizorul Yasuda, care a caracterizat stilul de joc abordat în piesă ca un „kabuki modern”.

Repetiţiile au durat opt săptămâni, dar actorii sibieni au susţinut în ultimii doi ani mai multe workshop-uri. Acestea au cuprins un antrenament unic pentru actori, metoda Yamanote, care „dezvoltă tehnica dialogului şi percepţia propriului corp prin exerciţii corporale, vocale şi de mimică, impersonare, improvizaţie liberă sau sketch-uri”, potrivit reprezentanţilor TNRS.

Totodată, regizorul limitează mişcările actorilor la spaţiul necesar ceremoniei ceaiului – yojo-han, şi anume opt metri pătraţi. Această restrângere ajută actorii să exprime „reacţiile sensibile, chiar nevrotice ale japonezului modern, la mediu şi la ceilalţi oameni”.

„E vorba nu numai de un spectacol, ci de o întâmplare unică în Europa, de o selecţie foarte drastică a actorilor şi o şcoală foarte bună, o disciplină cu totul specială şi un stil de lucru total diferit de cum se lucrează într-o ţară europeană. Una din cele mai importante piese din dramaturgia kabuki, un fel de Shakespeare, prinde viaţă la Sibiu într-o experienţă europeană, pornind de la filosofia şi stilul de joc japoneze”, a declarat Constantin Chiriac, directorul TNRS.

Din distribuţia spectacolului, alături de nouă actori sibieni, face parte şi japonezul Tomohiko Kogi.

Premiera va avea loc joi, de la ora 19.00, iar următoarea reprezentaţie va fi în 19 octombrie.

Biletele la spectacol costă între 10 şi 15 lei.

 

Sursa: Mediafax

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.

22
/01
/24

Art Safari revine în această primăvară cu o ediție ce marchează un deceniu de existență. În prim plan, marii maeștri ai artei românești: Eustațiu Stoenescu, Grigorescu, Tonitza, Luchian, Pallady, Baba, Petrașcu, Mützner, Dărăscu, Ressu, Iser. Noul sezon prezintă 5 expoziții de artă, ce pot fi văzute în perioada 8 martie-28 iulie, la Palatul Dacia-România de pe Lipscani.

22
/01
/24

Anul acesta, Teatrul Tamási Áron celebrează Ziua Culturii Maghiare prin deschiderea a trei spaţii de întâlnire : luni, 22 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului, spectatorii din Sfântu Gheorghe pot urmări spectacolul "Voiam să mă revolt cu voi", o producţie a Teatrului Naţional din Târgu Mureş, în regia lui Aba Sebestyén; în aceeași zi, Trupa Tamási Áron joacă una dintre producţiile sale de succes, Floarea Soarelui, în regia lui Radu Afrim, pe scena Teatrului Naţional din Târgu Mureş; miercuri, 24 ianuarie, la Braşov, va fi lansată cartea despre viaţa actorului Nemes Levente, fostul director al Teatrului Tamási Áron.