Sibiul cuceritor
https://www.ziarulmetropolis.ro/sibiul-cuceritor/

Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS), desfăşurat între 12 şi 21 iunie) a împrăştiat culori proaspete peste seculara cetate Hermannstadt. Artele spectacolului deţin din nou supremaţia, oraşul devenind o imensă scenă.

Un articol de Maria Sârbu|19 iunie 2015

Lume de pe lume… Aici se întrepătrund idei, se pun la cale proiecte, îşi dau întâlnire oameni de pe continente. Companii de tot felul îşi prezintă spectacolele. Sunt producţii pentru toate categorii de public, pentru toate gusturile.

Manifestarea culturală, aflată la a XXII-a ediţie, reprezintă, de 22 de ani încoace, cel mai important eveniment din Sibiu, oraşul care „ştie cum să îşi păstreze frumuseţea”, vorba lui Constantin Chiriac – iniţiatorul şi animatorul festivalului. Este imposibil să urmăreşti toate evenimentele din program, chiar dacă majoritatea spectacolelor se joacă de două ori.

E o alergătură continuă de la o sală de spectacol la alta, dintr-un spaţiu neconvenţional de joc în altul (sală de sport, hală, pieţe, strada pietonală). Dar sunt şi spectacole-lectură, concerte, conferinţe, ateliere, lansări de carte, expoziţii, întâlniri cu personalităţi ale lumii teatrale.Sibiul

În prima zi publicul a fost uimit de spectacolul de strada „Big Bang” al companiei franceze Plasticiens Volants, prezentat în Piaţa Mare –  “o saga vizuală impresionantă despre naşterea Universului”. S-a jucat şi „Faust”-ul lui Silviu Purcărete – minunata producţie a Teatrului Naţional „Radu Stanca”, de care publicul nu se mai satură.

A impresionat şi „Cenuşăreasa” – o montare a Teatrului Naţional al comunităţii franceze din Belgia, creat (text şi regie) de Joël Pommerat, caracterizat drept „un artist excepţional, un vrăjitor plin de sensibilitate faţă de oameni şi frământările lor”. Iar spectacolul său este de o rară inteligenţă.

„Eternul Shakespeare”

De remarcat şi „Eternul Shakespeare” – un recital al actorului polonez Andrzej Seweryn (Arnold Szyfman Polish din Varşovia), „În inima nopţii – episodul Hamlet” – scenariu şi regia Gavriil Pinte, cu inserţii de George Banu şi Monique Borie (Teatrul „Regina Maria” din Oradea”, „Fantoma” (din seria „Spectacol-eveniment”) de Kobo Abe, în regia japonezului Kushida Kazuyoshi, spectacol creat cu trupa Naţionalului sibian, printre interpreţi numărându-se Constantin Chiriac, Marius Turdeanu, Maria Soilică, Mariana Mihu, dar şi „Nathan înţeleptul”, după Gotthold Ephraim Lessing, în regia lui Armis Petras,  coproducţie Teatrul Naţional „Radu Stanca” – Schauspiel Stuttgart.

Apropo, Armis Petras a avut şi alte spectacole în festival, programul cuprinzând un „sezon german”: „Vizita bătrânei doamne” de Dürrenmatt sau „Cele 5 dimineţi” – ambele create la Schauspiel Stuttgart.

O surpriză a fost montarea japonezilor „Vicleniile lui Scapin” de Molière, regia Kazuyoshi Kushida (Matsumoto Performing Arts Centre), dar şi spectacolul lui Răzvan Mazilu „West Side Story” (producţie Festivalul Naţional de Teatru 2014 – UNITER).

Pe scenă, zi de zi, au urcat şi urcă, de asemenea,  italieni, greci, georgieni, cilieni, canadieni, francezi şi bineînţeles români. Pe stradă, trupe de artişti dintre cele mai spectaculoase.

Şi la această ediţie se acordă o atenţie deosebită dansului. Publicul a avut parte până acum de „Tango la înălţime” de Brenda

Klaus Maria Brandauer

Klaus Maria Brandauer

Angiel (Argentina), „Ţara miracolelor” de Barak Marshall (Israel), „Imagine all the  people” de Gigi Căciuleanu (Opera Naţională Română din Iaşi).

Cei interesaţi de „conferinţe şi seminarii” s-au bucurat la actuala ediţie a festivalului de întâlnirea cu Armin Petras („Teatrul, dincolo de cuvânt”), cu Dan Perjonski („În jurul zidului”), cu George Banu în dialog cu Kazuyoshi Kushida (Teatrul oriental: între utopie şi realitate”.

Acelaşi George Banu are programat un dialog cu Eimuntas Nekrosius şi Roman Dolzhanskiy („Tezaurele culturii şi regândirea lor azi”).

Multe evenimente au loc şi în week-end. Vineri seara e programat „Ultima bandă a lui Krapp” de Beckett, regia Peter Stein (Klaus Maria Brandauer/ Peter Stein: Austria – Germania), dar şi N(AUM) cu Oana Pellea (Bucureşti).

Klaus Maria Brandauer va fi în dialog, sâmbătă, cu George Banu şi Irina Margareta Nistor, cu tema „Actor de teatru – actor de film: alegere imposibilă”. Seara, de la ora 19.00, se va desfăşura Gala Celebrităţilor.

Un spectacol aşteptat în festival şi programat de la ora 22.00 este „Cartea lui Iov”, regizat de Eimuntas Nekrosius (Teatrul Meno Fortas, Lituania). De la aceeaşi oră se poate vedea din nou „Faust”, regia Silviu Purcărete.

Duminică, la închiderea ediţiei a XXII-a a FITS, va fi prezentat „De vânzare” (Premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol al anului 2014) de Gianina Cărbunariu, producţie a Teatrului Odeon, Bucureşti.

Foto: FITS, Sibiul – sibfest.ro

07
/12
/23

Legendarul cineast maghiar Béla Tarr va primi sâmbătă seară, la Berlin, un premiu onorific din partea Academiei Europene de Film. Cu această ocazie, publicăm un eseu despre cinemaul său foarte special.

07
/12
/23

Electric Castle 2024 sună epic! Cu Massive Attack, Bring Me The Horizon și Queens of The Stone Age ca headliners confirmați, a 10-a ediție a festivalului se anunță cu foarte mult rock și trip hop.

07
/12
/23

TEATRUL SE (ŞI) CITEŞTE, primul sezon al podcastului realizat de Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” continuă cu un nou invitat. De această dată, Zomir Dimovici se întoarce în lumea cuvintelor trădate şi îl are ca partener de conversaţie pe Sorin Gherguţ, traducător, poet şi redactor de carte.