Silviu Purcărete, Michal Dočekal și Gábor Tompa la UTE Fest!
https://www.ziarulmetropolis.ro/silviu-purcarete-michal-docekal-si-gabor-tompa-la-ute-fest/

După periplul teatral prin universul lui Andrei Șerban, cu spectacolul „Zadarnicele chinuri ale dragostei” de W. Shakespeare, prin universul din „Odiseea” cu Piccolo Teatro din Milano, la Festivalul Teatrelor Europene, aflat în plină desfăşurare la Cluj, urmează alte trei zile de teatru intensiv.

Un articol de Liliana Matei|25 noiembrie 2019

Ultimele momente din viața unui sat condamnat să dispară, Iona cel înghițit de balenă, nenumăratele fațete ale conștinței umane, o eternă și sfâșietoare poveste de dragoste, sunt doar câteva dintre temele abordate de spectacolele din cadrul Festivalului organizat de Teatrul Maghiar de Stat Cluj.

Luni, în Sala Studio, a fost programat spectacolul „Crazy Grass” de Yordan Radichkov, regia Margarita Mladenova de la Sfumato Theatre Laboratory din Bulgaria. Conform regizoarei Margarita Mladenova, „Crazy Grass este o saga teatrală despre o mână de oameni dintr-un sat condamnat să fie nimicit, pe fundul unui baraj, ca urmare a încercării de a preveni barbarismul civilizat, de a opri distrugerea. Spectacolul prezintă ultima zi și noaptea de dinaintea venirii apei. Cum se trezesc din vis, cum îşi practică – pentru ultima oară – micile ritualuri din viața de zi cu zi; exprimându-și în mod repetat gândurile, îngrijorările; cei morți și cei vii își adună împreună „firimiturile vieții” și umplu Chivotul lui Noe. Luptă pentru păstrarea memoriei, împotriva uitării.”

Seara a continuat cu spectacolul Teatrului Național „Radu Stanca” din Sibiu, Oidip, scenariul și regia Silviu Purcărete.

„Oidip este unul dintre cele mai frumoase texte ale literaturii dramatice. Așa cum s-a mai remarcat, m-am întors după mulți ani la tragedia greacă, prilej de a-mi exercita din nou pofta de a crea aceleași și aceleași imagini. Eu, de fapt, lucrez cu un inventar foarte limitat de imagini și trecuse ceva vreme de când nu mai lucram cu acest tip de imagini. Așa că e foarte bine că am făcut acest spectacol fără să trebuiască să mă ascund să folosesc aceeași estetică șaptezecistă, care mi-a fost foarte aproape de inimă și de generație. (…) E un spectacol mai problematic, pentru că piesa este problematică. Piesa conține probleme care n-au fost niciodată dezlegate…”, scria Silviu Purcărete.

Ziua de marți, 26 noiembrie, este dedicată spectacolului „Iona” de Marin Sorescu, pus în scenă de Gábor Tompa, programat de orele 18:00 și 21:00, în Sala Studio, o coproducție a Teatrului Nottara cu Teatrul Maghiar de Stat Cluj.

„Mă interesează Iona atât din punct de vedere religios, cât și din punct de vedere al condiției artistului în lume, azi. Figura lui Iona și chiar și cea a actorului Gabriel Răuță de multe ori m-au făcut să mă gândesc la imaginea lui Brâncuși. Artistul care se luptă cu materialul. Și există o replică în text: N-a făcut nimic bun în viața lui decât această bancă de lemn, punându-i de jur împrejur marea. O bancă de lemn în mijlocul mării… O imagine superbă care pe mine mă trimite cu gândul la Masa Tăcerii. Ei bine, este vorba aici despre cunoscutul motiv în care opera îl devorează pe artist”, preciza Gábor Tompa.

Miercuri, 27 noiembrie sosește la Cluj Stanislavsky Electrotheatre din Rusia, cu spectacolul „Eu / Fabre” după Jan Fabre, regia: Klim Kozinsky, programat la orele 17:00 și 22:00, în Sala Studio. Reprezentația este recomandată tinerilor peste 18 ani.

„[Jan Fabre] este antrenor. A jucat fotbal în trecut și își pune oamenii în situații foarte dificile, furându-le pământul de sub picioare. La fel este și teatrul său. Este de la sine înțeles că posedă un tip de inițiativă asociată cu o anumită zonă a „imaginarului”: încearcă să-și înțeleagă fanteziile și să le facă să fie prezente. În același timp, teatrul său poate exista doar în matricea baghetei şi-a artistului. În orice caz, eu fac altfel, „Eu / Fabre” este cu totul diferit, pentru că ceea ce am făcut a fost să compunem și să creăm. Ne-am lăsat frâu liber fanteziei, am avut lungi conversaţii, şi, drept urmare, unele dintre fanteziile noastre se regăsesc pe scenă”, preciza Klim Kozinsky.

Ziua de miercuri, 27 noiembrie, se încheie cu o eternă și cunoscută poveste de dragoste: „Romeo și Julieta” de William Shakespeare, pusă în scenă de Michal Dočekal la Prague City Theatres. Reprezentația este programată de la ora 19:00, în Sala Mare și este recomandată tinerilor peste 12 ani.

Despre această producție, regizorul Michal Dočekal scria: „Romeo şi Julieta… Ce să faci cu piesa asta? Toată lumea știe povestea, toată lumea îi cunoaşte finalul… Am încercat să spun povestea în aşa fel încât cuvintele finale ale Prințului să ne impresioneze. «Nicicând n-a fost poveste mai cu jale / Ca-a lui Romeo și-a Julietei sale!» Am încercat să spunem povestea în aşa fel încât să ne simțim dezgustați de ura care ucide iubirea. Să simţim compasiune faţă de victimele acestei uri.”

10
/04
/24

Asociația Entuziart, promotor activ al integrării sociale și culturale a persoanelor cu nevoi speciale, este mândră să anunțe lansarea proiectului "CU OCHII MINȚII". Această inițiativă de pionierat, ce se desfășoară în perioada martie - noiembrie 2024, urmărește să îmbogățească viețile persoanelor cu deficiențe de vedere prin art terapie, dans terapie, psihoterapie și activități expresiv-creative.

10
/04
/24

În perioada 12-14 aprilie 2024, România va participa la Festival du Livre de Paris, prestigios eveniment internațional dedicat cărții și literaturii, organizat la Grand Palais Éphémère și în alte câteva spaţii emblematice din Paris şi în librării partenere.

10
/04
/24

The Rembrandt Art Experience în parteneriat cu Primăria Capitalei, prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, anunță lansarea seriilor de ateliere de artă, dedicate familiei, inspirate de geniul suprarealist Salvador Dalí.

09
/04
/24

Sorin Zlat Trio propune iubitorilor de jazz un nou concert pe scena Sălii Mari de la ARCUB – Hanul Gabroveni, Changing Times, un mix între cool jazz, post-bop, jazz contemporan și muzică de avangardă, pe 24 aprilie, de la ora 19.00.

08
/04
/24

Vineri, 12 aprilie, la ora 19:30, Teatrul Apropo așteaptă publicul, în mereu surprinzătoarea sală de spectacole din cartierul Pipera, la o nouă premieră teatrală: FERICIREA de Eric Assous, un spectacol care tratează cu umor și delicatețe o dilemă a fiecărui cuplu: dacă poți să iubești și poți fi iubit, fericirea are oare termen de valabilitate?

08
/04
/24

„Pictura este singurul mediu în care se poate exprima natura viscerală a lumii”, este de părere Adrian Ghenie, artistul ale cărui lucrări se regăsesc astăzi în cele mai importante colecții din lume – precum Centre Pompidou (din Paris) și The Metropolitan Museum of Art (din New York).

08
/04
/24

Centrul de Comunicare Vizuală anunță cea de-a noua ediție a Conferinței Naționale de Fotografie (CNF2024), care se va derula în perioada 20-21 aprilie, la București, și va marca un moment esențial în calendarul evenimentelor dedicate artei fotografice din țara noastră.

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.