Silviu Purcărete, Michal Dočekal și Gábor Tompa la UTE Fest!
https://www.ziarulmetropolis.ro/silviu-purcarete-michal-docekal-si-gabor-tompa-la-ute-fest/

După periplul teatral prin universul lui Andrei Șerban, cu spectacolul „Zadarnicele chinuri ale dragostei” de W. Shakespeare, prin universul din „Odiseea” cu Piccolo Teatro din Milano, la Festivalul Teatrelor Europene, aflat în plină desfăşurare la Cluj, urmează alte trei zile de teatru intensiv.

Un articol de Liliana Matei|25 noiembrie 2019

Ultimele momente din viața unui sat condamnat să dispară, Iona cel înghițit de balenă, nenumăratele fațete ale conștinței umane, o eternă și sfâșietoare poveste de dragoste, sunt doar câteva dintre temele abordate de spectacolele din cadrul Festivalului organizat de Teatrul Maghiar de Stat Cluj.

Luni, în Sala Studio, a fost programat spectacolul „Crazy Grass” de Yordan Radichkov, regia Margarita Mladenova de la Sfumato Theatre Laboratory din Bulgaria. Conform regizoarei Margarita Mladenova, „Crazy Grass este o saga teatrală despre o mână de oameni dintr-un sat condamnat să fie nimicit, pe fundul unui baraj, ca urmare a încercării de a preveni barbarismul civilizat, de a opri distrugerea. Spectacolul prezintă ultima zi și noaptea de dinaintea venirii apei. Cum se trezesc din vis, cum îşi practică – pentru ultima oară – micile ritualuri din viața de zi cu zi; exprimându-și în mod repetat gândurile, îngrijorările; cei morți și cei vii își adună împreună „firimiturile vieții” și umplu Chivotul lui Noe. Luptă pentru păstrarea memoriei, împotriva uitării.”

Seara a continuat cu spectacolul Teatrului Național „Radu Stanca” din Sibiu, Oidip, scenariul și regia Silviu Purcărete.

„Oidip este unul dintre cele mai frumoase texte ale literaturii dramatice. Așa cum s-a mai remarcat, m-am întors după mulți ani la tragedia greacă, prilej de a-mi exercita din nou pofta de a crea aceleași și aceleași imagini. Eu, de fapt, lucrez cu un inventar foarte limitat de imagini și trecuse ceva vreme de când nu mai lucram cu acest tip de imagini. Așa că e foarte bine că am făcut acest spectacol fără să trebuiască să mă ascund să folosesc aceeași estetică șaptezecistă, care mi-a fost foarte aproape de inimă și de generație. (…) E un spectacol mai problematic, pentru că piesa este problematică. Piesa conține probleme care n-au fost niciodată dezlegate…”, scria Silviu Purcărete.

Ziua de marți, 26 noiembrie, este dedicată spectacolului „Iona” de Marin Sorescu, pus în scenă de Gábor Tompa, programat de orele 18:00 și 21:00, în Sala Studio, o coproducție a Teatrului Nottara cu Teatrul Maghiar de Stat Cluj.

„Mă interesează Iona atât din punct de vedere religios, cât și din punct de vedere al condiției artistului în lume, azi. Figura lui Iona și chiar și cea a actorului Gabriel Răuță de multe ori m-au făcut să mă gândesc la imaginea lui Brâncuși. Artistul care se luptă cu materialul. Și există o replică în text: N-a făcut nimic bun în viața lui decât această bancă de lemn, punându-i de jur împrejur marea. O bancă de lemn în mijlocul mării… O imagine superbă care pe mine mă trimite cu gândul la Masa Tăcerii. Ei bine, este vorba aici despre cunoscutul motiv în care opera îl devorează pe artist”, preciza Gábor Tompa.

Miercuri, 27 noiembrie sosește la Cluj Stanislavsky Electrotheatre din Rusia, cu spectacolul „Eu / Fabre” după Jan Fabre, regia: Klim Kozinsky, programat la orele 17:00 și 22:00, în Sala Studio. Reprezentația este recomandată tinerilor peste 18 ani.

„[Jan Fabre] este antrenor. A jucat fotbal în trecut și își pune oamenii în situații foarte dificile, furându-le pământul de sub picioare. La fel este și teatrul său. Este de la sine înțeles că posedă un tip de inițiativă asociată cu o anumită zonă a „imaginarului”: încearcă să-și înțeleagă fanteziile și să le facă să fie prezente. În același timp, teatrul său poate exista doar în matricea baghetei şi-a artistului. În orice caz, eu fac altfel, „Eu / Fabre” este cu totul diferit, pentru că ceea ce am făcut a fost să compunem și să creăm. Ne-am lăsat frâu liber fanteziei, am avut lungi conversaţii, şi, drept urmare, unele dintre fanteziile noastre se regăsesc pe scenă”, preciza Klim Kozinsky.

Ziua de miercuri, 27 noiembrie, se încheie cu o eternă și cunoscută poveste de dragoste: „Romeo și Julieta” de William Shakespeare, pusă în scenă de Michal Dočekal la Prague City Theatres. Reprezentația este programată de la ora 19:00, în Sala Mare și este recomandată tinerilor peste 12 ani.

Despre această producție, regizorul Michal Dočekal scria: „Romeo şi Julieta… Ce să faci cu piesa asta? Toată lumea știe povestea, toată lumea îi cunoaşte finalul… Am încercat să spun povestea în aşa fel încât cuvintele finale ale Prințului să ne impresioneze. «Nicicând n-a fost poveste mai cu jale / Ca-a lui Romeo și-a Julietei sale!» Am încercat să spunem povestea în aşa fel încât să ne simțim dezgustați de ura care ucide iubirea. Să simţim compasiune faţă de victimele acestei uri.”

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.