Simfonia Leningrad de Şostakovici la Sala Radio
https://www.ziarulmetropolis.ro/simfonia-leningrad-de-sostakovici-la-sala-radio/

Vineri, 20 iunie (19.00), la Sala Radio, veţi avea plăcerea de a asculta, în interpretarea ORCHESTREI NAŢIONALE RADIO, una dintre simfoniile care au născut cele mai multe dezbateri ideologice: Simfonia a VII-a în do major – Leningrad, creaţie a compozitorului rus Dmitri Şostakovici.

Un articol de Petre Ivan|16 iunie 2014

În 1941, la definitivarea lucrării, simfonia Leningrad a fost dedicată de creatorul său oraşului Sankt Petersburg, devenind extrem de populară atât în fosta Uniune Sovietică, dar şi în Europa de Vest ca un simbol al rezistenţei împotriva nazismului.

Partitura este închinată victimelor din fosta URSS din al Doilea Război Mondial şi mai ales celor care au pierit în asediul de 900 de zile al oraşului Leningrad.

Premiera absolută a avut loc în 1942, în oraşul rusesc Kuibyshev, în interpretarea Orchestrei Teatrului Balşoi. În acelaşi an a fost cântată la Londra de London Philharmonic Orchestra şi la New York, sub bagheta celebrului dirijor Arturo Toscanini, la pupitrul NBC Symphony Orchestra, într-un studio care a emis concertul prin radio, la nivel naţional în SUA.

Ceea ce este însă cu adevărat emoţionant este faptul că în plin asediu, pe 9 august 1942, lucrarea s-a cântat prima oară la Leningrad, într-un context istoric cu totul dramatic: în ziua pe care Hitler o alesese pentru a celebra căderea Leningradului printr-un banchet la Hotel Astoria, comandantul sovietic a ordonat un

Simfonia Leningrad

Tiberiu Soare

bombardament al trupelor de artilerie germană în avans, pentru a asigura liniştea în timpul concertului, difuzat prin megafoane în întregul oraş…

Lucrarea a fost interpretată de muzicienii rămaşi în viaţă din Orchestra Radio din Leningrad, care se luptau cu foametea şi bolile, câţiva dintre ei pierzându-şi viaţa în perioada repetiţiilor. Concertul s-a derulat atunci sub bagheta dirijorului Karl Eliasberg.

După o stagiune în care a dirijat numeroase concerte ale Orchestrei Naţionale Radio, dar a fost aplaudat şi pe alte scene importante, ca Filarmonica din Munchen sau Opera Regală de la Palatul Versailles – alături de soprana Angela Gheorghiu – TIBERIU SOARE, dirijor principal al Orchestrelor şi Corurilor Radio, închide această bogată stagiune.

De la deschiderea cu Peer Gynt (Grieg), cu participarea actorului Victor Rebengiuc, în luna octombrie, stagiunea Orchestrelor şi Corurilor Radio a însemnat o suită de evenimente „unul şi unul”: Săptămâna Radio România 85, gala de Crăciun „Cele trei dive”, Festivalul Internaţional de Percuţie, Concertul Regal, recitalurile din turneele naţionale „Pianul călător”, „Duelul viorilor”, „Flautul de aur”, „Vă place Brahms?” etc.

Foto cu Orchestra Naţională, Tiberiu Soare şi Simfonia Leningrad

06
/09
/23

În prag de toamnă iubitorii de operă şi operetă sunt invitaţi să se bucure de un eveniment de înaltă ţinută, în care muzica clasică, tradiţia şi eleganţa se îmbină pentru o experienţă unică şi memorabilă: MH Orchestra prezintă, în premieră, concertul de “De la Operă la Operetă”, o fascinată incursiune sonoră printre cele mai îndrăgite arii şi cele mai aplaudate duete, din lucrări ce se joacă cu casa închisă pe scenele din întreaga lume.

04
/09
/23

Care-i faza cu muzica, adolescenții, societatea? La aceste întrebări își propune să răspundă Arhiva de Sunet în noul sezon al podcastului Arhiva de Sunet – Arhiva ZET, derulat alături Asociația Minitremu și Studiourile Ferentari, ce explorează rolul muzicii în viața noilor generații, din perspectiva adolescenților și tinerilor din Timișoara și București

04
/09
/23

În cadrul Seriei Concertelor de la Ateneu are loc azi de la 17:00 al doilea concert al Orchestrei Cameristi della Scala, sub bagheta dirijorului Wilson Hermato, într-o formulă cu trei soliști: violoncelistul Daniel Müller-Schott și doi laureați ai Concursului Internațional George Enescu 2022, violonistul Ștefan Aprodu și pianistul George Todică.

02
/09
/23

Cum se simte Dora Gaitanovici după un concert bun? Parcă plutește. Mental, rămâne pe scenă multe alte zeci de minute după ce a coborât în lumea reală.