Simfonism si feminism. Festivalul Enescu
https://www.ziarulmetropolis.ro/simfonism-si-feminism-festivalul-enescu/

Simfonie – substantiv, gen feminin. Continuăm traseul special al melomanului curios printr-un demers necesar în această epocă: concerte în care protagoniste sunt femeile puternice ale muzicii actuale. Nu întâmplător, majoritatea acestor concerte sunt din sfera simfonicului. Și nu întâmplător, cele mai vibrante personalităţi sunt din sfera actuală a muzicii, fie interpretare, dirijat sau compoziţie, sunt femei. Pe câteva dintre ele le putem vedea în luna septembrie, în diverse săli din Bucureşti şi din ţară.

Un articol de Sabina Ulubeanu|4 Martie 2019

“Pe 1 septembrie, la Sala Palatului, vom avea parte de reîntâlnirea cu cea mai fascinantă violonistă a momentului, o adevartă forță interpretativă și imaginativă: Patricia Kopatchinskaja. Reîntâlnire care ne va acorda cadrul familiar al absorbției unei premiere pentru România: concertul pentru vioară și orchestră de Arnold Schoenberg.

Scris între 1934 și 1936, bazat pe schițe datând din anii 1922 și 1927, concertul nu urmează logica implacabilă a compoziției dodecafonice (serii de 12 sunete prezentate imuabil, strict sau prelucrate prin diverse procedee specifice contrapunctului: inversate, răsturnate, augmentate, diminuate etc).

De altfel, nevoia formei de concert de a avea în prim plan instrumentul solist nu ar fi fost compatibilă cu o astfel de abordare. Cu siguranță, cea mai potrivită violonistă pentru tălmăcirea complexelor polifonii și a structurilor ce duc vioara de la primadonă absolută la contopire cu restul ansamblului este Patricia Kopatchinskaja.

Patricia iubește muzica în toate formele ei, în special cea contemporană, ea realizează de mulți ani prime audiții și redă totodată vechile capodopere cu un suflu proaspăt, dar profund documentat, violonista petrecând timp egal în arhive cu cel dedicat studiului instrumentului.

Cu o asemenea interpretă extraordinară, care duce conceptul de a cânta împreună la altă dimensiune (sinfonia!), comunicând în permanență cu membrii orchestrelor ce o acompaniază, concertul de Schoenberg ne va deveni și nouă familiar, chiar dacă cu peste 80 de ani întârziere. Mai bine mai târziu decât niciodată!

Următoarea reîntâlnire fericită din festival este cu compozitoarea Doina Rotaru, în data de 13 septembrie, la sala Radio, ora 15.00. Fără nici cea mai mică urmă de îndoială, la ora actuală Doina Rotaru este cea mai inventivă maestră a utilizării aparatului simfonic din România.

Combinațiile de timbruri, culorile specifice, marcarea ideilor prin instrumentație limpede, dar și misterioasă sunt calități încă neegalate de vreun alt compozitor român în viață. Sub creionul Doinei Rotaru, orchestra se transformă într-un animal primordial, capabil de multiple metamorfoze, care spune parcă poveștile ancestrale ale existenței spirituale.

Nu face excepție nici concertul nr 5 pentru flaut și orchestră, Îngerul cu o singură aripă, o poveste inspirată de nuvela lui Gabriel Garcia Marquez. De altfel, muzica Doinei Rotaru este subsumată realismului magic, sub noianul de trăiri, sentimente și mituri transpuse în sunete regăsindu-se mereu o consctrucție profundă, riguroasă, o țesătură cu sens incontestabil.

În același concert din 13 septembrie vom avea prilejul unei uriașe întâlniri, în premieră pentru România, cu compozitoarea Unsuk Chin.

Născută la Seul în 1961 și naturalizată în Europa din 1988, Unsuk Chin este creatoarea a cărei carieră se poate defini cu ușurință ca fulminantă, lucrările ei fiind cântate în toate filarmonicile sau teatrele muzicale importante din lume. Muzica sa este deopotrivă inovatoare, dar și legată de tradiție.

În concertul pentru vioară, ce va fi interpretat de Viviane Hagner, se poate observa logica sfredelitoare a ideilor muzicale, preocuparea pentru structuri și categorii ca motoare interioare ale compoziției, alternate cu un lirism absolut, deopotrivă tragic și luminos, o muzică ce modelează fabulos spațiul și timpul.

Un alt concert în care vom întâlni un superstar al compoziției este cel al pianistei, compozitoarei și dirijoarei Lera Auerbach.

Alături de orchestra filarmonicii Transilvania din Cluj, în data de 5 septembrie, la Sala Radio, Lera Auerbach va prezenta un program constituit exclusiv din lucrări proprii, prin care publicul din România va face pentru prima dată cunoștință cu forța de sorginte motrică a muzicienei din Statele Unite ale Americii.

Aceste premiere sunt excepționale pentru spațiul românesc, ambele compozitoare, Unsuk Chin și Lera Auerbach bucurându-se de săli arhipline în orice col al mapamondului. Iar noi le putem asculta muzica în seria de concerte de muzică contemporană, accesibilă oricărui meloman, indiferent de statutul social sau venituri.

Din sfera muzicii clasice subsumată unor prezențe feminine puternice, ar mai fi de menționat recitalul Beethoven al sublimei Elisabeth Leosnakaia, prima dată la Sibiu și apoi la Cluj, (8 și 9 septembrie), spectatorii putându-se bucura de interpretarea celor trei ultime sonate de Beethoven, adevărate simfonii pentru pian solo, și concertul de Șostacovici din data de 11 septembrie de la Sala Palatului, o lucrare senzațională a cărei protagonistă este pianista Alexandra Silocea, sub bagheta lui Vladimir Jurowski.

Este adevărat că, din păcate, încă nu avem la Festivalul Enescu starurile dirijorale ale momentului precum Barbara Hannigan, Mirga Gražinytė-Tyla sau Simone Young, pe care publicul din România nu are cum să le audă prea lesne. Însă tendința înnoitoare este în vizibilă creștere și sunt convinsă că ne așteaptă surprize frumoase în viitor și în acest plan.

Până atunci, putem cumpăra bilete pentru muzicile împărtășite de doamnele fantastice descrise mai sus, începând cu data de 6 martie 2019.” – Sabina Ulubeanu, compozitoare.

Foto: Festivalul Enescu – Alex Damian

22
/04
/19

Opera Națională București prezintă joi, 25 aprilie 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul „Cavalleria Rusticana & Pagliacci” de Pietro Mascagni - Ruggiero Leoncavallo.  Regia poartă semnătura lui Ion Caramitru, scenografia a fost creată de Viorica Petrovici, iar conceptul light design-ului îi aparține lui Chris Jaeger. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta.

20
/04
/19

Cea de-a VII-a ediție a SoNoRo Conac se lansează în cadrul Sezonului România-Franța și anunță un program „À la française”!

19
/04
/19

În Joia Mare (25 aprilie – 19.00), în așteptarea sărbătorii Paștelui, Orchestra Națională Radio vă propune unul dintre cele mai cunoscute recviemuri  - dintre cele peste 2000 compuse vreodată! - Recviemul German semnat de Brahms, lucrare a cărei premieră absolută a avut loc în 1868, în Vinerea Mare, la Catedrala din Bremen, cu Brahms însuși ca dirijor.

18
/04
/19

Unsprezece orașe din România vor organiza concerte în cadrul Festivalului Internațional George Enescu din acest an, față de șapte orașe în ediția anterioară. Publicul va avea ocazia să participe, sub egida festivalului, la concerte susținute de artiști internaționali împreună cu ansambluri și orchestre locale la Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Sibiu, Târgu Mureș, Bacău, Bârlad, Târgoviște, Satu-Mare și Piatra Neamț, pe lângă evenimentele care se desfășoară timp de 23 de zile la București.

09
/04
/19

Documentarul „Pavarotti: Genius Is Forever”, realizat de cineastul Ron Howard (Oscar pentru „A Beautiful Mind”), va fi lansat în cinematografe pe 7 iunie. Trailerul oficial, lansat astăzi (marţi), prezintă scurte secvențe din interviuri, înregistrări din concerte şi imagini din arhiva familiei.

08
/04
/19

Ați ascultat vreodată un concert de harpă ? Vă place muzica inspirată de ritmurile pline de ”foc” ale Spaniei și ale Americii Latine? Pentru ambele întrebări răspunsul se află într-un concert de neratat pe care îl propune vineri, 12 aprilie (19.00), la Sala Radio, Orchestra Națională Radio și doi invitați speciali: MARIA BÎLDEA – care a fost aplaudată timp de peste 20 de ani alături de Orchestra Națională a Radioteleviziunii din Grecia și dirijorul grec ANASTASIOS SYMEONIDIS, director artistic al aceluiași ansamblu.

08
/04
/19

Opera Națională București prezintă sâmbătă, 13 aprilie 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul de balet „Frumoasa din Pădurea Adormită” de Piotr Ilici Ceaikovski. Regia și coregrafia poartă semnătura lui Vasily Medvedev și Stanislav Fečo, decorul, costumele și light design-ul sunt realizate de Pavol Juráš. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Ciprian Teodorașcu.

05
/04
/19

"Ei râd de mine pentru că sunt diferit. Eu râd de ei pentru că sunt toţi la fel."- Kurt Cobain, de la a cărui moarte se împlinesc, astăzi, 25 de ani.  Deși a trăit dor 27 de ani, Cobain a rămas în istoria muzicii drept unul dintre cei mai reprezentativi creatori, vocalişti şi chitarişti ai rockului alternativ.

04
/04
/19

Festivalul Internațional George Enescu și Muzeul Municipiului București (MMB) anunță lansarea parteneriatului care are ca principal obiectiv să extindă interacțiunea dintreFestival șioraș și să diversifice experiența festivalieră pentru publicul festivalului și cel bucureștean, deopotrivă.

Page 1 of 13012345...102030...Last »