Simfonism si feminism. Festivalul Enescu
https://www.ziarulmetropolis.ro/simfonism-si-feminism-festivalul-enescu/

Simfonie – substantiv, gen feminin. Continuăm traseul special al melomanului curios printr-un demers necesar în această epocă: concerte în care protagoniste sunt femeile puternice ale muzicii actuale. Nu întâmplător, majoritatea acestor concerte sunt din sfera simfonicului. Și nu întâmplător, cele mai vibrante personalităţi sunt din sfera actuală a muzicii, fie interpretare, dirijat sau compoziţie, sunt femei. Pe câteva dintre ele le putem vedea în luna septembrie, în diverse săli din Bucureşti şi din ţară.

Un articol de Sabina Ulubeanu|4 martie 2019

„Pe 1 septembrie, la Sala Palatului, vom avea parte de reîntâlnirea cu cea mai fascinantă violonistă a momentului, o adevartă forță interpretativă și imaginativă: Patricia Kopatchinskaja. Reîntâlnire care ne va acorda cadrul familiar al absorbției unei premiere pentru România: concertul pentru vioară și orchestră de Arnold Schoenberg.

Scris între 1934 și 1936, bazat pe schițe datând din anii 1922 și 1927, concertul nu urmează logica implacabilă a compoziției dodecafonice (serii de 12 sunete prezentate imuabil, strict sau prelucrate prin diverse procedee specifice contrapunctului: inversate, răsturnate, augmentate, diminuate etc).

De altfel, nevoia formei de concert de a avea în prim plan instrumentul solist nu ar fi fost compatibilă cu o astfel de abordare. Cu siguranță, cea mai potrivită violonistă pentru tălmăcirea complexelor polifonii și a structurilor ce duc vioara de la primadonă absolută la contopire cu restul ansamblului este Patricia Kopatchinskaja.

Patricia iubește muzica în toate formele ei, în special cea contemporană, ea realizează de mulți ani prime audiții și redă totodată vechile capodopere cu un suflu proaspăt, dar profund documentat, violonista petrecând timp egal în arhive cu cel dedicat studiului instrumentului.

Cu o asemenea interpretă extraordinară, care duce conceptul de a cânta împreună la altă dimensiune (sinfonia!), comunicând în permanență cu membrii orchestrelor ce o acompaniază, concertul de Schoenberg ne va deveni și nouă familiar, chiar dacă cu peste 80 de ani întârziere. Mai bine mai târziu decât niciodată!

Următoarea reîntâlnire fericită din festival este cu compozitoarea Doina Rotaru, în data de 13 septembrie, la sala Radio, ora 15.00. Fără nici cea mai mică urmă de îndoială, la ora actuală Doina Rotaru este cea mai inventivă maestră a utilizării aparatului simfonic din România.

Combinațiile de timbruri, culorile specifice, marcarea ideilor prin instrumentație limpede, dar și misterioasă sunt calități încă neegalate de vreun alt compozitor român în viață. Sub creionul Doinei Rotaru, orchestra se transformă într-un animal primordial, capabil de multiple metamorfoze, care spune parcă poveștile ancestrale ale existenței spirituale.

Nu face excepție nici concertul nr 5 pentru flaut și orchestră, Îngerul cu o singură aripă, o poveste inspirată de nuvela lui Gabriel Garcia Marquez. De altfel, muzica Doinei Rotaru este subsumată realismului magic, sub noianul de trăiri, sentimente și mituri transpuse în sunete regăsindu-se mereu o consctrucție profundă, riguroasă, o țesătură cu sens incontestabil.

În același concert din 13 septembrie vom avea prilejul unei uriașe întâlniri, în premieră pentru România, cu compozitoarea Unsuk Chin.

Născută la Seul în 1961 și naturalizată în Europa din 1988, Unsuk Chin este creatoarea a cărei carieră se poate defini cu ușurință ca fulminantă, lucrările ei fiind cântate în toate filarmonicile sau teatrele muzicale importante din lume. Muzica sa este deopotrivă inovatoare, dar și legată de tradiție.

În concertul pentru vioară, ce va fi interpretat de Viviane Hagner, se poate observa logica sfredelitoare a ideilor muzicale, preocuparea pentru structuri și categorii ca motoare interioare ale compoziției, alternate cu un lirism absolut, deopotrivă tragic și luminos, o muzică ce modelează fabulos spațiul și timpul.

Un alt concert în care vom întâlni un superstar al compoziției este cel al pianistei, compozitoarei și dirijoarei Lera Auerbach.

Alături de orchestra filarmonicii Transilvania din Cluj, în data de 5 septembrie, la Sala Radio, Lera Auerbach va prezenta un program constituit exclusiv din lucrări proprii, prin care publicul din România va face pentru prima dată cunoștință cu forța de sorginte motrică a muzicienei din Statele Unite ale Americii.

Aceste premiere sunt excepționale pentru spațiul românesc, ambele compozitoare, Unsuk Chin și Lera Auerbach bucurându-se de săli arhipline în orice col al mapamondului. Iar noi le putem asculta muzica în seria de concerte de muzică contemporană, accesibilă oricărui meloman, indiferent de statutul social sau venituri.

Din sfera muzicii clasice subsumată unor prezențe feminine puternice, ar mai fi de menționat recitalul Beethoven al sublimei Elisabeth Leosnakaia, prima dată la Sibiu și apoi la Cluj, (8 și 9 septembrie), spectatorii putându-se bucura de interpretarea celor trei ultime sonate de Beethoven, adevărate simfonii pentru pian solo, și concertul de Șostacovici din data de 11 septembrie de la Sala Palatului, o lucrare senzațională a cărei protagonistă este pianista Alexandra Silocea, sub bagheta lui Vladimir Jurowski.

Este adevărat că, din păcate, încă nu avem la Festivalul Enescu starurile dirijorale ale momentului precum Barbara Hannigan, Mirga Gražinytė-Tyla sau Simone Young, pe care publicul din România nu are cum să le audă prea lesne. Însă tendința înnoitoare este în vizibilă creștere și sunt convinsă că ne așteaptă surprize frumoase în viitor și în acest plan.

Până atunci, putem cumpăra bilete pentru muzicile împărtășite de doamnele fantastice descrise mai sus, începând cu data de 6 martie 2019.” – Sabina Ulubeanu, compozitoare.

Foto: Festivalul Enescu – Alex Damian

29
/05
/20

OAMENII MUZICII Pe 24 mai 1974 murea colosul jazzului, Duke Ellington, unul dintre cei mai activi și influenți muzicieni ai secolului XX. A scris peste 3.000 de cântece, multe dintre ele fiind hit-uri și astăzi, și timp de aproape 50 de ani a colindat lumea ca pianist și șef de orchestră de jazz. A fost de 12 ori câștigător de Premii Grammy (dintre care trei postum).

24
/05
/20

Program de excepție în cea de-a treia lună de #EnescuOnline, începând de sâmbătă 23 mai 2020: iubitorii muzicii vor putea să revadă pe www.festivalenescu.ro patru dintre spectacolele de operă din ediția 2019 care au dus la nominalizarea Festivalului Enescu de către 2020 International Opera Awards în top 5 evenimente de gen care promovează muzica de operă la nivel mondial.

22
/05
/20

Ținând cont de situația actuală a artiștilor, care din cauza crizei Coronavirus nu au mai putut performa, iar multe apariții concertistice le-au fost anulate pe plan internațional, la inițiativa violonistului vienez Daniel AUNER a fost creată platforma konzertsaal.at pentru a le oferi artiștilor posibilitatea atât de a susține concerte în această perioadă, cât și pentru a rămâne în contact cu publicul larg prin intermediul transmisiilor on-line.

20
/05
/20

Concertul pe care artista LP ar fi trebuit să îl susțină vara aceasta este amânat din motive de siguranță pentru vara anului viitor. Mai exact, întâlnirea cu publicul din România va avea loc pe data de 11 iulie 2021 la Arenele Romane . Spectacolul de anul acesta a fost amânat ca urmare a Ordonanței Militare numărul 1 din data de 18 martie 2020.

19
/05
/20

Joi, 21 mai 2020, de la ora 19.00, în cadrul stagiunii online, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de maestrul Christian Badea, îl are invitat pe solistul Liviu Prunaru, concertmaistru al Orchestrei Regale Concertgebouw din Amsterdam. În program, Concertul în la minor pentru vioară şi orchestră, op. 53 de Antonin Dvořák și Simfonia nr. 1, în do minor, op. 68 de Johannes Brahms.

17
/05
/20

Vă invităm să o descoperiți pe legendara Billie Holiday prin intermediul cărții „Lady Sings the Blues”, semnată de artistă alături de William Dufty și publicată recent și în limba română, la editura Nemira.

07
/05
/20

„Un virus numit OPERĂ” este noul generic sub care Luminița Arvunescu, apreciată realizatoare de emisiuni muzicale, și Asociația pentru Muzică, Artă și Cultură, în parteneriat cu Radio România Muzical, readuc în cea mai strictă actualitate și într-un foarte inspirat contrapunct la izolarea impusă de pandemia Coronavirus, proiectul de succes Opera FANtastica.

04
/05
/20

OAMENII MUZICII Pe 4 mai 1955, în condiții sărăcăcioase contrastante cu extraordinara sa personalitate, se stingea unul din marii oameni ai secolului XX. Îl sărbătorim, ne mândrim cu el, dar cât îl cunoaștem (și ascultăm) de fapt pe George Enescu? Iată doar câteva din trăsăturile unei personalități și ale unei cariere excepționale – și o invitație de a-i descoperi muzica.

Page 1 of 14712345...102030...Last »