Simfonism si feminism. Festivalul Enescu
https://www.ziarulmetropolis.ro/simfonism-si-feminism-festivalul-enescu/

Simfonie – substantiv, gen feminin. Continuăm traseul special al melomanului curios printr-un demers necesar în această epocă: concerte în care protagoniste sunt femeile puternice ale muzicii actuale. Nu întâmplător, majoritatea acestor concerte sunt din sfera simfonicului. Și nu întâmplător, cele mai vibrante personalităţi sunt din sfera actuală a muzicii, fie interpretare, dirijat sau compoziţie, sunt femei. Pe câteva dintre ele le putem vedea în luna septembrie, în diverse săli din Bucureşti şi din ţară.

Un articol de Sabina Ulubeanu|4 Martie 2019

“Pe 1 septembrie, la Sala Palatului, vom avea parte de reîntâlnirea cu cea mai fascinantă violonistă a momentului, o adevartă forță interpretativă și imaginativă: Patricia Kopatchinskaja. Reîntâlnire care ne va acorda cadrul familiar al absorbției unei premiere pentru România: concertul pentru vioară și orchestră de Arnold Schoenberg.

Scris între 1934 și 1936, bazat pe schițe datând din anii 1922 și 1927, concertul nu urmează logica implacabilă a compoziției dodecafonice (serii de 12 sunete prezentate imuabil, strict sau prelucrate prin diverse procedee specifice contrapunctului: inversate, răsturnate, augmentate, diminuate etc).

De altfel, nevoia formei de concert de a avea în prim plan instrumentul solist nu ar fi fost compatibilă cu o astfel de abordare. Cu siguranță, cea mai potrivită violonistă pentru tălmăcirea complexelor polifonii și a structurilor ce duc vioara de la primadonă absolută la contopire cu restul ansamblului este Patricia Kopatchinskaja.

Patricia iubește muzica în toate formele ei, în special cea contemporană, ea realizează de mulți ani prime audiții și redă totodată vechile capodopere cu un suflu proaspăt, dar profund documentat, violonista petrecând timp egal în arhive cu cel dedicat studiului instrumentului.

Cu o asemenea interpretă extraordinară, care duce conceptul de a cânta împreună la altă dimensiune (sinfonia!), comunicând în permanență cu membrii orchestrelor ce o acompaniază, concertul de Schoenberg ne va deveni și nouă familiar, chiar dacă cu peste 80 de ani întârziere. Mai bine mai târziu decât niciodată!

Următoarea reîntâlnire fericită din festival este cu compozitoarea Doina Rotaru, în data de 13 septembrie, la sala Radio, ora 15.00. Fără nici cea mai mică urmă de îndoială, la ora actuală Doina Rotaru este cea mai inventivă maestră a utilizării aparatului simfonic din România.

Combinațiile de timbruri, culorile specifice, marcarea ideilor prin instrumentație limpede, dar și misterioasă sunt calități încă neegalate de vreun alt compozitor român în viață. Sub creionul Doinei Rotaru, orchestra se transformă într-un animal primordial, capabil de multiple metamorfoze, care spune parcă poveștile ancestrale ale existenței spirituale.

Nu face excepție nici concertul nr 5 pentru flaut și orchestră, Îngerul cu o singură aripă, o poveste inspirată de nuvela lui Gabriel Garcia Marquez. De altfel, muzica Doinei Rotaru este subsumată realismului magic, sub noianul de trăiri, sentimente și mituri transpuse în sunete regăsindu-se mereu o consctrucție profundă, riguroasă, o țesătură cu sens incontestabil.

În același concert din 13 septembrie vom avea prilejul unei uriașe întâlniri, în premieră pentru România, cu compozitoarea Unsuk Chin.

Născută la Seul în 1961 și naturalizată în Europa din 1988, Unsuk Chin este creatoarea a cărei carieră se poate defini cu ușurință ca fulminantă, lucrările ei fiind cântate în toate filarmonicile sau teatrele muzicale importante din lume. Muzica sa este deopotrivă inovatoare, dar și legată de tradiție.

În concertul pentru vioară, ce va fi interpretat de Viviane Hagner, se poate observa logica sfredelitoare a ideilor muzicale, preocuparea pentru structuri și categorii ca motoare interioare ale compoziției, alternate cu un lirism absolut, deopotrivă tragic și luminos, o muzică ce modelează fabulos spațiul și timpul.

Un alt concert în care vom întâlni un superstar al compoziției este cel al pianistei, compozitoarei și dirijoarei Lera Auerbach.

Alături de orchestra filarmonicii Transilvania din Cluj, în data de 5 septembrie, la Sala Radio, Lera Auerbach va prezenta un program constituit exclusiv din lucrări proprii, prin care publicul din România va face pentru prima dată cunoștință cu forța de sorginte motrică a muzicienei din Statele Unite ale Americii.

Aceste premiere sunt excepționale pentru spațiul românesc, ambele compozitoare, Unsuk Chin și Lera Auerbach bucurându-se de săli arhipline în orice col al mapamondului. Iar noi le putem asculta muzica în seria de concerte de muzică contemporană, accesibilă oricărui meloman, indiferent de statutul social sau venituri.

Din sfera muzicii clasice subsumată unor prezențe feminine puternice, ar mai fi de menționat recitalul Beethoven al sublimei Elisabeth Leosnakaia, prima dată la Sibiu și apoi la Cluj, (8 și 9 septembrie), spectatorii putându-se bucura de interpretarea celor trei ultime sonate de Beethoven, adevărate simfonii pentru pian solo, și concertul de Șostacovici din data de 11 septembrie de la Sala Palatului, o lucrare senzațională a cărei protagonistă este pianista Alexandra Silocea, sub bagheta lui Vladimir Jurowski.

Este adevărat că, din păcate, încă nu avem la Festivalul Enescu starurile dirijorale ale momentului precum Barbara Hannigan, Mirga Gražinytė-Tyla sau Simone Young, pe care publicul din România nu are cum să le audă prea lesne. Însă tendința înnoitoare este în vizibilă creștere și sunt convinsă că ne așteaptă surprize frumoase în viitor și în acest plan.

Până atunci, putem cumpăra bilete pentru muzicile împărtășite de doamnele fantastice descrise mai sus, începând cu data de 6 martie 2019.” – Sabina Ulubeanu, compozitoare.

Foto: Festivalul Enescu – Alex Damian

16
/10
/19

„Turandot“ de Puccini continuă să fie unul dintre cele mai mari succese de operă ale regizorului Andrei Şerban. Montat iniţial pentru Los Angeles Olympic Arts Festival, „Turandot“ a avut premiera în 1984 la Royal Opera şi Covent Garden, cu o distribuţie excepţională.

15
/10
/19

Noul album byron, ce va fi lansat în București pe 9 noiembrie la Arenele Romane, este un album despre noi, despre România, dedicat n o u ă . "Nouă" – un carusel muzical cu 12 piese despre emigranți dar și despre noi, cei rămași acasă. Un album despre inconștientul colectiv, despre tăceri și mersul nostru zilnic pe ață.

15
/10
/19

Joi, 17 și vineri, 18 octombrie, de la ora 19.00, în Sala Mare a Ateneului Român, Orchestra simfonică şi Corul Filarmonicii "George Enescu", condusă de Alexander Walker, va avea în program oratoriul Visul lui Gerontius de Edward Elgar. Soliști invitați sunt tenorul Oliver Johnston, mezzosoprana Aura Twarowska și basul Marius Boloș , iar Corul Filarmonicii „George Enescu“ va fi condus de maestrul Iosif Ion Prunner. Concertul este realizat cu sprijinul Societății Elgar din Marea Britanie.

09
/10
/19

Celebra companie Béjart Ballet se întoarce la București cu un spectacol în premieră, iar două reprezentații de balet contemporan vor avea lor pe 12 și pe 13 octombrie, la Sala Palatului, „Tous les hommes presque toujours s’imaginent” și „7 Danses Grecques”. În spectacol vor evolua și două balerine românce, Oana Cojocaru și Bianca Stoicheciu.

03
/10
/19

O nouă colecție de toamnă, nu doar pentru garderobă, dar și pentru gusturi muzicale: violonistul Răzvan Stoica, pianista Andreea Stoica și Kamerata Stradivarius susțin un concert extraordinar pe scena din Main Square ParkLake, sâmbătă, 5 octombrie, de la ora 19.00, la propunerea Radio România Muzical.

03
/10
/19

La început de octombrie, emisiunea „Garantat 100%” de la TVR 1 împlineşte 20 de ani. Realizatorul ei, Cătălin Ştefănescu, vine să-şi întâlnească telespectatorii cu ediţii în premieră, într-un decor complet nou, modern şi primitor în acelaşi timp. Noul Garantat 100% începe duminică, 6 octombrie, cu un dialog plin de substanţă cu psihoterapeuta Esther Perel.

01
/10
/19

Într-un an în care a dirijat concerte în întreaga Europă și a putut fi urmărit pe unele dintre cele mai importante scene ale Europei precum Konzerthaus Berlin sau ElbPhilharmonie Hamburg sau într-un inedit turneu în ţările balcanice cu Orchestra Romănă de Tineret și lista ar putea continua, Cristian Mandeal revine în seara de 4 octombrie la pupitrul orchestrei Filarmonicii din Belgrad. Avându-l ca solist pe pianistul Alexandar Modzar, concertul va avea în program Beethoven - Concertul de pian şi orchestră nr. 4 și Prokofiev - Simfonia a VII-a.

30
/09
/19

Opera Națională București deschide Stagiunea 2019-2020 cu  premiera spectacolului „Samson și Dalila” de Camille Saint-Saëns. Regia poartă semnătura lui Giandomenico Vaccari, coregrafia a fost realizată de către Davide Bombana, iar decorul și costumele de către Andreea Koch. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta.

28
/09
/19

Fundaţia Calea Victoriei te invită pe 7 octombrie, ora 19.00, la un concert călătorie între Orient şi Occident, ce va avea loc în Sala de Spectacole a Cercului Militar Național. Evenimentul marchează închiderea proiectului Laboratorul Schimbării și e o ocazie rară de a asculta live muzică veche și muzică etnică.

27
/09
/19

În deschiderea stagiunii simfonice 2019-2020  a Filarmonicii „George Enescu”, care va avea loc, joi și vineri, 3 și 4 octombrie 2019, de la ora 19.00, la Ateneul Român, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de maestrul Christian Badea, îl are invitat pe solistul Liviu Prunaru, concertmaistru al Orchestrei Regale Concergebouw.

26
/09
/19

Octombrie este una dintre lunile preferate ale iubitorilor de literatură, de film, de teatru și, de ce nu, de festivaluri. Iată ce ne atrage atenția în mod special dintre spectaculoasele evenimente ale lunii!

25
/09
/19

Ediția 2019 a Festivalului Internațional George Enescu - “…le rendez-vous de la planète musicale” - s-a încheiat în acordurile Simfoniei nr.1, de Ceaikovski, cu viziunea copleșitoare a Orchestrei Regale Concertgebow din Amsterdam. Melomanii au petrecut aproape 200 de ore imersați în muzică interpretată la cel mai înalt nivel internațional.

Page 1 of 13812345...102030...Last »