Şocuri şi jocuri erotice sau „50 de umbre ale lui Christian Grey”
https://www.ziarulmetropolis.ro/socuri-si-jocuri-erotice-sau-50-de-umbre-ale-lui-christian-grey/

Întotdeauna am crezut că numai bărbaţii pot scrie scenarii pentru filmele de ficţiune cu secvenţe erotice, dar m-am convins că femeile au mai multă imaginaţie. Curiozitatea mea impulsivă m-a împins spre sala de cinematograf, ca să înţeleg de ce isteria succesului unei banale cărţi cu subiect erotic, scrisă de o femeie, a acaparat mintea omului de rând, şi între timp a devenit film de mare succes.

Un articol de Monica Andrei|4 martie 2015

„Cartea cuprinde toate fanteziile mele erotice”

E L James, cu numele real Erika Leonard, trăieşte la Londra, este căsătorită, are doi băieţi adolescenţi, scrie şi publică trilogia erotică „50 Shades of Grey”, sparge box-office-urile la vânzare, cu doi ani în urmă.

Cartea se traduce în 30 de ţări. O casă de producţie de film, “Universal Pictures”, câştigă drepturile de autor pentru a o ecraniza. „50 de umbre ale lui Grey”, în regia lui Sam Taylor-Johnson, unul dintre cele mai aşteptate filme ale anului 2015 are deja statistici zdrobitoare la încasări, peste 409,6 milioane de dolari pe plan mondial. În România, filmului i se făcea zgomot publicitar de la finalul anului trecut, iar din februarie de când a fost lansat a ajuns deja pe primul loc la vânzări de bilete.

„Cartea cuprinde toate fanteziile mele erotice”, este pumnul dat în plexul jurnaliştilor, ca să le închidă gura, de către autoarea care a visat întreaga viaţă să scrie cărţi. Nu ştim dacă fanteziile erotice din carte jucau febril doar pe scena minţii scriitoarei şi aşteptau să fie exteriorizate pe hârtie, sau sunt cele din culisele de pe scena vieţii, Eu una am îndoieli cronice după ce am văzut filmul.

Eros îl bate pe Thanatos, ca să-i producă plăcere

Spectatorul vine la film ca să se regăsească în ceea ce vede ecran la cinematograf. O realitate creează altă realitate, iar lumea se hrănește cu realitatea iluziei.

Nevoia de a fi altcineva, viaţa între Eros şi Thanatos, fuga de realitate prin evadarea în imaginar sunt alte motive ascunse ce-l trimit pe om la teatru sau la film. Psihanaliştii au explicat bine fenomenul prin faptul că plăcerea caută refugiul în universul imaginar.

În cazul filmului “50 de umbre ale lui Christian Grey”, Eros îl bate pe Thanatos de-i rupe oasele, ca să-i producă plăcere prin durere. Povestea e cam aşa: Anastasia Steele (Dakota Johnson), studenta timidă din ultimul an, la literatură engleză, îi ia interviu pentru revista facultăţii lui Christian Grey (Jamie Dornan) tânărul intimidant, uşor nevrotic, care la 27 de ani are afacerea proprie şi un imperiu financiar, o imagine confecţionată în faţa lumii ce ascunde un trecut cu o biografie de penitenciar.

Mama lui fusese o prostituată care se droga. După moartea ei, Christian care avea patru ani, a fost înfiat. La 15 ani a fost sedus de o prietenă a mamei lui adoptive, apoi 6 ani a fost sclavul ei sexual. Demonii interiori nepotoliţi îl determină să-şi creeze propria lume, protejată de contracte confidenţiale de senzualitate, o cameră cu jucării sexuale, iar femeia să devină răzbunarea lui pe viaţă.

Nu-şi aminteşte figura celei care i-a dat viaţă, doar traumele din acea perioadă care îi muşcă sufletul. Ana, aşa cum o alintă Christian, provine dintr-o familie modestă, are o mamă “romantică”, este la al cincilea mariaj, un tată lipsă, şi se simte atrasă de Christian.

Actul sexual negociat prin contractul de senzualitate în siguranţă

Până să o cunoască pe Ana, Christian mai adusese în camera lui secretă vreo 15 femei. O pune să semneze mai întâi un act de confidenţialitate privind relaţia lor. Nimic grav. Ana primeşte apoi, un plic ce conţine un formular de “contract de senzualitate”, pe care trebuie să-l citească.

Avea de ales nişte poziţii sexuale, de bifat ce şi-ar fi dorit să facă în timpul unui act sexual, cu ce obiecte şi în ce poziţii, în urma unor negocieri. Şi pentru că femeia îşi bate joc de bărbatul care o adoră şi aleargă după cel care se poartă dur cu ea, curioasă, Ana merge mai departe, vizitează “camera de joacă” unde el îi prezintă multe „jucării sexuale”.

Christian îi vorbeşte despre poziţii sexuale, îi mai spune că vrea sex dur, iar fata mai crede că îi va ceda pentru dragoste romantică, mărturisindu-i că e virgină, iar el rezolvă problema.

Termenii contractului între dominant, (Christian) şi supusă (Ana), se referă la “senzualitatea în siguranţă”, confidenţialitatea cuplului, respect pentru partea dominantă, întreţinerea de relaţii sexuale doar cu partea dominantă, măsuri medicale contraceptive, consumarea anumitor alimente, fără alcool, ţigări, droguri, pentru partea supusă.

Cuplul trebuia să doarmă în camere separate, să se vadă doar de vineri până duminică în casa dominantului. Partea supusă să ajungă în camera cu jucării sexuale de câte ori doreşte partea dominantă, să aştepte în spatele uşii, dezbrăcată, în genunchi.

“Dacă mi te vei supune voi fi devotat!”

Întotdeauna psihologia erotismului începe cu o fixaţie, adică concentrarea atenţiei pe celălalt, printr-o proiecţie imaginară, pentru că fiecare trăieşte în propria lui realitate despre lume şi viaţă. Nu are de a face cu iubirea. Fiecare vrea să domine ceva în celălalt prin proiecţiile imaginare pe care le face asupra lui.

“Dacă mi te vei supune voi fi devotat!” îi spune Christian când negociază contractul, pentru că doreşte să obţină de la partenera sa sexuală folosirea a cât mai multe dintre jucăriile aflate în acea cameră, în timpul actului sexual. Tânăra negociază printre altele şi pentru a vedea un film împreună, mersul la patinoar, o cină în doi, sau o noapte petrecută în acelaşi pat…

Tremurând de dorinţă, îşi dă ochii peste cap, îşi muşcă des buzele, gesturi excitante pentru Christian, care o introduce treptat în lumea lui. Un preludiu ce pare promiţător şi incitant se termină cu jocuri erotice şocante de fiecare dată.

“A-ţi depăşi limitele înseamnă a-ţi depăşi frica, pentru că frica nu este decât în mintea ta!” îi spune Christian când o loveşte. Anularea fricii şi supunerea înseamnă pentru el ca partea supusă de bună voie şi nesilită de nimeni să accepte şi să respecte tot ce scrie în contractul de senzualitate. Durerea ei îl excită. La început, ea recunoaşte că-i place, dar nu e decisă să semneze contractul.

Instinctul sexual asigură conservarea speciei, nu şi “perfecţionarea” dragostei. Dragostea dă euforia, entuziasmul şi atracţia pentru altă fiinţă şi declanşează erotismul.

Ca să-ţi depăşeşti propriile tale limite sexuale poţi intra în câteva poziţii tantra yoga, ţine de experienţa şi imaginaţia fiecăruia, de a nu-şi pune cătuşe fanteziei erotice şi de a ajunge la orgasm multiplu şi la stări mentale uluitoare, fără lovituri de bice, fără obţinerea plăcerii prin durere. Mai ţine şi de o practică spirituală unde rolul important îl are bărbatul prin modul cum îşi controlează corpul ajutându-se de respiraţie. Loviturile aplicate pentru obţinerea plăcerii sexuale ne introduc în zona patologiei.

În toată povestea asta, Ana nu e ameninţată de rivale, pentru că nu orice femeie e dispusă să semneze un contract unde să-şi „negocieze” senzualitatea, prin folosirea în timpul actului sexual a unor jucării „interzise“, prin legarea mâinilor şi a picioarelor, suspendare, bandă pe ochi sau să rabde pedeapsa prevăzută în contract, de a încasa treptat până la 50 de bice pe corp.

Dragostea e plătită scump, iar după astfel de “reprize” sexuale, Ana are tot ceea ce n-ar fi gândit vreo femeie că poate avea, de la capriciile mărunte, de genul haine la modă, călătorii cu destinaţie exotică, surpriza plimbării cu elicopterul, o casă, o maşină nouă… Filmul se termină cu secvenţa pedepsei, când Ana, în urma negocierii, suportă doar 6 bice pe spate. Plângând, pleacă din viaţa lui Christian. Se spune că, în filmul următor, realizat după volumul al II-lea al trilogiei, ea se va întoarce. O să vedem ce o determină să formeze cazul psihiatric pereche.

Orgasm minat în secvenţe trucate

„50 de umbre ale lui Grey”, nu este un film porno. În secvenţele de (per)versiune clasică filmate de sus sau în plan îndepărtat, vedem nuduri unduindu-se în clarobscurul camerei, fără organele sexuale la vedere. În toate filmele porno sunt filmate poziţiile şi organele sexuale, gesturile partenerilor sunt aceleaşi. Se ştie clar, publicitatea excită, iar omul intră în sala de cinematograf şi vede filmele cu secvenţe erotice care au mare succes la public.

Tocmai aceste secvenţe erotice vând filmul. Sunt filmate în destule duble, indiferent de poziţii, dispoziţii, fantezii erotice, trucaje, apoi sunt îmbinate la masa de montaj, ca să iasă perfect scena. Dacă în film un orgasm poate fi mimat şi umple cu bani conturile actorilor, până la refuz, în viaţa de toate zilele lucrurile stau altfel. În viaţă, până la orgasmul reciproc avantajos în cuplu ne mănâncă sfinţii.

Iar în ceea ce priveşte dragostea, Dumnezeu a vrut ca scopurile la superlativ să rămână tainice în privinţa femeii şi a bărbatului. Rămâne unul dintre marile mistere ale lumii în legende, dacă după o partidă de sex se instalează dragostea în cuplu.



04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.