SoNoRo Conac se încheie la Conacul „Ion Ghica” de la Ghergani
https://www.ziarulmetropolis.ro/sonoro-conac-se-incheie-la-conacul-ion-ghica-de-la-ghergani/

Cea de-a VII-a ediţie a turneului SoNoRo Conac, „À la française”, se încheie pe 15 septembrie cu un concert la Conacul „Ion Ghica” de la Ghergani, organizat cu ocazia împlinirii a 150 de ani de la punerea primei cărămizi la conac de către Ion Ghica, în 1869.

Un articol de Liliana Matei|13 septembrie 2019

Programul concertului va conține lucrări de Ludwig van Beethoven, Gideon Klein, Franz Schubert și George Enescu, în interpretarea muzicienilor Daniel Rowland, vioară, Răzvan Popovici, violă, și Justus Grimm, violoncel.

Construit de marele om politic Ion Ghica, luptător neobosit pentru unirea Principatelor Române, unul din precursorii care au pus bazele statului român modern și promotor al țării noastre în Occident, conacul de la Ghergani este amplasat la 40 de km de București, într-un impresionant parc natural, ce face parte din Codrii Vlăsiei. Familia Ghica a dat 10 domnitori în Țara Românească și Moldova și a îmbogățit patrimoniul arhitectural al țării noastre cu câteva clădiri remarcabile, printre care și acest conac construit la Ghergani, în două etape, între 1869-1888, după planurile arhitecților Dimitrie Berindey și apoi de George Mandrea. Conacul a fost edificat pe bazele fostului asezamânt al Văcăreștilor, care data din sec. XVII si care a fost adus în zestre Ghiculeștilor de către Maria Văcărescu.

Cutremurul din noiembrie 1940 a afectat puternic clădirea ridicată de Ion Ghica prin prăbușirea etajului ce nu a mai fost reconstruit de regimul comunist care l-a confiscat familiei în 1949.

Această reședință boierească construită de Ion Ghică în stilul eclectic franțuzesc, făcea parte din categoria maisons de plaisance, la modă în acea epocă, pe care cuplul Alexandrina și Ion Ghica au reușit să o adapteze gustului lor personal, adăugând construcției și întregului domeniu o atmosferă artistică și intelectuală caracteristică pasiunilor lor pentru muzică și conversațiilor culturale sau politice. Conacul de la Ghergani a fost reconstruit după schițele și viziunea lui Ion Ghica, mare iubitor de arhitectură, ce a găsit inspirație în locurile pe care le-a vizitat și în care a trăit.

Cu o educație desăvârșită la Paris, Ion Ghica a fost influențat puternic de mediile europene în care a activat sau călătoriile sale de la Londra până la Constantinopole și a dorit să contribuie la o integrare a spațiului românesc într-un cadru mai amplu european, începând de la proiectele de lege pe care le-a condus în cele trei perioade în care a fost prim-ministru României, până la aspectele personale, cum este amenajarea reședinței de la Ghergani, un loc admirat în epocă pentru bun gustul desăvârșit al construcției.

În perioada comunistă în fostul conac a funcționat un spital. După anii ’90, Domeniul de la Ghergani a intrat într-o etapă de degradare totală, dupa desființarea spitalului.  În 2009 a fost redobândit de proprietarii de drept care l-au introdus într-un amplu proces de restaurare.

Frânturile de istorie, elementele culturale ale vremii și aerul mitic al locului au folosit drept sursă de inspirație pentru scrierile memorabile ale lui Ion Ghica, “Scrisori către Vasile Alecsandri”, prin care acesta a reușit să concentreze mai bine ca oricine atmosfera secolului său. Astfel de opere pot lua naștere doar în spații cu încărcătură, asemenea elegantului edifiiciu de la Ghergani. Conacul și parcul romantic aduc și astăzi un plus de inspirație oricărui vizitator, alături de Capela ce stă mărturie a trecutului familiei. De aceea, îmi doresc să păstrez vie amintirea unor personalități ce au contribuit la patrimoniul cultural și arhitectural al României și să readuc în atenția colectivă reperele identității naționale, atât de necesare în aceste timpuri, declară Irina Bossy-Ghica, urmașa lui Ion Ghica și a generalului Robert Bossy, aghiotantul militar al Regelui Mihai, actuala proprietară a domeniului Ghica de la Ghergani.

Cea de-a VI-a ediție a turneului SoNoRo Conac s-a desfășurat anul acesta sub auspicii “À la française” și a fost inclusă în Sezonul România-Franța, reprezentând cultura românească prin conace și castele emblematice din țara noastră, în care au concertat muzicieni francezi, alături de muzicieni români.

Încheiem un splendid turneu SoNoRo Conac, ce ne-a purtat anul acesta în locuri minunate din România. Deși deviza Conac este de a descoperi de fiecare dată noi conace, palate și alte reședințe nobiliare, anul acesta am ales să și revenim în spații unde am mai concertat, pentru că am dorit să oferim un program reprezentativ pentru Sezonul România-Franța, un eveniment cultural și diplomatic. Acest Sezon, ce comemorează 100 de ani de la întregirea Romaniei după Primul Război Mondial, moment exceptional din istoria României la care Franța a participat din plin, nu putea fi comemorat fără prezența acestei țări cu care România are demult o legătură excepțională. Ne bucurăm, așadar, să încheiem acest turneu într-unul dintre locurile în care istoria României s-a scris, cum este Conacul Ghica de la Ghergani, într-un moment istoric dublu: 100 de ani de prietenie româno-franceză și 150 de ani de la așezarea primei pietre la acest conac de către unul dintre pionierii acestei legături privilegiate, Ion Ghica”, declară muzicianul Răzvan Popovici, inițiatorul turneului SoNoRo Conac.

Accesul la concertele SoNoRo Conac este gratuit și se face pe bază de invitație sau rezervare, în limita locurilor disponibile, la: [email protected] sau 0741.190.470.

Programul complet al seriei de concerte și mai multe detalii despre SoNoRo Conac sunt disponibile pe: conac.sonoro.ro

SoNoRo Conac este un proiect inițiat de Asociația Sonoro, cu sprijinul partenerului principal BRD – Groupe Société Générale, cu scopul de a intermedia contexte favorabile salvării unor monumente importante din patrimoniul românesc.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.

14
/02
/22

Cu un sunet senzual, amplu și catifelat, ușurință aristocratică în interpretare și grație, Marc Coppey se înscrie în marea tradiție a violonceliștilor francezi. Însoțit de violoncelul său, Goffriller, din 1711, Marc Coppey va fi prezent săptămâna această în România, pentru a susține două concerte, pe scenele filarmonicilor din București și Sibiu.

10
/02
/22

Sala Mare de spectacole a Operei Naționale București este gazda spectacolului de foaier „Mozart și Salieri”, spectacolelor de operă „Madama Butterfly” de Puccini, „Evgheni Oneghin” de Ceaikovski, „Nunta lui Figaro” de Mozart, spectacolului coupé de dans contemporan „Tango. Radio & Juliet” de Edward Clug și a spectacolului de balet „Frumoasa din Pădurea Adormită” de Ceaikovski, toate făcând parte din repertoriul actual.

10
/02
/22

Peste 60 de artiști internaționali din 13 țări sosesc la Iași în perioada 13 - 19 februarie, în cadrul celei de-a treia ediții a Classix Festival. 8 concerte de muzică clasică, 10 cursuri de măiestrie, o expoziție de ilustrații, o dezbatere, o prelegere și 7 proiecții de film își așteaptă exploratorii aventurii clasice contemporane.

08
/02
/22

Dirijorul Daniel Jinga va evolua în seara de 10 februarie la pupitrul Filarmonicii din Arad, cu un program de muzică românească de secol XIX, cuprinzând partituri de tinereţe semnate în 1867 şi 1876 de compozitorul George Stephănescu, cel care stă la baza întemeierii Operei Naţionale din Bucureşti, prin faptul că în 1885 constituia Compania Opera Română, ce își desfășura pe atunci spectacolele pe scena Teatrului Național.

08
/02
/22

#newTogether, documentarul realizat de Forumul Cultural Austriac București, ajunge la Iași în cadrul Classix Festival. Proiecția în prezența invitaților Dan Lungu (scriitor) și Andrei Popov (Director Adjunct Forumul Cultural Austriac) va avea loc luni, 14 februarie 2022, orele 17:00, în sala de conferințe a Casei Muzeelor Iași din Str. Vasile Alecsandri nr 6.

07
/02
/22

Opera Națională București prezintă vineri, 11 februarie, ora 18:30, spectacolul de operă „La Bohème” de Giacomo Puccini, capodoperă a verismului care, de peste 125 de ani, impresionează și entuziasmează publicul din toate generațiile de melomani. Este una dintre cele mai reprezentative opere în care este cântată sublim viața tinerilor și atmosfera spiritului lor juvenil.

07
/02
/22

Vineri, 11 februarie 2022 (de la 19.00), la Sala Radio, SEARA BEETHOVEN se va desfășura sub bagheta dirijorului german CHRISTOPH  KÖNIG, care a urmat studii de perfecționare sub tutela unor celebri muzicieni, ca Sergiu Celibidache și Sir Colin Davis. Începând din stagiunea 2023 – 2024, Christoph König va prelua conducerea orchestrei simfonice a radioteleviziunii spaniole.

07
/02
/22

Joi, 10 și vineri,11 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul italian Gian Luigi Zampieri, va prezenta un program cu două lucrări de referință: Concertul în la major pentru clarinet şi orchestră, KV622 de Wolfgang Amadeus Mozart, cu clarinetistul Emil Vișinescu în ipostaza de solist, și Simfonia nr. 1, în do minor, op. 11 de Felix Mendelssohn. Concertele se vor desfășura de la ora 19.00, în Sala mare a Ateneului Român, în condițiile respectării restricțiilor pandemice.