SoNoRo Conac se încheie la Conacul „Ion Ghica” de la Ghergani
https://www.ziarulmetropolis.ro/sonoro-conac-se-incheie-la-conacul-ion-ghica-de-la-ghergani/

Cea de-a VII-a ediţie a turneului SoNoRo Conac, „À la française”, se încheie pe 15 septembrie cu un concert la Conacul „Ion Ghica” de la Ghergani, organizat cu ocazia împlinirii a 150 de ani de la punerea primei cărămizi la conac de către Ion Ghica, în 1869.

Un articol de Liliana Matei|13 septembrie 2019

Programul concertului va conține lucrări de Ludwig van Beethoven, Gideon Klein, Franz Schubert și George Enescu, în interpretarea muzicienilor Daniel Rowland, vioară, Răzvan Popovici, violă, și Justus Grimm, violoncel.

Construit de marele om politic Ion Ghica, luptător neobosit pentru unirea Principatelor Române, unul din precursorii care au pus bazele statului român modern și promotor al țării noastre în Occident, conacul de la Ghergani este amplasat la 40 de km de București, într-un impresionant parc natural, ce face parte din Codrii Vlăsiei. Familia Ghica a dat 10 domnitori în Țara Românească și Moldova și a îmbogățit patrimoniul arhitectural al țării noastre cu câteva clădiri remarcabile, printre care și acest conac construit la Ghergani, în două etape, între 1869-1888, după planurile arhitecților Dimitrie Berindey și apoi de George Mandrea. Conacul a fost edificat pe bazele fostului asezamânt al Văcăreștilor, care data din sec. XVII si care a fost adus în zestre Ghiculeștilor de către Maria Văcărescu.

Cutremurul din noiembrie 1940 a afectat puternic clădirea ridicată de Ion Ghica prin prăbușirea etajului ce nu a mai fost reconstruit de regimul comunist care l-a confiscat familiei în 1949.

Această reședință boierească construită de Ion Ghică în stilul eclectic franțuzesc, făcea parte din categoria maisons de plaisance, la modă în acea epocă, pe care cuplul Alexandrina și Ion Ghica au reușit să o adapteze gustului lor personal, adăugând construcției și întregului domeniu o atmosferă artistică și intelectuală caracteristică pasiunilor lor pentru muzică și conversațiilor culturale sau politice. Conacul de la Ghergani a fost reconstruit după schițele și viziunea lui Ion Ghica, mare iubitor de arhitectură, ce a găsit inspirație în locurile pe care le-a vizitat și în care a trăit.

Cu o educație desăvârșită la Paris, Ion Ghica a fost influențat puternic de mediile europene în care a activat sau călătoriile sale de la Londra până la Constantinopole și a dorit să contribuie la o integrare a spațiului românesc într-un cadru mai amplu european, începând de la proiectele de lege pe care le-a condus în cele trei perioade în care a fost prim-ministru României, până la aspectele personale, cum este amenajarea reședinței de la Ghergani, un loc admirat în epocă pentru bun gustul desăvârșit al construcției.

În perioada comunistă în fostul conac a funcționat un spital. După anii ’90, Domeniul de la Ghergani a intrat într-o etapă de degradare totală, dupa desființarea spitalului.  În 2009 a fost redobândit de proprietarii de drept care l-au introdus într-un amplu proces de restaurare.

Frânturile de istorie, elementele culturale ale vremii și aerul mitic al locului au folosit drept sursă de inspirație pentru scrierile memorabile ale lui Ion Ghica, “Scrisori către Vasile Alecsandri”, prin care acesta a reușit să concentreze mai bine ca oricine atmosfera secolului său. Astfel de opere pot lua naștere doar în spații cu încărcătură, asemenea elegantului edifiiciu de la Ghergani. Conacul și parcul romantic aduc și astăzi un plus de inspirație oricărui vizitator, alături de Capela ce stă mărturie a trecutului familiei. De aceea, îmi doresc să păstrez vie amintirea unor personalități ce au contribuit la patrimoniul cultural și arhitectural al României și să readuc în atenția colectivă reperele identității naționale, atât de necesare în aceste timpuri, declară Irina Bossy-Ghica, urmașa lui Ion Ghica și a generalului Robert Bossy, aghiotantul militar al Regelui Mihai, actuala proprietară a domeniului Ghica de la Ghergani.

Cea de-a VI-a ediție a turneului SoNoRo Conac s-a desfășurat anul acesta sub auspicii “À la française” și a fost inclusă în Sezonul România-Franța, reprezentând cultura românească prin conace și castele emblematice din țara noastră, în care au concertat muzicieni francezi, alături de muzicieni români.

Încheiem un splendid turneu SoNoRo Conac, ce ne-a purtat anul acesta în locuri minunate din România. Deși deviza Conac este de a descoperi de fiecare dată noi conace, palate și alte reședințe nobiliare, anul acesta am ales să și revenim în spații unde am mai concertat, pentru că am dorit să oferim un program reprezentativ pentru Sezonul România-Franța, un eveniment cultural și diplomatic. Acest Sezon, ce comemorează 100 de ani de la întregirea Romaniei după Primul Război Mondial, moment exceptional din istoria României la care Franța a participat din plin, nu putea fi comemorat fără prezența acestei țări cu care România are demult o legătură excepțională. Ne bucurăm, așadar, să încheiem acest turneu într-unul dintre locurile în care istoria României s-a scris, cum este Conacul Ghica de la Ghergani, într-un moment istoric dublu: 100 de ani de prietenie româno-franceză și 150 de ani de la așezarea primei pietre la acest conac de către unul dintre pionierii acestei legături privilegiate, Ion Ghica”, declară muzicianul Răzvan Popovici, inițiatorul turneului SoNoRo Conac.

Accesul la concertele SoNoRo Conac este gratuit și se face pe bază de invitație sau rezervare, în limita locurilor disponibile, la: [email protected] sau 0741.190.470.

Programul complet al seriei de concerte și mai multe detalii despre SoNoRo Conac sunt disponibile pe: conac.sonoro.ro

SoNoRo Conac este un proiect inițiat de Asociația Sonoro, cu sprijinul partenerului principal BRD – Groupe Société Générale, cu scopul de a intermedia contexte favorabile salvării unor monumente importante din patrimoniul românesc.

26
/02
/18

România va fi reprezentată la Eurovision 2018 de trupa „The HUMANS”, cu piesa „Goodbye”, în finala care va avea loc în luna mai, la Lisabona. Trupa „The HUMANS” a fost formată în urmă cu un an și este compusă din Adi Tetrade, Alin Neagoe, Alex Matei, Alex Cismaru și Cristina Caramarcu. Finala selecţiei naţionale Eurovision s-a desfăşurat duminică seară, la Sala Polivalentă din Bucureşti.

21
/02
/18

Dirijorul Horia Andreescu revine în această perioadă în atenţia publicului din ţară, prin două concerte programate la Iaşi şi Braşov: în seara de 23 februarie, de la ora 19.00, într-un nou episod al Integralei concertelor și simfoniilor de Beethoven, inclusă în stagiunea 2017-2018 a Filarmonicii „Moldova” din Iaşi, dedicată Centenarului Marii Uniri şi în seara de 2 martie 2018, de la ora 19.00, într-un concert simfonic extraordinar susţinut împreună cu Filarmonica din Braşov.

20
/02
/18

Solartis Quartet va concerta pe 27 februarie, de la ora 18:00 la Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi, în cadrul unui eveniment salonard special unde muzica va dezvălui povestea unei hărți din vremuri îndepărtate, cu o valoare istorică puțin cunoscută în spațiul public românesc. Solartis Quartet contribuie cu o notă muzicală distinctă la crearea unei atmosfere boem-istorice, în consonanță cu rațiunea și nuanțele evenimentului.

20
/02
/18

Vineri, 23 februrie, de la ora 19.00, Orchestra Națională Radio invită publicul la o călătorie simfonică în lumea celebrului hidalgo Don Quijote și a scutierului său, Sancho Panza, imaginată muzical de Richard Strauss, în poemul simfonic cu același nume. La pupitrul dirijoral se va afla dirijorul Cristian Oroșanu, un nume familiar publicului de la Sala Radio pentru colaborările sale frecvente cu orchestrele radio.

19
/02
/18

După 5 ediţii sold-out, Jazz în Church îşi anunţă cea de-a şasea ediţie care va avea loc între 19 şi 22 aprilie 2018, în binecunoscuta biserică Lutherană din Bucureşti, aducând împreună anul acesta artişti consacraţi din zece ţări de pe patru continente.

16
/02
/18

Miercuri, 21 februarie 2018, începând cu ora 19:00, Filarmonica ”George Enescu” ne adresează o invitație specială la Recitalul cameral ”Sogno....”, un eveniment liric excepțional găzduit de Ateneul Român. Serata muzicală aflată sub semnul unui vis liric plin de emoție și muzicalitate îi are ca invitați speciali pe baritonul Florin Estefan și pianistul Remus Manoleanu.

14
/02
/18

Vineri, 16 februarie, de la ora 19.00, Orchestra Națională Radio invită publicul într-o lume a sonorităților de basm, cu suita simfonică Șeherazada, de Rimski – Korsakov, lucrare programată în partea a II-a a concertului de la Sala Radio.

13
/02
/18

Teatrul „Toma Caragiu” din Ploiești va susține luni, 26 februarie, de la ora 19.00, pe scena sălii Majestic a Teatrului Odeon din București, o reprezentație a celei mai recente producții a secției Teatrului de Revistă Majestic: Zaraza, un spectacol de Răzvan Mazilu, scenariul Daniel Chirilă.

13
/02
/18

Spectacolul The Fly este o premieră pe scena românească prin îngemănarea inteligentă și minuțios explorată artistic a pianului și a pantomimei, într-un duo efervescent, plin de umor, fantezie și note de jazz. În urma acestui „art fusion” dintre muzicianul Marius Vernescu și actorul Alexandru Pribeagu rezultă un spectacol modern, unic la nivel de reprezentare în România.

09
/02
/18

Sărbătoarea dragostei la români – Dragobetele (24 februarie) – este marcată și în acest an printr-un eveniment folcloric de neratat la Sala Radio! Devenit o tradiție a stagiunii Orchestrei de Muzică Populară Radio, dirijată de Adrian Grigoraş, concertul, prezentat sub titlul Dragobetele sărută fetele, se va desfăşura duminică, 11 februarie, ora 17.00, la Sala Radio. […]

06
/02
/18

Trupele care cântă jazz se pot înscrie de astăzi, 6 februarie, la a patra ediție a Concursului Internațional Jazz in the Park, competiție dotată cu premii totale de 5.000 de euro în bani și servicii, plus șansa de a cânta la alte evenimente și festivaluri din România și din străinătate.

31
/01
/18

Vineri, 2 februarie 2018, de la ora 19.00, la Sala Radio, Orchestra Națională Radio propune un repertoriu rar întâlnit pe scenele noastre de concert, sub bagheta dirijorului Julien Salemkour. Seara va debuta cu Noapte transfigurată, op. 4, de A. Schönberg, o lucrare considerată la granița între armonia wagneriană și structurile muzicale brahmsiene.