Sorin Leoveanu este Richard al III-lea în noua premieră a Naționalului craiovean
https://www.ziarulmetropolis.ro/sorin-leoveanu-este-richard-al-iii-lea-in-noua-premiera-a-nationalului-craiovean/

Mult-aşteptata premieră a spectacolului „Richard al III-lea” după William Shakespeare, în regia lui László Bocsárdi, cu Sorin Leoveanu în rolul principal, va avea loc la finalul celei de a XIII-a ediţii a Festivalului Internaţional Shakespeare de la Craiova, fiind o coproducţie a Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova şi a Festivalului Internaţional Shakespeare.

Un articol de Liliana Matei|25 mai 2022

„Richard al III-lea” va avea primele reprezentații în 28 mai 2022, ora 22:00 și 29 mai 2022, ora 19:00, în Valletta Towers, Sala R3 (Strada Al. Macedonski 71), o fostă hală industrială, convertită în hub cultural pe toată durata Festivalului Internațional Shakespeare.

„Richard al III-lea”  este cel de-al cincilea spectacol pe care Lászlo Bocsárdi îl montează la Naționalul craiovean, după „Năzdrăvanul occidentului” de Jh. M. Synge (2001),  „Avarul” de Molière (2004), „Familia Tót” de Örkény István, (2013) și „Caligula” de Albert Camus (2011). Pentru cel din urmă, Lászlo Bocsárdi a primit Premiul UNITER pentru cea mai bună regie, iar Sorin Leoveanu – Premiul UNITER pentru cel mai bun actor în rol principal.

De altfel, regizorul Lászlo Bocsárdi declară că Sorin Leoveanu este actorul său favorit: au lucrat împreună 5 spectacole, printre care „Bulgakov 17”, după „Maestrul și Margareta”, la Teatrul Național Târgu Mureș (2017), „Neînţelegerea” de Albert Camus, la Teatrul German de Stat Timișoara, „Hamlet” de William Shakespeare la Teatrul Metropolis, Bucureşti, 2009.

„Richard al III-lea” după William Shakespeare, în traducerea și dramaturgia Cristei Bilciu îi are în distribuție, alături de Sorin Leoveanu, pe Dan Rădulescu, Vlad Udrescu, Iulia Colan, Cosmin Rădescu, Adrian Andone, Mirela Cioabă, Theodora Bălan, Raluca Păun, Iulia Lazăr, Angel Rababoc, Petri Ștefănescu, Dragoș Măceșanu, Marian Politic, Ștefan Cepoi, Nicolae Vicol și Ovidiu Cârstea, Robert Vladu, Mihai Alexandru Purcaru, Elena Ianichi, Roxana Mutu, Irina Danciu, Ioana Andone, Andreea Boldeanu, Claudia Dinu, Gloria Mihail, Mircea Mogoșeanu, Andrei Stanciu.

Decorul poartă semnătura lui József Bartha, costumele sunt semnate de Zsuzsanna Kiss, coregrafia – Noemi Bézsan,  muzica – Magor Bocsárdi, video – András Rancz,  light design – Bányai Tamás.

„Richard al III-lea este un personaj mitologic, el trăiește în sufletul nostru asemenea lui Falstaff, Hamlet – și a celorlalți nemuritori. Acest personaj halucinant este un comediant de groază al istoriei. Un jucător elementar.  Într-o lume care nu mai poate fi interpretată din punct de vedere moral, o creatură gânditoare se decide să devină «un ticălos». Să fim însă sinceri: prin luarea acestei decizii el manifestă o libertate extraordinară, care ne amețește, pentru că a adeverit speranța noastră că omul e capabil de orice, e atotputernic. Suntem cu toții vinovați și în același timp nevinovați. Ce decizie putem să luăm în această situație? Richard este un ticălos până în măduva oaselor, deci este singurul om cu adevărat modern”, explică László Bocsárdi, regizorul spectacolului.

László Bocsárdi este unul dintre cei mai apreciați regizori care activează în România. A absolvit Academia de Artă Teatrală din Târgu Mureș la clasa profesorului Tompa Gábor, în 1995. A colaborat cu majoritatea teatrelor importante din țară, precum și cu teatre importante din Ungaria și a fost distins cu numeroase premii: Premiul Jászai Mari pentru activitatea artistică, acordat de Ministerul Culturii din Ungaria, 2003; Premiul Național Pentru Regie al Ministerului Culturii și Cultelor din România pentru spectacolul Romeo și Julieta, 2003; Premiul UNITER pentru regia spectacolului „Caligula”, realizat la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova în 2012; Premiul UNITER pentru regia spectacolul „Hamlet”, realizat la Teatrul Tamási Áron, Sfântu Gheorghe, în  2014; Premiul UNITER pentru Cel mai bun spectacol, pentru producția „Clasa noastră”, la Teatrul Național din Cluj-Napoca în 2015.

Este director al Teatrului Tamási Áron din Sfântu Gheorghe, director al Festivalului Internațional de Teatru Reflex și fondatorul trupei de teatru experimental Figura Stúdió din Gheorgheni.

Sorin Leoveanu este unul dintre cei mai talentați, profunzi, apreciați și iubiți actori din România, dovadă fiind rolurile sale memorabile, realizate atât la Teatrul Național din Craiova cât și la Teatrul Național din Cluj, Teatrul Bulandra, Teatrul Odeon etc. Leoveanu a debutat sub bagheta maestrului Vlad Mugur, la Teatrul Național din Craiova, în rolul Domnul Ponza din „Așa este (dacă vi se pare)” de Luigi Pirandello, în 1999. La 27 de ani, regizorul și mentorul său, Vlad Mugur l-a distribuit în rolul titular din spectacolul „Hamlet” de William Shakespeare, la Teatrul Național din Cluj (2001), Leoveanu făcând din această partitură un rol de referință pentru istoria teatrului românesc contemporan.

De altfel, cariera lui a fost adeseori răsplătită cu numeroase premii, nominalizări și distincții: multe premii UNITER și nominalizări pentru rolurile realizate în teatru. De asemenea, pentru rolurile din film a primit numeroase nominalizări la Galele Premiilor GOPO, iar Președintele României i-a conferit, în 2016, Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Cavaler, categoria D – „Arta spectacolului”.

Pentru spectatorii din București, Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova a pus la dispoziția publicului o navetă culturală pentru reprezentația din data de 29 mai 2022 . Detalii: pe www.tncms.ro.

Biletele se pot achiziționa atât online, direct din site-ul instituției www.tncms.ro cât și în format fizic, de la agenția teatrală.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.