Sorin Leoveanu este Richard al III-lea în noua premieră a Naționalului craiovean
https://www.ziarulmetropolis.ro/sorin-leoveanu-este-richard-al-iii-lea-in-noua-premiera-a-nationalului-craiovean/

Mult-aşteptata premieră a spectacolului „Richard al III-lea” după William Shakespeare, în regia lui László Bocsárdi, cu Sorin Leoveanu în rolul principal, va avea loc la finalul celei de a XIII-a ediţii a Festivalului Internaţional Shakespeare de la Craiova, fiind o coproducţie a Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova şi a Festivalului Internaţional Shakespeare.

Un articol de Liliana Matei|25 mai 2022

„Richard al III-lea” va avea primele reprezentații în 28 mai 2022, ora 22:00 și 29 mai 2022, ora 19:00, în Valletta Towers, Sala R3 (Strada Al. Macedonski 71), o fostă hală industrială, convertită în hub cultural pe toată durata Festivalului Internațional Shakespeare.

„Richard al III-lea”  este cel de-al cincilea spectacol pe care Lászlo Bocsárdi îl montează la Naționalul craiovean, după „Năzdrăvanul occidentului” de Jh. M. Synge (2001),  „Avarul” de Molière (2004), „Familia Tót” de Örkény István, (2013) și „Caligula” de Albert Camus (2011). Pentru cel din urmă, Lászlo Bocsárdi a primit Premiul UNITER pentru cea mai bună regie, iar Sorin Leoveanu – Premiul UNITER pentru cel mai bun actor în rol principal.

De altfel, regizorul Lászlo Bocsárdi declară că Sorin Leoveanu este actorul său favorit: au lucrat împreună 5 spectacole, printre care „Bulgakov 17”, după „Maestrul și Margareta”, la Teatrul Național Târgu Mureș (2017), „Neînţelegerea” de Albert Camus, la Teatrul German de Stat Timișoara, „Hamlet” de William Shakespeare la Teatrul Metropolis, Bucureşti, 2009.

„Richard al III-lea” după William Shakespeare, în traducerea și dramaturgia Cristei Bilciu îi are în distribuție, alături de Sorin Leoveanu, pe Dan Rădulescu, Vlad Udrescu, Iulia Colan, Cosmin Rădescu, Adrian Andone, Mirela Cioabă, Theodora Bălan, Raluca Păun, Iulia Lazăr, Angel Rababoc, Petri Ștefănescu, Dragoș Măceșanu, Marian Politic, Ștefan Cepoi, Nicolae Vicol și Ovidiu Cârstea, Robert Vladu, Mihai Alexandru Purcaru, Elena Ianichi, Roxana Mutu, Irina Danciu, Ioana Andone, Andreea Boldeanu, Claudia Dinu, Gloria Mihail, Mircea Mogoșeanu, Andrei Stanciu.

Decorul poartă semnătura lui József Bartha, costumele sunt semnate de Zsuzsanna Kiss, coregrafia – Noemi Bézsan,  muzica – Magor Bocsárdi, video – András Rancz,  light design – Bányai Tamás.

„Richard al III-lea este un personaj mitologic, el trăiește în sufletul nostru asemenea lui Falstaff, Hamlet – și a celorlalți nemuritori. Acest personaj halucinant este un comediant de groază al istoriei. Un jucător elementar.  Într-o lume care nu mai poate fi interpretată din punct de vedere moral, o creatură gânditoare se decide să devină «un ticălos». Să fim însă sinceri: prin luarea acestei decizii el manifestă o libertate extraordinară, care ne amețește, pentru că a adeverit speranța noastră că omul e capabil de orice, e atotputernic. Suntem cu toții vinovați și în același timp nevinovați. Ce decizie putem să luăm în această situație? Richard este un ticălos până în măduva oaselor, deci este singurul om cu adevărat modern”, explică László Bocsárdi, regizorul spectacolului.

László Bocsárdi este unul dintre cei mai apreciați regizori care activează în România. A absolvit Academia de Artă Teatrală din Târgu Mureș la clasa profesorului Tompa Gábor, în 1995. A colaborat cu majoritatea teatrelor importante din țară, precum și cu teatre importante din Ungaria și a fost distins cu numeroase premii: Premiul Jászai Mari pentru activitatea artistică, acordat de Ministerul Culturii din Ungaria, 2003; Premiul Național Pentru Regie al Ministerului Culturii și Cultelor din România pentru spectacolul Romeo și Julieta, 2003; Premiul UNITER pentru regia spectacolului „Caligula”, realizat la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova în 2012; Premiul UNITER pentru regia spectacolul „Hamlet”, realizat la Teatrul Tamási Áron, Sfântu Gheorghe, în  2014; Premiul UNITER pentru Cel mai bun spectacol, pentru producția „Clasa noastră”, la Teatrul Național din Cluj-Napoca în 2015.

Este director al Teatrului Tamási Áron din Sfântu Gheorghe, director al Festivalului Internațional de Teatru Reflex și fondatorul trupei de teatru experimental Figura Stúdió din Gheorgheni.

Sorin Leoveanu este unul dintre cei mai talentați, profunzi, apreciați și iubiți actori din România, dovadă fiind rolurile sale memorabile, realizate atât la Teatrul Național din Craiova cât și la Teatrul Național din Cluj, Teatrul Bulandra, Teatrul Odeon etc. Leoveanu a debutat sub bagheta maestrului Vlad Mugur, la Teatrul Național din Craiova, în rolul Domnul Ponza din „Așa este (dacă vi se pare)” de Luigi Pirandello, în 1999. La 27 de ani, regizorul și mentorul său, Vlad Mugur l-a distribuit în rolul titular din spectacolul „Hamlet” de William Shakespeare, la Teatrul Național din Cluj (2001), Leoveanu făcând din această partitură un rol de referință pentru istoria teatrului românesc contemporan.

De altfel, cariera lui a fost adeseori răsplătită cu numeroase premii, nominalizări și distincții: multe premii UNITER și nominalizări pentru rolurile realizate în teatru. De asemenea, pentru rolurile din film a primit numeroase nominalizări la Galele Premiilor GOPO, iar Președintele României i-a conferit, în 2016, Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Cavaler, categoria D – „Arta spectacolului”.

Pentru spectatorii din București, Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova a pus la dispoziția publicului o navetă culturală pentru reprezentația din data de 29 mai 2022 . Detalii: pe www.tncms.ro.

Biletele se pot achiziționa atât online, direct din site-ul instituției www.tncms.ro cât și în format fizic, de la agenția teatrală.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.

22
/01
/24

Art Safari revine în această primăvară cu o ediție ce marchează un deceniu de existență. În prim plan, marii maeștri ai artei românești: Eustațiu Stoenescu, Grigorescu, Tonitza, Luchian, Pallady, Baba, Petrașcu, Mützner, Dărăscu, Ressu, Iser. Noul sezon prezintă 5 expoziții de artă, ce pot fi văzute în perioada 8 martie-28 iulie, la Palatul Dacia-România de pe Lipscani.

22
/01
/24

Anul acesta, Teatrul Tamási Áron celebrează Ziua Culturii Maghiare prin deschiderea a trei spaţii de întâlnire : luni, 22 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului, spectatorii din Sfântu Gheorghe pot urmări spectacolul "Voiam să mă revolt cu voi", o producţie a Teatrului Naţional din Târgu Mureş, în regia lui Aba Sebestyén; în aceeași zi, Trupa Tamási Áron joacă una dintre producţiile sale de succes, Floarea Soarelui, în regia lui Radu Afrim, pe scena Teatrului Naţional din Târgu Mureş; miercuri, 24 ianuarie, la Braşov, va fi lansată cartea despre viaţa actorului Nemes Levente, fostul director al Teatrului Tamási Áron.