SOS. Teatrul Tineretului din Piatra Neamț își restrânge activitatea
https://www.ziarulmetropolis.ro/sos-teatrul-tineretului-din-piatra-neamt-isi-restrange-activitatea/

În 5 aprilie 2017 am primit la redacţia Ziarului Metropolis scrisoarea domnului Liviu Timuş, managerul Teatrului Tineretului din Piatra Neamţ.

Un articol de Monica Andrei|8 aprilie 2017

”Ca urmare a constrângerilor bugetare invocate de Consiliul județean Neamț, care se reflectă în bugetul teatrului aprobat pentru 2017, suntem nevoiți să anunțăm pentru început anularea a două evenimente culturale importante programate în acest an. Este vorba de Festivalul de

Teatru și celebrarea a 50 de ani de când funcționăm sub numele Teatrul Tineretului, marcă înregistrată recent la OSIM în cinstea acestei sărbători. Fără îndoială, publicul, prietenii și finanțatorii privați vor înțelege că Teatrul Tineretului a refuzat și refuză să facă vreun compromis politic, mai cu seamă în condițiile în care bugetul nostru nu a fost analizat și dezbătut, ci impus. Dintr-un buget total de 3.200 mii lei, 2.700 mii îi reprezintă cheltuielile de personal, ceea ce acoperă doar primele 9 luni ale anului. Suma fundamentată și solicitată de noi, ajustați după categoriile salariale valabile de la 1 februarie a.c., era de aproape 3.500 mii lei. Pentru secțiunea de bunuri și servicii, care include producțiile și proiectele artistice, dar și cheltuielile pentru funcționarea teatrului, s-au aprobat 500 mii lei, față de un necesar minim de circa 1.775 mii lei, pe scurt, un deficit de peste 2.000 mii lei. De la începutul anului au fost realizate patru premiere, iar un al cincilea spectacol este în repetiții. În programul minimal pentru 2017 erau incluse și două spectacole de forță, regizate de Alexandru Dabija și Radu Afrim, un omagiu pentru cei 50 de ani de evoluție ca instituție culturală unicat în România.

În condițiile în care ni s-a transmis, de la nivelul conducerii CJ Neamț, că șansele unei rectificări bugetare real pozitive sunt nule, începem să ne pregătim de ce e mai rău. Încredințăm publicul larg și autoritatea finanțatoare că depunem în continuare ,,toate eforturile pentru majorarea încasărilor din venituri proprii și atragerea de finanțări pentru pentru a putea susține în mai mare măsură cheltuielile secțiunii de funcționare”, așa cum ne-a solicitat conducerea județului și cum, de altfel, o facem dintotdeauna. Din păcate, nu am descoperit încă susținători și parteneri care să ne achite salariile și utilitățile.  Semnează Liviu TIMUȘ, Director general – manager, Teatrul Tineretului Piatra Neamț.

Teatrul Tineretului din Piatra Neamț o pistă de lansare a tinerilor

Piatra Neamţ e orăşelul situat undeva în inima Moldovei, cu un teatru situat chiar în centru, care arată ca o veche casă boierească. Privindu-l din exterior, parcă te invită discret într-o poveste neştiută ce vrea să iasă la iveală, cu vechi familii boiereşti moldovene. Pe scena teatrului amintit, au jucat la începutul carierei lor nume devenite emblematice în teatrul românesc, precum: Leopoldina Bălănuţă, Florin Piersic, George Motoi, Atena Zahariade, Ica Matache, Mitică Popescu, Traian Stănescu, Mircea Rusu, Oana Pellea, Luminița Gheorghiu și mulți alții. Să nu uităm, că teatrul acesta a fost denumit la începuturile lui „fenomenul Piatra Neamț”.

Teatrului Tineretului din Piatra Neamţ a fost și este cea mai mare rampă de lansare a actorilor pin festivalul care se desfășoară anual adresat în exclusivitate tinerilor, „Pledez pentru tine(ri)”, iar ediția din acest an ar fi a XXIX-a. Prin acest festival instituția amintită trebuie să fie în continuare o pepinieră a tinerelor talente, dar și o pistă de lansare mai departe pentru actori, regizori, dramaturgi, coregrafi, scenografi.

În 2017 se împlinesc 50 de ani de când funcționează teatrul și în loc de jubileu aflăm cu tristețe că-și va restrânge activitatea, ceea ce nu este normal într-o țară civilizată din Uniunea Europeană. Teatrul a fost şi este oglinda societăţii, iar Teatrul Tineretului Piatra Neamț trebuie să existe și să-și desfășoare în continuare activitatea, în bune condiții, cu un buget corespunzător realizării spectacolelor propuse, pentru că omul este inseparabil de cultură, iar cultura este un serviciu public în orice ţară din lume.

Serviciile culturale sunt activităţi prestate în beneficiul consumatorului ce satisfac nevoi umane: de cunoaştere, acţiune, participare, de recunoaştere a propriei identităţi; precum și nevoi psihice: nevoia de imaginar, de evadare din cotidian, de a petrece timpul liber. Restrângând activitatea unei instituții publice de cultură, omul nu mai are acces la informație și nu i se mai satisfac propriile nevoi spirituale. În felul acesta se vor umple pușcăriile.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.