Soviet Hippies & Baron Prášil–lupta pentru escapism și libertate de exprimare
https://www.ziarulmetropolis.ro/soviet-hippies-baron-prasil-lupta-pentru-escapism-si-libertate-de-exprimare/

Proiecţiile de film din cadrul Documentary Mondays şi Fiction Tuesdays continuă, zilele de luni şi marţi stând sub semnul imaginaţiei ca refugiu şi mijloc de evadare dintr-o realitate opresivă. Pe 15 aprilie, de la ora 20:00, veţi putea vedea documentarul Soviet Hippies, care ilustrează subcultura hippie din Uniunea Sovietică, iar pe 16 aprilie, de la aceeaşi oră, filmul Baron Prášil, care ne propune o călătorie fantastică prin timp şi spaţiu.

Un articol de Petre Ivan|11 aprilie 2019

Multi-premiatul documentar al regizoarei estoniene Terje Toomistu se desfășoară în contextul anilor 1970 și prezintă mișcarea hippie din Uniunea Sovietică, împreună cu oamenii și ideile sale definitorii.

La fel ca mai cunoscuții reprezentanți din Statele Unite sau Europa de Vest, hipioții din spatele Cortinei de Fier militau pentru pace mondială și iubire, protestau împotriva războiului din Vietnam și făceau parte dintr-o rețea de artiști și vagabonzi nonconformiști.

Cu toate acestea, realitatea politică din URSS a avut o influență definitorie asupra mișcării hippie, în sensul că participanții acesteia nu se puteau bucura de libertatea de exprimare a hipioților din Vest. Totodată, după spusele regizoarei, aceștia nu se împotriveau doar războiului sau politicilor de stat, ci și violenţei de zi cu zi: de la propagandă, birocraţie, militarism, la supraveghere, arestări, hărţuire, şi tratamentul primit în închisori şi în spitalele psihiatrice.

Baron Prášil, alegerea Centrului Ceh pentru această săptămână de Fiction Tuesdays, vă va purta alături de Baronul Munchausen și de însoțitorul său într-o călătorie prin timp și spațiu ce depășește barierele logice ale realității. Prin combinația iscusită de animație, acțiune și tehnici cinematografice impresionante, regizorul Karel Zemal ilustrează aventurile suprarealiste ale celor doi, combinând iluzia evadării din lumea reală cu deziluzia romantică a protagonistului eponim.

Elementele fantasticului se îmbină cu cele ale unor teme universale, așa cum este iubirea, iar filmul constituie, de asemenea un răspuns artistic la progresele științifice realizate în domeniul călătoriilor prin spațiul cosmic. Astfel, voiajul celor doi ilustrează atat năzuința către o libertate absolută, dar și dorința de a evada dintr-o realitate care parcă nu funcționează cum trebuie.

 Astfel, ambele proiecții sunt marcate de aspirația către escapism din apăsarea chinuitoare a realității cotidiene. În Soviet Hippies, suntem martori la modurile în care un grup de rebeli încearcă să navigheze printr-o societate opresivă, dar și a consecințelor suferite în urma îndrăznelii de a fi ei înșiși. Totodată, Baron Prášil ne poartă într-o aventură ce transcende timpul și spațiul, permițându-ne astfel să ne detașăm cu totul de lumea reală și de legile care o guvernează.

Dacă doriți să vă lăsați imaginația să călătorească în voie, puteţi să vă petreceţi serile de luni și marți la Centrul Ceh (str. Ion Ghica, nr. 11, Bucureşti), vizionând Soviet Hippies, respectiv Baron Prášil. Proiecțiile încep de la ora 20:00, iar intrarea și berea Budweiser Budvar sunt gratis.

Evenimente Facebook aici: Documentary Mondays & Fiction Tuesdays.

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

Foto: Soviet Hippies – facebook

19
/12
/22

Bucurie, linişte în suflet, pace, colinde, daruri şi oameni dragi. Mai presus de toate, oameni dragi. Astfel ne dorim cu toţii să întâmpinăm Naşterea Domnului. Cel mai frumos Crăciun e întotdeauna petrecut împreună, în atmosfera caldă de acasă. De acest Crăciun, TVR 1 ne arată că şi cei mai Izolaţi în România au Oameni alături în zi de sărbătoare; că putem fi „diferiţi şi totuşi asumaţi întru Hristos" – ortodocşi şi catolici, în Bucuria credinţei; că generaţii diferite de artişti trăiesc, O dată-n viaţă, emoţia unor întâlniri inedite.

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.