Spania la Teatrul Odeon
https://www.ziarulmetropolis.ro/spania-la-teatrul-odeon/

Institutul Cervantes din Bucureşti, în colaborare cu Teatrul Odeon, organizează două spectacole-lectură, în cadrul Întâlnirilor literare hispano-române la Bucureşti.

Un articol de Liliana Matei|1 decembrie 2018

Începute în luna octombrie 2018, aceste întâlniri literare au reunit o serie de dialoguri, lecturi, mese rotunde şi lansări de carte între scriitori de limbă spaniolă, scriitori români şi editori din cele două spaţii culturale. Ele se vor încheia cu aceste două spectacole-lectură din dramaturgia contemporană de limbă spaniolă, traduse în română şi regizate de doi regizori români cunoscuţi. Intrarea este liberă. Spectacolele se vor desfăşura în Sala Studio a Teatrului Odeon.

Marţi 4 decembrie 2018, ora 19.30, Sala Studio a Teatrului Odeon

Memento mori de Borja Ortiz de Gondra (spectacol lectură) – traducere de Florin Galiş

Regia: Andrei Măjeri

Cu: Oana Ștefanescu, Sabrina Iașchevici, Ruxandra Maniu, Alexandru Papadopol, Marius Stănescu, Silvian Vâlcu.

Trei femei de succes în profesiile lor. Sofia, mama, o fotografă renumită, tocmai a primit un important premiu internațional pentru o fotografie care a declașat în ea un blocaj din pricina căruia nu mai poate lua aparatul de fotografiat. Irene, fata cea mare, cunoscut reporter de război, încearcă să compenseze faptul că s-a săturat de profesia ei, adoptând un copil din Afganistan. Carlota, mezina, medic rezident, decide să plece în Africa urmându-și soțul, un diplomat care tocmai a fost trimis la post într-o țară până de curând în război civil.

Aflată în Africa, Sofia va fotografia un orfelinat straniu, lucru ce generează o serie de dileme neașteptate: până unde îi este permis unui fotograf să se apropie de subiecții fotografiați, ce se întâmplă cu un jurnalist dacă știrea îi implică propria familie, e legitim să ascundem informații dacă ele ne afectează în mod direct? O dramă despre bunele intenții și despre trecuturi ascunse.

Miercuri 5 decembrie 2018, ora 19.30, Sala Studio a Teatrului Odeon

Un al treilea loc de Denise Despeyroux (spectacol lectură) – traducere Alina Cantacuzino

Regia: Bobi Pricop

Cu: Nicoleta Lefter, Ruxandra Maniu, Cosmina Stratan, Alexandru Papadopol, Gabriel Pintilei, Silvian Vâlcu.

Piesa, o comedie dramatică, vorbește despre relația dintre bărbat și femeie; o relație complicată, plină de obstacole. Șase personaje, profund nevrotice, încearcă să se cunoască și, de ce nu, să se iubească. Șase oameni, aflați în căutarea unui loc în care să se întâlnească. Bărbați și femei ce mizează pe iubirea curtenitoare, pe cea obsesivă ori pe cea tragică, devenind deopotrivă călăi și victime. În fapt, tânjind cu toții să comunice cu adevărat ori să descopere, pur și simplu, un al treilea loc; un loc fără minciuni și fără secrete.

Spectacolele lectură vor fi urmate de discuţii cu publicul, în prezenţa autorilor, moderate de criticul de teatru Silvia Dumitrache.

Denise Despeyroux (n. Uruguay) este regizoare, actriţă, scenaristă. Are peste 15 piese puse în scenă în teatre celebre din Madrid, Barcelona, Buenos Aires şi Montevideo. A obţinut diferite premii ca autor dramatic şi regizoare: Premiul Federico García Lorca în 2005 pentru primul său text, Terapia, şi Premiul pentru Cel mai Bun Spectacol la cea de-a 15-cea „Mostră de Teatru“ din Barcelona în 2010 pentru piesa La muerte es lo de menos (Moartea nu contează). Opera sa La Realidad (Realitatea) a fost printre finalistele Premiului Max Revelación, 2013.

Borja Ortiz de Gondra (n. Bilbao, Spania, 1965) este regizor şi dramaturg. Premiera primei sale piese a avut loc în 1999 la Centrul Dramatic Naţional al Spaniei. De atunci şi până în prezent piesele sale au fost prezente cu regularitate pe scenele din Spania şi America Latină, iar multe dintre ele au fost traduse în germană, cehă, finlandeză, franceză, italiană şi portugheză: Duda razonable (Îndoială rezonabilă), Memento mori, El barbero de Picasso (Bărbierul lui Picasso) sau Dedos (vodevil negro) [Degete  (vodevil negru)]. În prezent se împarte între Madrid şi New York realizând adaptări şi traduceri din clasici spanioli sau din mari autori anglosaxoni. De asemenea predă scriere creativă de teatru la Teatrul Cuarta Pared din Madrid, unde s-au format mulţi dintre autorii noilor generaţii. A primit Premiul „Marqués de Bradomín”, Premiul „Calderón de la Barca” şi Premiul Max pentru cel mai bun dramaturg al anului în Spania, în 2018.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.

22
/01
/24

Art Safari revine în această primăvară cu o ediție ce marchează un deceniu de existență. În prim plan, marii maeștri ai artei românești: Eustațiu Stoenescu, Grigorescu, Tonitza, Luchian, Pallady, Baba, Petrașcu, Mützner, Dărăscu, Ressu, Iser. Noul sezon prezintă 5 expoziții de artă, ce pot fi văzute în perioada 8 martie-28 iulie, la Palatul Dacia-România de pe Lipscani.

22
/01
/24

Anul acesta, Teatrul Tamási Áron celebrează Ziua Culturii Maghiare prin deschiderea a trei spaţii de întâlnire : luni, 22 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului, spectatorii din Sfântu Gheorghe pot urmări spectacolul "Voiam să mă revolt cu voi", o producţie a Teatrului Naţional din Târgu Mureş, în regia lui Aba Sebestyén; în aceeași zi, Trupa Tamási Áron joacă una dintre producţiile sale de succes, Floarea Soarelui, în regia lui Radu Afrim, pe scena Teatrului Naţional din Târgu Mureş; miercuri, 24 ianuarie, la Braşov, va fi lansată cartea despre viaţa actorului Nemes Levente, fostul director al Teatrului Tamási Áron.

22
/01
/24

Un spectacol-coupé, cu o durată de două ore, vă aşteaptă în penultima zi a lunii la Sala Media a TNB, ca să ne amintim de cel mai mare dramaturg al românilor, Ion Luca Caragiale, născut pe 30 ianuarie 1852: Caragiale altfel & Moftul român.