Spectacol Să râdem, că şi aşa o ducem prost
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectacol-sa-radem-ca-si-asa-o-ducem-prost/

Si daca numele dramaturgului este Ion Sapdaru, asteptarile publicului capata proportii demne de a fi luate in seama. Dupa succesul pe care l-a avut cu piesa Natura moarta cu nepot obez, actorul, regizorul si scenaristul roman surprinde din 15 decembrie indragostitii de teatru din Iasi cu un alt text,Hollywood Mirage, un text care se salveaza de superficialitate […]

Un articol de Andrada Văsii|25 ianuarie 2013

Si daca numele dramaturgului este Ion Sapdaru, asteptarile publicului capata proportii demne de a fi luate in seama. Dupa succesul pe care l-a avut cu piesa Natura moarta cu nepot obez, actorul, regizorul si scenaristul roman surprinde din 15 decembrie indragostitii de teatru din Iasi cu un alt text,Hollywood Mirage, un text care se salveaza de superficialitate si de efemer prin diversitatea ranilor adanci pe care le expune cu realism, dar un realism imprimat cu duiosie si cu mult umor, cand delicat, cand taios.

Sub privirile critice ale autorului, care ocupa si scaunul de regizor, piesa Hollywood Mirage isi desfasoara firul actiunii in Sala “Uzina cu Teatrul” a Teatrului National “Vasile Alecsandri” din Iasi, spatiu cunoscut, deja, pentru neconventionalitate, dar si pentru dimensiunile reduse. Cu toate acestea, intreaga punere in scena nu este lipsita de amploare, de stralucire. Dimpotriva. Actorii au sarm, aplomb, decorul incinta prin paradoxul pe care reuseste sa il creeze, replicile curg cu naturalete si cu precizie, incurajate de ingeniozitatea cu care au fost scrise, iar spectatorii nu isi pot pastra aplauzele numai pentru final.

Disecand, se poate afirma, fara teama de a exagera, ca fiecare element al spectacolului  Hollywood Mirage sfarama orice urma de rezerva, imprastiind eventualul scepticism in mii de bucati si lasa libertate totala rasului, intelegerii, empatiei. Astfel, experimentatul scenograf Rodica Arghir reda, cum nu se poate mai bine, contradictiile care marcheaza viata personajelor lui Ion Sapdaru. Desi acestea fura identitatea unor personalitati care au marcat istoria, isi duc viata intr-un bar de mana a doua, intr-un decor mai degraba de crasma de cartier decat de HollywoodPseudoElvis-ul, PseudoMadonna,PseudoMarilynMonroePseudoHarryPotter-ul si PseudoCharlieChaplin-ul isi fac meseria intr-un spatiu lipsit de orice grandoare, se invart printre mese de lemn si isi servesc clientii reconstituind varianta de duzina a hainelor si a machiajului vedetelor pe care le muleaza pe propriile gesturi, replici si fel de a fi. Ratarea, compromisul, amatorismul ii pandesc la fiecare colt. Chiar daca acest decor se trasforma in partea a doua a spectacolului, lemnul, material care duce cu gandul la rustic si nu la covorul rosu alHollywood-ului, asa cum s-ar putea astepta spectatorul inainte de inceperea reprezentatiei, ramane in centrul intregii conceptii scenografice ca o pledoarie pentru paradoxul pe care il traiesc angajatii localuluiHollywood Mirage. Mai mult, ironic, undeva in spate, evidentiate de firma luminoasa cu aer de cabaret, bucati de pelicule de film reconstituite dintr-un plastic de proasta calitate, amintesc de epoca filmului mut si de Charlie Chaplin.

Dar nu numai decorul incita si incurajeaza contradictiile in piesa scrisa si regizata de catre Ion Sapdaru. Personajele, in pielea carora se transpun cum nu se poate mai firesc actorii Constantin Puscasu, Dumitru Nastrusnicu, Irina Radutu, Cosmin Maxim, Daniel Chirila, Ionut Cornila, Claudia Chiras, Anne-Marie Chertic, Constantin Avadanei, Silvia Popa, Daniel Busuioc, Diana Chirila siCosmin Panaite, sunt atat de bine construite si fura, cu maiestria cu care le boteaza autorul, atat insusiri din viata artistilor ratati sau a agentilor de servicii de protectie si paza, cat si elemente din vietile marunte ale oamenilor obisnuiti, incat starnesc sentimente dintre cele mai diverse. Ba le asculti si le privesti cu simpatie amestecata cu mila si curiozitate, ba le iei in ras, le judeci si le compari cu entitati pe care tu insusi le desconsideri. Se remarca, in primul rand, Titel Popa, proprietarul localului Hollywood Mirage, luat in grija si tratat cu cele mai de pret resurse interioare de catre actorul Constatin Puscasu, cel in jurul caruia se construieste intreaga actiune, un personaj atat de complex, incat nu stii care parte din el sa o privesti cu mai mult interes. Reuseste sa cuprinda in comportament si in discurs ramasite de slugarnicie si de naivitate, de barbat dependent de mama intr-atat, incat l-ar fi interesat pana si pe Freud, de patron santajist emotional, cu suflet mare, totusi, de oportunist. Acest mic speculant de vise spulberate si vieti marete ratate aduna in cuibul sau, cu grija unei mame adoptive, individualitati pe care sa le poata exploata, dar si ajuta pentru a le spori dependenta.  Copiile lui Marilyn Monroe, Madonna, Elvis Presley, Harry Potter si Charlie Chaplin ii servesc lui Titel Popa clientii cu frustrare si cu speranta ca mai pot aduna cate ceva din cenusa propriilor nazuinte. Ion Sapdaru se foloseste de ele pentru a aduce in discutie tipologii din lumea artistilor care nu reusesc sa ajunga in varf si isi inneaca supararea in compromis. Emotionant se dovedeste a fi, prin incapacitatea de a se impaca cu esecul profesional si prin neputinta de a face mai mult pentru sine pentru a se salva din crasma in care isi duce existenta, PseudoCharlieChaplin-ul, interpretat de catre actorul Ionut Cornila. De asemenea, unul dintre personajele puternice, carismatice si motorul neprevazutului, al comicului de situatie dinHollywood Mirage este cel interpretat de catre Dumitru Nastrusnicu, seful SPP-istilor care il au in paza pe insusi presedintele tarii. Nu te lasa indiferent nici actrita Irina Radutu in rolul unei Marilyn Monroe de Barlad, o moldoveanca dintr-o bucata, cu gura de mahalagioaca si o femeie constienta de atuurile sale sau Anne-Marie Chertic interpretand-o pe Lilica Eminescu, femeia de serviciu a localului, o tanti cu un umor debordant, de om simplu, din popor.

Insa, vedeta spectacolului Hollywood Mirage este insusi textul, taios, bland, realist, romantic, analitic. Fireste ca fara replici care sa hraneasca interesul publicului si sa motiveze actorii sa se autodepaseasca o piesa de teatru este pe jumatate un esec. Dar, in scenariul lui Ion Sapdaru se simte pur si simplu parfumul naturaletii, dialogurile nu par fortate, iar in timp ce ele curg spectatorul are senzatia ca i se face o radiografie a vietii sociale si politice in care este inradacinat, dar ca se poate si detasa pentru a privi cu ochi critic trairile personajelor. Si, desi insusi autorul marturiseste ca s-a lasat condus in constructia personajelor de fascinatia pe care Hollywood-ul o exercita asupra fiecaruia dintre noi, lumea vedetelor de cinema se dovedeste a fi mai mult un pretext pentru o analiza la rece a Romaniei iluziilor in care traim. Pe scurt, angajatii localului Hollywood Mirage detinut de Titel Popa isi castiga existenta reconstituind o atmosfera de Hollywood pentru a satisface placerile clientilor plictisiti de propria viata si in cautare de refugiu intr-o lume altfel, au cateva piese si replici din filme pe care le repeta zilnic, se cearta intre ei, se invidiaza, dar se sustin ca membrii unei familii. Inceputul piesei ii surpinde pregatindu-se pentru o noua zi de munca, zi care se va dovedi a fi, insa, inceputul sfarsitului afacerii care ii hraneste. In toiul discutiilor aprinse dintre ei, da buzna o echipa de SPP-isti care a ales tocmai localul luiTitel pentru o iesire a presedintelui la masa cu prietenii. Din momentul in care acesti agenti calca pragulHollywood Mirage-ului, totul se condimenteaza cu suspiciune, agitatie, neliniste, teama, false sperante, totul se destrama in firele mai multor povesti. Spectatorul prinde toate aceste fire si afla, rand pe rand povestea de viata a fiecaruia dintre eroii scenaristului Ion Sapdaru.

Ratarea, ridicolul, cabotinismul, oportunismul din lumea afacerilor de cartier, mirajul hollywoodian reprodus ieftin, cu putine resurse si cu scopul obtinerii unui profit maxim, conditia de semizei pe care si-o atribuie angajatii unor servicii de protectie si paza, uratul unei vieti sociale macinata de saracie sunt ingrediente pe care scenaristul si regizorul Ion Sapdaru le dozeaza atat de bine in spectacolul Hollywood Mirage, folosind ca ustensila umorul, incat succesul ii este garantat.

 

Sursa: Ceascadecultura

11
/12
/23

Un concert extraordinar de muzică de film va avea loc la Opera Naţională din Bucureşti pe 12 decembrie, de la ora 19.00, organizat de Universitatea Națională de Muzică din București în parteneriat cu Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România, Opera Națională din București, Arhiva Națională de Filme și universități de teatru și film din țară.

11
/12
/23

Pentru 10 zile, Corul Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin” s-a aflat în Statele Unite ale Americii în cadrul turneului aniversar „Madrigal 60 – The Magic of Winter”, primul pe care artiștii l-au susținut în America după 35 de ani.

07
/12
/23

Legendarul cineast maghiar Béla Tarr va primi sâmbătă seară, la Berlin, un premiu onorific din partea Academiei Europene de Film. Cu această ocazie, publicăm un eseu despre cinemaul său foarte special.

07
/12
/23

Electric Castle 2024 sună epic! Cu Massive Attack, Bring Me The Horizon și Queens of The Stone Age ca headliners confirmați, a 10-a ediție a festivalului se anunță cu foarte mult rock și trip hop.

07
/12
/23

TEATRUL SE (ŞI) CITEŞTE, primul sezon al podcastului realizat de Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” continuă cu un nou invitat. De această dată, Zomir Dimovici se întoarce în lumea cuvintelor trădate şi îl are ca partener de conversaţie pe Sorin Gherguţ, traducător, poet şi redactor de carte.