Spectacole impresionante în decembrie, la Opera din București
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectacole-impresionante-in-decembrie-la-opera-din-bucuresti/

Opera e muzică, teatru, scenografie, mişcare – totul live. E o reflecţie a societăţii de demult şi de acum. E pasiune, dramă, e toate sentimentele la superlativ. E muzică vie vocală, corală şi instrumentală. Vă invităm în decembrie la Opera din Bucureşti, să vă convingeţi!

Un articol de Cristina Enescu Aky|1 decembrie 2019

De ce nu, descoperirea operei ca performance complex, fascinant, sau a unor spectacole de operă pe care încă nu le cunoașteți, poate fi un lucru interesant de adăugat pe lista „de făcut” în această perioadă. Iată așadar câteva propuneri din programul Operei bucureștene în luna decembrie: „Magazinul de păpuși”, „Nunta lui Figaro”, „Tosca”, „Trubadurul” și „Traviata”.

3 decembrie, ora 18:30 – Magazinul de păpuși (operă pentru copii)

La Studioul de Balet pentru Copii și Tineret al Operei Naționale București, Magda Rovinescu (care semnează și scenariul și scenografia) și actorul Șerban Pavlu vor prezenta „Magazinul de păpuși”, spectacol ce poate fi o bună ocazie de introducere a celor mici în universul fascinant al spectacolului de operă. Magda Rovinescu este creatoarea școlii de balet pentru copii ce funcționează în cadrul ONB. Această producție, concepută de ea cu și pentru copii (de toate vârstele), va aduce pe scenă (foarte) tineri dansatori din România, Italia și Grecia, elevi ai liceului de coregrafie „Floria Capsali” precum și dansatori experimentați. Informații suplimentare aici.

 

5 decembrie, ora 18:30 – Nunta lui Figaro (de W.A. Mozart, regia Alexander Rădulescu, dirijor Vlad Conta)

O bucurie de operă, exuberantă, vioaie, comică, pe drept cuvânt una dintre cele mai iubite din toată istoria operei. A fost scrisă când Mozart avea 30 de ani, deci cu 5 ani înaintea morții sale premature, iar perioada creativă dintre „Nunta lui Figaro” și sfârșitul vieții sale este considerată cea mai fertilă și matură a lui Wolfgang Amadeus. În primul rând, nimeni nu moare (cum adesea li se întâmplă personajelor de operă…). Apoi, poveștile întrepătrunse ale acestei frumoase nebunii compuse pe libretul lui Lorenz Da Ponte (cu care Mozart a mai colaborat la alte două opere splendide, „Don Giovanni” și „Cosi Fan Tutte”) sunt cât se poate de antrenante: intrigi amoroase cât cuprinde, secrete, destăinuiri și comploturi, plus foarte multă muzică pur și simplu frumoasă (printre care ariile „Non piu andrai”, „Non so piu cosa son”, „Porgi amor” și, desigur, binecunoscuta uvertură). Informații suplimentare aici.

  • La primele reprezentații ale operei au fost cerute atâtea bis-uri încât, deranjat de întârzierile provocate de acestea, înpăratul Iosif al II-lea a dat un decret care impunea regula „nicio piesă muzicală pentru mai mult de o voce nu are voie să fie repetată” (bis-uri).

6 decembrie – Tosca, 18:30 (de G. Puccini, regia Mario De Carlo, dirijor Tiberiu Soare)

Povestea iubirii dintre splendida și focoasa Floria Tosca, o celebră cântăreață de operă, și pictorul Mario Cavaradossi, în care intervine în mod dramatic manipulatorul Scarpia, este una dintre cele mai impresionante din peisajul iubirilor de operă, iar această operă a fost adesea o rampă de lansare pentru mari talente lirice. Pasiuni copleșitoare, politică și intrigi, alegeri imposibile, pe fundalul unor locații istorice din Cetatea Eternă. Veți regăsi aici două dintre cele mai cunoscute arii de operă, „Vissi d’arte” (în care Tosca își plânge iubirea și suferința) și „E lucevan le stelle” (cântată de Mario înaintea execuției), ambele fiind adesea urmate de aplauze furtunoase. Cel puțin la fel de impresionant este și „Te Deum”-ul  de la sfârșitul actului I, în care se înfruntă într-un fel sacrul și profanul, iubirea spirituală cu cea pasională. Așadar, veți găsi aici o muzică superbă și provocatoare vocal cât și orchestral, ce însoțește o poveste cu personaje puternice, ale căror caractere continuă să fascineze publicul de aproape 120 de ani. Informații suplimentare aici.

  • Povestea din „Tosca” se desfășoară în locații reale din Roma, anume biserica Sant’Andrea della Valle, Palazzo Farnese, Castel Sant’Angelo. O capelă a respectivei biserici a fost supranumită de către fanii lui Puccini „Cappella della Tosca”.

14 decembrie – Trubadurul (de G. Verdi, regia Mario De Carlo, dirijor Mihnea Ignat)

Alături de „Traviata” și „Rigoletto”, „Trubadurul” este considerată una dintre creațiile de vârf ale maturității artistice verdiene. Deja în primii trei ani ce au urmat premierei, această operă a cunoscut aproape 230 de montări în toată lumea. O intrigă complexă, pe fundalul Războiului Civil din Spania secolului al XV-lea, în care se împletesc povestea unei țigănci arse pe rug de bătrânul conte de Luna (pentru acuzația că i-ar fi deocheat fiul cel mic), cea a iubirii curajosului trubadur pentru Leonora (pe care o râvnește și tânărul conte de Luna), și povestea misterioasei și dramaticei legături ce îi unește atât pe cei doi iubiți cât și pe cei doi rivali, Manrico și contele, chiar și dincolo de moarte.

Poate veți spune (la fel ca mulți critici de-a lungul vremii) că intriga este ușor (cu un „u” mai lung) neverosimilă, și probabil că este. Însă personajele și trăirile lor sunt atât de puternice, tensiunea dramatică atât de intensă, iar muzica de o așa mare virtuozitate, încât veți înțelege, după vizionarea acestei opere, de ce „Trubadurul” este încă una dintre cele mai iubite opere ale lui Verdi. Printre ariile cele mai cunoscute se numără „Anvil Chorus” („Corul țiganilor”) și „Tacea la notte placida”. Informații suplimentare aici.

  • Se spune că Verdi ar fi cântat la pian unui critic celebru la acea vreme câteva fragmente din „Trubadurul”. Criticul și-a acoperit urechile, strigând că „e îngrozitor!”. La care Verdi ar fi răspuns: „Am scris o operă pentru oamenii obișnuiți ai Italiei. Dacă ție îți diplace atât de mult, înseamnă că restul lumii o va adora.” Și așa a fost..

27 decembrie, ora 18:30 – Traviata  (de G. Verdi, regia Paul Curran, dirijor Ciprian Teodorașcu)

Vreți să vă îndrăgostiți de operă? Începeți cu această superbă compoziție a lui Verdi (despre care se spune că ar fi cea mai de succes operă astăzi), bazată pe romanul „Dama cu camelii” a lui Al. Dumas. Și chiar dacă ați mai văzut-o – revedeți-o, în altă distribuție E povestea cu adevărat nemuritoare a celei „ieșite din rândul lumii” (adică „la traviata”), frumoasa și celebra curtezană Violetta Valéry, de care se îndrăgostește nebunește Alfredo Germont. Ea, care nu credea că va iubi și va fi iubită vreodată din cauza vieții ei blamate de societate, cedează iubirii insistente a lui Alfredo, se retrage alături de el departe de agitația petrecerilor pariziene, iar viața pare o vreme a fi un paradis. Însă tuberculoza care o macină, dar mai ales faptul că tatăl lui Alfredo o forțează să se îndepărteze de iubirea vieții ei (dintr-un motiv care, ulterior, va demonstra că moralitatea și sufletul acestei „femei de moravuri ușoare” sunt superioare celor ale bătrânului Giorgio Germont) vor duce la cunoscutul deznodământ tragic. Nu înainte, însă, ca iubirea sfidătoare de convenții sociale dintre Violetta și Alfredo să triumfe. Informații suplimentare aici.

Indiscutabil, unele dintre cele mai emoționante și splendide pasaje muzicale din toată opera scrisă vreodată le veți regăsi în „Traviata”. Arhicunoscutul „Brindisi”, „Sempre libera”, „Un di, felice, eterea” și multe altele. De notat că această producție este prima a Operei bucureștene care a fost preluată de o companie din Statele Unite.

  • Între 2013 și 2016, „Traviata” a fost opera cel mai des jucată în toată lumea, în sezonul 2015-2016 înregistrându-se 869 de montări diferite, însumând 4.190 de reprezentații (conform Operabase.com).

Foto cover: „Traviata”, Opera Națională București

www.operanb.ro

Bd. Mihail Kogălniceanu 70-72, sect. 5



08
/06
/20

OAMENII MUZICII Pe 8 iunie 1810 la Zwickau, în Regatul Saxoniei, se năștea Robert Schumann, fiul unui librar care avea să devină un pianist ratat dar și unul dintre marii compozitori ai Romantismului. Un destin marcat de instabilitate psihică dar și de inspirații muzicale impresionante.

06
/06
/20

Tinerilor artişti lirici care-şi dedică viaţa Artei Sacre a Cântului, tuturor brăilenilor, ca şi publicului de pretutindeni, care împreună cu noi trăieşte de un sfert de secol bucuria imensă a marii muzici, cinstind memoria legendarei soprane Hariclea Darclée, sutelor de mii de telespectatori care îndrăgesc emisiunile consacrate Festivalului, Concursului Internaţional de Canto şi Cursurilor mele de Măiestrie Artistică le trimit acest mesaj de iubire în speranţa că ne vom reîntâlni cât mai curând.

06
/06
/20

Deschiderea teatrelor din România spre publicul lor este deja posibilă de câteva zile. Aflat printre primii care şi-au asumat curajul propunerii unor evenimente în aer liber, Teatrul Național de Operă și Balet “Oleg Danovski”, îşi invită publicul deja în acest week-end în parcul din faţa teatrului, pentru a participa la două concerte, dând semnalul reînsuflețirii vieții culturale constănțene, după o perioadă dificilă și neobișnuită în care lumea a încetat să mai funcționeze după regulile obișnuite.

03
/06
/20

Joi, 4 iunie 2020, de la ora 19.00, în cadrul stagiunii online, Orchestra Simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de Cristian Măcelaru, va avea în program lucrările „Amurg de toamnă” de Alfred Alessandrescu, „Poemul iubirii şi al mării” de Ernest Chausson și „Simfonia nr. 2”, în mi minor, op. 27 de Serghei Rahmaninov. Solistă este mezzosoprana Aura Twarowska.

02
/06
/20

Andi Dumitrescu anunță lansarea primului single de pe albumul solo, Orbitor, un featuring cu Doru Trăscău de la The Mono Jacks. Andi Dumitrescu este fondatorul și compozitorul trupei de folk - rock ambiental Bucium, cu care a înregistrat până acum patru albume - Voievozii, Live în Codrul Ascuns, Miorița și Zimbrul Alb. În paralel cu albumele conceptuale Bucium, Andi Dumitrescu a compus câteva zeci de cântece ce se pot încadra în folk, indie rock, singer/songwriter.

29
/05
/20

OAMENII MUZICII Pe 24 mai 1974 murea colosul jazzului, Duke Ellington, unul dintre cei mai activi și influenți muzicieni ai secolului XX. A scris peste 3.000 de cântece, multe dintre ele fiind hit-uri și astăzi, și timp de aproape 50 de ani a colindat lumea ca pianist și șef de orchestră de jazz. A fost de 12 ori câștigător de Premii Grammy (dintre care trei postum).

24
/05
/20

Program de excepție în cea de-a treia lună de #EnescuOnline, începând de sâmbătă 23 mai 2020: iubitorii muzicii vor putea să revadă pe www.festivalenescu.ro patru dintre spectacolele de operă din ediția 2019 care au dus la nominalizarea Festivalului Enescu de către 2020 International Opera Awards în top 5 evenimente de gen care promovează muzica de operă la nivel mondial.

22
/05
/20

Ținând cont de situația actuală a artiștilor, care din cauza crizei Coronavirus nu au mai putut performa, iar multe apariții concertistice le-au fost anulate pe plan internațional, la inițiativa violonistului vienez Daniel AUNER a fost creată platforma konzertsaal.at pentru a le oferi artiștilor posibilitatea atât de a susține concerte în această perioadă, cât și pentru a rămâne în contact cu publicul larg prin intermediul transmisiilor on-line.

20
/05
/20

Concertul pe care artista LP ar fi trebuit să îl susțină vara aceasta este amânat din motive de siguranță pentru vara anului viitor. Mai exact, întâlnirea cu publicul din România va avea loc pe data de 11 iulie 2021 la Arenele Romane . Spectacolul de anul acesta a fost amânat ca urmare a Ordonanței Militare numărul 1 din data de 18 martie 2020.

19
/05
/20

Joi, 21 mai 2020, de la ora 19.00, în cadrul stagiunii online, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de maestrul Christian Badea, îl are invitat pe solistul Liviu Prunaru, concertmaistru al Orchestrei Regale Concertgebouw din Amsterdam. În program, Concertul în la minor pentru vioară şi orchestră, op. 53 de Antonin Dvořák și Simfonia nr. 1, în do minor, op. 68 de Johannes Brahms.

Pagina 2 din 14912345...102030...Ultima »