Spectacole online la Teatrul Maghiar de Stat Cluj!
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectacole-online-la-teatrul-maghiar-de-stat-cluj/

Teatrul Maghiar de Stat Cluj continuă programul Theatre on Air de pe pagina oficială de Facebook. În luna aprilie, spectacolele sunt transmise online în fiecare vineri şi sâmbătă, de la ora 20.00 şi pot fi accesate timp de încă 24 de ore.

Un articol de Petre Ivan|9 aprilie 2020

Spectacolele pot fi văzute aici. 

Vineri, 10 aprilie, ora 20.00

András Visky: Născut pentru niciodată, regia: Gábor Tompa

Cu: Áron Dimény, Enikő Györgyjakab, Attila Orbán, Balázs Bodolai, Rita Sigmond, Zsolt Bogdán, András Buzási, Ferenc Sinkó, Emőke Kató, Gábor Viola

“Pe fondul Holocaustului, András Visky spune povestea unui om fără nume, cu identitate nerecunoscută. Născut pentru niciodată este o operă care incită la reflecţie asupra soartei popoarelor, a ceea ce lăsăm ca moştenire, a locului religiei în relaţia nostru cu lumea, a ceea ce suntem şi, mai ales, de ce am ajuns până aici. Un teatru pentru pansarea rănilor, pentru a reflecta asupra rănilor noastre.” (Laurent Bourbousson).

Spectacolul Născut pentru nicodată a avut premiera pe 7 iulie în cadrul Festivalul de Teatru din Avignon, şi a fost numit de către site-ul festivalier.net cel mai bun spectacol din programul Off al festivalului.

Data premierei în România: 03 septembrie 2009

 

Sâmbătă, 11 aprilie, ora 20.00

William Shakespeare: Măsură pentru măsură, regia: Matthias Langhoff

Cu: András Hatházi,  Zsolt Bogdán, Attila Orbán,  József Bíró, Áron Dimény, Ervin Szűcs, Sándor Keresztes, András Buzási, Csongor Köllő, Anikó Pethő,  Emőke Kató, Csilla Varga

Mă învârteam în patul meu, mă dureau picioarele şi ochii mei nu voiau să se închidă. „Bună seara, Matthias.“– „Bună, Matthias. Cum ai intrat?“– „Doar laşi fereastra întotdeauna deschisă.“– „A, da, şi ce vrei, Matthias?“– „Nimic… Să te întreb: cum te simţi în Cluj?“– „Bine, patul meu e ok. Parcul în faţa teatrului este plăcut; oamenii cu care lucrez sunt prietenoşi.“– „Oamenilor nu le e uşor. Sub rochia timpurilor noi proliferă grijile timpurilor vechi. Puterea rămâne autocraţie. Dreptul apără nedreptatea. Libertatea dobândită trebuie plătită cu docilitate. Dragostea, prietenia, încrederea au devenit marfă. Viaţa este din ce în ce mai grea, fiecare trebuie să vadă cum se descurcă fără să cadă în mreaja justiţiei oarbe. Şi dreptatea, care trebuie să fie pâinea de zi cu zi a poporului, pâinea îmbelşugată şi gustoasă, rămâne necoaptă. Cui îi e foame, poate să se sature cu morală, credinţă şi speranţă.“– „Vorbeşti de Cluj, Matthias?“– „Nu, despre Viena; despre Măsură pentru măsură, despre Shakespeare.“– „Chiar?“– „Cred că da.“– „Vrei să schimb Shakespeare?“– „Nu, nu! Nu avem voie să schimbăm Shakespeare. El nu este niciodată străvechit, ci întodeauna o ia înaintea noastră. Doar trebuie să-l citeşti din nou şi în timp ce citeşti să vezi locul unde îl citeşti. Noapte bună, Matthias.“ Şi a dispărut. M-am sculat din patul meu şi am închis fereastra. Nu vroiam să las să intre alte gânduri şi nici să las unele să iasă în noaptea zornăitoare.

„Deşteptarea, Matthias!“– Am tresărit. Stătea înaintea ferestrii închise cu un zâmbet strălucitor pe faţă. Tambura pe geam şi nu înceta să râdă de mine. „Lasă-mă în pace, Matthias!“ îi spuneam indispus. „Trebuie să-mi strâng gândurile şi să mă duc la repetiţie.“– „Ştiu, ştiu; vroiam doar să-ţi mai spun: e dimineaţă şi Măsură pentru măsură este o comedie.“– „Comedie?“ – întrebam şi i-am aruncat o privire sumbră. „Tu nu ştii nimic, Matthias! Nu ştii nimic!” (Matthias Langhoff)

Data premierei: 22 septembrie 2010

 

Vineri, 17 aprilie, ora 20.00

Kao Hsing-chien(Gao Xingjian):  În staţie, regia: Gábor Tompa

Cu: Attila Demény, Endre Senkálszky, Rozália Rekita, Miklós Bács, József Bíró, Lujza Orosz, László Miske, András Csíky, muzicianul Bărbatul Tăcut

În stație este primul spectacol care ilustrează dimensiunea teatrală a unui spațiu închis, cutia neagră. Pasagerii lui Gao Xing-jian și-au trăit viața în spiritul dramaturgiei intense a nemișcării initiate de Beckett, într-o așteptare constantă, stând cine știe de când în fața cortinei de fier. Autobuzul nu a ajuns, imaginea orașului nu ni s-a arătat. La sfârșitul spectacolului, acompaniat de sunete care ne amintesc de vuietele unui cutremur, se ridică cortina de fier și auditoriul este scăldat de lumină. În stație a devenit un moment cu adevărat teatral: joc și realitate, istorie și ficțiune se îmbină punându-se între ghilimele unul pe celălalt.

Data premierei: 23 aprilie 1989

 

Sâmbătă, 18 aprilie, ora 20.00

Marie Jones: Pietre în buzunar, regia: Attila Keresztes

Cu: József Bíró, András Hatházi

Jake Quinn şi Charlie Conlon fac cunoştinţă participând în figuraţia unui film american care se realizează în regiunea irlandeză Kerry în zilele noastre. Împreună cu ei şi prin ei vom cunoaşte povestea rulării filmului şi a localnicilor, cei doi interpretând în jur de douăzeci de roluri diferite, de la starul american şi directorul de producţie la băiatul localnic drogat.

Piesa autoarei contemporane MARIE JONES este faimoasă încă de la premiera din 1996. A fost prezentată la West End (Londra) şi pe Broadway cu un succes remarcabil, obţinând trei premii prestigioase pentru Cea Mai Bună Comedie Contemporană (Evening Standard Theatre Awards – 2000, Lawrence Olivier Awards – 2001, Irish World Theatre Awards – 2001), şi altele pentru cel mai bun spectacol (Producţia Teatrului Lyric – Irish Times Theatre Awards – 2000) sau cel mai bun actor (Conleth Hill din acelaşi producţie – Lawrence Olivier Awards – 2001)

Data premierei: 13 martie 2002 

Premii:

Premiul BRITISH COUNCIL pentru cea mai bună montare a unei piese britanice în România (Gala Premiilor UNITER, 2002)

Hatházi András

  • Premiu special de interpretare pentru rolul Charlie Conlon, Festivalul de Teatru din Kisvárda, Ungaria 2002
  • Premiul pentru cel mai bun actor, Festivalul de Teatru-Imagine, Tg-Mureş, 2002

 

Vineri, 24 aprilie, ora 20.00

William Shakespeare: Richard III, regia: Gábor Tompa

Coproducţie a Teatrului Maghiar de Stat Cluj şi al Teatrului Cetate din Gyula (Ungaria)

Cu: Miklós Bács, józsef nagy, Bence Visky, András Hatházi, Zsolt Bogdán, Bence Mányoki,  Melinda Kántor, András Buzási, Miklós Bács, Szabolcs Balla, Sándor Keresztes, József Bíró, Ferenc Sinkó, Balázs Bodolai, Róbert Laczkó Vass, Attila Orbán, Lehel Salat, Levente Molnár, Ervin Szűcs, Alpár Fogarasi, Lóránd Farkas, Ernő Galló, Endre Senkálszky, Imola Kézdi, Hilda Péter, Réka Csutak, Enikő Györgyjakab, Tünde Skovrán, Anikó Pethő, Melinda Kántor

„Cea mai sângeroasă piesă shakespeariană este, paradoxal, şi cea mai jucată. Coşmarul nebuniei puterii pare a fi o constantă a culturii europene, fiind reprezentată în istoria teatrului într-o varietate imensă, dar, probabil, niciodată atât de sumbru ca în această piesă a dramaturgului renascentist. Chiar şi happy endul lui Shakespeare poate fi înţeles mai degrabă ca o metaforă ironică şi nimicitoare a perpetuării puterii pentru sine, o putere de tip mafiot, ce modifică doar aparenţele, şi nicidecum intenţiile reale ale celui care, prin hazardul istoriei, ajunge pe tron. Exceptând copiii, ucişi şi ei desigur, nu există personaj în această piesă care să nu fi fost mânjit de sânge. Richard III este însă o piesă contemporană şi dintr-un alt punct de vedere. Ducele de Gloucester, ajuns pe tronul Angliei şi beneficiind de puteri practic nelimitate, îşi pune problema posibilităţii învingerii morţii prin sfidarea limitelor umanului. Este oare posibilă învingerea morţii prin identificarea totală cu ea? – aceasta este întrebarea lui Richard, care în acest fel devine actorul propriei lui vieţi, iar istoria, acest muzeu al ororii, devine teatrul unui experiment inedit.“  András Visky

Data premierei:  19 noiembrie 2008

14+

 

Sâmbătă, 25 aprilie, ora 20.00

August Strindberg: Domnişoara Julie, regia: Felix Alexa

Cu: Anikó Pethő, Zsolt Bogdán, Emőke Kató

Domnişoara Julie este o piesă de o modernitate tulburătoare, care provoacă astăzi la fel de mult ca atunci când a fost scrisa. De o senzualitate stranie, un cinism ce dă fiori, piesa este străbătuta de o cruzime specială, de un rafinament aproape oriental. O cruzime proprie lumii în care trăim. (Felix Alexa)

Data premierei: 6 martie 2012

24
/09
/20

S-a născut într-o mahala din București, pe 25 septembrie 1913, într-o zi care părea o zi oarecare și a rămas în calendarul culturii române. Acolo s-a jucat, acolo a învățat, acolo a crescut și a ascultat primele forme de muzică pe care le-a cunoscut.

24
/09
/20

Rodica Mandache, István Téglás și Edith Alibec se întâlnesc în „Dușmănie. E ceva vindecător în a le da oamenilor un obiect al urii lor”, un spectacol complex despre nevoia de intimitate și dorința de a controla povestea pe care o lăsăm mai departe celorlalți despre noi înșine.

24
/09
/20

Fundația Calea Victoriei aduce o mulțime de noutăți în programul de cursuri online al lunii octombrie, ca să te bucuri de seri reușite și energizante. Istorie și artă urbană, dicție și cetăți medievale, negociere și literatură sau comedie sunt doar câteva posibilități.

23
/09
/20

OPINIE Prea puținele recompense juste acordate la Gala Premiilor Uniunii Cineaștilor din România, ediția 2020, nu pot șterge senzația generală că un astfel de eveniment este mai puțin despre recunoașterea valorii reale, cât mai ales despre a mulțumi pe cât mai mulți, în special dintre cei apropiați de UCIN.

22
/09
/20

Editura Arthur face primul pas în asumarea unei noi identități vizuale care debutează cu anunțarea noului logo și, plecând de la acesta, va continua cu transformarea tuturor colecțiilor și proiectelor Arthur.

22
/09
/20

Cea de-a opta ediție Festivalul Național de Improvizație - !MPRO - va avea loc între 22-25 octombrie 2020, la terasa acoperită a Casei Universitarilor din București (strada Dionisie Lupu 46). Tema acestui an - Procesul creativ - invită participanții să abordeze diverse forme de exprimare artistică rezultate din improvizație.

Pagina 1 din 91712345...102030...Ultima »