Spectacolul-lectură „Oriunde mă duc, numai de mine dau”, de Valentin Nicolau, marţi, în Bucureşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectacolul-lectura-oriunde-ma-duc-numai-de-mine-dau-de-valentin-nicolau-marti-in-bucuresti/

Un spectacol-lectură în regia lui Victor Ioan Frunză, pornind de la piesa într-un act „Oriunde mă duc, numai de mine dau”, şi lansarea volumului omonim semnat de Valentin Nicolau, apărut la Nemira în ianuarie, vor avea loc marţi, 31 martie, de la ora 18.30, în grădina cafenelei Cărtureşti Verona din Capitală.

Un articol de Liliana Matei|26 martie 2015

La eveniment vor citi actorii George Costin, Adrian Nicolae, Sorin Miron, Alexandru Pavel, Nicoleta Hâncu şi Mihaela Velicu.

Spectacolul va fi urmat de o prezentare a volumului făcută de regizorul Victor Ioan Frunză şi de criticii de teatru Ludmila Patlanjoglu şi Monica Andronescu.

Cartea „Oriunde mă duc, numai de mine dau” (editura Nemira, 2015), pe care Valentin Nicolau n-a mai apucat s-o vadă tipărită, cuprinde trei „vise într-un act”, precum şi eseul „Un teatru al cunoaşterii interioare”, în care se regăseşte crezul autorului despre arta teatrului.

George Banu, care semnează prefaţa volumului, spune: „Am citit această piesă şi m-am neliniştit: cum să o reprezinţi? Ea mi-a apărut ca echivalentul unui mister medieval, unde lumea în integralitatea sa era convocată – «lumea largă» – şi complex reprezentată. Am resimţit impactul vorbelor şi forţa situaţiilor, dar, constant, pe fond de îndoială «scenică». Cum să restitui în registrul vizibilului această viziune a lumii?

Întrebarea m-a perturbat. Până când mi-am amintit convingerea a doi mari regizori, Vsevolod Meyerhold şi Antoine Vitez. Ei afirmă, ipoteză care mi-a luat mult timp pentru a o înţelege şi a o admite, că marii scriitori, nu regizorii, pun teatrul faţă în faţă cu… imposibilul! Că ei formulează pariurile extreme, că ei nu recunosc, nici nu admit teritoriul balizat, că ei invită la depăşirea frontierelor. Ei formulează întrebările, iar scena, mai târziu, încearcă şi deseori parvine să le răspundă.

Acesta a fost cazul cu Claudel şi cu… atâţia alţii. Valentin se înscrie printre ei. Cât aş vrea să-şi găsească un «vizionar» al scenei!”.

10926361_1111191375564419_9038849841409006863_n

Valentin Nicolau (1960 – 2015) a fost scriitor şi a publicat, de-a lungul anilor, volume de literatură şi de nonficţiune. A absolvit cursurile Facultăţii de Geologie-Geofizică, Universitatea din Bucureşti, în 1985, iar, în 2009, a obţinut titlul de doctor în Ştiinţele Comunicării.

În iulie 1991, a fondat editura Nemira, în 1994, a publicat prima carte şi, în 1998, i-a fost pusă în scenă prima piesă. În iulie 2002, a devenit preşedinte-director general al Societăţii Române de Televiziune, în septembrie 2006, a devenit consultant pentru România al Grupului Lagardère, iar, în ianuarie 2007, a înfiinţat postul de radio Smart FM. Pentru scurte perioade a coordonat activitatea mai multor instituţii din domeniul audiovizualului.

Din octombrie 2007, a început activitatea didactică la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, Universitatea „Transilvania” din Braşov şi la Universitatea din Bucureşti. Ultimul volum publicat în timpul vieţii a fost „Basmania. Răspântia gândurilor”, apărut în noiembrie 2014.

Printre volumele de teatru publicate se numără „Dacă aş fi un înger” (editura Unitext, 2000), „Ultimul împărat” (editura Polirom, 2001), „Mai jos de Figueras” (editura Nemira, 2006), „Taina îngerilor” (editura Nemira, 2009), „Poveşti din al nouălea cer” (editura Nemira, 2012), „Păstrează copia şi nu uita originalul” (editura Nemira, 2012).

26
/03
/21

Conferințele „Despre lumea în care trăim“, ediția a patra: Radu Paraschivescu despre iluziile și mecanismele deformării, Valentin Naumescu despre criza de încredere în democrația liberală, Ioana Pârvulescu despre librarii exemplari de ieri și de azi, Sorin Ioniță despre tranziția postcomunistă și ce ne desparte de o Românie normală.

22
/03
/21

UNATC „I.L. Caragiale” București are onoarea de organiza aniversarea uneia din cele mai importante personalități culturale și, totodată, un reper de atitudine morală și civică: scriitoarea Ana Blandiana.

21
/03
/21

„Jurnalul din anul Nobelului” al portughezului José Saramago, „Nopți albastre” de autoarea americană Joan Didion și zece „Povestiri bizare” semnate de scriitoarea poloneză Olga Tokarczuk sunt cărțile pe care vi le recomandăm în aceste zile.

12
/03
/21

Raftul colecțiilor de istorie al Editurii Corint s-a îmbogățit recent cu trei volume valoroase: Piano Man în Casa Războiului. Însemnări din Irak și Afganistan de Cătălin Gomboș, Au fost odată două orașe. New York și București la 1900 de Mariana Neț și Prin cetatea lui Bucur. Trecutul viu de Pia Alimăneștianu. În pregătire, luna aceasta: Dragă Zari. Povești nespuse ale unor femei din Afganistan de Zarghuna Kargar.

10
/03
/21

Miercuri, 10 martie, la ora 19.00, pe paginile de Facebook Cărturești și Polirom (facebook.com/Carturesti și facebook.com/polirom.editura), Bogdan Crețu și Ovidiu Șimonca vor avea un dialog despre literatură, critică literară, inorogi și alte dihănii, pornind de la volumele „Cornul Inorogului” (Polirom, 2021) și „Inorogul la portile Orientului. Bestiarul lui Dimitrie Cantemir”(Cartier, 2021).

09
/03
/21

Voce unică a noii generații de scriitori germani, Daniela Krien a primit, în 2020, pentru opera sa în proză, Sächsischer Literaturpreis. Ziarul Metropolis vă oferă un fragment din romanul „Iubirea în caz de urgență”, recent apărut la Editura Humanitas Fiction, în colecția „Raftul Denisei”, în traducerea Danielei Ștefănescu.

07
/03
/21

Marți, 9 martie, la ora 19.30, puteți asista la o întâlnire #Live #Online cu Andrei Cornea și Cristian Pătrășconiu despre volumul „Excepția.O încercare de antropologie filozofică”, recent apărut la Humanitas.

04
/03
/21

Ziarul Metropolis vă recomandă: un film cu Catherine Deneuve și Juliette Binoche, două tablouri despre lumea de azi dintr-o galerie bucureșteană, un festival de muzică clasică la Iași, un roman plin de mister al unei tinere scriitoare britanice și cartea unui istoric optimist care-și propune să redea speranța.