Spectacolul-lectură „Oriunde mă duc, numai de mine dau”, de Valentin Nicolau, marţi, în Bucureşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectacolul-lectura-oriunde-ma-duc-numai-de-mine-dau-de-valentin-nicolau-marti-in-bucuresti/

Un spectacol-lectură în regia lui Victor Ioan Frunză, pornind de la piesa într-un act „Oriunde mă duc, numai de mine dau”, şi lansarea volumului omonim semnat de Valentin Nicolau, apărut la Nemira în ianuarie, vor avea loc marţi, 31 martie, de la ora 18.30, în grădina cafenelei Cărtureşti Verona din Capitală.

Un articol de Liliana Matei|26 martie 2015

La eveniment vor citi actorii George Costin, Adrian Nicolae, Sorin Miron, Alexandru Pavel, Nicoleta Hâncu şi Mihaela Velicu.

Spectacolul va fi urmat de o prezentare a volumului făcută de regizorul Victor Ioan Frunză şi de criticii de teatru Ludmila Patlanjoglu şi Monica Andronescu.

Cartea „Oriunde mă duc, numai de mine dau” (editura Nemira, 2015), pe care Valentin Nicolau n-a mai apucat s-o vadă tipărită, cuprinde trei „vise într-un act”, precum şi eseul „Un teatru al cunoaşterii interioare”, în care se regăseşte crezul autorului despre arta teatrului.

George Banu, care semnează prefaţa volumului, spune: „Am citit această piesă şi m-am neliniştit: cum să o reprezinţi? Ea mi-a apărut ca echivalentul unui mister medieval, unde lumea în integralitatea sa era convocată – «lumea largă» – şi complex reprezentată. Am resimţit impactul vorbelor şi forţa situaţiilor, dar, constant, pe fond de îndoială «scenică». Cum să restitui în registrul vizibilului această viziune a lumii?

Întrebarea m-a perturbat. Până când mi-am amintit convingerea a doi mari regizori, Vsevolod Meyerhold şi Antoine Vitez. Ei afirmă, ipoteză care mi-a luat mult timp pentru a o înţelege şi a o admite, că marii scriitori, nu regizorii, pun teatrul faţă în faţă cu… imposibilul! Că ei formulează pariurile extreme, că ei nu recunosc, nici nu admit teritoriul balizat, că ei invită la depăşirea frontierelor. Ei formulează întrebările, iar scena, mai târziu, încearcă şi deseori parvine să le răspundă.

Acesta a fost cazul cu Claudel şi cu… atâţia alţii. Valentin se înscrie printre ei. Cât aş vrea să-şi găsească un «vizionar» al scenei!”.

10926361_1111191375564419_9038849841409006863_n

Valentin Nicolau (1960 – 2015) a fost scriitor şi a publicat, de-a lungul anilor, volume de literatură şi de nonficţiune. A absolvit cursurile Facultăţii de Geologie-Geofizică, Universitatea din Bucureşti, în 1985, iar, în 2009, a obţinut titlul de doctor în Ştiinţele Comunicării.

În iulie 1991, a fondat editura Nemira, în 1994, a publicat prima carte şi, în 1998, i-a fost pusă în scenă prima piesă. În iulie 2002, a devenit preşedinte-director general al Societăţii Române de Televiziune, în septembrie 2006, a devenit consultant pentru România al Grupului Lagardère, iar, în ianuarie 2007, a înfiinţat postul de radio Smart FM. Pentru scurte perioade a coordonat activitatea mai multor instituţii din domeniul audiovizualului.

Din octombrie 2007, a început activitatea didactică la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, Universitatea „Transilvania” din Braşov şi la Universitatea din Bucureşti. Ultimul volum publicat în timpul vieţii a fost „Basmania. Răspântia gândurilor”, apărut în noiembrie 2014.

Printre volumele de teatru publicate se numără „Dacă aş fi un înger” (editura Unitext, 2000), „Ultimul împărat” (editura Polirom, 2001), „Mai jos de Figueras” (editura Nemira, 2006), „Taina îngerilor” (editura Nemira, 2009), „Poveşti din al nouălea cer” (editura Nemira, 2012), „Păstrează copia şi nu uita originalul” (editura Nemira, 2012).

30
/01
/22

În proza scurtă rigoarea și libertatea se întâlnesc de multe ori în chip fericit. Uneori, reușita atinge cele mai înalte niveluri, iar literatura ajunge în noi teritorii și cucerește milioane de cititori. Este și cazul unor scriitori renumiți, de diverse origini, care au publicat proză scurtă, accesibilă și în limba română.

29
/01
/22

Apărut în limba română în colecția „Cărți cult” la Editura ART (traducere de Petre Solomon, 2021), romanul „Fahrenheit 451” de Ray Bradbury reuşeşte performanţa de a fi deopotrivă o capodoperă a literaturii universale, un clasic al genului şi un bestseller.

21
/01
/22

Intimități, cel de-al patrulea roman al lui Katie Kitamura, scriitoare americană de origine japoneză, se înscrie deja pe linia succesului precedentelor cărți ale autoarei, traduse în peste 20 de limbi, iar una dintre ele aflată în curs de ecranizare. Pornind din start cu avantajul unor recomandări puternice din partea fostului președinte Barack Obama și a lui Oprah Winfrey, Intimități a fost apreciat atât pentru temele propuse de scriitoare, cât și pentru stilul ultramodern, nonconformist și „cool” în care e scris, după cum observa The New York Times.

18
/01
/22

„Cartea orașelor”, a doua antologie publicată în colecția „821.135.1 – Scriitori români contemporani”, atrage atenția asupra unui element important al oricărei proze, spațiul.

18
/01
/22

Autorul bestsellerului „Sub un cer sângeriu” revine în colecția Fiction Connection a Editurii Trei cu o poveste autentică, „Ultima vale verde”, al cărei fir străbate mai multe țări, printre care și România, și în care măiestria condeiului se ia la întrecere cu flerul jurnalistului.

13
/01
/22

Inclus în topul New York Times al celor mai bune 10 cărți ale anului trecut, Intimități, cel de-al patrulea roman al scriitoarei americane Katie Kitamura, a atras atenția celor mai importante publicații din Statele Unite și a primit aprecieri din partea unor cititori „de calibru greu”.